לאן הולך הפרסום בטלוויזיה: הפורמטים שכל מפרסם חייב להכיר

מה זה Addressble TV? מהם היתרונות של Connected TV ופורמט פרוגרמטי לינארי ואיך באופן אירוני הדיגיטל שהיה אמור להרוג את הטלוויזיה משרטט עבורה את העתיד
משה בנימין | (3)

עבודת מחקר חדשה של dataxu, חברת תוכנה שמציעה למפרסמים פתרונות פרסום מבוססי דאטה, מציגה את תמונת המצב העדכנית בשוק הפרסום בטלוויזיה, השינויים מהשנים האחרונות והאבולוציה העדכנית שכבר מתהווה ולוקחת את התחום ל-3 כיוונים תחת ההגדרה של העתיד: פורמט פרוגרמטי ליניארי, פורמט Addressable - מבוסס כתובת IP ופורמט Connected.  

הדרך הארוכה ששוק הטלוויזיה עבר מרכישת "חבילות" לווין או כבלים כדי לצפות בתוכן על המסך הקטן, למבחר האדיר, הגמיש, הרזה והסלקטיבי שקיים כיום על בסיס פס אינטרנט, משנה את התחום ויחד איתו, את הדרכים לפרסם לקהל הצופה ואפילו את הקהל עצמו והרגלי הצפייה שלו. בשוק האמריקאי (נטפליקס, אמאזון, NOW TV, HULU) כבר מדברים על נתח שוק של קצת פחות מ-10% בפרסום שמוגש בטלוויזיית IP ובישראל, לאט ככל שיהיה, הטכנולוגיה כבר ישנה (סלקום TV, פרטנר TV) ובהחלטת רגולטור, שוק הפרסום בטלוויזיה יתהפך בין לילה, ישנה את הזירה עבור כולם: המפרסמים, הצופים, חברות המדיה ומשרדי הפרסום וינווט מחדש את זרימת הכסף. 

פרסום פרוגרמטי לינארי - ברמת ההגדרה המקצועית הבסיסית, הוא פרסום שמוגש בטלוויזיה המסורתית, באותו פורמט מוכר וישן אך מבוסס על קהל מפולח, מאופיין ומוגדר לפי דאטה. 

Addressable TV הוא פרסום בטלוויזיה מסורתית שאינו מוגש לכל הקהל הצופה, אלא רק לבתי אב מסוימים שנכללים בקהל היעד המטורגט.

Connected TV שהוא המקבילה הטלוויזיונית הקרובה ביותר לדיגיטל, מוגדר כרכישת מדיה בטלוויזיה בזמן אמת (כמו בורסות פרסום בדיגיטל בזמן אמת) בתוכן טלוויזיוני המשודר על טלוויזיות ומכשירים נוספים חכמים בשיטת OTT - OVER THE TOP. בקטגוריה זו נתח הצופים הוא הנמוך ביותר משום שהוא נתון לבחירה אישית של כל צופה ולא משודר במסגרת לו"ז לינארי קבוע - מנגד היתרון מצוי בדיוק הגבוה ביותר שאפשר מבחינת המידע על הצופה. 

את 3 הקטגוריות הללו אפשר לתאר גם כגרף X,Y שבמעבר מפורמט אחד לשני (על פי הסדר) כמות הקהל יורדת אך הדיוק עולה. 

בתוך עולם "הטלוויזיה החדשה" הפורמט הקרוב ביותר לטלוויזיה הישנה והמסורתית הוא כאמור הפרוגרמטי לינארי. מה שהופך אותו, עם זאת, למתקדם יותר הוא שרכישת המדיה יכולה להיעשות באמצעות פלטפורמת Demand side - DSP אוטומטית, ובמילים פשוטות יותר מול פלטפורמה אוטומטית שבה מוצב מאגר צופים מלווה בדאטה שעוזרת למפרסם לדעת יותר על הצופה.

עבור הצופים אין כל הבדל ולא יורגש כל הבדל בין הצפייה כיום בטלוויזיה ובפרסומות לבין צפייה שכזו בפורמט פרוגרמטי לינארי של רכש מדיה ופרסום. היתרון הגבוה ביותר בשיטה זו הוא ביכולת של המפרסם לעבוד מול המאס מדיה - "כל הקהל" הצופה כפי שיש היום ויותר מ-2 השיטות האחרות (Addressable TV ו-Connected) שמפחיתות באופן ניכר את היקף הצופים אליו פונים. 

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

פחות אבל יותר - Addressable

פורמט ה-Addresable TV מפחית, כאמור, את היקף הצופים שאליהם ניתן לפנות. עם זאת מדובר במספרי 2018 וההיגיון קובע שעם חדירת הטכנולוגיה לעוד ועוד בתי אב, בעשור הבא, נתח הטלוויזיות בעלות "כתובת" יהיה גבוה הרבה יותר. בארה"ב לדוגמא, מדובר בירידה מ-112 מיליון בתי אב שאליהם ניתן להגיע בטלוויזיה מסורתית ל-68 מיליון. היתרון כפי שהוסבר הוא ביכולת לשדר ל-2 בתי אב שצופים באותה התכנית 2 פרסומות שונות. 

הטירגוט בפורמט זה מתאפשר באמצעות "הקופסאות החכמות" שנמצאות בבתי הלקוחות שמנויים לשירותי תוכן טלוויזיה תמורת דמי מנוי. מעבר לדיוק והשמירה על החלק בתקציב הפרסום שלא מבוזבז לשווא - הפורמט הזה מאפשר למפרסם לייצר חווית פרסום עשירה ורלוונטית יותר בהינתן המידע על הקהל והעדפותיו. הערך החשוב ביותר בא לידי ביטוי בתרומה המידית שהמפרסם יכול לזהות (הצלחה או כשלון) בתנועת טראפיק אונליין, מעורבות ועלייה במכירות תודות לפרסום. 

הקהל החדש, הדור הבא - Connected TV

בגזרת ה-Connected TV אנחנו מדברים על הפורמט המדויק והמדיד ביותר. היא מאפשרת למפרסם לרכוש פרסום בזמן אמת לצופים בתוכן שמשודר על גבי אינטרנט שמייתר את הצורך בחיבור לטלוויזיה מסחרית או שירות תוכן בתשלום כגון לווין או כבלים. את החשיפות המפרסם יכול לרכוש באופן אינדיבידואלי לכל צופה ועל בסיס הדאטה שנצבר עליו לייצר מולו מערכת יחסים אפקטיבית. 

הפורמט הזה הוא השילוב ההדוק ביותר בין פרסום דיגיטלי לתוכן טלוויזיוני שמזכיר את הצפייה הרגילה בתוכן לינארי. Connected TV מאפשרת למפרסמים להגיע לקהל של הדור הבא וזה שאף אחד אחר לא יכול להגיע אליו ולפרסם אליו, בכל המכשירים שבהם הוא משתמש, וכך לבנות מולו חזית אחידה בכל נקודות המגע עמו. הוא מאפשר למפרסם לשלוט בתקציב ולמקסם את האפקטיביות שלו תודות ליכולת המדידה הגבוהה של התוצאות.   

באופן אירוני, הטכנולוגיה שהביא איתו תחום הדיגיטל שהיה אמור "להרוג" את הטלוויזיה היא זה שמשרטטת עבורו את העתיד. הפילוח והדיוק בהגעה לקהלים שנפרדים מהערוצים המסחריים ואפילו מספקי שירות של דור הביניים כגון HOT ו-yes בישראל ועוברים לתוכן על פס אינטרנט מזכירים את מהפכת הדיגיטל שהתפוצצה בשוק לפני יותר מעשור. טרנד ההספד של הטלוויזיה לצד הנסיקה של תחום הדיגיטל מיצה את עצמו באופן רשמי ואף מגובה במספרים שמעידים על כך שתעשיית הפרסום בטלוויזיה (גלובלי) עולה ב-3% בכל שנה.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אלי 14/12/2018 12:48
    הגב לתגובה זו
    לא הבינו 90% מהתוכן. 2 הצדדים נפרדו ללא שינוי ונזק...
  • 2.
    יש שני פורמטים נהדרים שעובדים בענק: גוגל ופייסבוק (ל"ת)
    עדכון 11/12/2018 09:09
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אליהו 10/12/2018 18:30
    הגב לתגובה זו
    לפרסם כזו כתבה בלי להתייחס ל Innovid, החברה הישראלית שמובילה את תחום הפרסום ב Connected TV, זה לא רציני.
מאי האח הגדולמאי האח הגדול
שובר קופות

כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?

