אבי זיתן
צילום: יח"צ
טור

הצרכן הישראלי גרסת תשע"ו: משווה מחירים, משהה קנייה ועט על המותג הפרטי - תחזית

אבי זיתן מנסה לפענח את הצרכן הישראלי ואנשי השיווק לקראת השנה החדשה. "אנחנו נמצאים בתהליך למידה. בתהליך הזה, למד הצרכן להשתמש ב-2 כלים חשובים: ההשוואה וההשהיה"
אבי זיתן | (7)

השנה הזו נפתחת עם לא מעט סימני שאלה כלכליים, נראה שהכל ממחירי הדיור, דרך הריבית והבורסה, שיעורי הצמיחה והגירעון נמצאים כרגע בערפל. אבל בעוד מגמות המאקרו אינן ממש ברורות, במיקרו - בהתנהגות הצרכן הישראלי, התמונה הולכת ומתבהרת. אם יש מסקנה אחת ברורה שאפשר להגיד מההתחלה: המחאה החברתית הייתה אירוע מכונן של הצרכן הישראלי, שהוביל תהליכים ארוכי טווח.

קוים לדמותו המשתנה של הצרכן הישראלי

הצרכן הישראלי ואיתו אנשי השיווק, נמצאים בתהליך למידה. בתהליך הזה, למד הצרכן להשתמש ב-2 כלים חשובים: ההשוואה וההשהיה. הצרכן הישראלי משווה יותר, ויש לו מוכנות גבוהה יותר לוותר על המותג המועדף עליו במידה שהתמורה אינה מצדיקה את המחיר. חוק המזון שהביא איתו את יכולת ההשוואה בין הסניפים (כרגע באמצעות חברות כמו סופרמרקט.קום ונוספות), נתנו בידי הצרכן את היכולת להשוות בצורה נוחה ורגועה. התקשורת מצידה מבצעת השוואות כמעט יומיות בין רשתות שיווק שונות ומשאירה את נושא הפרשי המחירים על סדר היום הציבורי. 

ההשהיה היא הכלי השני, אך עוצמתו שווה לעוצמת ההשוואה. הצרכן הישראלי נוטה יותר להשהות את הרכישות לגביהן הוא מרגיש שאין לו מידע מלא, או שהוא מעריך שהן אינן דחופות. תחושת הדחיפות פחתה גם כתוצאה מריבוי המבצעים התמידי: הצרכן מבין שאין כזה דבר "הזדמנות חד פעמית", והיכולת שלו לדחות את הרכישה תמיד תשרת אותו.

כלים חדשים - צרכן חדש

לצרכן הישראלי היה קשה לעשות את השינוי בכל התחומים בלי להיעזר בחברות דוגמת: kamaze ומידרג הוותיקות, והצעירה wobi. אם לפני שנתיים היה נראה שהביטוח מחייב מענה אנושי, הרי ש-wobi  הוכיחה אחרת בתחום ביטוח הרכב והדירה, ולהערכתי, היא עשויה להביא למפנה משמעותי בתחום ביטוחי הבריאות והביטוח הפנסיוני. הדגם הזה, בו השירות הופך להיות אינטרנטי לחלוטין, מושך אליו את מיואשי הטלפון, ואחריהם גם לקוחות המעונינים בשירות מהיר וטוב.

הצרכן של תשע"ו מצפה ליותר יותר דגמי שירות אינטרנטיים המאפשרים השוואת מוצרים ושירותים נוחה. הרכישה עצמה באמצעות האינטרנט תגבר, מאחר שכאן גם לרשתות המזון, חברות הביטוח, חברות התקשורת, יש אינטרס לייצר מודל רזה של שירות, התואם את ציפיות הלקוח מבחינת מחיר.

לקוח הסלולאר של תשע"ו ימשיך להשוות ולשחוק את ה-ARPU, אך הבוננזות הגדולות כבר הסתיימו. המחירים בתשע"ו יתייצבו, ואנו נראה את ההתחלה של עלייה בחזרה לאיזור ה-100 שקל לחודש.

הצרכן של תשע"ו יבחר יותר במותגים פרטיים. ניכר שהמחסום המחשבתי של המותג הפרטי נפרץ השנה על ידי העבודה העקבית והיסודית של שופרסל. החיתולים והחלב סימנו את פריצת הדרך, והלקוחות מבינים באמצעות התנסות שהמותגים הפרטיים מציעים להם איכות טובה למחיר. אל מגמת המותג הפרטי יצטרף גם רמי לוי, וברשת שלו ובשופרסל, צפוי המותג הפרטי להגיע לנתונים דו ספרתיים.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

הצרכן של תשע"ו יפנה את תשומת ליבו אל המוסדות הפיננסיים, ויתחיל לחפש חלופות באופן נמרץ יותר. מימון המונים ימשיך לגדול, והלקוח יבקש שוב: שירות רזה במחיר טוב. זהו חלון ההזדמנות של הבנקים האינטרנטיים, וגם של הבנקים החברתיים. ללא ספק - תחום מרתק. 

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    שירי שיין 22/09/2015 12:36
    הגב לתגובה זו
    יתממשו
  • 5.
    דנה קון 21/09/2015 19:14
    הגב לתגובה זו
    כל הכבוד
  • 4.
    רונית 21/09/2015 18:51
    הגב לתגובה זו
    נחכה ונראה
  • 3.
    מה נסגר? 20/09/2015 18:34
    הגב לתגובה זו
    זה אתר שמאגד את כל ההשוואות ולא ציינת?!
  • 2.
    פירסומאי שמבין צרכנים - התקדמות (ל"ת)
    שמוליק 20/09/2015 17:42
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    דני רופ 20/09/2015 11:40
    הגב לתגובה זו
    זה דיווח סתמי על ההווה.
  • קיקה סמואל 20/09/2015 15:30
    הגב לתגובה זו
    גם זו התקדמות!
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.


  


אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.