9 מיליון
צילום: יח"צ

איגוד השיווק על פסילת קמפיין שוקה: "מדובר בצנזורה; הצופים צריכים להחליט ולא ביהמ"ש"

באיגוד יוצאים נגד פסיקת בית המשפט מאתמול, טוענים כי "מדובר בהפרה של האיזון העדין ארוך השנים שבין המפרסם לצרכן", ו"רואים בחשש כיצד מתחילה התערבות משפטית" שלא רואים את סופה
משה בנימין | (1)

איגוד השיווק הישראלי לא נותר כצופה מן הצד לאור פסילת קמפיין הפרסום של 9 מיליון - ביטוח ישיר על פי החלטת בית המשפט המחוזי בתל אביב. באיגוד, שעל חבריו נמנים המפרסמים הגדולים בישראל, אומרים כי הם "מודאגים ומוטרדים מהטלת צנזורה על סרטוני פרסומת".

בתגובה להחלטת בית המשפט, כתבו חברי האיגוד כי הם "מביעים דאגה עמוקה ממה שנתפס על ידינו כצנזורה של בתי המשפט על פרסומות מסחריות. ההחלטה להוריד את קמפיין "שוקה" של ביטוח ישיר מהאוויר, עלולה ליצור תקדים משמעותי ומסוכן לפיו כל גוף שיראה עצמו נפגע מפרסומת סאטירית או הומוריסטית - יוכל לפעול להסרתה".

לדבריהם, "הומור, חופש הביטוי והיצירתיות הם נשמת אפו של הפרסום, ואין מהלך לגיטימי יותר מהצגת עמדות סותרות. אנו צופים בדאגה בהפרתו של האיזון העדין ארוך השנים שבין המפרסם לצרכן ורואים בחשש כיצד מתחילה התערבות משפטית מבלי שנוכל לשער לאילו ממדים היא תגיע".

תלמה בירו ואייל מליס

כזכור, אתמול (יום ב') ולאחר שעתירתם נדחתה מספר פעמים בשנים האחרונות, קיבל בית המשפט המחוזי את עמדת לשכת סוכני הביטוח וקבע כי קמפיין "שוקה" של חברת 9 מיליון - ביטוח ישיר הוא בלתי מוסרי בעליל. במסגרת ההחלטה נתן השופט בכר לביטוח ישיר, צו מניעה האוסר עליה "להפיק או לפרסם פרסומות או לצאת בקמפיין בו מוצגים סוכני הביטוח כנהנתנים, מיושנים, ומאותגרים טכנולוגית". כמו כן, ניתן צו האוסר על ביטוח ישיר ומנהליו להמשיך ולפרסם קיומו של קשר כביכול בין תשלום פרמיה לחברת ביטוח, הכוללת מימון סוכן ביטוח, למחיר המוצע על ידי ביטוח ישיר, בין אם המחיר כולל הנחה ובין אם לא.

 

שהצופים יחליטו

לטענת חברי האיגוד "כמו בעבר - כך גם הפעם - יש לתת לצופים האוחזים בשלט להצביע בעד או נגד הקמפיין. הצופים יודעים להרים קול צעקה נגד פרסומות סקסיסטיות או גזעניות, או כאלה שאינן תואמות את הלך הרוח הציבורי. יש לכך דוגמאות רבות ופרסומות אלה ירדו מהמרקע תוך ימים ספורים".

"אין זה מתפקידו של בית המשפט לצנזר פרסומות בשל אינטרס מובהק של קבוצה זו או אחרת" אומרים באיגוד. "אין חולק על כך שהפרסומות של ביטוח ישיר הן נשכניות אל מול סוכני הביטוח אולם אין בדבר צידוק  להטלת מגבלה על חופש הביטוי, בעיקר לאור העובדה שבסופו של דבר המהלך השיווקי מעורר ומעודד תחרות, ומאתגר את הצרכן לבחור חכם יותר, ולהרוויח יותר. מחירי הביטוח ירדו בעשרות אחוזים מאז החל הקמפיין הנידון".

 

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

"כולנו אנשים שומרי חוק ופסיקתו של בית המשפט הנכבד היא נר לרגלינו". אך עם זאת אומרים באיגוד "אנו מתקשים להבין מדוע מצא לנכון בית המשפט להוריד מהמרקע מהלך המיטיב עם הצרכנים ומגן עליהם".

לסיום אמרה מנכ"ל איגוד השיווק תלמה בירו: "אנחנו מתנגדים לכל צנזורה שנעשית בפרסום, כאשר כללי המשחק נשמרים, כפי שהיה במקרה המדובר. יש לכבד את התחרות העיסקית והשיווקית של החברות שמנסות לגייס לקוחות בדרכים יצירתיות ולפעול בדרך של תחרות הוגנת".

"לשמור על חופש הביטוי"

גם באיגוד הפרסום התייחסו לפסיקה התקדימית ואמרו: "האגוד קיבל לידיו את פסק הדין וילמד אותו כדי לבחון אם מעבר למקרה הנקודתי הזה עשויות להיות לו השפעות גם על ההתנהלות והנורמות בענף הפרסום באופן שיביא לפגיעה בחופש הביטוי והתחרות. חשוב להדגיש כי ענף הפרסום מפוקח כיום בצורה קפדנית ומכבידה על ידי הרגולטור הבוחן תקינותן של הפרסומות ועל ידי חקיקה ענפה. הענף פועל על פי חוקים ונורמות המכתיבים, בין היתר, התנהלות המאפשרת תחרות הוגנת, העדר הטעיה, גילוי מלא לציבור ואמות מידה ברורות לשימוש בשפה הולמת.

"איגוד הפרסום קרא וימשיך לקרוא למשרדי הפרסום לעשות שימוש ראוי במדיומים השונים, באופן הולם ובהתאם להוראות החוק אולם במקביל, קורא לשמור על חופש הביטוי, לאפשר שימוש ברעיונות חדשניים ובהומור שהם נשמת אפו של הענף וזאת ללא התערבות נוספת מעבר לזו הקיימת כיום".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אריה רפפורט 12/04/2016 18:45
    הגב לתגובה זו
    קשה להבין איך האיגוד מנסה לגונן על הקמפיין הנורא הזה . מדובר בקמפיין ציני וגס שכל כולו בנוי על ביזוי צלם האדם - אפילו אם האדם הזה הוא סוכן ביטוח או מזכירתו . בענף הזה פועלים כעשרת אלפים סוכנים ועוד כ 30-40 אלפי פקידות . למרות הנטיה לנגח בסוכנים לפחות מרביתם רואים בעבודתם עבודת קודש וזו בושה וביזוי של כבוד האדם ועיסוקו להציג אותם,להזכירכם שכולם , הם ופקידות , הנם אנשים בשר ודם , ועורם דק ועדין בדיוק כמו עורם של חברי האיגוד והעובדות המסורות להן. זה כבוד למערכת המשפט שידעה לגרש את המוצר הנלעג הזה .
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.


  


אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.