העסקים הקטנים במצוקה? קרן הערבויות של המדינה מיותמת

קרן בגובה 7 מיליארד שקל כערבות מדינה לעסקים קטנים ובינוניים עדיין מחכה למבקשים
מערכת Bizportal | (5)

בשנת 2003 מדינת ישראל החליטה להעניק סיוע לעסקים קטנים ובינוניים הנמצאים בקשיים או רוצים להשקיע בעסק שלהם, אך אין ברשותם את ההון לעשות את הצעד כדי לצאת מהקשיים ולדהור קדימה או מנגד, לגדול ולהתפתח.

הסיוע מגיע בערבות מדינה שניתנת לבנקים בגובה של 75% ובתנאי הלוואה אטרקטיביים מהבנקים. טובים בהרבה מאלה שהם יכולים לקבל באופן פרטי. מדובר על ריבית מקסימלית של פריים פלוס 3.5% כשבמקרים רבים הריבית אף נמוכה יותר.

מאז הוקמה הקרן בשנת 2003 ועד היום סכום הקרן לעסקים הקטנים והבינוניים עלה באלפי אחוזים. מימון שעמד על 100 מיליון שקל בלבד בתחילת הדרך עומד היום על כ-7 מיליארד שקל.

אולם, מסתבר כשגם כשהמדינה מגדילה את סכומי הערבות, ציבור העסקים הקטנים בכלל והציבור החרדי בפרט לא לוקח. בשנת 2017, המדינה העניקה סיוע בכ-3 מיליארד שקל בלבד מתוך 6.5 מיליארד שהיא הקצתה. כלומר, פחות מ-50%.

במדינת ישראל נפתחים כל שנה כ-45 אלף עסקים קטנים ובינוניים ונסגרים כ-35 אלף. חלק מהעסקים נסגרים בשל ניהול כושל או הימור לא נכון, אולם ישנם עסקים שנסגרים כתוצאה מצוואר בקבוק של אותו רגע שאין לבעלי העסק את אקסטרה מימון כדי לעשות את הקפיצה. זה בדיוק המקום שקרנות המימון בערבות המדינה יכולים להיות הפתרון האולטימטיבי. הדברים אמורים גם לבעלי עסקים הפותחים עסק.

אז מדוע בעלי עסקים לא מנצלים את ההטבה הזו? מסתבר שישנן שתי סיבות עיקריות שציבור בעלי העסקים הקטנים והבינוניים לא לוקחים את ההלוואות הללו.

1. הם אינם מודעים לקרן.

2. נרתעים מהבירוקרטיה, והכנת תכנית עסקית.

יובל שלו, מנכ"ל "שלו פתרונות כלכליים", המתמחים בליווי בעלי עסקים בבקשת ההלוואה מקרנות ערבות מדינה: "על אף שהמדינה באמת רוצה לתת הלוואות ולעזור לעסקים קטנים ובינוניים להתפתח ולשרוד, רבים מאוד מהם לא מודעים לזה. גם הנושא הבירוקרטי מהווה חסם גדול, כיוון שבעלי עסקים נרתעים מהבירוקרטיה ומחליטים לוותר על אף שהם עומדים בכל תנאי הסף ויכולים לקבל מימון בריביות אטרקטיביות ובערבות מדינה"

אז איך זה עובד?

הקרן לסיוע עסקים קטנים ובינוניים אמנם מאפשרת לבעלי עסקים לקחת הלוואה נוספת על הלוואה קיימת מהבנקים, או סיוע לעסק שנמצא בשלבי הקמה, אך מן הסתם היא לא מחלקת לכל דורש בלי קריטריונים ברורים.

קיראו עוד ב"בארץ"

ראשית, על בעל העסק להמציא מסמכים אודות העסק כגון:

· דו"חות כספיים של העסק 3 שנים אחרונות או דו"חות כספיים קיימים במידה והעסק בן פחות מ3 שנים

· מאזן בוחן נכון ליום הגשת הבקשה

· דו"ח מע"מ

· טפסי 102- ריכוז עובדים

· שלושה חודשים אחורה של חשבון העו"ש של העסק

· ריכוז ייתרות

· פירוט הלוואות במידה ויש לעסק.

בנוסף, יש להגיש תכנית עסקית הכוללת הסבר על הצורך העסקי של ההלוואה, כלומר, לשם מה הוא מבקש את ההלוואה, פירוט קצר על הענף בו העסק מתמחה ולבסוף תחזית פיננסית ל3-4 שנים קדימה , תוך הצגת נתונים שיראו על שיפור המצב הקיים.

לאחר שמבקש ההלוואה משיג את כל המסמכים הנדרשים הוא שולח אותם לבודק ממשלתי. כיום, ישנם שני גופים חיצוניים אליהם ניתן לשלוח את הטפסים.

