ריו - הסוף: על השיח ברשתות, ולמה אוריאל דסקל עדכן 24/7?
כמעט שבוע עבר מאז שהסתיימה לא האולימפיאדה, ואנחנו - קהל האוהדים חסרי התקנה – מתקשים להעביר את הלילות ללא יוסיין בולט, שעות אחר הצהריים נטולי מייקל פלפס, ובלי תלונות על הישגים המשלחת הישראלית. כל שנותר לנו הוא להתחיל לחלום על טוקיו 2020, וכבר להתגעגע לריו 2016.
אולימפיאדת ריו הייתה הכי משודרת בישראל עם כ-1,200 שעות שידור חיות בערוץ הספורט מול כ-250 שעות לפני 4 שנים בערוץ 1. היא גם הייתה הכי ויראלית אי-פעם - מה שהעצים את הנוכחות שלה ביום-יום שלנו ואת ההזדהות שלנו עם גיבוריה, ישראלים וגם כאלה שלא. הסיפורים מאחורי הספורטאים זכו לחשיפה רבה ברשתות החברתיות, גם על ידי גופי התקשורת וגם על ידי עיתונאים "פריקים" לנושא.
ב-3 השבועות האחרונים עד לסיומם של המשחקים, נרשמו 90 אלף פוסטים על אולימפיאדת ריו, פי ארבעה מאשר באולימפיאדת לונדון לפני 4 שנים, שהתקיימה בעיצומה של המהפכה הדיגיטלית. מבדיקת חברת הניטור Vigo עבור אייס עולה כי עיקר השיח היה בפייסבוק עם 50 אלף שיחות, בטוויטר עם 16 אלף ובטוקבקים - 14 אלף אזכורים.
מכמה עשרות שיחות - לכמעט 20 אלף אזכורים ביום
עם 2 מדליות ארד חדשות בארון הכבוד הישראלי, ענף הג'ודו היה הכי מדובר ברשת הישראלית - עם 30% מכלל השיח, כ-27 אלף פוסטים. ענפים מובילים נוספים היא אתלטיקה עם 12 אלף פוסטים, וגם שייט ושחיה עם 10,000 כל אחד.
- אין ימין או שמאל: הישראלים אוהבים לשנוא עיתונאים באותה מידה
- שונאים, מקללים ומאיימים: היחס לו זוכות מגישות החדשות ברשת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באופן לא מפתיע, הספורטאים הכי מדוברים ברשתות החברתיות היו ירדן ג'רבי ואורי ששון עם 18 אלף שיחות כל אחד. מבדיקת ויקיפדיה ישראל עבור אייס, עולה כי שמות 2 זוכי המדליות הישראלים היו מאד מחופשים אף הם בחודש שחלף. בשבועות שלפי תחילת המשחקים נרשמו רק כמה עשרות חיפושים מדי יום, כשבתחילת אוגוסט המספרים טיפסו לכמה מאות. כמה חיפושים נרשמו בימים בהם זכו השניים במדליות? ב-9 באוגוסט זכתה ג'רבי בארד - ומספר החיפושים אחרי השם שלה זינק לכמעט 20 אלף. יממה לאחר מכן ירד ל-13.5 אלף ובהמשך על כמה אלפים מדי יום, ובמגמת ירידה. 3 ימים לאחר המדליה של ג'רבי הגיעה זו של ששון – ואז שמו הפך להיות מחופש במיוחד עם 26,636 חיפושים ביום. השבוע, עם תום האולימפיאדה, המספרים עדיין עומדים על מאות מדי יום לכל אחד מהם.
הרשתות החברתיות התייחסו גם לאלה שכמעט נגעו במדליה - שגיא מוקי עם 8,000 שיחות ברשת ומעין דוידוביץ' עם 7,000, על פי בדיקת Vigo. את החמישייה המדוברת סוגר גל נבו עם 6,000, שאר הספורטאים הישראלים זכו ל-4,000 או פחות.
אבל לצד הישראלים, האולימפיאדה הנוכחית הייתה בסימן של 2 ספורטאים מוכרים מאד, עטורי מדליות, וכאלה שכנראה לא יגיעו לטוקיו. האצן המדהים יוסיין בולט עם 8,000 שיחות ברשת, והשחיין מייקל ופלפס – הספורטאי המעוטר ביותר במדליות אי-פעם, עם 28 מתכות על החזה, ו-7,000 שיחות בסושייאל הישראלי.
- טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- רייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות...
