סוגרים פוזיציות ביאן: האסטרטגים סולדים מהקארי-טרייד

בעקבות המחיקות הגדולות שעליהן דיווחה סיטיגרופ, הסוחרים העולמיים נמענעים מלבצע עסקאות קארי-טרייד במימון היאן. שוב נמשכת הסלידה מהסיכון, ורכישות האג"ח הממשלתי נמשכות
שהם לוי |

היאן רושם היום התחזקות כנגד 16 המטבעות העיקריים בעולם לאחר שסיטיגרופה הודיעה כי היא תרשום מחיקות נוספות של נכסים כתוצאה ממשבר הסאב-פריים, נאמדות בכ-11 מיליארד דולר, ומביאות את המשקיעים להקטין את ההשקעות במימון כסף יפני.

המטבע היפני רושם התחזקות כנגד הדולר האוסטרלי והראנד הדרום אפריקני, המטבעות המועדפים לעסקאות הקארי-טרייד. הדולר לעומת זאת נחלש למול השלושה. המטבע האמריקני מתחזק משפל של כל הזמנים כנגד האירו, כאשר המשקיעים מוצאים חוף מבטחים באגרות החוב האמריקניות. אגב, התשואה על אגרות החוב הממשלתיות טווח פדיון של שנתיים, יורדת לרמת שפל של יותר משנתיים.

"הסלידה מהסיכון היא שם המשחק היום, אומר Jonas Thulin, אסטרטג מטבעות ראשי ב- Calyon Securities שבניו יורק. "גודל הפסדי הסאב-פריים עדיין נותר בסימן שאלה, אנשים עדיין מודאגים באשר להפסדים של המוסדות הפיננסים", עוד הוסיף האסטרטג.

מהו קארי-טרייד

קארי-טרייד מוגדר כפעולה פיננסית בה לוקח המשקיע הלוואה מהמדינה בעלת שיעור הריבית הנמוך, ומשקיע אותה במדינה אחרת בה עלות ההון גבוהה באופן משמעותי. זאת מאחר והוא חשוף להפרשי שער החליפין שייווצרו מהרגע שלקח את ההלוואה ועד למועד ההחזר. במידה ולא יכול כל שינוי בשער החליפין יגרוף המשקיע רווח ארביטראג', שלא אמור להיות אפשרי כלל במידה והשוק מצוי ביעילות מקסימלית, דבר שלא קורה תמיד.

שיעור הריבית בדרום אפריקה הוא 10% גבוה הרבה מעבר לזה שביפן. הפרנק השווצרי ידוע אף הוא כמקור מימון אפשרי לעסקאות קארי-טרייד, עם שיעור ריבית של 2.75%. כעת מוסיף המטבע השווצרי 0.6% כנגד הפאונד הבריטי.

האופציה הידועה בשם 25 delta one, משמשת כאינדיקטור באשר לסנטימנט בשוק המטבעות, כעת היא מצביעה על כך שהסוחרים הרבה יותר שוריים באשר ליין, לעומת שאר 16 המטבעות הנסחרים ביותר בעולם.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאיתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוני
דוחות

אלקטרה: ההכנסות גדלו אבל הרווח נחתך בחצי

הכנסות אלקטרה עלו ברבעון השלישי, אך הרווחיות נשחקה בצורה חדה בעקבות הפסד תפעולי במגזר הפרויקטים והתשתיות בישראל שחתכו כמעט בחצי את הרווח הנקי ביחס לרבעון המקביל

תמיר חכמוף |


אלקטרה מפרסמת את הדוחות לרבעון השלישי של 2025 ומצביעה על מגמה מדאיגה. למרות עלייה דו ספרתית בהכנסות ל-3.47 מיליארד שקל, הרווח התפעולי נשחק בצורה חדה והסתכם ב-62 מיליון שקל בלבד, לעומת 115 מיליון שקל ברבעון המקביל. ה-EBITDA ירד בהתאם ל-182 מיליון שקל, לעומת 228 מיליון שקל אשתקד. בשורה התחתונה, הרווח הנקי ירד ל-35 מיליון שקל, כמעט חצי מהרווח שנרשם ברבעון המקביל שעמד על 66 מיליון שקל.

