נמרוד פרידברג
צילום: רועי בר
טור

לא רק באוויר או מתחת לאדמה: גם בדיגיטל המלחמה היא על תמונת הנצחון

קליפ החמאס "קום תעשה ביגועים", פוסטים מתלהמים של השמאל ומה לא. נמרוד פרידברג, מנכ"ל feed media על לוחמה פסיכולוגית בזירה הדיגיטלית
נמרוד פרידברג | (3)

"אם כיפת ברזל כל כך יעילה, מה הטעם בהסלמה ובהרג חפים מפשע?". "אם יש לך מגן ביצים שהיה סופג 90% מהכאב, אז אפשר להמשיך ולבעוט לך בביצים בלי שתגיב?".

2 הציוצים הנ"ל הם דוגמא קטנה לזירת המאבק הדיגיטלית בין ישראל ותומכיה לחמאס ונאמניו. שני הצדדים מקדישים משאבים לזירת הלוחמה הפסיכולוגית ומייחסים לה חשיבות כמעט כמו לבניית מנהרה או הריסתה, תלוי באיזה צד של הגדר אתם.

השימוש באמצעי שכנוע לא אלימים לא חדש, וכמו בכל מלחמה טובה, מקורו בדת - המילה Propaganda הוכנסה לז'רגון כבר במאה ה-17 כשמו של ארגון שסייע לכנסיה הקתולית לגייס מאמינים.

בחלוף השנים ובעקבות התעמולה הנאצית, ריככו את המושג ל-Public Diplomacy, ובמדינת ישראל הצעירה תעמולה הפכה להסברה - כלי שכוחו הובן ונוצל היטב על ידי ראשי הישוב הסוציאליסטים. עם השנים התפתחו היכולות והשתכללו השיטות, אבל עדיין נזהה מעורבות של שלושה קהלים עיקריים: בית, אויב וחוץ.

מתמודדים לא רק מול החמאס, אלא גם מול הצנזורה

כמובן שמדובר בחלוקה גסה ולכל קהל ישנן תתי קבוצות כמו עיתונאים, חיילים, אזרחים ומקבלי החלטות, כאשר לכל קהל מנסים להתאים את המסרים ואת דרכי ההפצה המתאימים ביותר: משימוש בתקשורת המקומית או הזרה, דרך הפצת עלונים מהאוויר ועד שיחות טלפון והפצת סרטונים ביוטיוב. אם נתבונן בזירה המקומית, נזהה שלושה כוחות עיקריים: דובר צה"ל ומשרד החוץ, פת"ח וחמאס ויוזמות מקומיות או בין לאומיות (בעד או נגד ישראל/חמאס). וזה בלי מילה על אל ג'זירה ורוני דניאל.

דובר צה"ל ומשרד החוץ מתמודדים לא רק מול החמאס, אלא גם מול הצנזורה, וואטסאפ ומגבלות נוספות, בין השאר, חוסר היכולת להציג תמונות קשות כפי שנוהג החמאס. מפרשת המרמרה חלפו כבר ארבע שנים ונראה שלקחים הופקו: זמן התגובה מהיר יותר אחרי הבנה שכל מפגין או חייל עם סמארטפון הם פיגוע הסברתי שרק מחכה להתרחש (עדן אברג'יל, סרטון המקפלות ודוד הנח"לוואי מהתקופה האחרונה).

במערכה הנוכחית, מלבד עלונים, שיחות טלפון ונוהל הקש בגג, נוקטים בקו אסרטיבי המתייחס להישגים, לפחות לפי צה"ל: איומי החמאס, כמות השיגורים/יירוטים ותקיפות צה"ל. המסרים מלווים בעיצובים נקיים ובליווי צילומי התקיפה של חיל האוויר בשחור לבן - קיבלנו מלחמת היי טק. המסרים יפים ומשכנעים (בעיקר את המשוכנעים), אבל אף אינפוגרפיקה לא תעמוד מול תמונות בצבע של הרס וילדים שנהרגו בתקיפת צה"ל/חמאס.