האח הגדול מחזיק את רשת 13 בחיים עם רייטינג והכנסות גבוהות, אבל כשהעונה תסתיים הערוץ יחזור להפסדים כבדים; מחכים למשקיע ומה קורה בקשת?

בן פלמון |
נושאים בכתבה האח הגדול

רשת 13 במצוקה גדולה. הבעלות החולפה, הטייקון לן בלווטניק כבר לא יזרים כספים (מעבר למה שהזרים שיספיקו עד סוף השנה), והמנכ"ל שבעצם קיבל את השליטה והאחריות על הערוץ,  אמיליאנו קלמזוק מחפש משקיעים. הערוץ מפסיד בשנה מעל 120 מיליון שקל, ועם הפיטורים והצמצומים, זה כנראה ירד למתחת ל-100 מיליון שקל ועדיין, מדובר בסכום משמעותי. מעבר לזה, כדי להפוך את ההפסד לרווח, צריך השקעה של כמה מאות מיליונים בתוכניות חדשות והגדלת הרייטינג.  

הערוץ סבל מירידה ברייטינג בשנתיים האחרונות, עד שהתחילה התוכנית - "האח הגדול" בחודש מאי. תוכנית הריאליטי היא תמיד בלוקבסטר, אבל השנה היא הרבה מעל השנים הקודמות, היא חבל הצלה ענק לערוץ שמצליח לצוף בחודשים האלו. אבל הערוץ צריך הרבה יותר מכמה חודשים. הוא צריך למנף את החודשים המוצלחים להכנסת משקיעים. בינתיים זה לא מצליח, והשאלה היא אם בחודשים האלו לא נודע על משקיע מה יהיה בהמשך ולמה שמשקיעים ייכנסו כשהרייטינג יחזור לצלול?  יש שיחות, יש מתעניינים, רק שאין מישהו שבאמת רוצה בכל הכוח. כוכבי הערוץ מחפשים טייקון שישקיע ועוברים בין עשירי הארץ, רביב דרוקר שלא רוצה לאבד את ביצת הזהב (מרוויח מעל 3 מיליון שקל בשנה מהפקות ותוכניות לערוץ) היה במספר פגישות כדי לעניין עשירים, הוא ואחרים מקבלים תשובות שליליות או היסוסים גדולים. 


אם לא יגיע המשיח, הערוץ יצטרך לשנות את תמהיל התוכניות, להיות יותר "ראשים מדברים" - תוכניות בלי הפקה גדולה, אלא בעיקר מראיינים ומרואיינים שמדברים באולפן. זה זול ביחס לתוכניות ריאליטי והפקות בכלל, ולא תמיד זה רע יותר - יש תוכניות כאלו שמצליחות להביא רייטינג טוב. במקביל, הם יצטרכו לנסות למצוא את האח התאום של "האח הגדול". אם האח הגדול היה יכול להימתח עוד שלושה חודשים - המצב היה נהדר, אם ימצאו תוכנית שתצליח להתקרב לרייטינג של האח הגדול, הערוץ יוכל כנראה לשרוד.   


              תרצה כהן, האח הגדול


המספרים מאחורי האח הגדול 

האח הגדול היא תוכנית מרוויחה. על פי ההערכות הרווח לעונה הנוכחית יסתכם במעל 30 מיליון שקל, אחרי כל ההוצאות. לתקופה של 4 חודשים  זה מצוין. התוכנית, שזו עונתה ה-15, והושקה במאי האחרון בהפקת אנדמול שיין, רושמת רייטינג ממוצע של 17%-22% ומאות אלפי צופים בכל פרק, כשהיא מנצחת תוכניות מתחרות כמו "רוקדים עם כוכבים" בקשת 12 ו"הפטריוטים" בערוץ 14. הרייטינג של התוכנית נוזל לתוכניות שאחריה ומשפר את מצבם ביחס לרצועות בערוצים 12 ו-13 והוא גם מביא קהל לערוץ שצופה בתוכניות שלפיה, החדשות של הערוץ התרוממו בחודשיים האחרונים אחרי שהיו בקריסה. יש לתוכנית השפעה כוללת על הערוץ כולו.  

