רכבת מספנות ישראל
צילום: דרור גיל

הסוף למשאיות: הושלם החיבור של מספנות ישראל למסילת הרכבת

6 שנים לאחר שנחתם הסכם בין מספנות ישראל ובין רכבת ישראל, החל לפעול מסוף רכבות המשא במספנות ישראל, בו הושקעו למעלה מ-15 מיליון שקל; יאפשר שינוע סחורות מנמל המספנות, לכל רחבי הארץ ויתרום להפחתת עומסים בכבישים, להגברת הבטיחות ולצמצום זיהום האוויר. 

איתן גרסטנפלד | (1)

6 שנים לאחר שנחתם הסכם בין מספנות ישראל ובין רכבת ישראל, ולמעלה משנה וחצי לאחר תחילת העבודות, החל לפעול מסוף רכבות המשא במספנות ישראל. המסוף, בו הושקעו למעלה מ-15 מיליון שקל, יאפשר שינוע סחורות מנמל המספנות, לכל רחבי הארץ. מלבד הייעול התפעולי (רכבת אחת שקולה לכ-60-70 משאיות), שינוע הסחורות ברכבת יתרום להפחתת עומסים בכבישים, להגברת הבטיחות ולצמצום זיהום האוויר. 


הרכבת הראשונה שיצאה ממספנות ישראל כללה מטען של גלילי פלדה ששונעו ישירות למסוף המטענים נאות חובב שברמת חובב בנגב. על פי ההסכם שנחתם בין מספנות ישראל ובין רכבת ישראל בשנת 2019, תעשיות מספנות ישראל ביצעה ומימנה את הקמת השלוחה בשטח מספנות ישראל, הכוללת 3 מסילות באורך כולל של כ-1.5 ק"מ. במקביל הרכבת הקימה את מערכת המסילות המחברת בין רשת המסילות לשלוחת מספנות ישראל. העבודות החלו במחצית שנת 2023, וכאמור היום יצאה הרכבת הראשונה.


קבוצת תעשיות מספנות ישראל, פועלת בארבע תחומים עיקריים באמצעות חברות-בנות: התעשייה הימית (מספנות), הנמל (טעינת ופריקת מטענים), תחום המלט ומוצרים לענף הבנייה והספקת שירותי הובלה ימית של מטענים ברחבי העולם באמצעות צי אוניות בבעלות הקבוצה. בנוסף, היא מעניקה שירותים לוגיסטיים ותמיכה לתעשיית קידוחי הגז והנפט. פעילות הרכבות תבוצע באמצעות חברת בת חדשה בשם "מרכבי ישראל".


לדברי צביקה שכטרמן, מנכ"ל תעשיות מספנות ישראל: "מסוף הרכבות יאפשר למספנות ישראל לשנע לכל רחבי הארץ את כלל הסחורות הנפרקות בנמל: פלדה לסוגיה, צוברים יבשים, מלט, מוצרי גרעינים, וסחורות נוספות הנפרקות בנמל בהעמסה ישירות משטח הנמל, לרכבת, תוך יעילות מרבית וקיצור לוחות הזמנים עבור היבואנים. בנוסף, חיבור נמל מספנות ישראל לרכבת יאפשר גם ליצואנים בדרום לייצא סחורות דרך נמל מספנות ישראל, באמצעות שינועם ברכבות לצפון, מהלך שבמקרים רבים לא היה כלכלי כאשר היה צורך לשנע סחורה במשאיות".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    הגיע הזמן ! (ל"ת)
    דן 20/01/2025 18:30
    הגב לתגובה זו
רונן גינזבורג. קרדיט: רשתות חברתיותרונן גינזבורג. קרדיט: רשתות חברתיות

564 מיליון שקלים: דניה סיבוס זכתה במכרז להרחבת כביש 6

העבודות צפויות להימשך כ-3 שנים מרגע קבלת צו התחלה, התשלום לפי כמויות בפועל ובהצמדה למדדים, אך בינתיים ההתקשרות עדיין לא נסגרה

ליאור דנקנר |

דניה סיבוס דניה סיבוס 1.68%  מודיעה על זכייתה במכרז של דרך ארץ הייווייז (1997), החברה שמפעילה ומתחזקת את כביש 6, לביצוע הרחבת הכביש בשני מקטעים באזור מחלף דניאל ועד מנהרת חדיד. מדובר בפרויקט תשתית רחב שמצטרף לצבר העבודות של החברה בתחום התחבורה, עם עבודות שמתפרסות על כמה חזיתות ולא מסתכמות רק בהוספת נתיב.

היקף התמורה הכולל מוערך בכ-564 מיליון שקלים בתוספת מע"מ. התמורה צמודה לתמהיל מדדים שכולל את מדד תשומות הבניה למגורים ואת מדד תשומות סלילה וגישור, בהתאם למנגנון שנקבע בין הצדדים. בענף שבו עלויות החומרים והעבודה משתנות מהר, להצמדה הזו יש משמעות, גם אם היא לא מעלימה את חוסר הוודאות סביב מה שיקרה בשטח בפועל, מתי זה יתחיל ובאיזה קצב. נכון לעכשיו עדיין לא נחתמו חוזים מפורטים ומחייבים מול המזמינה, ועדיין לא התקבל צו התחלת עבודה.

