משקיע
צילום: CANVA

לקראת 2022 - השקעות בתקופה של חוסר ודאות

משבר הקורונה גרם לשוק להיכנס לבועה: הריבית צפויה לעלות והאינפלציה גבוהה. הגיע הזמן לשנות את תמהיל ההשקעה? מנכ"ל קורקט ביטוח ופיננסים משתף מניסיונו: "חייבים להיות עם יד על הדופק"

תוכן בחסות |
נושאים בכתבה קרן השתלמות

אם ישאלו אותנו בעוד כ-20 שנה כיצד ניתן לאפיין את שוק ההון בתקופת הקורונה, התשובה תהיה פשוטה: בתנודתיות מוגברת ובטלטלות. גם עכשיו, כמעט כשנתיים לאחר פרוץ המשבר, אנחנו לא יודעים כיצד הוא ייגמר ואם נחזור לשגרה מלאה. עולה השאלה האם צריך לשנות את תמהיל ההשקעה לקראת שנת 2022, בה הריבית בארה"ב צפויה לעלות ובמצב בו האינפלציה גבוהה. ממה כדאי להיזהר ולמה כדאי לשים לב? לצורך כך נעזרנו בגיא שנצר, מייסד ומנכ"ל קורקט ביטוח ופיננסים.

 

כוחו של הרוגע

"החוק הראשון שצריך לזכור בנוגע להשקעה בתנאים של חוסר ודאות מגיע דווקא מהבודהיזם - Relax, Nothing is Under Control, כלומר 'תרגיעו, כי דבר לא נמצא תחת שליטתנו'. הדבר נכון מאין כמוהו לבורסה", סיפר גיא שנצר. "ירידות חדות הן חלק בלתי נפרד משוק ההון, הן תמיד היו ותמיד יהיו בלי קשר למשבר הקורונה. למעשה, כמעט בכל שנה יש תקופה אחת שבה אנו רואים כי השוק יורד באופן דרמטי. ככה השוק בנוי. הבעיה מתחילה כשאנחנו מתחילים להגיב בצורה לא נכונה לירידות האלו, ועושים טעויות פזיזות שגורמות נזק לתיק ההשקעות שלנו, לקרן השתלמות ולחסכונות הפנסיונים שלנו".

בתמונה: גיא שנצר

צילום: קורקט ביטוח ופיננסים

למה אנו מגיבים בצורה הזו?

"אנחנו מושפעים מאוד מהרעש של התקשורת, ובצדק, כי משבר הקורונה הוא משבר בקנה מידה עולמי והיסטורי. אנחנו מנסים בכל הכוח לצמצם את ההפסדים ולברוח מהר מ"הסכנה", קרי, אי היציבות של שוק ההון, ויוצאים ממנו על מנת להימנע מהפסדים".

 

שנצר הוסיף: "זו ראייה לא נכונה ולא רציונלית אבל נפוצה מאוד, כפי שהראה לנו זוכה פרס נובל דניאל כהנמן. אנחנו נעשה הכל על מנת לא להפסיד, גם אם מדובר בהפסד זמני. ירידה בשוק אינה סיבה למכור ניירות ערך. מה שיורד, בסופו של דבר גם עולה. הדבר נכון עוד יותר כאשר מדובר בפנסיה, גמל והשתלמות שמיועדים לטווח ארוך".

לא לנטוש את הספינה, אבל לשוט בזהירות

על פניו, יש היגיון ברצון לצאת מהשוק בתקופת משבר כלכלי. אנשים רבים חושבים כי אנשים אחרים חושבים בדיוק כמוהם ויוצאים גם הם מהשוק על מנת להציל את הרווח שלהם ולצמצם את הפגיעה. אחת המסקנות החשובות ביותר שיש לנו מהמשבר הכלכלי של 2008 הוא שהשוק משקם את עצמו וממשיך לצמוח לאחר סיום המשבר. גם במשבר הקורונה ראינו זאת, והשוק התאושש ואף זינק לגבהים חדשים לאחר חודשים ספורים בלבד. למעשה, בעקבות המשבר, הציבור החל להתעניין יותר בבורסה ונרשם שיא חדש בפתיחת חשבונות של ניירות ערך ללקוחות חדשים בישראל. יחד עם זאת, העתיד עדיין לא בטוח. אנחנו צריכים לזכור כי עסקים רבים לא ישרדו את המגפה, ויש עדיין לבדוק את תוצאות התוכניות של המדינות השונות להתמודדות עם הגירעון העצום שהקורונה יצרה.

מה היית ממליץ לעשות?

"ראשית, אני קודם כל ממליץ לקבל חוות דעת מקצועית. להיעזר ביועץ או מנהל השקעות בעלי ניסיון בנושא. למשקיע הממוצע אין גישה למידע המספק בכל הקשור לאסטרטגיית ההשקעה. יועץ השקעות מנוסה יעזור לכם לבנות תיק השקעות מותאם אישית, שיניב תשואה טובה ויציבה לאורך השנים. הדבר השני שהייתי ממליץ הוא לא למשוך את אפיקי החיסכון שלכם, את קופות הגמל וקרנות ההשתלמות, לא משנה מה קורה. ישראלים רבים משכו את קרנות ההשתלמות שלהם בזמן משבר הקורונה. זכרו שקרן השתלמות היא לא רק חיסכון, אלא אוצר של ממש שהולך ומגדיל את ערכו ככל שהזמן עובר, עם מאפיינים ייחודיים שהופכים אותה למשתלמת מאוד, בעיקר לאחר תקופת זמן ארוכה של צבירה".

 

לסיכום, מעניין לשמוע מה יש לגיא שנצר לקראת תום 2021 וכניסתה של 2022: "כרגע יש יותר סיכון מסיכוי, ולכן אנחנו צריכים להיות זהירים יותר בהחלטות שאנחנו מקבלים. שנת 2022 אמורה להיות שנה מאוד מאוד מאתגרת מבחינת הכלכלה העולמית. הבנק הפדרלי בארה"ב צפוי להכריז על עליית ריבית, האינפלציה מגיעה לשיא השיאים. ההשפעה של כל המרכיבים הכלכליים האלה תגיע באופן ישיר לשוקי המניות, מה שישפיע, לחיוב או לרעה, על הכספים הפנסיוניים והפיננסים שלנו. לכן, חייבים להיות עם יד על הדופק".

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אופיר לוינגר. צילום: יח"צאופיר לוינגר. צילום: יח"צ

מדוע שכונת נווה עופר עוקפת את אזורי היוקרה של ת"א?

בעוד שאזורי היוקרה בעיר רושמים ירידה חדה בכמות העסקאות, המשקיעים והזוגות הצעירים נמשכים דווקא לשכונת נווה עופר. אופיר לוינגר, מאנשי הנדל"ן הפעילים והמנוסים בשכונה, מסביר מה בדיוק מתרחש באזור שהצליח לעקוף את כל שאר השכונות בעיר



נושאים בכתבה נדל"ן

רגע לפני סיום שנת 2026, תמונת הנדל"ן בתל אביב מתבהרת והיא חושפת תפנית לא צפויה. 

אם לאורך השנים התרגלנו לראות את מחירי הדירות בעיר הגדולה מטפסים ללא הפסקה, השנה האחרונה טלטלה את השוק והביאה עימה שינוי כיוון שלא ניתן להתעלם ממנו. 

לפי נתונים עולה כי במחצית הראשונה של השנה נרשמה ירידה של 36% במספר עסקאות יד 2 בעיר, זאת לעומת התקופה אשתקד.

כשבוחנים לעומק את המספרים מגלים תמונה מפתיעה במיוחד. דווקא האזורים היוקרתיים, שנחשבו עד לא כל כך מזמן למבוקשים ביותר, הם אלה שספגו את הפגיעה הקשה. 

לדוגמה, בצפון החדש שיעור העסקאות ירד בכ-58%, בנווה אביבים נרשמה ירידה של 53%, ובנחלת יצחק ירידה של 42%.

צילום: Freepikצילום: Freepik

מיתוסים באחזקת רכב: למה מים מהברז הורסים לכם את האוטו?

 שימוש במים במקום נוזלים ייעודיים ובחירה לא נכונה של שמן מנוע עלולים לגרום נזק לרכב לאורך זמן. כך תעשו את הבחירה הנכונה ותשמרו על הביצועים והחיים של הרכב 

נושאים בכתבה רכב

כשמדברים על אחזקת רכב, יש מיתוסים רבים שמובילים לבחירות לא נכונות — במיוחד סביב שימוש במים במקום נוזלים ייעודיים, כמו גם טעויות בבחירת שמן מנוע או טיפול שוטף. להבין נכון את מה שכן חשוב — זה לשמור על הביצועים והחיים של הרכב.

המיתוס על "כל השמנים אותו דבר"

אחד המיתוסים הנפוצים ביותר בקרב בעלי רכבים הוא ההנחה שכל שמן מנוע זהה או דומה — ולכן לא באמת משנה איזה סוג שמן נוזל למנוע. בפועל, לכל מנוע דרישות ייחודיות בהתאם לעיצובו, תקני היצרן, טווחי טמפרטורה וצריכת דלק. שימוש בסוג לא מתאים של שמן מנוע עלול לגרום להצטברות בוצה בתוך הבלוקים, לשחיקה מואצת של החלקים הנעים בתוך הגלילים, לפגיעה ביעילות הדלק ואף לקיצור חיי המנוע. שמן בעל צמיגות לא נכונה יכול לא להגן כראוי על חלקי המנוע בזמן התנעה קרה, או לאפשר טיפול חום יעיל בזמן חום מנוע גבוה, וכל אלה עלולים לגרום לנזק מצטבר לאורך זמן.

גם כאשר מדובר בשמנים באותה קטגוריה (למשל, שמן סינתטי מול שמן חצי-סינתטי), עדיין יש לבדוק ולבחור לפי המלצות היצרן והתקנים הבינלאומיים. המלצה מקצועית היא להיצמד לנחיות היצרן, להחליף שמן בזמן הנדרש לפי ספר הרכב ולבחור שמן איכותי יותר מאשר זול במיוחד — כי זה ישפיע ישירות על ביצועי הרכב ובריאות המנוע לטווח הארוך.

מיתוס "מים זה בסדר – זה בסך הכל נוזל"

המיתוס השני והרע ביותר באחזקת רכב הוא ההנחה שניתן להשתמש במים מהברז במקום נוזל קירור, רק כי "בסך הכל זה נוזל והמידע מסביב הוא מוגזם". ההמלצה החד-משמעית של כל המוסכים והטכנאים המנוסים היא להשתמש אך ורק במוצר תקני של נוזל קירור לרכב, המכיל תוספים מיוחדים המונעים קפיאה בקור, רתיחה בחום גבוה וקורוזיה בתוך מערכת הקירור.

מים מהברז עלולים להקפא בחורף, לעלות על גדותיו בקיץ, לגרום להתרחבות ותזוזה של חלקים בתוך מערכת הקירור ואף ליצור חלודה וצבריות של פתרון שישפיעו על היעילות לאורך זמן. נוסף על כך, מים לבדם אינם מכילים את התוספים שמונעים היווצרות משקעים מזיקים, מעלה את הסיכון לנזק לרדיאטור, לפתח חורים או להוביל למצב שבו מנוע מתחמם יתר על המידה.