"לא הייתי קונה אגרות חוב של נורסטאר וג'י סיטי"
איזה אגרות חוב מעניינות ואיזה פחות, האם אגרות החוב של ג'י סיטי ונורסטאר עם תשואה של מעל 40% אטרקטיביות כעת? (האם יהיה הסדר חוב בנורסטאר?) אלי צחור, מנכ"ל בית ההשקעות ברומטר שמתמחה בהשקעה באג"ח ומספק לאורך זמן תשואה נאה בקרנות האג"ח מספק תובנות:
"היום אתה יכול ללכת לבנק ולקבל כמעט 4% בפיקדון לשנה ומול זה יש את עולם האג"ח הסחיר (ונזיל). יש היום אג"ח כמו 'כלל ביטוח אג"ח 12' שהיא אג"ח נומינאלית ואינה צמודה למדד בה אפשר לקבל 4.8% ל-8 שנים קדימה וזה היתרון", אומר צחור וממשיך, "כלומר אם הריביות תרגענה ויתחילו לרדת קצת לכיוון 3.5% (אחרי שיעלו לכיוון ה-5% בארה"ב), אז הרבה יותר כדאי לקנות אג"ח שהן לטווח יחסית ארוך. מצד שני אם אתה תלך לבנק אחרי שנה כשהפיקדון שלך יסתיים וקיבלת עליו 3.5%-4%, והריבית תרד לכיוון ה-3%, אז הבנק ייתן לך 2.8%. כלומר אם אנשים רוצים ליהנות מריבית גבוהה לשנה, אז המכשיר הבנקאי הוא טוב כמו הקרן הכספית השקלית. אם הראייה היא לטווחים יותר ארוכים, ואתה יכול לספוג את התנודתיות בטווח הקצר, אז אפשר לקנות אג"ח לטווח יותר ארוך ולקבל תשואות יותר גבוהות לטווח של יותר שנים.
"בארץ, ולהבדיל משאר העולם, יש אג"ח צמודות למדד - כלומר אפשר ממש לקבל 'ביטוח' מפני העלאת האינפלציה שהיא כמובן האויב מספר 1 של כסף. אם ישנה אפשרות להצמיד את הכסף למדד כמו באג"ח של חברת החשמל שנקרא 'חשמל 31' בו כמעט ל-7.5 שנים אתה מקבל סביב 1.95% למוד למדד - זה אומר שאין סיבה לחשוש מפני עליית אינפלציה, סוג של 'שגר ושכח'. זה משהו שלא קיים בעולם.
"דוגמא נוספת היא אג"ח של 'ביג' שנותנת 3.1% צמוד למדד ל-6 שנים שזו הגנה על הכסף והגנה מפני אינפלציה באג"ח של חברה מובילה ושמדורגת גבוהה. לדעתנו יש יתרון באג"ח ארוכות טווח".
- המבחן של בריטניה: תשואות האג"ח בבריטניה מזנקות לשיא מאז 1998
- שוק הריפו מתייבש: גיוסי החוב של האוצר האמריקאי שואבים את הנזילות מהמערכת הבנקאית; מה זה אומר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האם האג"ח של נורסטאר ושל ג'י סיטי מעניינות לדעתך?
"מדובר בחברות מאוד מאוד ממונפות ולכן לא הייתי ממהר לקנות למרות התשואות המאוד גבוהות. צריך לראות שכצמן מצליח לממש נכסים. הוא הוזהר שעליו לבצע פעולות להורדת המינוף אחרת הוא יחטוף והוא לא עשה פעולות אגרסיביות למרות ששוק הנדל"ן היה מדהים. הוא התעקש על מחירים, הוא לא אוהב לחתוך הפסדים והוא התמהמה. הוא צריך לממש אפילו אם זה במחיר של לקחת הפסדים וזו לא בושה בשביל להשאיר את הסירה מעל פני המים לפני שהיא טובעת. לכן אני לא הייתי ממהר לקנות ג'י סיטי ובטח שלא נורסטאר".