הגורם המרכזי לשחיקה הוא מגזר פרויקטי המבנים והתשתיות בישראל, תחום הפעילות הגדול ביותר של אלקטרה. המגזר אמנם הציג הכנסות של כ-1.49 מיליארד שקל, אך עבר להפסד תפעולי של 54 מיליון שקל, לעומת רווח של 9 מיליון שקל באותה תקופה ב-2024. כלומר, הפרויקטים בישראל, שהיו מנוע רווח בעבר, הפכו ברבעון הזה למשקולת משמעותית.

מול התמונה הזו, תחומי הפעילות האחרים לא הצליחו לאזן את הנטל. פרויקטים למבנים ושירותים בחו"ל שמרו על יציבות עם רווח תפעולי של 13 מיליון שקל. מגזר תפעול ואחזקה הציג רווח נאה של 65 מיליון שקל, תחום הפיתוח והקמה של נדל"ן לזכיינות (PPP) הוסיף 13 מיליון שקל וזכיינות תרמה 31 מיליון שקל (הגידול נובע בעיקר מרווח הון שנרשם ממכירת החזקות הקבוצה בזכיין של פרויקט קריית הממשלה בנתניה בתקופת הדוח).

לשחיקה בשורה התפעולית מצטרפת גם עלייה עקבית בהוצאות ההנהלה והכלליות, שקפצו ל-129 מיליון שקל לעומת 99 מיליון שקל ברבעון המקביל. כך, גם במקומות שבהם הפעילות יציבה, הוצאות המטה מכרסמות ברווחיות.

צבר העבודות, ליום 30 בספטמבר 2025, עומד על כ-38.8 מיליארד שקל


דבר החברה

איתמר דויטשר, מנכ"ל קבוצת אלקטרה: "במהלך הרבעון נמשכה הצמיחה בהכנסות במגזרי הפעילות של הקבוצה. במגזר הפרויקטים למבנים ותשתיות בחו"ל נמשכה מגמת ההתחזקות של הפעילות שלנו בארה"ב, המתבטאת בגידול משמעותי בהכנסות וברווחיות ובקפיצת מדרגה של צבר העבודות שלנו. למגמות חזקות אלה תרמה הרכישה המוצלחת של חברת PJM בתחילת השנה.

לוגו "קשרי תעופה"
צילום: יח"צ
דוחות

קשרי תעופה: התאוששות בתחום התיירות

קשרי תעופה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח נקי של 5 מיליון דולר לעומת 3 מיליון דולר אשתקד, עלייה בהכנסות ושיפור בפעילות הקרקע והשייט. לצד זאת החברה מרחיבה את פעילות הנדל"ן לתיירות, כאשר פרויקטים בקפריסין ובלפלנד מתחילים להתקרב להכרה בהכנסות

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה קשרי תעופה

קשרי תעופה קשרי תעופה 0%  פרסמה הערב את הדוחות לרבעון השלישי של 2025, ומציגה שיפור ברוב הפרמטרים ביחס לשנה שעברה.

ההכנסות לרבעון השלישי של 2025 הסתכמו בסך של כ- 88.7  מיליון דולר, בהשוואה לסך של כ- 62.5 מיליון דולר ברבעון המקביל. ההכנסות לתשעת החודשים הראשונים של 2025 הסתכמו בסך של כ- 164.4 מיליון דולר, בהשוואה לסך של כ-109.9 מיליון דולר בתקופה מקבילה אשתקד.

הרווח הגולמי לרבעון השלישי הסתכם בסך של כ- 13 מיליון דולר, בהשוואה לסך של כ- 9 מיליון דולר אשתקד. הרווח הגולמי בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הסתכם בסך של כ-22.5 מיליון דולר, בהשוואה לסך של כ-16 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד.

הרווח התפעולי ברבעון השלישי  הסתכם בסך של כ- 5.7 מיליון דולר, בהשוואה לסך של כ- 3.8  מיליון דולר אשתקד. הרווח התפעולי בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הסתכם בסך של כ-5.2 מיליון דולר, בהשוואה לסך של  של כ- 3.7 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד.

הרווח הנקי ברבעון השלישי הסתכם בסך של כ-5 מיליון דולר, בהשוואה לסך של כ- 3 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד.  הרווח הנקי בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הסתכם בסך של כ -4.7 מיליון דולר, בהשוואה לסך  של כ- 3.2 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד.