רכבים במגרש
צילום: istock
ניתוח

הבלוף הגדול של חברות הליסינג - חלק שני

מיליארדים של אג"ח בסכנה, ועכשיו יותר מתמיד - "אחרי הגאות, רואים מי שחה עירום", ובשוק חוששים - חברות הליסינג שחו בעירום; הבעיה הגדולה: מחירי האג"ח היורדים יכבידו על מחזור חוב, ובלי מחזור החוב החברות האלו בצרות צרורות; לחלק הראשון
אבישי עובדיה | (34)

חברות הדירוג מספקות במשך שנים דירוגים טובים לחברות הליסינג. חברות הליסינג מקבלות את "הפתק" הולכות לחתמים ומגייסות מיליארדים רבים. הבעיה שאת הכסף צריך להחזיר, והדרך הכמעט יחידה להחזיר היא דרך גיוס נוסף. אז הולכים שוב לחברות הדירוג, מקבלים "פתק" ומגייסים. עד ש...מגלים את הבלוף, עד שמגלים כמו שבאפט נוהג לומר - "בגאות זו לא בעיה לשחות, אחרי הגאות, רואים מי שחה עירום". חברות הליסינג, אבל יכולתם לדעת את זה כבר מזמן, שוחות כמעט בעירום מלא.

כבר כמה שנים שאנחנו תוהים איך חברות הדירוג יחזירו את החוב. הנה הפעם הקודמת. בפעם הנוכחית - אין כמעט הבדל מהפעם הקודמת חוץ מדבר אחד מאוד מאוד חשוב. חברות הדירוג יתקשו לספק "פתק" לחברות הליסינג על רקע הירידות באגרות החוב של החברות האלו. אז נכון, אולי יהיה תיקון, אבל יש נדנדה בשווקים, והנדנדה הזו חושפת את הבעיות שבמודל החזר הכסף של החברות - המשקיעים כבר לא ילכו בעיניים עצומות אחרי הדירוגים (חברות הדירוג גם ייזכרו שיש פתאום בעיות). החששות עלו, ובמקביל יש חששות שמגיעות מהשוק הריאלי - משבר כלכלי יפגע בחברות הליסינג, פגיעה מתבטאת באופן דרמטי יותר כאשר יש מינוף, וככל שהוא גדול כך הפגיעה אנושה יותר. בחברות הליסינג הוא גדול. 

המודל של חברות הליסינג הוא פשוט ועובד (עד שלא), גם בגלל שמדובר במעגל של שוטים - חברות הדירוג סיפקו עד כה הערכה חיובית בהסתמך על הדוחות הכספיים והשעבודים וגם בהינתן מחיר השוק, וחברות הליסינג יצאו לגייס ופרעו בכספי הגיוס חובות. עכשיו כשהשוק מגמגם ואגרות החוב של החברות האלו ירדו והתשואה עלתה, כבר לא יהיה קל לגייס, אם בכלל.

עכשיו, חברות הדרוג שנהנו במשך שנים מעמלות נאות כבר יתקשו לספק דירוגים חיוביים. נזכיר שהעמלות שמקבלות חברות הדירוג הן בהגדרה בעייתיות - כי אם הן מדרגות  נמוך מבעבר, אז אין גיוס ואין עמלה, יש בתרחיש מסוים קושי אפילו גדול להחזיר את החוב.