מה דעתך על אג"ח דולריות? ולאן הולך הדולר?
"הדולר בעולם הוא מאוד חזק והגיע ליחס של 1:1 מול היורו. כפי שזה נראה, הדולר ימשיך להיות חזק מול היורו וגם מול הין היפני, הרבה מזה נובע מהפרשי ריבית כשאר הין נותן ל-10 שנים 0.25% ויפן היא המדינה היחידה שלא מעלה ריביות. ההפרש בין המדינות הוא מאוד משמעותי.
- 11.איש תם 10/11/2022 13:52הגב לתגובה זועם נכסים בשווי של 8 (בספרים) ובמציאות כנראה של 5-6, זו עדיין מציאה גדולה. מניה בסביבות 100 אג', אספתי לא מעט במחיר הזה ומקווה להתנהלות אחראית של כצמן עם מימושים מדוייקים ולא מוגזמים, רק כדי לעמוד בתשלומי האגח ולא כדי לשמר את נורסטאר, או למכירה של ג'י סיטי לבעלים נורמלי שיוכל לתת חמצן בלי לממש מתוך פאניקה. שני תרחישים אפשריים שמביאים את החברה לשווי כפול ממה שהיא נסחרת היום.
- 10.כצמן 10/11/2022 11:17הגב לתגובה זורצה למכור לפראיירים,מצבו לא היה ברור לו? נו באמת,היה במשברי נדל"ן עבריים
- 9.בית השקעות מתחרה 10/11/2022 10:52הגב לתגובה זומי ממליץ על אג"ח מוסדי ללקוחות פרטיים בלי גישה אליו? ליצן! חוצמזה שג'י סיטי היא הזדמנות מעניינת גם אם יהיה הסדר. יממשו את הנכסים וכולנו נקבל חלק מהכסף חזרה, השאלה היא כמובן באיזה מחיר. להגיד שלא היית נוגע זה סתם טפשות
- 8.dw 10/11/2022 09:41הגב לתגובה זוולכן האגחים אינם סולידיים, אך בתשואה של 20% צמוד יתכן ונוכל להרוויח. נורסטאר עוד יותר מסוכן. בחלק הסולידי חבל שלא הזכיר את אגחי דלק. אלה משלמים 6% שיקלי וכעת אמור להיות מזומן לשנה קדימה, לכן הסיכון יורד. אם תשובה יפספס לנו שקל אין לנו בעיה לחלט את החברה. 6% זה לא רע.
- 7.חיים 10/11/2022 09:36הגב לתגובה זומה קורה לאנשים בארץ? אבדו את הקומון-סנס? לא קונה ? תשאיר את זה לעצמך. מה אתה צריך לפרסם? האגחים האלה הגיעו כבר לתשואות של מעל 40%. יש אנשים ומוסדות שעדיין מחזיקים את זה. חוסר אחריות כבר אמרנו?
- 6.שמעון 10/11/2022 09:26הגב לתגובה זותוך חודש איבד כמעט את החברה אני חושב שקרן גידור ועוד גוף עשו עליו שורטים וכתבות כל יום גרמו פניקה לציבור והפסדים לקופות הגמל והקרנות ולציבור המשקיעים בלי לתת הזדמנות לחכות לדוחות כמו שכצמן טען
- 5.אגח טז' של ג'י סיטי מעניין מאוד (ל"ת)סתם אחד 10/11/2022 09:13הגב לתגובה זו
- 4.האיש צודק לגמרי 10/11/2022 08:40הגב לתגובה זועצם ההגעה של האגחי"ם האלה ל-40% !!!!!!!!!!!!!! תשואה, מעידה שהן במצב מסוכן. אחרת הבעלים היו קונים לעצמם את כל חבילות האג"ח. היכן ניתן למצוא אג"ח בתשואות כאלה בכל העולם, למעט מדינות עולם שלישי ורביעי. לכן אני מציע לא להתקרב אפילו לאגחי"ם ולמניות הללו. סכנת נפשות ממש. אין ארוחות חינם.