1. BDSK

2. גיזה

הבודק הממשלתי עורך בדיקה ראשונית הנקראת בדיקת תנאי הסף הכוללים:

1. אימות שאין לעסק תיק הוצאה לפועל פעיל

2. שאין על העסק כונס נכסים

3. העסק אינו מוגבל בבנק

4. לא חזרו מספר צ'קים של העסק עקב אי פרעון.

לאחר שמבקש ההלוואה עובר את תנאי הסף ומגיש את התכנית העסקית, הבודק הממשלתי מזמן אותו לראיון, על מנת לערוך הכרות אישית עם בעל העסק ולשמוע ממנו הסבר על התכנית העסקית שהגיש.

"הראיון עם הבודק הממשלתי אורך כחצי שעה עד שעה. אחד הדברים החשובים ביותר מבחינת בעל העסק, היא לבוא מוכן, מעודכן ובקיא בכל הפרטים על בית העסק שלו ועל התכנית העסקית שהגיש. כמו כן, בפגישה עצמה בעל העסק בוחר את הבנק ממנו הוא רוצה ללוות את הכסף. כיום ישנם ארבעה בנקים שזכו במכרז : לאומי, מרכנתיל, אוצר החייל ומזרחי" אומר שלו ומוסיף, "ישנם פעמים רבות שבעל העסק מגיע לא בקיא, עונה בצורה מבולבלת ולא מאמין בתכנית העסקית שהוא עצמו הגיש הגורמת לפסילת הבודק הממשלתי את המועמד להלוואה וחבל. חשוב מאוד להגיע מוכן ולדעת את הנתונים החשובים שסביר שיעלו בה".

במידה והבודק הממשלתי מתרשם מבעל העסק וחזונו לגבי קבלת ההלוואה, הוא מעביר המלצה לבנקים לגובה הסכום אותו הוא מאשר להלוות לבעל העסק.

שלו מסביר "בעל עסק קטן או בהקמה זכאי למימון בערבות מדינה עד לגובה של 500 אלף שקל לעומתם, חברה בינונית זכאית למימון של עד 8% מההכנסות השנתיות ועד 8 מיליון שקל, הנמוך מבניהם".

לאחר ההמלצה מגיע הבודק הממשלתי לוועדה הכוללת נציג הבנק אותו בחר בעל העסק ללוות את הכסף, נציג מרשות לעסקים קטנים והבודק הממשלתי כדי לדון בפרטי העסקה. בסופה, מאושר הסכום הסופי אותו ראשי בעל העסק ללוות בערבות מדינה.

שלו: "לפעמים בעל העסק מבקש סכום מסוים, הבודק מאשר אותו או חלק ממנו ובוועדה הסכום שוב יכול להשתנות כלפי מעלה או מטה".

לאחר האישור הסופי, מתחיל המו"מ של בעל העסק עם הבנק על גובה הריבית, שכאמור הריבית המקסימלית אותו יכול הבנק לגבות עומדת על פריים פלוס 3.5%

שלו: "ניהול מו"מ טוב של בעל העסק מוביל לריביות טובות ואטרקטיביות. התחרות בין הבנקים למימון ההלוואה היא יחסית גבוהה כיוון שיש בה פוטנציאל לקוח לתחומים נוספים של העסק ובעליו ולכן, מי שיודע לנהל מו"מ אסרטיבי יוכל גם לקבל ריביות טובות יותר מהרף הגבוה שהמדינה הציבה לבנקים."

כל ההליך שנראה על פניו ארוך, לוקח מקסימום חודש ימים בלבד, ברוב המקרים אף פחות. הקרן של המדינה יעילה מאוד, עובדת מהר ואפשר בהחלט יכולה לסייע להמון בעלי עסקים שלא פונים ובודקים מולה.

חשוב להבין שלא כל הפונים לקרן מקבלים את ההלוואה קיים אחוז לא קטם מהפונים שאינם עומדים בכלל בתנאי הסף או שלא הגישו את כל הטפסים הנדרשים ולכן מועמדותם להלוואה נעצרת עוד בתחילת התהליך. ואחוז נוסך נשללים אצל הבודק הממשלתי, אם בשל אי הכנה מתאימה או הצגת תחזית פיננסית לא הגיונית.