ביקור CNN במנהרת החמאס - הצלחה לא מבוטלת

ומה עושה משרד החוץ בצינורות הדיפלומטיים? אנחנו לא יודעים, אבל נראה שהרבה, עם הקרדיט הבינ"ל היחסי להמשך הפעילות. וולף בליצר מה-CNN מבקר במנהרת חמאס היא הצלחה לא מבוטלת. העמוד "ישראל תחת אש" נותן מענה מהיר וחופשי יותר ועכשיו נשאר לשכנע את שאר העולם שאנחנו בסך הכל מתגוננים ואת הציבור הפלסטיני שהחמאס מזיק לבריאות.

חמאס ופת"ח: קליפ החמאס "קום תעשה ביגועים" אולי יהפוך ללהיט של קיץ 2014, אבל חוץ מאתנחתות קומיות על שגיאות בתחביר, החמאס הצליח להגיע אל העורף ובגדול. השתלטות על תדרי השידור של ערוץ 2 ו-10, ושתילת מסרים בסגנון אל מנאר של החיזבאללה, הלחיץ לא מעט ישראלים.

לזה אפשר להוסיף את הודעת ה-PUSH שנשלחה בשמה של אפליקציית עיתון "הארץ" ושימוש מושכל בוואטספ להפצת מסרים דיס-אינפורמטיביים, כמו טילים שפגעו במפעלים הכימיקלים בחיפה, שיצרו בהלה ודאגה. איום שעת ההפצצה המדויקת לתל אביב גרר אף הוא תגובות מבודחות, אבל הצליח לייצר לחץ בעורף.

דווקא סרטוני הווידאו משיגים אפקט הפוך, כאשר רבים משתעשעים משיבושי השפה וההפקה הירודה. אסור לשכוח את הפת"ח שלא מפספס הזדמנות ומפרסם עשה ואל תעשה ברשתות החברתיות, למשל: לא לפרסם תמונות של רעולי פנים ולהקפיד על המסר "בתגובה לתוקפנות הישראלית". הצד הפלסטיני אימץ בצדק או שלא את תדמית האנדרגדוג העדיפה תמיד על הצד החזק (ולאו דווקא המנצח) ומשחרר תמונות קשות לצפייה ועוד יותר למענה ראוי.

החיילים כבר מתקלחים בקולה ומתנגבים בבמבה

יוזמות פרטיות: "המצב" מוציא מאיתנו את המיטב עם תרומות לחיילים שכבר מתקלחים בקולה ומתנגבים בבמבה, אבל ברשת המנגינה קצת אחרת. בפייסבוק לא משחררים נתונים לגבי כמות ה"אינפרונדים" (unfriend), אבל רמת הסובלנות לדעות שונות יורדת מהר יותר ממספר המנויים של ''הארץ''. יש גם מי שמנצל את המצב להגדיל קצת את השורות/לייקים עם פנייה למכנה משותף סוחט לייקים.

בולטים הם גופי תקשורת ופוליטיקאים שיכולים לתרץ רלוונטיות, מותגים מסחריים קצת פחות, ובכלל, כשהתותחים רועמים, עדיף לשתוק. יעיד על זה טוב מכולם דני דנון, ואיתו עשרות עובדים ערבים שפרסמו סטטוסים אנטי ישראליים ומעסיקיהם עומדים עכשיו באיומי חרמות (הכי קיץ 2011).

מנגד השמאל מאתר פוסטים מתלהמים ועושה "שיימינג" לכותביהם. אפילו מגדל השן האקדמי מפרסם מעין אזהרה/המלצה לסגל להימנע מפרסום פוסט מיותר. עם יוזמות פחות ניציות המתמקדות בהסברה (ודיווח לפייסבוק על עמודים מסיתים), אפשר למנות אינספור פעולות לאיסוף תרומות לחיילי צהל, גברים או נשים חשופים עם כיתוב התומך בצה"ל, Stand For Israel המאפשר לכל הדיוט לשתף עם העולם הסברה, משרדי פרסום עם הצעות יצירתיות ובעיקר אכפתיות ותרפיה קבוצתית לכולנו. המרכז הבינתחומי אפילו מפעיל מרכז הסברה הפועל בהתנדבות ומציג זווית אישית על החיים בישראל נוכח המלחמה.