השיטה הזו מממחישה את הקשר החזק בין חברות הדירוג לחברות המדורגות, ואת הרצון הסמוי/ חבוי של חברות הדירוג לעודד דירוגים והנפקות של חברות הליסינג, אבל מה שממחיש הכי טוב את הקשר בין חברות הדירוג לחברות המדורגות הוא קטע קצר מתוך הסרט - מכונת הכסף (The Big Short) - סרט חובה לכל משקיע, על מנהלי קרנות גידור שעשו שורטים לפני הנפילות במשבר הסאבפריים בזכות הבנה וניתוח של שוק ההלוואות. הם מגיעים לחברות דירוג  ושואלים - "איך נתתם דירוג כה גבוהה?" והתשובה (אחרי ניסיונות התחמקות) - "נו, הן משלמות לנו, אם לא נדרג הן ילכו לאחרים". הנה קטע מהסרט:

אז לחברות הדירוג יגידו שהן מקבלות כסף מהחברה האם - העולמית, שאין להן קשר ישיר עם החברות המדורגות, שהן נקיות, טהורות, אובייקטיביות. אם זה נכון אז הן כנראה רשלניות - מה עדיף להיות רשלן או תאב בצע?

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

 

אבל החגיגה בסכנה, ושמתחילים הצרות הן מגיעות בצרורות. אז יש לנו את הירידה במחירי האג"ח בבורסה. יש לנו את הקורונה שעלולה לפגוע משמעותית בשוק הליסינג - פיטורים באלפים זו רק ההתחלה, וזה פחות רכבים בליסינג. ובכלל - כשחברות וארגונים חוסכים הן בראש וראשונה חוסכים ב"קצפת". רכבים זה לא הכרח - עדיף לקצץ ברכבים מאשר לקצץ באנשים. 

וכל זה כאשר חברות הליסינג  רושמות את הרכבים בספרים לפי מחירון לוי יצחק שהוא במקרים רבים, כנראה לרוב, מעל השווי הכלכלי של הרכבים. אז אם זה במצב רגיל, הרי שבמצב של האטה ומיתון המצב גרוע יותר - מחירי הרכבים עלולים לרדת.

חברות עם שומנים ישרדו את התקופה הקשה. אבל לרוב חברות הליסינג אין שומנים.  הן מכורות למימון זול בבורסה. הן עברו בעשור האחרון ממימון בנקאי למימון דרך אג"ח - הנה עוד דוגמה איך הבנקים זרקו בעקיפין את הלווים הבעייתים על הגופים המוסדיים ובעקיפין - על החסכונות שלנו. כן, הפנסיה שלנו מלאה באג"ח של חברות ליסינג.