- רועי 10/11/2022 10:48הגב לתגובה זולא החברה ולא כצמן יכולים לקנות כרגע כלום כי הם בימים לפני הדוחות ואסור להם לעשות פעולות בניירות הערך של החברה. יום אחרי פרסום הדוחות אני בטוח שייצאו למסע רכישות עצמית
- 3.יש אגח של ג'י סיטי בתל בונד 20. (ל"ת)אני הילד 10/11/2022 08:17הגב לתגובה זו
- כי אם תהיה תחזית להפסקת העלאות המחירים יעלו (ל"ת)אנונימי 10/11/2022 08:56הגב לתגובה זו
- אז מה? 10/11/2022 08:41הגב לתגובה זומי שרוצה לשים כספו על קרן הצבי, ישקיע שם את כספו.
- 2.יועץ בבנק 10/11/2022 08:03הגב לתגובה זומה יש לאדם פרטי לקנות אג"ח של כלל בתשואה של 4.8% לשלם עמלת קניה/מכירה דמי משמרת וכל זה כדי לקבל בסוף את מה שנקבל בפיקדון לשנה ברמת סיכון הרבה יותר גבוהה, בא לך לקבע ריבית של 4% ליותר זמן, תסגור פקדון ל-3 שנים.
- ההבדל הוא בנזילות. האג"ח סחיר בכל יום מסחר. (ל"ת)גילה 10/11/2022 09:37הגב לתגובה זו
- בנץ 10/11/2022 08:53הגב לתגובה זוהוא לא דיבר על פיצוי בגין שנים אלא על המתמטיקה של המחמ הארוך... כשהאינפלציה תרגע ו/או יחלחלו שיש מיתון באופק... הריביות הארוכות ירדו וכל המחמ הארוך יתנו רווחי הון גדולים... אני מסכים עם הגישה הזאת. מקבעים כעת מחמ ארוך וכשהריביות נרגעות יגיעו רווחי הון ויהיה אפשר לממש מבלי לחכות לפידיון כמובן.
- 1.למה לקנות באמצע עליית הריבית?? (ל"ת)אנונימי 10/11/2022 08:02הגב לתגובה זו

תשואות האג"ח הארוכות מטפסות - למה זה קורה עכשיו ומה המשמעויות
הריביות הארוכות באג"ח גלובליות, לרבות ארה"ב, בעלייה בחודשים האחרונים; איך זה קורה בשעה שמדברים על הפחתת ריבית, מה זה מרמז ומה המשקיעים צריכים לדעת?
התשואות על אג"ח ממשלתיות ארוכות טווח זינקו בחדות בשבועות האחרונים. המגמה גלובלית ומקיפה את כל השווקים המרכזיים. בבריטניה, התשואה על אג"ח ל-30 שנה עלתה ל-5.76%, השיא מאז סוף שנות ה-90. בארצות הברית, התשואה נגעה שוב ברף ה-5%. ביפן, המספרים נמוכים יותר אבל השינוי דרמטי - התשואה הגיעה ל-3.29%, שיא של עשרות שנים.
מה מניע את העלייה החדה הזו? שילוב בין כמה גורמים - הגירעונות הפיסקליים מזנקים בכל העולם המערבי. הבנקים המרכזיים מפסיקים לקנות אג"ח ואפילו מוכרים חלק מהאחזקות. המשקיעים המוסדיים המסורתיים, כמו קרנות הפנסיה, מקטינים את הביקוש. במקביל, הצורך בהשקעות ענק בתשתיות, אנרגיה וביטחון גדל משמעותית.