מאי האח הגדולמאי האח הגדול
שובר קופות

כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?

האח הגדול מחזיק את רשת 13 בחיים עם רייטינג והכנסות גבוהות, אבל כשהעונה תסתיים הערוץ יחזור להפסדים כבדים; מחכים למשקיע ומה קורה בקשת?

בן פלמון |
נושאים בכתבה האח הגדול

רשת 13 במצוקה גדולה. הבעלות החולפה, הטייקון לן בלווטניק כבר לא יזרים כספים (מעבר למה שהזרים שיספיקו עד סוף השנה), והמנכ"ל שבעצם קיבל את השליטה והאחריות על הערוץ,  אמיליאנו קלמזוק מחפש משקיעים. הערוץ מפסיד בשנה מעל 120 מיליון שקל, ועם הפיטורים והצמצומים, זה כנראה ירד למתחת ל-100 מיליון שקל ועדיין, מדובר בסכום משמעותי. מעבר לזה, כדי להפוך את ההפסד לרווח, צריך השקעה של כמה מאות מיליונים בתוכניות חדשות והגדלת הרייטינג.  

הערוץ סבל מירידה ברייטינג בשנתיים האחרונות, עד שהתחילה התוכנית - "האח הגדול" בחודש מאי. תוכנית הריאליטי היא תמיד בלוקבסטר, אבל השנה היא הרבה מעל השנים הקודמות, היא חבל הצלה ענק לערוץ שמצליח לצוף בחודשים האלו. אבל הערוץ צריך הרבה יותר מכמה חודשים. הוא צריך למנף את החודשים המוצלחים להכנסת משקיעים. בינתיים זה לא מצליח, והשאלה היא אם בחודשים האלו לא נודע על משקיע מה יהיה בהמשך ולמה שמשקיעים ייכנסו כשהרייטינג יחזור לצלול?  יש שיחות, יש מתעניינים, רק שאין מישהו שבאמת רוצה בכל הכוח. כוכבי הערוץ מחפשים טייקון שישקיע ועוברים בין עשירי הארץ, רביב דרוקר שלא רוצה לאבד את ביצת הזהב (מרוויח מעל 3 מיליון שקל בשנה מהפקות ותוכניות לערוץ) היה במספר פגישות כדי לעניין עשירים, הוא ואחרים מקבלים תשובות שליליות או היסוסים גדולים. 


אם לא יגיע המשיח, הערוץ יצטרך לשנות את תמהיל התוכניות, להיות יותר "ראשים מדברים" - תוכניות בלי הפקה גדולה, אלא בעיקר מראיינים ומרואיינים שמדברים באולפן. זה זול ביחס לתוכניות ריאליטי והפקות בכלל, ולא תמיד זה רע יותר - יש תוכניות כאלו שמצליחות להביא רייטינג טוב. במקביל, הם יצטרכו לנסות למצוא את האח התאום של "האח הגדול". אם האח הגדול היה יכול להימתח עוד שלושה חודשים - המצב היה נהדר, אם ימצאו תוכנית שתצליח להתקרב לרייטינג של האח הגדול, הערוץ יוכל כנראה לשרוד.   


              תרצה כהן, האח הגדול


המספרים מאחורי האח הגדול 

האח הגדול היא תוכנית מרוויחה. על פי ההערכות הרווח לעונה הנוכחית יסתכם במעל 30 מיליון שקל, אחרי כל ההוצאות. לתקופה של 4 חודשים  זה מצוין. התוכנית, שזו עונתה ה-15, והושקה במאי האחרון בהפקת אנדמול שיין, רושמת רייטינג ממוצע של 17%-22% ומאות אלפי צופים בכל פרק, כשהיא מנצחת תוכניות מתחרות כמו "רוקדים עם כוכבים" בקשת 12 ו"הפטריוטים" בערוץ 14. הרייטינג של התוכנית נוזל לתוכניות שאחריה ומשפר את מצבם ביחס לרצועות בערוצים 12 ו-13 והוא גם מביא קהל לערוץ שצופה בתוכניות שלפיה, החדשות של הערוץ התרוממו בחודשיים האחרונים אחרי שהיו בקריסה. יש לתוכנית השפעה כוללת על הערוץ כולו.