תגובות לכתבה(34):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 24.
    הכל רקוב ומסריח 26/05/2020 13:25
    הגב לתגובה זו
    מי שעמדה בראש חברות הדירוג היא המפקחת על הביטוח לשעבר, במקום להכניס אותה לכלא,קידמו אותה לשמור על השמנת. לא צריך יותר משר אוצר מטומטם ומושחת כדי לגרום נזק לכל עם ישראל, ראה כחלון ופתרונו מימון
  • 23.
    יפה! אז קח בחינם 15/05/2020 00:37
    הגב לתגובה זו
    כל הכבוד המשך להציף! מעט כתבים ישרים, אתה אחד מהם "כבר כמה שנים" שדרג ל "כבר מספר שנים" "חברות הדירוג גם ייזכרו " - תזכרנה מתנה , כי אתה מדבר לעניין! יפה, המשך
  • 22.
    יפה! אז קח בחינם 15/05/2020 00:33
    הגב לתגובה זו
    כל הכבוד המשך להציף! מעט כתבים ישרים, אתה אחד מהם "כבר כמה שנים" שדרג ל "כבר מספר שנים" "חברות הדירוג גם ייזכרו " - תזכרנה מתנה , כי אתה מדבר לעניין! יפה, המשך
  • 21.
    אבי 01/05/2020 10:28
    הגב לתגובה זו
    אמרה בת 200 שנה , ועכשיו גם באפט מתגלה כחצי ערום . נבון , נסיון , אבל קמצן ... אין דיבידנדים, כנסים יפים,הכל דבש ,רק שבזמן האחרון קונה הכל עקום ! גנב etf של Daw יתן לך 1.7%, משרדי ה PR a שלו עובדים כמו משוגעים ואתמול מנגר השותף שלו אמר ״ אף אחד כבר לא מתקשר לבאפט ... מה זה אומר ??!!
  • 20.
    אזרח 19/04/2020 06:54
    הגב לתגובה זו
    בנדל"ן דירות הוא u, ברכבים לדעתי רף 60-70% שווי השעבוד של הרכבים עולה ריבית עולה. כרגע על ה0.6 במשבר לוקחים עוד פרמיה המצב כניסה היום ככה ככה לא מציאה אבל לא קסטרופה אם ויממשו שעבודים על החוב הסחיר בנקודה זו.
  • 19.
    יאיר 16/04/2020 16:35
    הגב לתגובה זו
    זה כסף שלנו. משהוא מהטייקונים עבד עלינו עם גיבוי של אי השגחה של משרד האוצר.
  • 18.
    יעקב 15/04/2020 12:29
    הגב לתגובה זו
    לעולם בעל החוב לא משלם את חובו ולוקח הלוואה נוספת לכסות את החוב. חברה כזאת כאשר מתעורר משבר פתאום היא עושה תספורת ובעל החוב לא ניזוק אלא המשקעים התמימים
  • 17.
    מה זה אומר לגבי מחירי הרכבים בסוף 2020 ? (ל"ת)
    עוזי 14/04/2020 12:53
    הגב לתגובה זו
  • שימי 26/04/2020 14:11
    הגב לתגובה זו
    אצלהם הכל מסודר. פנסיה תקציבית. ארגון חבר.מקבלים טיפול שיניים חינם לכל המשפחה לכל החיים. מלונות בהנחה. פנסיה תקציבית שמגיעה עד 90 אחוז אם אתה במוסד. בגיל 45 חופשיים לקריירה חדשה או לטיולים בחול
  • 16.
    מעגל קסמים 14/04/2020 10:53
    הגב לתגובה זו
    מדינת ישראל צריכה את חברות הליסינג כמו אויר לנשימה. כמות הכסף שחברות הליסינג מזרימות לקופת האוצר היא בעשרות מליארדים של שקלים בשנה.
  • 15.
    חברות הדירוג ימשיכו את הבלוף - עד היצוגית הראשונה (ל"ת)
    מומו 11/04/2020 12:24
    הגב לתגובה זו
  • נתן 15/04/2020 12:25
    הגב לתגובה זו
    אחרי שמתגלים קשיים בחברה אז הם נזכרות להוריד דרוג כאשר המשקיעים כבר איבדו את כספם. אותו דבר גם לגבי יועצי ההשקעות שבכלכלה העכשוית וגם הקודמת לא נושאים באחריות להפסד לקוחותיהם אך ממשיכים לקבל את דמי הניהול
  • 14.
    שמיל 10/04/2020 17:07
    הגב לתגובה זו
    בעלי חברות הליסינג הם סחבק של חברי הכנסת, מזמן נושא הליסינג היה חייב להתפוצץ! זאת הסיבה שהעלו שווי שימוש מ 750 שח בזמנו ל 2.5% היום ממחיר הרכב. מספיק עם הקנוניה בטל נושא הליסינג. ומייד.!! חברה שרוצה לצפר את המנהלים שתקנה רכבים מהמזומן שאצלה בבנק.
  • 13.
    z 09/04/2020 13:28
