ניתוח קמפיין

מכניסה אותנו ל"סרט" וטוב שכך: פרסומת השבץ המוחי של לפמ מצוינת ומייצרת שיח

תקשורת טובה חייבת "להפריע" לשגרה כלשהי כדי לייצר דראמה בין מה שחשבנו לבין מה שהיא מבשרת. הפרסומת נותנת לגיטימציה לעשות את הדבר הקיצוני והמביך לכאורה ולהזמין אמבולנס בלי לנסות להגיש שום סוג של עזרה ראשונה
עטרה בילר | (2)
נושאים בכתבה לפ"מ עטרה בילר

פרסום נועד לייצר שיח ולא למסור מידע. הפרסומת לזיהוי שבץ מוחי ולהתנהגות המומלצת רחוקה מלדייק את התופעה, להשוות אותה לתופעות שפירות ולא מסוכנות ולהסביר מה קורה בגוף האדם שזקוק לטיפול מיידי.

אבל היא מייצרת שיח דווקא בגלל שהיא מציפה את הפער הבלתי נסבל בין תקלה שנראית שגרתית לבין המציאות המרה. מי שראה את הקליפ לזיהוי ותגובה בעת שבץ מוחי ישר חשב לעצמו כמה פעמים ביום הוא מתבלבל באמצע משפט, ונכנס מזה ל'סרט'. וטוב שכך. עצם התהייה ממה נובע הבלבול שלי או של אנשים שאני מכיר, ועצם 'מיתוג' הסמפטומים היומיומיים כגון שקית שנופלת מהיד כפאתולוגיים - מעלה את נכסיות המסר והופכת את הנושא אפקטיבי. בשורה התחתונה, כמובן, יש סיכוי להצלת יותר אנשים באמצעות הזמנת אמבולנס בזמן.

אם כן, אנחנו רואים את האדם שאיתנו מתבלבל באמצע המשפט וצריכים לוותר על כל מחשבות הביניים המרגיעות. כי הדבר הנכון הוא להזמין לו אמבולנס. האינסטינקט, אומרת לנו הפרסומת, היא להשלים לו את המשפט. אבל כל שניה בה ננהג על פי האינסטינקטים שלנו היא שניה של נזק מוחי מתגבר. אל תסמכו על ההרגלים והחושים שלכם, אומרת לנו הפרסומת, כי פעמים רבות מה שנראה כמו לאפס רגעי עלול להיות סוף החיים. תזמינו אמבולנס.

הפרסומת מראה את התגובות הכי אוטומטיות שלנו. את הרגל החשיבה שלנו, האופן בו ניטה לפרש את הסיטואציה ולהגיב לה. אשה מעוותת את פיה באופן לא רצוני, גבר מתבלבל באמצע משפט ואשה מפילה שקית עם פירות באמצע הרחוב. הסיטואציות, לרבות הבלבול והשקית שנופלת מהיד, שגרתיות ויומיומיות. העווית פחות אבל תמיד נשאלת השאלה - מה זו עווית? האם אדם שמנסה להיזכר מתי השתמש בפעם האחרונה בכרטיס אשראי שנעלם לא עושה פרצופים 'נורמטיביים'? האם, כשאנו מופתעים או מזדעזעים לא נעוות את פנינו?

 

ישנן תבניות התנהגות לכל מצב. אשה שתפיל סל עם מצרכים באמצע הרחוב מפעילה אותנו לרוץ ולאסוף את המצרכים שהתפזרו על הרצפה. אדם שמתבלבל ומגמגם באמצע משפט יגרום לנו אוטומטית להשלים לו את המשפט. פנים שהתעוותו יפעילו אותנו למזוג לאדם כוס מים. הנחות היסוד שלנו, במקרה של שבץ מוחי הן האויב הכי גדול של הקרבן. והנחות היסוד שלנו הן אלו שהסרטון מערער עליהן.

מהבחינה הזו הפרסומת עושה עבודה מצויינת כי היא ממצבת את החשיבה התמימה והשגרתית שלנו כאויב הכי גדול של מי שלקה בשבץ מוחי. היא גם נותנת לנו אפשרות לנהוג אחרת ולוותר על הנסיון להגיש עזרה היות שכל פעולה שמעכבת חיוג לאמבולנס היא מיותרת ומסכנת את החולה.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

הפרסומת משמעותית וקריטית היות ששבץ מוחי לא נראה דרמאטי כמו, נגיד, התקף לב שבו אדם מתמוטט אגב הבעה ברורה של כאב ובהלה. או מתעלף. או נפצע. בדיוק בגלל זה חשוב להתקיף את הנחות היסוד שלנו, העדים לאירוע ולערער על התגובה המיידית שלנו. האסטרטגיה מציפה קונפליקט בין ההרגל לבין שבירת ההרגל. תתנערו ממה שנדמה לכם שקורה בזה הרגע ותתנערו ממה שנדמה לכם שצריך לעשות כדי לעזור.