התוצאה היא שינוי פרדיגמה בשוק האג"ח. אחרי שנים של ריביות אפסיות ותמיכה מסיבית של בנקים מרכזיים, השוק חוזר למציאות חדשה-ישנה. מציאות שבה משקיעים דורשים תשואה עבור הלוואת כסף לממשלות לתקופות ארוכות. מציאות שבה הסיכונים הפיסקליים והמבניים מתומחרים בצורה ברורה יותר.
שוק האג״ח תופס לאחרונה כותרות ולא רק פה אלא בכל העולם. למרות שזה שוק שנחשב להרבה יותר ׳משעמם׳ משוק המניות התוסס, המשמעויות של כל תזוזה בשוק הזה, כל מאית אחוז באגרת חוב (ובייחוד ממשלתית), מספרת לנו הרבה יותר מתזוזות במניות ומגלה לנו מה השוק חושב על הבריאות של המדינה, על הסנטימנט וגם מה המשקיעים חושבים על הריבית. אם מדברים על אג״ח קונצרניות אז אנחנו עדים לעלייה רוחבית תלולה מאוד בתמחור של החוב הקונצרני ובהתאמה בירידה של התשואות - גם על זה כתבנו לא מזמן: חשש מבועה בשוק האג"ח הקונצרני בארה"ב - השערים עולים, התשואות יורדות במקרה הזה אגב, האשמה נמצאת בעיקר בהתנהלות הפרימיטיבית של שוק האג״ח הקונצרני האמריקאי במיוחד אם נשווה אותו לישראלי שנחשב לאחד המשוכללים בעולם. אבל אם מסתכלים על אג״ח ממשלתיות הסיפור שונה, האג״ח הארוכות של המדינות האירופאיות בצלילה - ובולטות במיוחד לרעה גרמניה, צרפת ובריטניה - ולכל אחת יש את ה״פעקלע״ (השקית) שלה - בבריטניה מהגרים שמציפים את המדינה והטבות סוציאליות שמכבידות על התקציב, בצרפת הממשלה מתנדנדת, בגרמניה שהייתה סמל לשמרנות פיסקלית משנים את הטון הכלכלי, מרחיבים את התקציב ומוציאים מיליארדים על ביטחון וזה גורר עלייה רוחבית בתשואות, כשבבריטניה אפילו התקשו לגייס חוב בשבוע קודם. ואם תחשבו שמשקיעי האג״ח יברחו לארה״ב - גם זה לא קורה, מה שמעלה את החשש מפני משבר חוב עולמי: ברבור שחור אירופאי: משבר החוב חוזר?. אבל אם תרצו לפרק איגרת חוב ממשלתית ולראות איך מחשבים את הסיכון בצורה אינדיבידואלית תוכלו לקרוא על - אגרת החוב של בריטניה שצנחה ב-70%, והאם יש סיכוי לעלייה?
- האנליסט שממליץ לכם - תמכרו מניות, תקנו אג"ח
- הריבית בדרך לרדת? הסימנים מראים שכן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השבוע האחרון הדגים בצורה חדה את הכוחות שפועלים בשוק. בבריטניה התקיימו כמה מכרזי אג"ח שחשפו ביקוש חלש במיוחד. המשקיעים דרשו תשואות גבוהות משמעותית מהצפוי כדי לקנות את האג"ח החדשות. בתוך יום אחד התשואות זינקו ביותר מ-10 נקודות בסיס. השוק מודאג מהמצב הפיסקלי הבריטי ודורש פיצוי גבוה יותר. המצב הפיסקלי-תקציבי עלול לייצר גיוסים עתידיים על רקע עלייה בגירעון התקציבי וכשזה קורה, התשואה עולה. כלומר, ברגע שמדינות מגדילות גירעון או שיש צפי לעלייה בגירעון, השוק כבר חושב על השלב הבא - כדי לממן גירעון צריך להטיל מסים או לגייס עוד אג"ח, הגדלת גיוסים משמעה - עלייה בתשואות.