    הגב לתגובה זו
    לאחר עשור בריביות אפסיות - אם אין גלגול חובות אין עסק חי... גם ארהב הגדולה ככה רק שהיא בינתים מדפיסה כסף..
  • 12.
    רמן ח. 09/04/2020 08:19
    הגב לתגובה זו
    של חברות הליסינג העירומות
  • 11.
    הנביא 25/03/2020 19:00
    הגב לתגובה זו
    איך כל פרחולה בת 19 נוסעת ברכב של 150000 ש"ח. וזה הרי ברור הכל בהלוואות ... אנשים לא צנועים ולא יודעים להתנהל. עכשיו נראה את כל אותם שחשבו שניתן לקחת הלוואה ולא להחזיר... זה בומרנג הרסני.
  • 10.
    שיתנו להם פתק אכלתם אותה (ל"ת)
    jacob 23/03/2020 12:44
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    אריק 19/03/2020 14:40
    הגב לתגובה זו
    מדינה רקובה ומושחתת הכל רקוב כאן, דפקו את האזרח הקטן בכל ,דירות ,רכב,מזון,מיסים . הוא רואה רק נתב"ג מלא ,כבישים עמוסים,מחלפים . הכל בלוף כולם בהלוואות מטורפות עכשיו בלי עבודה נראה את כל הממונפים.
  • נדב 06/04/2020 11:45
    הגב לתגובה זו
    ומי שמאשים בזה את המדינה - לא למד לקח ויעשה זאת שוב..
  • 8.
    אחלה כתבה שאפו הרמה באתר עלתה (ל"ת)
    יוני 15/03/2020 07:37
    הגב לתגובה זו
  • הרמה עלתה (ל"ת)
    אכן צודק 20/03/2020 19:21
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    תומר 11/03/2020 21:13
    הגב לתגובה זו
    כבר הרבה זמן מדברים שכל שוק הליסינג זה גם בועה שעתידה להתפוצץ, כל הבורסה נופלת ואין שום דבר יציב לדעתי מישהו צריך להתעורר ולטפל גם בשוק הזה להפסיק את ההלוואות שנותנים לכל אחד בלי שום כיסוי. אני אישית חושב שאפשר להסתפק ברכב יד 2 שהוא גם יעלה הרבה פחות וגם אפשר למצוא עם קמ"ז במקומות כמו טרייד מוביל למשל שיש להם אחלה דגמים.
  • 6.
    avnersh1 11/03/2020 11:30
    הגב לתגובה זו
    רצו לדפוק את הבנקים אז דפקו את הציבור בישראל. סביר שהבנקים היו קצת יותר נזהרים.
  • 5.
    אבישי עובדיה הפכת לליצן התורן ואני לא מגיב מטעם של אף.. (ל"ת)
    אחד 11/03/2020 11:19
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    כתבה נהדרת (ל"ת)
    דניאל 11/03/2020 10:54
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אחד העם 11/03/2020 10:02
    הגב לתגובה זו
    לפחות לאגחים אלו יש בטחונות גם אם הם לא יספיקו לפרוע פרעון מלא של הקרן והריבית זה יותר טוב מאשר הרבה חברות אחרות שגייסו מהציבור חוב ללא ביטוחונות
  • באיזה סרט אתה חי? (ל"ת)
    דוד 11/03/2020 11:15
    הגב לתגובה זו
  • הרצל 11/03/2020 12:12
    במצב שהעובדים מחזירים רכבים כי אין להם עבודה אז מי אמור לקנות רכבים מליסינגאני מקווה שיצחק לוי יתחיל לתמחר את הרכבים במחיר ריאלי אמיתי ואז ניראה כמה שווה המלאי של החברות האלה
  • איזה בטחונות??? מאזדה 3 שנת 2017 עם נזילת שמן? (ל"ת)
    אופטימיות קוסמית 11/03/2020 10:45
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    בהצלחה לכל מי שלקח הלוואת בלון עם תקווה למכור את הרכב (ל"ת)
    אופטימי 11/03/2020 09:53
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מר בין 11/03/2020 09:32
    הגב לתגובה זו
    ששוב משחקים בכספנו...למשבר נוסף...
  • דור 11/03/2020 09:54
    הגב לתגובה זו
    שהמשחק לא בטוח, מעבירים לקרנןת הפנסיה
  • אופטימי 11/03/2020 09:54
    הגב לתגובה זו
    כל 7 שנים בממוצע, אך האנשים כל פעם מקווים שהפעם זה יהיה שונה..
יסודות אסדת לווייתן
צילום: אלבטרוס