מסיכום של ויקיפדיה לחודש האחרון (24 ביולי עד 20 באוגוסט) עולה כי 116 אלף חיפושים נרשמו אחרי צירוף המילים "אולימפיאדת ריו דה ז'ניירו", קצת פחות אחרי "ישראל במשחקים האולימפיים", 95 אלף אחרי "המשחקים האולימפיים" וכמעט 95 אלף שחיפשו את המילה "סלמונלה", שהסעירה את ישראל בשבועות האחרונים. "מייקל פלפס" במקום השישי עם 68 אלף חיפושים, אורי ששון שמיני עם 59 אלף, ירדן ג'רבי תשיעית עם 51 אלף, אריק זהבי (שזכה בארד באולימפיאדת אתונה ב-2004) במקום ה-12 עם 47 אלף, את ענף הג'ודו עם 41 אלף ומקום 13, ובמקום ה-20 – יוסיין בולט עם 36 אלף חיפושים.
גם הפעם: משה גרטל מככב
בחודשיים שלפני תחילת האולימפיאדה, צמד המילים "המשחקים האולימפיים" זכה לכ-200 חיפושים מדי יום בוויקיפדיה הישראלית. בימים שלפני תחילת המשחקים, הנתון הלך וגדל וביום פתיחת המשחקים כבר עמד על 3,661, התייצב על כ-5,000-6,000 מדי יום, ורשם פיקים של 8,592 ב-8 באוגוסט ו-9,520 ב-12 באוגוסט – היום בו זכה ששון במדליית הארד.
"חודש אוגוסט כצפוי מתאפיין בעניין רב של הגולשים בוויקיפדיה העברית בערכים על המשחקים האולימפיים", אומר לאייס יו"ר ויקיפדיה ישראל איציק אדרי. "בשבועות האחרונים עומלים מתנדבי ויקיפדיה על עדכון שוטף והרחבת הערכים הרלוונטיים כדי לספק את הדרישה ולהוות מקור מידע מהימן, עדכני וחופשי לכלל הקוראים".
כיכב גם הפעם. משה גרטל (צילום: מתוך קמפיין מסחרי שעשה)
ונחזור לרשתות החברתיות. באולימפיאדת לונדון שדר הספורט משה גרטל זכה לתהילת עולם בזכות מקבץ ציטוטים מביכים. אותה תהילה זכתה לחיזוק באולימפיאדת ריו כאשר משה גרטל הוא איש התקשורת הכי מדובר בפער גדול על שאר חבריו – עם 4,000 שיחות. חלק גדול צוחקים עם גרטל, וחלקם – עליו.
לדברי מנכ"ל Vigo רביב טל, "בזכות הרשתות החברתיות עלתה באופן משמעותי השנה הנגישות לאולימפיאדה - שידורי הלייב, הצצה לחייהם הפרטיים של הספורטאים בארץ ובעולם, אספקת סטטיסטיקות בזמן אמת ועוד. נגישות זו השפיעה עלינו הישראלים בהיקף שיח גבוה ואמוציונאלי יותר מאשר בעבר. מגמה זו צפויה רק לעלות ואנחנו נמשיך להרגיש אותה בכל האירועים הבינ"ל".
מעריץ ספורטאים, משוחח עם העוקבים ומשיג מקורות
אחד העיתונאים הכי פעילים ברשת במהלך האולימפיאדה, הוא אוריאל דסקל, עורך מדור עסקי ספורט בכלכליסט. "להיות עיתונאי זה 24/7, במיוחד באירועים גדולים כאלה ועוד שמתקיימים בלילות ולפנות בוקר", אומר דסקל בשיחה עם אייס. "אז לא ישנים הרבה, רואים משחק ולפעמים כמה במקביל, מעדכנים את הטוויטר והפייסבוק, ועונים לגולשים".
עיתונאים רבים כבר הבינו את היתרונות ברשתות החברתיות, הן בקבלת פידבק על נושאי הסיקור, והן בקבלת טיפים שעשויים להבשיל לאייטמים עתידיים. "הפייסבוק הוא הזדמנות לייצר קשר עם מישהו שקורא אותך, קשר עם אדם שאתה כותב עבורו", אומר דסקל. "אני לא מגיב לטרולים, אלא לכאלה שרוצים לפתח דיון רציני. אנשים נותנים לי טיפים ומפנים למקומות מסוימים. כמות המקורות שהשגתי מהפייסבוק והטוויטר הוא פשוט אדיר. במקום 2-3 מקורות, אתה זוכה להרבה יותר".
