אבי זיתן
צילום: יח"צ
טור

הצרכן הישראלי גרסת תשע"ו: משווה מחירים, משהה קנייה ועט על המותג הפרטי - תחזית

אבי זיתן מנסה לפענח את הצרכן הישראלי ואנשי השיווק לקראת השנה החדשה. "אנחנו נמצאים בתהליך למידה. בתהליך הזה, למד הצרכן להשתמש ב-2 כלים חשובים: ההשוואה וההשהיה"
אבי זיתן | (7)

השנה הזו נפתחת עם לא מעט סימני שאלה כלכליים, נראה שהכל ממחירי הדיור, דרך הריבית והבורסה, שיעורי הצמיחה והגירעון נמצאים כרגע בערפל. אבל בעוד מגמות המאקרו אינן ממש ברורות, במיקרו - בהתנהגות הצרכן הישראלי, התמונה הולכת ומתבהרת. אם יש מסקנה אחת ברורה שאפשר להגיד מההתחלה: המחאה החברתית הייתה אירוע מכונן של הצרכן הישראלי, שהוביל תהליכים ארוכי טווח.

קוים לדמותו המשתנה של הצרכן הישראלי

הצרכן הישראלי ואיתו אנשי השיווק, נמצאים בתהליך למידה. בתהליך הזה, למד הצרכן להשתמש ב-2 כלים חשובים: ההשוואה וההשהיה. הצרכן הישראלי משווה יותר, ויש לו מוכנות גבוהה יותר לוותר על המותג המועדף עליו במידה שהתמורה אינה מצדיקה את המחיר. חוק המזון שהביא איתו את יכולת ההשוואה בין הסניפים (כרגע באמצעות חברות כמו סופרמרקט.קום ונוספות), נתנו בידי הצרכן את היכולת להשוות בצורה נוחה ורגועה. התקשורת מצידה מבצעת השוואות כמעט יומיות בין רשתות שיווק שונות ומשאירה את נושא הפרשי המחירים על סדר היום הציבורי. 

ההשהיה היא הכלי השני, אך עוצמתו שווה לעוצמת ההשוואה. הצרכן הישראלי נוטה יותר להשהות את הרכישות לגביהן הוא מרגיש שאין לו מידע מלא, או שהוא מעריך שהן אינן דחופות. תחושת הדחיפות פחתה גם כתוצאה מריבוי המבצעים התמידי: הצרכן מבין שאין כזה דבר "הזדמנות חד פעמית", והיכולת שלו לדחות את הרכישה תמיד תשרת אותו.

כלים חדשים - צרכן חדש

לצרכן הישראלי היה קשה לעשות את השינוי בכל התחומים בלי להיעזר בחברות דוגמת: kamaze ומידרג הוותיקות, והצעירה wobi. אם לפני שנתיים היה נראה שהביטוח מחייב מענה אנושי, הרי ש-wobi  הוכיחה אחרת בתחום ביטוח הרכב והדירה, ולהערכתי, היא עשויה להביא למפנה משמעותי בתחום ביטוחי הבריאות והביטוח הפנסיוני. הדגם הזה, בו השירות הופך להיות אינטרנטי לחלוטין, מושך אליו את מיואשי הטלפון, ואחריהם גם לקוחות המעונינים בשירות מהיר וטוב.

הצרכן של תשע"ו מצפה ליותר יותר דגמי שירות אינטרנטיים המאפשרים השוואת מוצרים ושירותים נוחה. הרכישה עצמה באמצעות האינטרנט תגבר, מאחר שכאן גם לרשתות המזון, חברות הביטוח, חברות התקשורת, יש אינטרס לייצר מודל רזה של שירות, התואם את ציפיות הלקוח מבחינת מחיר.

לקוח הסלולאר של תשע"ו ימשיך להשוות ולשחוק את ה-ARPU, אך הבוננזות הגדולות כבר הסתיימו. המחירים בתשע"ו יתייצבו, ואנו נראה את ההתחלה של עלייה בחזרה לאיזור ה-100 שקל לחודש.

הצרכן של תשע"ו יבחר יותר במותגים פרטיים. ניכר שהמחסום המחשבתי של המותג הפרטי נפרץ השנה על ידי העבודה העקבית והיסודית של שופרסל. החיתולים והחלב סימנו את פריצת הדרך, והלקוחות מבינים באמצעות התנסות שהמותגים הפרטיים מציעים להם איכות טובה למחיר. אל מגמת המותג הפרטי יצטרף גם רמי לוי, וברשת שלו ובשופרסל, צפוי המותג הפרטי להגיע לנתונים דו ספרתיים.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

הצרכן של תשע"ו יפנה את תשומת ליבו אל המוסדות הפיננסיים, ויתחיל לחפש חלופות באופן נמרץ יותר. מימון המונים ימשיך לגדול, והלקוח יבקש שוב: שירות רזה במחיר טוב. זהו חלון ההזדמנות של הבנקים האינטרנטיים, וגם של הבנקים החברתיים. ללא ספק - תחום מרתק. 

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    שירי שיין 22/09/2015 12:36
    הגב לתגובה זו
    יתממשו
  • 5.
    דנה קון 21/09/2015 19:14
    הגב לתגובה זו
    כל הכבוד
  • 4.
    רונית 21/09/2015 18:51
    הגב לתגובה זו
    נחכה ונראה
  • 3.
    מה נסגר? 20/09/2015 18:34
    הגב לתגובה זו
    זה אתר שמאגד את כל ההשוואות ולא ציינת?!
  • 2.
    פירסומאי שמבין צרכנים - התקדמות (ל"ת)
    שמוליק 20/09/2015 17:42
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    דני רופ 20/09/2015 11:40
    הגב לתגובה זו
    זה דיווח סתמי על ההווה.
  • קיקה סמואל 20/09/2015 15:30
    הגב לתגובה זו
    גם זו התקדמות!
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.