לפני שאיבדה את הריבונות הביטחונית, ישראל איבדה את הריבונות האנרגטית

יעקב צלאל |
נושאים בכתבה גז מפת הקידוחים

מדינת ישראל מעולם לא היתה ריבונית לגמרי, כשלאורך עשרות השנים האחרונות היא תלויה בסיוע צבאי ואזרחי אמריקני. אולם אם עד לאחרונה אזרחי המדינה העדיפו להעלים עין ממציאות זו, הרי שבשבועות האחרונים התלות והעדר הריבונות והעצמאות הפכו לבוטות יותר, כאשר ממשל טראמפ כפה הסכם הפסקת אש ברצועת עזה ומפקח עליו בקפדנות, בשלב זה, ממתקן צבאי אמריקני בקרית גת.

אולם יש תחום נוסף, קריטי למשק, שמעולם לא היה בריבונות ישראלית: משק הגז הטבעי. בשניים וחצי העשורים מאז התגלו מאגרי גז ראשוניים וביותר מ-15 השנים מאז התגלה מאגר תמר, התלות הישראלית בחברות אמריקניות להפקת הגז הטבעי ובממשל האמריקני לאסדרת משק הגז הטבעי, היתה מוחלטת.

אמנם בשנים האחרונות, משק הגז הטבעי הישראלי, שהוא בעל חשיבות אסטרטגית למדינה, הפך למערב פרוע. אבל עדיין יש בו שריף אחד, השולט בשקט בכל הנעשה, ענקית האנרגיה שברון. אקדוחנים אחדים, אמנם נלחמים על הפירורים, שעדיין שווים מיליארדי דולרים לאורך השנים ועושים כותרות, אבל חשיבותם לפיתוח משק הגז אפסית. אלי כהן, שר האנרגיה, הודיע לפני שבוע על התנגדותו לאשר את החוזה החדש ליצוא הגז למצרים, עד שיוסדרו עלויות גז נוחות לשוק המקומי, אבל אף אחד אינו מתייחס אליו ברצינות. רה״מ, בנימין נתניהו, נפגש בשבוע שעבר עם נציגי שברון כדי לפתור את המשבר, דווח בדה מרקר. מר כהן לא הוזמן לפגישה. הבעיה תיפתר בקרוב וההסכם ייחתם.

מבני הבעלות על מאגרי לוויתן, כריש ותמר הינם יציבים, מבנה הבעלות על תמר פטרוליום, המחזיקה בכ-17% ממאגר תמר, משתנה חדשות לבקרים, כאילו היה מדובר בגן שעשועים. וכך, קבוצה אקלקטית של משקיעים, חלקם זרים, מבקשת להגדיל את רווחיה על חשבון הציבור הישראלי (ואין לה כל עניין בהשקעות ובפיתוח משק הגז). מכאן הידיעות שהתפרסמו לאחרונה על סירובם של משקיעים בתמר פטרוליום, ובהם גם ישראמקו, לחתום על הסכם הספקת גז חדש מול חברת החשמל, שאמור היה להוזיל את הגז וכתוצאה מכך את עלות החשמל, כבר בשנים הקרובות. להערכתם מחירי הגז הטבעי בשנים הקרובות יעלו. במידה והערכה זו תתגשם, הרי שתהיה בכך פגיעה קשה בציבור הישראלי, שלבד מכך שאוצרות הטבע שייכים לו, הוא גם ממן את פעילות הפקת הגז בסכומים לא ידועים, באמצעות מתן הגנה ביטחונית למתקני הפקת הגז בים התיכון. בנוסף, חברות האנרגיה חדלו מלבצע חיפושים אחר מאגרי גז נוספים, ומנסות להגביר את קצב ההפקה, כך שלפי הערכות מלאי הגז במאגרים הישראליים יאזל בתוך כ-20-25 שנים. אזילת הגז תציב את המשק הישראלי בפני משבר אנרגטי חמור, מאחר שעד שיאזל הגז הטבעי, חלק ניכר מפעילות המשק תוסב לגז טבעי. יבוא גז טבעי לישראל, בתצורת LNG, צפוי להיות יקר ויגדיל באופן ניכר את העלות שתוטל על משקי הבית ועל עסקים מקומיים. הוא גם יגדיל את רווחי החברות שייבאו את הגז, שלפחות בחלקן שותפות כיום להפקתו, למשל שברון.

