בצלאל מכליס מנכל אלביט מערכות
צילום: אסף שילה. ישראל סאן
ניתוח דוחות

אלביט מערכות מפספסת פעם שנייה ברציפות; האם גם הפעם השוק יסלח?

הפספוס מיוחס לרישום הוצאות בגין הנפקת מניות לעובדים; אלביט חייבת לשמר עובדים וזה עולה כסף; המשקיעים בוול סטריט לא אוהבים הפתעות - זה ישפיע על המניה? בעיה נוספת - הצבר של אלביט קפוא כבר 9 חודשים
נתנאל אריאל | (10)

חברת התעשיות הביטחוניות אלביט מערכות 0%  מדווחת על הכנסות של 1.35 מיליארד דולר, מעל צפי האנליסטים ל-1.26 מיליארד דולר. אבל בשורה התחתונה במקביל לגידול בהוצאות התפעוליות הרווח למניה הסתכם ב-1.22 דולר למניה, בוול סטריט ציפו ל-1.89 דולר למניה. זו פעם שנייה ברציפות שאלביט אומנם עומדת בהכנסות אך מפספסת בשורה התחתונה. הסיבה - העובדים. כדי לשמר עובדים אלביט מעניקה מניות ומכשירים הוניים לעובדים וכאשר המניה עולה (וזה בלט בחודשים האחרונים) ההוצאה בהתאמה גדלה. האמת, מקובל ואולי נסלח. אבל למה היא לא עדכנה שזה מה שהולך להיות גם קדימה?  וול סטריט לא אוהבת הפתעות, גם לא מאלביט. ברבעון הקודם השוק הופתע, אבל סלח לה. היום הוא הופתע פעם שניה. האם גם הפעם יסלח?

בראיון לביזפורטל אמר סגן נשיא החברה וסמנכ"ל הכספים יוסי גספר שעלויות שימור העובדים גדלו לאלביט ב-50%, והבטיח שהחברה תפרסם בנפרד את הנתונים הללו, אבל זה בינתיים לא קרה. 

בצד החיובי, צבר ההזמנות של החברה ממשיך להיות איתן - 13.7 מיליארד דולר נכון לסוף הרבעון הראשון (אבל בצד השלילי - ללא שינוי מאז הרבעון השני של 2021, כלומר הצבר לא גדל כבר תקופה די ארוכה). אלביט נהנית מהגדלת תקציבי הביטחון בעולם גם על רקע הלחימה באוקראינה. אלביט פזורה ומגוונת בכל החזיתות של אספקת מערכות ביטחון - בים ביבשה ובאוויר וכן היא פזורה מבחינה גאוגרפית - מכירות בכל רחבי העולם. מעבר לגידול בהיקפי הביטחון שתורמים לעסקים, זה גם תרם למניה והיא זינקה בחודשים האחרונים בעוד השווקים רועדים ונופלים. 

על רקע התוצאות, אמר בצלאל (בוצי) מכליס, נשיא ומנכ"ל אלביט מערכות: "אלביט מערכות ממוצבת היטב כדי ליהנות מההאצה בצמיחה של תקציבי ביטחון, הודות לפורטפוליו של טכנולוגיות מובילות ולנוכחות בשווקי מפתח ביטחוניים בעולם. הצמיחה ברבעון הראשון משקפת ביקוש איתן לפתרונות שלנו מצד לקוחות ברחבי העולם.

"תכניות שימור העובדים של אלביט מערכות כוללות תכניות תגמול הקשורות למחיר מנית החברה, באופן המשפר את היכולת שלנו לממש את פוטנציאל הצמיחה בטווח הארוך. עליית מחיר המניה במהלך הרבעון הראשון של 2022, גרמה לעליה חדה בהוצאות בגין תכניות התגמול הקשורות למחיר המניה.      

"אנו מאמינים שהביקוש הגובר לפתרונות שלנו, לצד כוח אדם איכותי וחדור מוטיבציה, יהיו המחוללים העיקריים לצמיחה עתידית ולהצלחה של אלביט מערכות בטווח הארוך."      