מנגד, פעילים פרו פלסטינים נקטו במספר יוזמות וצעדים שנועדו לא רק להסביר לעולם את הצד שלהם, אלא ניסיון לערער ולפגוע בחוסן העורף הישראלי. מעבר לתקיפה בלתי פוסקת על אתרים ישראליים (הסייבר של ביבי), השתלטו על עמודי תוכן פופולריים בפייסבוק. סטטוסים מצייצים, דודו אהרון ודומינוס פיצה - החלו לפתע להפיץ מסרים אנטי ישראליים. אבל היו אלה העמודים הפיקטיביים הלועגים לחייל הנעדר אורון שאול שהצליחו להפר את השלווה שלי לפחות.

לסיום, בעוד שני הצדדים מחפשים את תמונת הניצחון, ברשת מסתפקים בניצחונות קטנים. סרטון הסברה מוצלח שמגיע לצפיות רבות על ידי קהל לא ישראלי ומנגד תיעוד הרס של שכונה או פגיעה בבלתי מעורבים. רוב הפעילות היא תומכת לחימה ומנסה להצדיק את מחירה הכבד. אנחנו צריכים לזכור, שבכל אינטראקציה עם התקשורת הקלאסית או החדשה, נופצץ לא רק מהאוויר או מתחת לאדמה, אלא גם במסרים.

הכותב הוא מנכ"ל feed media ומרצה לשיווק דיגיטלי (הדברים הם חלק מהרצאה בשם "תולדות הסכסוך המקוון)

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    עדי 31/07/2014 15:15
    הגב לתגובה זו
    חברה שלו מהממת
  • 2.
    לוהט - מאוד, רווק - כבר לא (ל"ת)
    א.ס.א.ס 30/07/2014 15:13
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    א.ס 30/07/2014 14:51
    הגב לתגובה זו
    בנות ישראל לא לפספס את האיש שמציל חתולים, מחצה זקנות את הכביש וגם גבר מסוקס
מתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקומתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקו

רייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב

במהדורות 12 נשארת בטופ אבל למהדורת החדשות של ערוץ 14 נרשמת עלייה קלה ברייטינג

הדס ברטל |

מהדורת החדשות של 12 עדיין מונופול. ובכלל, קשת, למרות ניסיונה להתחמק מכך - היא מונופול. ערוץ 13 בגסיסה, 14 די נעצר, אך פחות מביא מפרסמים. קשת מקבלת את כל הקופה וכל הקצפת. סוד ידוע בשוק הפרסום והתקשורת הוא שקשת "שולחת" לקוחות לרשת רק כדי שתהיה לה תחרות ושהרגולטור לא יטיל עלייה סנקציות. 

המהדורה המובילה היא כאמור של קשת 12 עם 17.6% ברייטינג ו-443 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעה המדורה של ערוץ 14 עם רייטינג של 9.3% ו-257 אלף צופים. אחרונות הן רשת 13 עם 6.7% ו-153 אלף צופים וכאן 1 עם 3.2% ו-38 אלף צופים. 

פריים טיים

הכוכב הבא לאירווזיון ממשיך להוביל את טבלת הרייטינג עם 16.2% רייטינג ו-429 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעים הפטריוטים, תכנית הדגל של ערוץ 14 שרושמים 9.2% ו-262 אלף צופים. מעט אחריה מגיעה ווראט של רשת 13 עם 8.9% רייטינג ו-229 אלף צופים ותכנית הדרמה המקורית מקום שמח בכיכובה של נועה קולר של כאן 11 עם 6% ו-127 אלף צופים.


