עטרה בילר שבץ מוחי
צילום: צילום מסך
ניתוח קמפיין

מכניסה אותנו ל"סרט" וטוב שכך: פרסומת השבץ המוחי של לפמ מצוינת ומייצרת שיח

תקשורת טובה חייבת "להפריע" לשגרה כלשהי כדי לייצר דראמה בין מה שחשבנו לבין מה שהיא מבשרת. הפרסומת נותנת לגיטימציה לעשות את הדבר הקיצוני והמביך לכאורה ולהזמין אמבולנס בלי לנסות להגיש שום סוג של עזרה ראשונה
עטרה בילר | (2)
נושאים בכתבה לפ"מ עטרה בילר

פרסום נועד לייצר שיח ולא למסור מידע. הפרסומת לזיהוי שבץ מוחי ולהתנהגות המומלצת רחוקה מלדייק את התופעה, להשוות אותה לתופעות שפירות ולא מסוכנות ולהסביר מה קורה בגוף האדם שזקוק לטיפול מיידי.

אבל היא מייצרת שיח דווקא בגלל שהיא מציפה את הפער הבלתי נסבל בין תקלה שנראית שגרתית לבין המציאות המרה. מי שראה את הקליפ לזיהוי ותגובה בעת שבץ מוחי ישר חשב לעצמו כמה פעמים ביום הוא מתבלבל באמצע משפט, ונכנס מזה ל'סרט'. וטוב שכך. עצם התהייה ממה נובע הבלבול שלי או של אנשים שאני מכיר, ועצם 'מיתוג' הסמפטומים היומיומיים כגון שקית שנופלת מהיד כפאתולוגיים - מעלה את נכסיות המסר והופכת את הנושא אפקטיבי. בשורה התחתונה, כמובן, יש סיכוי להצלת יותר אנשים באמצעות הזמנת אמבולנס בזמן.

אם כן, אנחנו רואים את האדם שאיתנו מתבלבל באמצע המשפט וצריכים לוותר על כל מחשבות הביניים המרגיעות. כי הדבר הנכון הוא להזמין לו אמבולנס. האינסטינקט, אומרת לנו הפרסומת, היא להשלים לו את המשפט. אבל כל שניה בה ננהג על פי האינסטינקטים שלנו היא שניה של נזק מוחי מתגבר. אל תסמכו על ההרגלים והחושים שלכם, אומרת לנו הפרסומת, כי פעמים רבות מה שנראה כמו לאפס רגעי עלול להיות סוף החיים. תזמינו אמבולנס.

הפרסומת מראה את התגובות הכי אוטומטיות שלנו. את הרגל החשיבה שלנו, האופן בו ניטה לפרש את הסיטואציה ולהגיב לה. אשה מעוותת את פיה באופן לא רצוני, גבר מתבלבל באמצע משפט ואשה מפילה שקית עם פירות באמצע הרחוב. הסיטואציות, לרבות הבלבול והשקית שנופלת מהיד, שגרתיות ויומיומיות. העווית פחות אבל תמיד נשאלת השאלה - מה זו עווית? האם אדם שמנסה להיזכר מתי השתמש בפעם האחרונה בכרטיס אשראי שנעלם לא עושה פרצופים 'נורמטיביים'? האם, כשאנו מופתעים או מזדעזעים לא נעוות את פנינו?

 

ישנן תבניות התנהגות לכל מצב. אשה שתפיל סל עם מצרכים באמצע הרחוב מפעילה אותנו לרוץ ולאסוף את המצרכים שהתפזרו על הרצפה. אדם שמתבלבל ומגמגם באמצע משפט יגרום לנו אוטומטית להשלים לו את המשפט. פנים שהתעוותו יפעילו אותנו למזוג לאדם כוס מים. הנחות היסוד שלנו, במקרה של שבץ מוחי הן האויב הכי גדול של הקרבן. והנחות היסוד שלנו הן אלו שהסרטון מערער עליהן.

מהבחינה הזו הפרסומת עושה עבודה מצויינת כי היא ממצבת את החשיבה התמימה והשגרתית שלנו כאויב הכי גדול של מי שלקה בשבץ מוחי. היא גם נותנת לנו אפשרות לנהוג אחרת ולוותר על הנסיון להגיש עזרה היות שכל פעולה שמעכבת חיוג לאמבולנס היא מיותרת ומסכנת את החולה.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

הפרסומת משמעותית וקריטית היות ששבץ מוחי לא נראה דרמאטי כמו, נגיד, התקף לב שבו אדם מתמוטט אגב הבעה ברורה של כאב ובהלה. או מתעלף. או נפצע. בדיוק בגלל זה חשוב להתקיף את הנחות היסוד שלנו, העדים לאירוע ולערער על התגובה המיידית שלנו. האסטרטגיה מציפה קונפליקט בין ההרגל לבין שבירת ההרגל. תתנערו ממה שנדמה לכם שקורה בזה הרגע ותתנערו ממה שנדמה לכם שצריך לעשות כדי לעזור.

תקשורת טובה חייבת "להפריע" לשגרה כלשהי כדי לייצר דראמה בין מה שחשבנו לבין מה שהיא מבשרת. היות שלא סביר להזמין אמבולנס לאשה ששקית עם תפוחי עץ נשמטת מידה באמצע הרחוב, מסתבר שכנראה זה הדבר הכי נכון לעשות. החשש להיראות מגוחך והמבוכה הכרוכה בזה הם גיבורי הקמפיין. להגיש מים לאדם שלקה בשבץ מסמל יותר טיפול שלנו בעצמינו ולא באדם האחר.

הפרסומת נותנת לגיטימציה לעשות את הדבר הקיצוני והמביך לכאורה ולהזמין אמבולנס בלי לנסות להגיש שום סוג של עזרה ראשונה ובכך היא מרימה את האבק ומעלה על סדר היום תופעה שנדחקה לפינה במשך שנים רבות.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    יוני 03/11/2015 13:11
    הגב לתגובה זו
    הפחד מהתשלום חזק יותר מהנזק העלול שלהיגרם או לא להיגרם. ועל מי ייפול התשלום? על הפציינט או על זה שהזמין את האמבולנס - מרגיש לי כמו שיטת מצליח .
  • פנינה רוזנצוייג 03/11/2015 18:29
    הגב לתגובה זו
    לא שווה לסכן 750 שקל כדי להציל חיים או למנוע נכות קשה לאורך שנים רבות? שבגלל 750 שקל אולי לא תלך, לא תוכל לדבר במשך שנים ארוכות ?וזה רק קצת מהקשיים שנתקלים בהם שורדי השבץ המוחי. לא ניראה כדאי. רק בריאות
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.


  


אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.