מכניסה אותנו ל"סרט" וטוב שכך: פרסומת השבץ המוחי של לפמ מצוינת ומייצרת שיח
פרסום נועד לייצר שיח ולא למסור מידע. הפרסומת לזיהוי שבץ מוחי ולהתנהגות המומלצת רחוקה מלדייק את התופעה, להשוות אותה לתופעות שפירות ולא מסוכנות ולהסביר מה קורה בגוף האדם שזקוק לטיפול מיידי.
אבל היא מייצרת שיח דווקא בגלל שהיא מציפה את הפער הבלתי נסבל בין תקלה שנראית שגרתית לבין המציאות המרה. מי שראה את הקליפ לזיהוי ותגובה בעת שבץ מוחי ישר חשב לעצמו כמה פעמים ביום הוא מתבלבל באמצע משפט, ונכנס מזה ל'סרט'. וטוב שכך. עצם התהייה ממה נובע הבלבול שלי או של אנשים שאני מכיר, ועצם 'מיתוג' הסמפטומים היומיומיים כגון שקית שנופלת מהיד כפאתולוגיים - מעלה את נכסיות המסר והופכת את הנושא אפקטיבי. בשורה התחתונה, כמובן, יש סיכוי להצלת יותר אנשים באמצעות הזמנת אמבולנס בזמן.
אם כן, אנחנו רואים את האדם שאיתנו מתבלבל באמצע המשפט וצריכים לוותר על כל מחשבות הביניים המרגיעות. כי הדבר הנכון הוא להזמין לו אמבולנס. האינסטינקט, אומרת לנו הפרסומת, היא להשלים לו את המשפט. אבל כל שניה בה ננהג על פי האינסטינקטים שלנו היא שניה של נזק מוחי מתגבר. אל תסמכו על ההרגלים והחושים שלכם, אומרת לנו הפרסומת, כי פעמים רבות מה שנראה כמו לאפס רגעי עלול להיות סוף החיים. תזמינו אמבולנס.
הפרסומת מראה את התגובות הכי אוטומטיות שלנו. את הרגל החשיבה שלנו, האופן בו ניטה לפרש את הסיטואציה ולהגיב לה. אשה מעוותת את פיה באופן לא רצוני, גבר מתבלבל באמצע משפט ואשה מפילה שקית עם פירות באמצע הרחוב. הסיטואציות, לרבות הבלבול והשקית שנופלת מהיד, שגרתיות ויומיומיות. העווית פחות אבל תמיד נשאלת השאלה - מה זו עווית? האם אדם שמנסה להיזכר מתי השתמש בפעם האחרונה בכרטיס אשראי שנעלם לא עושה פרצופים 'נורמטיביים'? האם, כשאנו מופתעים או מזדעזעים לא נעוות את פנינו?
ישנן תבניות התנהגות לכל מצב. אשה שתפיל סל עם מצרכים באמצע הרחוב מפעילה אותנו לרוץ ולאסוף את המצרכים שהתפזרו על הרצפה. אדם שמתבלבל ומגמגם באמצע משפט יגרום לנו אוטומטית להשלים לו את המשפט. פנים שהתעוותו יפעילו אותנו למזוג לאדם כוס מים. הנחות היסוד שלנו, במקרה של שבץ מוחי הן האויב הכי גדול של הקרבן. והנחות היסוד שלנו הן אלו שהסרטון מערער עליהן.
מהבחינה הזו הפרסומת עושה עבודה מצויינת כי היא ממצבת את החשיבה התמימה והשגרתית שלנו כאויב הכי גדול של מי שלקה בשבץ מוחי. היא גם נותנת לנו אפשרות לנהוג אחרת ולוותר על הנסיון להגיש עזרה היות שכל פעולה שמעכבת חיוג לאמבולנס היא מיותרת ומסכנת את החולה.
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
- טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הפרסומת משמעותית וקריטית היות ששבץ מוחי לא נראה דרמאטי כמו, נגיד, התקף לב שבו אדם מתמוטט אגב הבעה ברורה של כאב ובהלה. או מתעלף. או נפצע. בדיוק בגלל זה חשוב להתקיף את הנחות היסוד שלנו, העדים לאירוע ולערער על התגובה המיידית שלנו. האסטרטגיה מציפה קונפליקט בין ההרגל לבין שבירת ההרגל. תתנערו ממה שנדמה לכם שקורה בזה הרגע ותתנערו ממה שנדמה לכם שצריך לעשות כדי לעזור.
תקשורת טובה חייבת "להפריע" לשגרה כלשהי כדי לייצר דראמה בין מה שחשבנו לבין מה שהיא מבשרת. היות שלא סביר להזמין אמבולנס לאשה ששקית עם תפוחי עץ נשמטת מידה באמצע הרחוב, מסתבר שכנראה זה הדבר הכי נכון לעשות. החשש להיראות מגוחך והמבוכה הכרוכה בזה הם גיבורי הקמפיין. להגיש מים לאדם שלקה בשבץ מסמל יותר טיפול שלנו בעצמינו ולא באדם האחר.
הפרסומת נותנת לגיטימציה לעשות את הדבר הקיצוני והמביך לכאורה ולהזמין אמבולנס בלי לנסות להגיש שום סוג של עזרה ראשונה ובכך היא מרימה את האבק ומעלה על סדר היום תופעה שנדחקה לפינה במשך שנים רבות.
- 1.יוני 03/11/2015 13:11הגב לתגובה זוהפחד מהתשלום חזק יותר מהנזק העלול שלהיגרם או לא להיגרם. ועל מי ייפול התשלום? על הפציינט או על זה שהזמין את האמבולנס - מרגיש לי כמו שיטת מצליח .
- פנינה רוזנצוייג 03/11/2015 18:29הגב לתגובה זולא שווה לסכן 750 שקל כדי להציל חיים או למנוע נכות קשה לאורך שנים רבות? שבגלל 750 שקל אולי לא תלך, לא תוכל לדבר במשך שנים ארוכות ?וזה רק קצת מהקשיים שנתקלים בהם שורדי השבץ המוחי. לא ניראה כדאי. רק בריאות
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