(כמובן שאנחנו בפתח עידן האנרגיה הירוקה, אבל לישראל אסור בשלב זה לוותר על האופציה של שימוש בגז טבעי בעשורים הקרובים).

נובל אנרג׳י, החברה האחראית לתגליות הגז הגדולות של ישראל, היתה חברת אנרגיה בינונית. אולם מאז נרכשה ע״י שברון, קבוצת האנרגיה השניה בגודלה בארה״ב, בסוף 2020, השתנה לגמרי מבנה השליטה בשוק הגז הטבעי המקומי. שברון מחזיקה כיום בכ-40% מתמר וב-25% מלווייתן, ומשמשת כמפעילה של שני המאגרים וכך מנופי השליטה שלה בשוק הגז המקומי הינם בלתי מוגבלים. אם לנובל אנרג׳י היו מהלכים מוגבלים בממשל האמריקני, הרי ששברון היא חלק אינטגרלי מהממשל, שענקיות האנרגיה תמיד נעזרו בו והוא נעזר בהן לפעילות ושליטה בשווקי האנרגיה העולמיים, ראו איום הנוכחי לפלישה אמריקנית לוונצואלה, ממפיקות הנפט הגדולות בעולם. ניסיון של ממשלת ישראל להגביל את יצוא הגז הטבעי, ידווח מיידית לבעל בריתה של שברון, דונלד טראמפ, שיורה לבנימין נתניהו, או לכל ראש ממשלה אחר, להימנע מהגבלת היצוא.

יסודות אסדת לווייתן
צילום: אלבטרוס

לפני שאיבדה את הריבונות הביטחונית, ישראל איבדה את הריבונות האנרגטית

יעקב צלאל |
נושאים בכתבה גז מפת הקידוחים

מדינת ישראל מעולם לא היתה ריבונית לגמרי, כשלאורך עשרות השנים האחרונות היא תלויה בסיוע צבאי ואזרחי אמריקני. אולם אם עד לאחרונה אזרחי המדינה העדיפו להעלים עין ממציאות זו, הרי שבשבועות האחרונים התלות והעדר הריבונות והעצמאות הפכו לבוטות יותר, כאשר ממשל טראמפ כפה הסכם הפסקת אש ברצועת עזה ומפקח עליו בקפדנות, בשלב זה, ממתקן צבאי אמריקני בקרית גת.

אולם יש תחום נוסף, קריטי למשק, שמעולם לא היה בריבונות ישראלית: משק הגז הטבעי. בשניים וחצי העשורים מאז התגלו מאגרי גז ראשוניים וביותר מ-15 השנים מאז התגלה מאגר תמר, התלות הישראלית בחברות אמריקניות להפקת הגז הטבעי ובממשל האמריקני לאסדרת משק הגז הטבעי, היתה מוחלטת.

אמנם בשנים האחרונות, משק הגז הטבעי הישראלי, שהוא בעל חשיבות אסטרטגית למדינה, הפך למערב פרוע. אבל עדיין יש בו שריף אחד, השולט בשקט בכל הנעשה, ענקית האנרגיה שברון. אקדוחנים אחדים, אמנם נלחמים על הפירורים, שעדיין שווים מיליארדי דולרים לאורך השנים ועושים כותרות, אבל חשיבותם לפיתוח משק הגז אפסית. אלי כהן, שר האנרגיה, הודיע לפני שבוע על התנגדותו לאשר את החוזה החדש ליצוא הגז למצרים, עד שיוסדרו עלויות גז נוחות לשוק המקומי, אבל אף אחד אינו מתייחס אליו ברצינות. רה״מ, בנימין נתניהו, נפגש בשבוע שעבר עם נציגי שברון כדי לפתור את המשבר, דווח בדה מרקר. מר כהן לא הוזמן לפגישה. הבעיה תיפתר בקרוב וההסכם ייחתם.