ינון מגל בשידורי הפטריוטים מתוך אתר ערוץ 14
ינון מגל בשידורי הפטריוטים - קרדיט: מתוך אתר ערוץ 14


תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 4.1% ו-101 אלף צופים. אחריה חדשות היום עם אלי ראכלין בערוץ 13 ו-75 אלף צופים. הרבה מאחור היא תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-26 אלף צופים. התכנית על הבוקר עם עודד מנשה בערץ 14 בשעה תשע עם רייטינג של 1.2% ו-28 אלף צופים בלבד. באותה השעה ב-13 משודרת פותחים יום עם רייטינג של 1.3% ו-29 אלף צופים והמובילה היא נסלי ברדה במשדר הבוקר של 12 ורייטינג של 2.6% ו-56 אלף צופים.

הארץ מערכת
צילום: אלכסנדר כץ

טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים

ההסכם החדש מיועד לשפר את חוויית התוכן למאות אלפי גולשים בישראל ולהגדיל באופן משמעותי את הכנסות הקבוצה

הדס ברטל |

טאבולה Taboola -0.25%  מרחיבה את חדירתה לשוק הישראלי וחותמת עם קבוצת הארץ על הסכם שותפות ארוך טווח ל-5 שנים, הכולל את אתר הארץ בעברית, אתר הארץ באנגלית, אתר TheMarker והאפליקציות שלהם. ההסכם יאפשר לקבוצת הארץ לשפר את חוויית התוכן למאות אלפי גולשים בישראל ולהגדיל את הכנסותיהם באופן משמעותי מתוכן ממומן ומודעות וידאו. 

הטכנולוגיה מבוססת ה-AI של טאבולה תפעל להגדלת הטראפיק והסירקולציה האורגנית, תעלה את רמת המעורבות של הגולשים, ותספק המלצות וחוויית תוכן איכותית לקוראים באתרים ובאפליקציות של הקבוצה. טאבולה עובדת עם אלפי חברות המפרסמות ישירות ב-Realize, פלטפורמת הפרסום העוצמתית של החברה, על מנת להגיע ל-600 מיליון משתמשים יומיים אצל רבים מהפאבלישרים המובילים בעולם. טאבולה עובדת עם אתרי תוכן מובילים בארץ ובעולם כדוגמת גלובס, ynet, כלכליסט, NBC News, Yahoo. כמו כן יצרניות מכשירים כמו סמסונג, שיומי ואחרים, משתמשות בטכנולוגיה של טאבולה ליצירת הכנסות ו-engagement. שותפויות אלו מאפשרות ל-Realize להציע דאטה ייחודי, אלגוריתמים מומחים וסקייל רחב.

גלי ארנון, מנכ"לית קבוצת הארץ: "להארץ ו-TheMarker קהילה גדולה של מנויים נאמנים בארץ ובעולם. אנו פועלים לספק להם תוכן איכותי, אמין וייחודי, לשפר את חוויית הקריאה ואת החוויה הדיגיטלית שלהם. הקבוצה עובדת עם מפרסמים ושותפים עסקיים רבים, ומציעה פתרונות חדשניים של פרסום ותוכן השיווקי. שיתוף הפעולה עם טאבולה יאפשר לנו להציע המלצות תוכן מדויקות ורלוונטיות יותר, ולחזק את יכולות ההפצה של התכנים שלנו, תוך שמירה על חווית המשתמש."


״אני מאוד מתרגש לצאת לדרך משותפת עם קבוצת הארץ, מגופי התקשורת המובילים בישראל.״ אמר אדם סינגולדה, מייסד ומנכ״ל טאבולה. ״המחויבות של קבוצת הארץ לעיתונות איכותית ואמינה היא עליונה, והתפקיד שלנו בטאבולה הוא להעצים אותם עם הטכנולוגיה המתקדמת ביותר. כולנו בטאבולה מחויבים לעתיד הרשת הפתוחה, מ-Realize, שמספקת צמיחה משמעותית בהכנסות חדשות, ועד למוצרי GenAI חדשניים כמו DeeperDive, המגנים על הערך של התוכן העיתונאי. אני שמח על ההזדמנות להעשיר את חווית הגלישה של קוראי הארץ ו-TheMarker, להנגיש להם תכנים איכותיים ולהעניק להם ערך מוסף.״