אוריאל דסקל עדכן מספר פעמים ביום פרטי טריוויה, סיפורים על מאחורי הקלעים, מחקרים ופירוט על תופעות חברתיות. "עשיתי הכנה רצינית לאולימפיאדה – לפניה ובמהלכה: קראתי המון ספרים ומגזינים, קראתי כתבות מכל רחבי העולם, פשוט שאבתי מידע ודיברתי עם הרבה אנשים שקשורים לאולימפיאדה - ישראלים ולא ישראלים".
אוריאל דסקל (צילום: מעמוד הפייסבוק הפרטי של אוריאל דסקל)
מבחינה מספרית זה השתלם: במהלך תקופת המשחקים האולימפיים מספר העוקבים אחרי דסקל בפייסבוק זינק מ-4,800 ליותר מ-9,000. פוסטים לא מעטים, כאלה שגם זכו למאות ואלפי לייקים, היו מפורטים ובאורך של כתבות מגזינים, עם הפניות למקורות מידע. "חזרתי למשל לכתבות שלי בעבר, שזכו לפחות התייחסות כי לא פורסמו במהלך המשחקים האולימפיים, כמו למשל ראיון שלי עם ירדן ג'רבי אחרי אליפות העולם, שהחלטתי להציף אותו שוב. אני כותב הרבה על התפתחות הספורטאי בכלל והכדורגלנים בפרט. יש לי המון מידע בנושא בשלוף, יש לי כתבות ומחקרים שאני חוזר אליהם נמצאים אצלי בג'ימייל בתיקייה מיוחדת, ואז אני מפייסבק אותם".
ואיך אתה בוחר מה לתת לגולשים, לקוראים? "אני מגיע מזווית של הערצת הספורטאי, מתוך נקודת מבט והערכה גדולה של הספורטאים", הוא אומר. "כשאני מדבר עם ספורטאי, זה כדי לדעת איך הוא עובד ולהביא את הסיפור שלו. אני פחות ביקורתי כלפי הספורטאים - לא משתמש במילים 'אכזבה', אלא מפנה את זה כלפי הבירוקרטיה של הספורט. ספורטאי מתאמן מגיל 3 ומקריב המון – חברים, זמן וגם את הגוף שלו, ולכן הביקורת שלי עליו מצומצמת. זה לא התפקיד שלי כעיתונאי, זה התפקיד של המאמן שלו. התפקיד שלי כעיתונאי ספורט זה לכתוב את הסיפור שלו ולבקר את אלה שלא נותנים לו את התמיכה והבסיס להצטיין".
הכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקוהאירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
בראש הרייטינג עמדה קשת, עם המהדורה המרכזית והכוכב הבא לאירוויזיון, ואילו המהדורה המרכזית של חדשות 13 היתה במקום האחרון בהשוואה למתחרות
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 14.3% רייטינג ו-399 אלף צופים, במקום הראשון, וכמעט כמו מדי מוצ"ש, בפער עצום מהמתחרים, ובעיקר ערוץ 14, שמתחיל את לוח השידורים מאוחר לאור זמני יציאת השבת. ועדיין, חדשות 14 היו במקום השני עם 5.3% ו-162 אלף צופים.
המהדורה של כאן11, עמדה על 112 אלף צופים ו-4.9% רייטינג ואילו גם במוצאי שבת, כש-14 נמצא בירידה, חדשות 13 לא רק שלא הרוויחה צופים נוספים, אלא אף עמדה במקום האחרון עם 4.1% רייטינג ו-106 אלף צופים.
פריים טיים
השילוב של ריאליטי ואירוויזיון הוא שילוב מנצח, וכך היה אמש, כש-"הכוכב הבא לאירוויזיון" עמדה בראש לוח השידורים, עם רייטינג של 17.1% רייטינג ו-477 אלף צופים. אחריה היתה "משחקי השף" של ערוץ 13, עם 9.8% רייטינג ו-247 אלף צופים, ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 7.6%, עם 222 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 והפרק הראשון של פגישה עם רוני קובן שאירח את ערן זהבי עם רייטינג מכובד של 5.7% ו-148 אלף צופים ואחריו הסרט התיעודי "מלאכי" שהיה עם 3.8% רייטינג ו-108 אלף צופים.
תוכניות אחה"צ וערב מוקדם
בשעות הצהריים המאוחרות, חדשות 12 עמדו בראש, עם מהדורה של ערד ניר שהחלה ב15:00 עם 2.4% רייטינג ו-55 אלף צופים ועלתה ב-16:00 ל-3.1% רייטינג ו-81 אלף צופים. היא שודרה מול שידורים חוזרים של רשת, עם "כלוב הזהב", שעמד על 1.3% רייטינג ו-36 אלף צופים בשעתיים הללו. לאחר מכן, ב-17:00, המספרים עלו דרמטית והמהדורה עם גדעון אוקו, ששודרה ב-17:00 עלתה ל-5.3% רייטינג ו-141 אלף צופים. השידור החוזר של רשת, עם משחקי השף, עמד על 3.1% ו-81 אלף צופים.