מבני הבעלות על מאגרי לוויתן, כריש ותמר הינם יציבים, מבנה הבעלות על תמר פטרוליום, המחזיקה בכ-17% ממאגר תמר, משתנה חדשות לבקרים, כאילו היה מדובר בגן שעשועים. וכך, קבוצה אקלקטית של משקיעים, חלקם זרים, מבקשת להגדיל את רווחיה על חשבון הציבור הישראלי (ואין לה כל עניין בהשקעות ובפיתוח משק הגז). מכאן הידיעות שהתפרסמו לאחרונה על סירובם של משקיעים בתמר פטרוליום, ובהם גם ישראמקו, לחתום על הסכם הספקת גז חדש מול חברת החשמל, שאמור היה להוזיל את הגז וכתוצאה מכך את עלות החשמל, כבר בשנים הקרובות. להערכתם מחירי הגז הטבעי בשנים הקרובות יעלו. במידה והערכה זו תתגשם, הרי שתהיה בכך פגיעה קשה בציבור הישראלי, שלבד מכך שאוצרות הטבע שייכים לו, הוא גם ממן את פעילות הפקת הגז בסכומים לא ידועים, באמצעות מתן הגנה ביטחונית למתקני הפקת הגז בים התיכון. בנוסף, חברות האנרגיה חדלו מלבצע חיפושים אחר מאגרי גז נוספים, ומנסות להגביר את קצב ההפקה, כך שלפי הערכות מלאי הגז במאגרים הישראליים יאזל בתוך כ-20-25 שנים. אזילת הגז תציב את המשק הישראלי בפני משבר אנרגטי חמור, מאחר שעד שיאזל הגז הטבעי, חלק ניכר מפעילות המשק תוסב לגז טבעי. יבוא גז טבעי לישראל, בתצורת LNG, צפוי להיות יקר ויגדיל באופן ניכר את העלות שתוטל על משקי הבית ועל עסקים מקומיים. הוא גם יגדיל את רווחי החברות שייבאו את הגז, שלפחות בחלקן שותפות כיום להפקתו, למשל שברון.

(כמובן שאנחנו בפתח עידן האנרגיה הירוקה, אבל לישראל אסור בשלב זה לוותר על האופציה של שימוש בגז טבעי בעשורים הקרובים).

נובל אנרג׳י, החברה האחראית לתגליות הגז הגדולות של ישראל, היתה חברת אנרגיה בינונית. אולם מאז נרכשה ע״י שברון, קבוצת האנרגיה השניה בגודלה בארה״ב, בסוף 2020, השתנה לגמרי מבנה השליטה בשוק הגז הטבעי המקומי. שברון מחזיקה כיום בכ-40% מתמר וב-25% מלווייתן, ומשמשת כמפעילה של שני המאגרים וכך מנופי השליטה שלה בשוק הגז המקומי הינם בלתי מוגבלים. אם לנובל אנרג׳י היו מהלכים מוגבלים בממשל האמריקני, הרי ששברון היא חלק אינטגרלי מהממשל, שענקיות האנרגיה תמיד נעזרו בו והוא נעזר בהן לפעילות ושליטה בשווקי האנרגיה העולמיים, ראו איום הנוכחי לפלישה אמריקנית לוונצואלה, ממפיקות הנפט הגדולות בעולם. ניסיון של ממשלת ישראל להגביל את יצוא הגז הטבעי, ידווח מיידית לבעל בריתה של שברון, דונלד טראמפ, שיורה לבנימין נתניהו, או לכל ראש ממשלה אחר, להימנע מהגבלת היצוא.