המניה נסחרת היום סביב 149 שקלים, וכרגע בעלייה קלה של אזור ה-1%. מתחילת השנה היא מציגה עלייה של כ-34%, והיא כבר נוגעת באזור הגבוה של הטווח השנתי, אחרי שבשפל של השנה האחרונה הייתה סביב 90 שקלים. גם במחזור יש תנועה, עם מסחר יומי של כ-33 מיליון שקלים, ושווי שוק של כ-4.9 מיליארד שקלים.


ברקע הזכייה: הצבר גדל והפעילות מתרחבת

בדוח האחרון שפרסמה דניה סיבוס באוגוסט היא הציגה המשך התרחבות בפעילות, עם גידול בהכנסות וצבר הזמנות שהמשיך לעלות. ההכנסות ברבעון השני הסתכמו בכ-1.7 מיליארד שקלים, והצבר הגיע לכ-18.6 מיליארד שקלים, בין היתר בעקבות כניסת חלקה בפרויקט הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים לדוחות. 

עופר ינאי נופר אנרגיה
צילום: ארז עוזיר

לפי שווי של מיליארד שקל: עופר ינאי בדרך לרכוש את השליטה באלומיי קפיטל

העסקה, בהיקף של כ־460–500 מיליון שקל, תאפשר לנופר אנרגיה שבשליטת עופר ינאי להיכנס לייצור חשמל קונבנציונלי באמצעות אחזקת אלומיי בתחנת הכוח דוראד

אדיר בן עמי |

חברת האנרגיה המתחדשת נופר אנרגיה , שבשליטת איש העסקים עופר ינאי, נמצאת במשא ומתן מתקדם לרכישת השליטה בחברת האנרגיה אלומיי קפיטל. לפי הדיווחים, היקף העסקה מוערך בכ־460–500 מיליון שקל, והיא משקפת לאלומיי שווי של כ־1 מיליארד שקל, פרמיה מתונה ביחס לשווי השוק של החברה בבורסה.

העסקה צפויה להתבצע באמצעות רכישת מניותיהם של בעלי השליטה הנוכחיים באלומיי: שלמה נחמה, רני פרידריך וענת רפאל, אלמנתו של חמי רפאל המנוח. שלושת השותפים מחזיקים יחד בכ־45.9% ממניות אלומיי, ומנסים זה כשנתיים למצוא רוכש לאחזקה. נופר, שפועלת מאז הקמתה כמעט אך ורק בתחום האנרגיה המתחדשת, רואה במהלך רכישה אסטרטגית שמאפשרת לה כניסה מהירה לתחום ייצור החשמל הקונבנציונלי. זאת, על רקע העלייה בביקוש לחשמל בישראל והסביבה הרגולטורית התומכת בהרחבת כושר הייצור.


הנכס המרכזי של אלומיי

הנכס המרכזי של אלומיי הוא אחזקתה בתחנת הכוח דוראד, תחנת הכוח הפרטית הראשונה בישראל, הממוקמת מדרום לאשקלון. אלומיי מחזיקה, בשרשור, בכ־17% ממניות דוראד, וביחד עם קבוצת לוזון מדובר באחזקה משמעותית בגוף המייצר כ־850 מגה־וואט חשמל. בנוסף לדוראד, לאלומיי פעילות רחבה גם בתחום האנרגיה המתחדשת. החברה מחזיקה מתקנים סולאריים פעילים ובייזום בישראל, ארה״ב ומספר מדינות באירופה, ובהן איטליה, ספרד והולנד. בישראל היא שותפה גם בפרויקט אגירה שאובה בצוק מנרה, הנמצא בשלבי הקמה.

מבחינה פיננסית, אלומיי אינה מציגה בשלב זה רווחיות. במחצית הראשונה של 2025 רשמה החברה הכנסות של כ־20.1 מיליון אירו וסיימה בהפסד נקי של כ־1.6 מיליון אירו. בחברה ייחסו את הגידול בהכנסות לחיבור מתקנים סולאריים חדשים באיטליה.


תקופה סוערת בנופר

אלומיי נסחרת כעת לפי שווי של מיליארד שקל, בעוד נופר נסחרת כיום לפי שווי של כמעט 4 מיליארד שקל. הרכישה מגיעה לאחר תקופה סוערת בנופר, שכללה עזיבת המנכ״לים המשותפים ומכירת מניותיהם. בעקבות זאת, חיזק ינאי את שליטתו בחברה, בין היתר באמצעות הקמת חברה משותפת עם לאומי פרטנרס, שאליה הועברו רוב מניותיו בנופר.