בהמשך הערב, ולקראת צאת שבת, המספרים המשיכו לעלות, כש-"פגוש את העיתונות" עמד על 8.8% רייטינג ו-225
במהדורה המוקדמת וברצועה שלאחר מכן עם 10% ו-262 אלף צופים. מולו, המהדורה המוקדמת של "מוריה וברקו" היתה על 3.8% רייטיג ו-109 אלף צופים ועלתה לאחר מכן ל4.5% ו-125 אלף צופים. ברצועה של 19:00 הצטרף ערוץ 14, עם המהדורה המוקדמת עם עידו טאובר, שעמד על 3.8% ו-100 אלף
צופים.
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- רייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לייט נייט
ברצועת הלייט נייט, שיחה עם עודד הרוש, שעמד על 3.9% רייטינג ו-106 אלף צופים ולאחריו היה שידור חוזר של רשת, עם "שנות ה-90" של עם 2.8% ו-61 אלף צופים.

טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים
ההסכם החדש מיועד לשפר את חוויית התוכן למאות אלפי גולשים בישראל ולהגדיל באופן משמעותי את הכנסות הקבוצה
טאבולה Taboola 0.98% מרחיבה את חדירתה לשוק הישראלי וחותמת עם קבוצת הארץ על הסכם שותפות ארוך טווח ל-5 שנים, הכולל את אתר הארץ בעברית, אתר הארץ באנגלית, אתר TheMarker
הטכנולוגיה מבוססת ה-AI של טאבולה תפעל להגדלת הטראפיק והסירקולציה האורגנית, תעלה את רמת המעורבות של הגולשים, ותספק המלצות וחוויית תוכן איכותית לקוראים באתרים ובאפליקציות של הקבוצה. טאבולה עובדת עם אלפי חברות המפרסמות ישירות ב-Realize, פלטפורמת הפרסום העוצמתית של החברה, על מנת להגיע ל-600 מיליון משתמשים יומיים אצל רבים מהפאבלישרים המובילים בעולם. טאבולה עובדת עם אתרי תוכן מובילים בארץ ובעולם כדוגמת גלובס, ynet, כלכליסט, NBC News, Yahoo. כמו כן יצרניות מכשירים כמו סמסונג, שיומי ואחרים, משתמשות בטכנולוגיה של טאבולה ליצירת הכנסות ו-engagement. שותפויות אלו מאפשרות ל-Realize להציע דאטה ייחודי, אלגוריתמים מומחים וסקייל רחב.
גלי ארנון, מנכ"לית קבוצת הארץ: "להארץ ו-TheMarker קהילה גדולה של מנויים נאמנים בארץ ובעולם. אנו פועלים לספק להם תוכן איכותי, אמין וייחודי, לשפר את חוויית הקריאה ואת החוויה הדיגיטלית שלהם. הקבוצה עובדת עם מפרסמים ושותפים עסקיים רבים, ומציעה פתרונות חדשניים של פרסום ותוכן השיווקי. שיתוף הפעולה עם טאבולה יאפשר לנו להציע המלצות תוכן מדויקות ורלוונטיות יותר, ולחזק את יכולות ההפצה של התכנים שלנו, תוך שמירה על חווית המשתמש."
״אני מאוד מתרגש לצאת לדרך משותפת עם קבוצת הארץ, מגופי התקשורת המובילים בישראל.״ אמר אדם סינגולדה, מייסד ומנכ״ל טאבולה. ״המחויבות של קבוצת
הארץ לעיתונות איכותית ואמינה היא עליונה, והתפקיד שלנו בטאבולה הוא להעצים אותם עם הטכנולוגיה המתקדמת ביותר. כולנו בטאבולה מחויבים לעתיד הרשת הפתוחה, מ-Realize, שמספקת צמיחה משמעותית בהכנסות חדשות, ועד למוצרי GenAI חדשניים כמו DeeperDive, המגנים על הערך של התוכן
העיתונאי. אני שמח על ההזדמנות להעשיר את חווית הגלישה של קוראי הארץ ו-TheMarker, להנגיש להם תכנים איכותיים ולהעניק להם ערך מוסף.״
- פרסום מודעת אבל בעיתון הארץ
- עדות לפיד הוכיחה: ערוצי החדשות לא מספרים לכם את האמת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