 

רבעון מול רבעון  

הכנסות החברה ברבעון הראשון של שנת 2022 הסתכמו ב-1.35 מיליארד דולר, בהשוואה ל-1.18 מיליארד דולר ברבעון מקביל. עיקר הגידול בהכנסות החברה היה אורגני, בנוסף לתרומה של ספרטון, אשר נרכשה ברבעון השני של שנת 2021.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

הרווח הגולמי Non-GAA לרבעון הראשון הסתכם ב- 333.3 מיליון דולר (24.6% מסך ההכנסות), בהשוואה לרווח גולמי של 286.2  מיליון דולר (25.6% מסך ההכנסות) ברבעון המקביל אשתקד. הוצאות המחקר והפיתוח, נטו לרבעון הראשון של שנת 2022 הסתכמו ב-100.7 מיליון דולר (7.4% מסך ההכנסות), בהשוואה ל- 84.3 מיליון דולר (7.5% מסך ההכנסות) ברבעון המקביל אשתקד.

 

הוצאות השיווק והמכירה הסתכמו ב-87 מיליון דולר (6.4% מסך ההכנסות), בהשוואה ל- 51.5 מיליון דולר (4.6% מסך ההכנסות) ברבעון המקביל אשתקד. הוצאות הנהלה וכלליות הסתכמו ב- 84.3 מיליון דולר (6.2% מסך ההכנסות), בהשוואה ל- 61.8 מיליון דולר (5.5% מסך ההכנסות) ברבעון המקביל אשתקד.

 

הרווח התפעולי Non-GAAP ברבעון הראשון הסתכם ב-65.8 מיליון דולר (4.9% מסך ההכנסות), לעומת רווח תפעולי של 92.9 מיליון דולר (8.3% מסך ההכנסות) ברבעון המקביל אשתקד. 

הרווח הנקי Non-GAAP המיוחס לבעלי המניות הסתכם ב-54.3 מיליון דולר (4% מסך ההכנסות), בהשוואה ל-76.2 מיליון דולר (6.8% מסך ההכנסות) ברבעון המקביל אשתקד.

הרווח למניה Non-GAAP בדילול מלא המיוחס לבעלי המניות הרגילים של החברה ברבעון הראשון של 2022 עמד על 1.22 דולר, בהשוואה ל- 1.72 דולר ברבעון הראשון של 2021. 

 

צבר ההזמנות של החברה ליום 31 במרץ 2022 היה 13.7 מיליארד דולר, בדומה לצבר ההזמנות של החברה ליום 31 בדצמבר 2021. כ-72% מצבר ההזמנות של החברה מיועד למכירה ללקוחות מחוץ לישראל. כ-55% מצבר ההזמנות מיועד לביצוע במהלך 2022 ו- 2023.

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    דני54 03/08/2022 06:03
    הגב לתגובה זו
    החברה עובדת והאנליסטים נותנים תחזיות. אם התחזיות לא מתממשות הפיספוס הוא של האנאליסטים ולא של החברה! די כבר עם הניסוח הטפשי הזה!
  • 8.
    אנליסט באחוריים 26/05/2022 08:55
    הגב לתגובה זו
    והאנליסטים מספקים תחזיות. כמו שמחיר הנפט יהיה 20 דולר לחבית . ועוד תחזיות מופרכות של אנשים שלא ייצרו משהו אחד בחיים שלהם.
  • 7.
    רוני 25/05/2022 15:15
    הגב לתגובה זו
    לא סומך על הנתונים הכספיים של החברה הזאת.
  • 6.
    ברור שימור עובדים 90% באחם לעבודה לא לעבוד..תלוי בקשרים (ל"ת)
    Lz 24/05/2022 22:38
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    זקןעץ 24/05/2022 21:14
    הגב לתגובה זו
    איזה בזבוז, ירידה של 10 אחוז על כלום. איזו שטות. חבל מאוד, היה קצת נחת בכל האדום הזה
  • 4.
    נבלה סרוחה (ל"ת)
    tt 24/05/2022 20:57
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    T 24/05/2022 18:46
    הגב לתגובה זו
    300-400 מנהלים בכירים, דסקאים, סמנכ״לים וקצת מנהלי יחידות עסקיות / ראשי מנהל. אלפי מנהלי תוכניות, שיווק, פיתוח ועוד קיבלו קדחת ואין שום כוונה לאף אחד לחלוק העוגה. מכיוון שהרווח חרד עוד יעשו התאמות אבל בעלי האופציות ישארו ללא ספק
  • 2.
    בטטה (ל"ת)
    אא 24/05/2022 13:53
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    זה מה שאין באלביט, חברה שעסוקה במניפולציות על העוב 24/05/2022 11:03
    הגב לתגובה זו
    זה מה שאין באלביט, חברה שעסוקה במניפולציות על העובדיםכדי לא להעלות שכר, לא יכולה לצפות למוטיבציה. מניות כנראה מחלקים רק לבכירים כל השאר לא מתוגמלים על ביצועים…לראיה הנטישה ההמונית שהיתה לאחרונה…נשארים הבינוניים והמבוגרים צעירים איכותיים נטשו מזמן
  • ארמו 24/05/2022 17:20
    הגב לתגובה זו
    גם במשבר 2000 נטשו עובדים ואר כן חזרו בזחילה אינדיאנית.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אסיה בורסות (גרוק)אסיה בורסות (גרוק)

השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות

השווקים באסיה פתחו את השבוע בעליות, בהובלת דרום קוריאה ויפן, על רקע התאוששות במניות הטכנולוגיה ונתוני אינפלציה מעודדים מסין; במקביל, החוזים בוול סטריט מטפסים לאחר דיווח על פריצת דרך במגעים בסנאט לסיום ההשבתה הממשלתית, ובשוק הקריפטו נרשמות עליות כשהביטקוין חוזר מעל 105 אלף דולר

תמיר חכמוף |

המסחר באסיה נפתח הבוקר במגמה חיובית, עם התאוששות רחבה במניות הטכנולוגיה לאחר שבוע תנודתי במיוחד שבו נרשמו ירידות חדות סביב חששות מהערכת יתר במניות הבינה המלאכותית. המשקיעים מגיבים גם לנתוני האינפלציה שפורסמו בסין בסוף השבוע, שהפתיעו כלפי מעלה והעידו על התחלה של יציבות מחודשת בביקושים המקומיים, אם כי ההאטה בענפי הייצור והנדל״ן ממשיכה להעיב. ברקע, בשווקים גוברת האופטימיות לסיום השבתת הממשל האמריקאי, לאחר דיווחים על התקדמות משמעותית במגעים בין המפלגות בוושינגטון.

המסחר באסיה

בדרום קוריאה, מדד קוספי מזנק בכ-3.4% ומוביל את העליות באסיה, לאחר מימושים חדים בשבוע שעבר. מניות הבנקים וחברות הביטוח מושכות את השוק מעלה, לצד התאוששות חדה במניות הטכנולוגיה: סמסונג אלקטרוניקס עולה בכ-2.6% ו-SK הייניקס מזנקת ביותר מ-5%. גם החברות SK Inc ו-GS Holdings בולטות בעליות של כ-10% ו-11% בהתאמה, על רקע שיפור בתיאבון הסיכון של המשקיעים.

ביפן, מדד ניקיי 225 מוסיף 1.3% והמדד הרחב טופיקס עולה בכ-0.6%, בהובלת מניות השבבים ואחרי פרסום פרוטוקולי הבנק המרכזי (BOJ), שמהם עלה כי "התנאים להעלאת ריבית נוספת כמעט והבשילו". עם זאת, חברי הבנק הדגישו כי יש לבחון עד כמה האינפלציה הבסיסית אכן מבוססת כדי למנוע הידוק מוקדם מדי. תשואת האג"ח ל-10 שנים עלתה לשיא של החודש האחרון, כ-1.7%.

בסין, מדד שנחאי כמעט ללא שינוי ומדד CSI 300 יורד קלות ובהונג קונג, מדד האנג סנג מתחזק בכ-0.9%, בהובלת מניות טכנולוגיה מקומיות שהתאוששו לאחר הירידות האחרונות.

באוסטרליה, מדד ASX 200 עולה ב-0.7% בהובלת מניות הפיננסים, ובראשן בנק ANZ שמטפס כמעט 2% לאחר שהודיע על צעדי התייעלות נוספים.