תקשורת טובה חייבת "להפריע" לשגרה כלשהי כדי לייצר דראמה בין מה שחשבנו לבין מה שהיא מבשרת. היות שלא סביר להזמין אמבולנס לאשה ששקית עם תפוחי עץ נשמטת מידה באמצע הרחוב, מסתבר שכנראה זה הדבר הכי נכון לעשות. החשש להיראות מגוחך והמבוכה הכרוכה בזה הם גיבורי הקמפיין. להגיש מים לאדם שלקה בשבץ מסמל יותר טיפול שלנו בעצמינו ולא באדם האחר.

הפרסומת נותנת לגיטימציה לעשות את הדבר הקיצוני והמביך לכאורה ולהזמין אמבולנס בלי לנסות להגיש שום סוג של עזרה ראשונה ובכך היא מרימה את האבק ומעלה על סדר היום תופעה שנדחקה לפינה במשך שנים רבות.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    יוני 03/11/2015 13:11
    הגב לתגובה זו
    הפחד מהתשלום חזק יותר מהנזק העלול שלהיגרם או לא להיגרם. ועל מי ייפול התשלום? על הפציינט או על זה שהזמין את האמבולנס - מרגיש לי כמו שיטת מצליח .
  • פנינה רוזנצוייג 03/11/2015 18:29
    הגב לתגובה זו
    לא שווה לסכן 750 שקל כדי להציל חיים או למנוע נכות קשה לאורך שנים רבות? שבגלל 750 שקל אולי לא תלך, לא תוכל לדבר במשך שנים ארוכות ?וזה רק קצת מהקשיים שנתקלים בהם שורדי השבץ המוחי. לא ניראה כדאי. רק בריאות
חיים כהן "מאסטר שף". קרדיט: רשתות חברתיותחיים כהן "מאסטר שף". קרדיט: רשתות חברתיות
רייטינג

אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

הרייטינג של מהדורות החדשות כמעט ואינו משתנה במהלך השבוע. חדשות 12 של קשת תמיד במקום הראשון ולרוב גם הרייטינג וגם כמות הצופים היא פי שתיים מהמתחרות שלה, אבל אתמול למעט השידור הציבורי, חדשות 14, עם 6.7% רייטינג ו-165 היו לבדם עם יותר ממחצית הצופים של קשת, וזו בשורה אמיתית. אחריהם, בהפרש לא גדול, היו חדשות 13 עם רייטינג של 5.6% ו-142 צופים. להבדיל, חדשות התאגיד הציבורי ממשיכות לאבד צופים והשאלה לגבי הנחיצות שלו רלבנטית מתמיד, לאור 2.1% ו-52 אלף צופים בלבד. אם עד כה מהדורת כאן11 נאבקה על להישאר במסגרת של מאה אלף צופים, אנחנו רואים ירידה דרמטית ובמסגרתה המספרים הולכים ומתקרבים לשידורי נישה, כמו ערוץ 9. 


בפריים טיים, גם השקת המותג האהוב של קשת, "מאסטר שף", לא מצליחה להדיח את הלהיט של רשת, "האח הגדול". "מאסטר שף" היתה עם 13.9% בלבד ו-353 אלף צופים, בעוד ש-"האח הגדול" נותר בראש, יהיו המתחרים אשר יהיו, ועמד על 17.3% רייטינג ו-416 אלף צופים. בערוץ 14, “הפטריוטים” יציבה וחזקה, עם קהל צופים נאמן ו-6.6% רייטינג ו-159 אלף צופים. לעומתם, טאבו של כאן11עם חנוך דאום עסקה בהתמודדות עם אנורקסיה, אך הרייטינג היה נמוך, עם 2.7% בלבד ו-64 אלף צופים. 

בוקר, אמצע היום ולייט נייט

חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.4% ו-87 אלף צופים, במקום השני היתה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-39 אלף צופים, ובמרחק לא רב היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 1.6% רייטינג ו-30 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה יואב לימור, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.4% ו-64 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-74 אלף צופים, ואחריהן מאחור נמצא המשדר של ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1% בלבד ו-25 אלף צופים בלבד.

כאמור, קשת מובילה במהלך היום כולו, ו-“חמש עם רפי רשף” רושמת 6.5% רייטינג ו-169 אלף צופים, הרבה מעל ערוץ 14, עם "17 עם דנה ורון" שעמד על 2.9% ו-59 אלף צופים. את הרשימה סגר "שיחת היום" של רשת עם 2.4% ו-52 אלף צופים. “שש עם” מטפסת ל-6.5% ו-179 אלף, "ריקלין ושות" של ערוץ 14 אחריו עם 3.8% ו-99 אלף צופים ואילו שוב רשת אחרונה במשדרי החדשות, עם "חדשות שש" שזכתה ל-2.5% רייטינג בלבד ו-50 אלף צופים.