דעה

המחאה חוזרת: המיתוג יכול להיות לוחמני, אך לא אלים

אחרי שהאלפים זעקו בקיץ 2011 ל"צדק חברתי", חזרה המחאה לסיבוב שני. ד"ר שמוליק צרפתי מסביר שרצוי שהיא תהיה ממותגת וקליטה, ובלתי אלימה

המחאה החברתית הפכה למותג עת לידתה. על אף ש"למדנו" שיש להשקיע במוצר כדי להפכו למותג, הפכה המחאה למותג בשל גודלה ובשל הערך המוסף שהיא סיפקה למאות אלפי אנשים. הצורך למתגה נבע גם מצורך עיתונאי לתייג, ומכאן התקשורת ביצעה את "ההשקעה" בפרק זמן קצר מאד.

המחאה החברתית החלה ב-2011 כ"צדק חברתי", אך סיימה עם מיתוג שונה לחלוטין: "מחאת השאנטי" על שום העדר הלוחמנות, ההווי שנוצר בשדרות רוטשילד, הופעות האמנים והקולות שנשמעו אודות מובילי המחאה - "מפונקים".

* לדף הפייסבוק של אייס - לחצו כאן

נקודת המיתוג האחרונה ("שאנטי") היוותה את נקודת הפתיחה למחאת 2012; אך הפעם במקום להמשיך בקו או לשנותו באופן הדרגתי, התהפך המיתוג ל"מחאה לוחמנית"; לא עוד Nice, אלא פנתרים מודרניים.

אז האם המיתוג "יחזיק מים"? האם הוא ספונטני, או מתוכנן? האם יש לו דרך והמותג מחזיק אסטרטגיה? הזמן והתגובות יענו על סוגיות אלה, אך יש לקחת בחשבון את ההיבטים השיווקיים.

ראשית, שינוי מיתוגי פתאומי מייצר בקרב לפחות מחצית מאוכלוסיית מטרתו - אנטגוניזם. הציבור רגיל למותג מסוים ועדיף "למתוח" אותו קצת בהתחלה בטרם ישלים מהפכה מלאה (ראו מקרה קיצון של פרת השוקולד שבכל פעם עוברת מתיחת פנים קלה).

שנית, יתר אלימות מייצר הדחקה. בדיוק כמו שהשאנטי גרם למותג לגווע (מעבר לסיום הקיץ, כי מזג אוויר הוא באמת תירוץ עלוב לסיום מהפכה), כך גם הקיצוניות השנייה עלולה להרגו.

שלישית, אנו מזדהים לרוב עם מותג Underdog בתחום החברתי; נכון שאף אחד לא שומע את זעקת שכונת התקווה (אלא בגלים), אבל תמהיל חברתי-כלכלי מדויק יותר של המובילים - עשוי היה להגביר את תחושת ההזדהות עם המותג שכל כך חשובה להחזקתו בחיים.

אז אחרי שסקרנו מה לא... נותר להמליץ על מה כן.

המחאה צריכה ללחום, אך היא לא צריכה לפגוע. כולנו מזדהים עם עובדי רשות שדות התעופה, אבל כשהם משביתים את השדה, ההזדהות הופכת לכעס. אפשר לקחת את המותג "מחאה לוחמנית" ולתרגמו לדרכים יצירתיות. לדוגמא, יום מחאה דוממת - ישיבה בכיכר בלי להוציא הגה (כי באמת נגמרו המילים), הפגזה טלפונית על לשכת שר אחד בלבד במשך שבוע, הפלת אתרי אינטרנט שפחות חשובים לציבור ויותר למוסדות "העצלים", ועוד.

אפשר לסלוח ואפילו למנף את תחילתו של מיתוג מחאת 2012. המיתוג יכול להיות לוחמני, אך לא אלים (ראו לדוגמא ולהבדיל כמובן את דרכה של משפחת שליט שהביאה בסופו של תהליך לתוצאות המיוחלות). המיתוג צריך להוות עטיפה בלבד ולא דרך אסטרטגית ומכאן יש לתכנן אבני דרך וצעדי פעולות לפרטי פרטים. הספונטניות תהיה בעורכי המחאה מאחר ומנהיגיה מפוצלים ועדת מעריציה מפולגים.

ולסיום, נזכור כי מהעם תצא בשורה, רק שעדיף כי תהיה היא מתוכננת וממותגת לקליטה מהירה, הזדהות, העדפה ואפילו הנעה לפעולה של אותם מאות אלפים בדיוק כמו בקיץ 2011.

ד"ר שמוליק א. צרפתי הוא מנכ"ל ובעלי חברת What?! לקידום מכירות וייעוץ שיווקי

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.

מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.