לכן שלב ההכנה, והכרות עם התהליך הוא מרכיב חשוב מאוד בדרך לקבל את ההלוואה.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    ברוך 24/02/2018 08:51
    הגב לתגובה זו
    ואם הוא חושב שהעסקה איננה טובה , הוא לא יעמיד המימון למרות ערבות המדינה. בשביל מה להכניס ראש בריא למיטה חולה ? הביורוקרטיה הנלווית היא מטורפת והבנק מעדיף להימנע מכך.
  • 4.
    בעל עסק 23/02/2018 16:16
    הגב לתגובה זו
    המדינה מסייעת לבנקים ולא לעסקים. העסק עובר מסלול ובחינות קשים, והבעלים נדרשים לערבויות אישיות. אין באמת סיוע לעסקים הקטנים אלא הקטנת הסיכונים לבנקים שנותנים הלוואות בריבית גבוהה למרות ערבות המדינה. תראו את הריבית שמשלמות חברות על אגח בבורסה. בלי שום ערבויות מקבלים ריבית נמוכה בהרבה. רק מבעלי עסקים קטנים דורשים למשכן את הבית כדי לקבל הלוואה בערבות מדינה. גם כן סיוע.
  • 3.
    כנראה שצריך לעבור שבעה מדורי גהינום בכדי לקבל כמה שקלים (ל"ת)
    אזרח 23/02/2018 14:17
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    בעל עסק 23/02/2018 10:40
    הגב לתגובה זו
    הקימו את הקרן הזאת כדי שיהיה להם ממה לעשות פרסומת לעצמם ברדיו ובתקשורת.. הכל עבודה בעיניים!
  • 1.
    יאיר 23/02/2018 09:28
    הגב לתגובה זו
    אמרו שזה כדי להציל את המפעלים במשבר הסאב-פריים עכשיו לקחו את הכסף לקרנות הכלליות. תעשו חיפוש בגוגל "קרן סיוע למפעלים במצוקה" ותבינו איפה אתם חיים
בית ספר
צילום: Pixbay

בשורה למורים - כל מורה יקבל בממוצע 14 אלף שקל; על הפשרה בין המדינה לקרנות ההשתלמות של המורים

עודפים שהצטברו בקרן ההשתלמות של המורים ינותבו להשקעה בתשתיות חינוך ובתי ספר ותשלומים למורים העמיתים בקרן (וגם ליורשיהם) 

הדס ברטל |

למי שייך הכסף? בקרנות ההשתלמות של המורים הצטברו סכומי עתק שהיו מעבר להפרשות השוטפות למורים. המורים אמרו "זה שלנו". המדינה אמרה - "זה שלנו". נקבעה פשרה. המורים יקבלו בממוצע כ-14 אלף שקל.  

ההסכם הזה נחתם לאחר הליך משפטי ממושך, והוא נוגע לחלוקת העודף הכספי שנצבר בקרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים. המתווה גובש בשיתוף עם החשב הכללי, הלשכה המשפטית והממונה על השכר במשרד האוצר, פרקליטות המדינה- היחידה לאכיפה אזרחית ופרקליטות מחוז תל-אביב, רשות שוק ההון, הסתדרות המורים והקרנות, והובא לאישור בית הדין האזורי לעבודה בת"א-יפו.

בשנת  2022 הוגשה על ידי פרקליטות המדינה תביעה נגד קרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים במסגרתה נדרשו הקרנות להשיב סך של כ-2 מיליארד שקל לקופה הציבורית. בזמנו האשים משרד האוצר כי קרנות ההשתלמות של המורים "התעשרו שלא כדין על חשבון הציבור." התביעה הזו הגיעה לאחר שהקרנות צברו 3 מיליארד שקלים משנת 1955 שנחשבים עודפים כאשר ההסתדרות תכננה לחלקו ל-165 אלף מורים בסכום של 12 אלף שקלים. כעת הגיעו הצדדים להסדר פשרה שבמסגרתו יועברו למדינה 1.05 מיליארד שקל בגין רכישת זכויות העבר, אשר ישמשו בין היתר לשיקום מערכת החינוך באזורים שנפגעו במלחמת "חרבות ברזל", וכן לקיום הכשרות ופעולות אחרות לצורך שיפור מעמדם של עובדי ההוראה. סכום של כ-2.25 מיליארד שקל יחולק ל-165 אלף עמיתי הקרנות הזכאים וליורשיהם. כמו כן, יחלו הקרנות לרכוש זכויות פנסיה תקציבית לעובדי הוראה היוצאים לשבתון החל משנת הלימודים תשפ״ג (2022-2023) ואילך.


קריאה מעניינת: השכר האמיתי של המורים בישראל: לא נמוך כמו שנדמה לכם

חלוקת הכספים תיעשה באופן ממוכן לחשבונות העמיתים או באמצעי תשלום דיגיטליים, בהתאם לנהלים שאושרו על ידי רשות שוק ההון.  במקביל, הוחלט לשמור על כרית ביטחון אקטוארית של 4% לפחות, לטובת יציבות הקרנות ורווחת העמיתים בעתיד. 

ארנון בר דוד ההסתדרות
צילום: דוברות ההסתדרות

"נראה כי ההסתדרות נוהלה כמו עסק ששייך לאדם פרטי"

"אשר ברצותו ממנה אנשים לתפקידי מפתח, וברצותו מעבירם מתפקידם, וזאת כאשר לעיתים הם נעדרים כישורים מינימליים, והם עצמם לא מבינים מדוע הוצבו בתפקיד" - השופטת דורית סבן-נוי האריכה את מעצרם  של יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד וסוכן הביטוח עזרא גבאי 

רן קידר |

מעצרם של יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד וסוכן הביטוח עזרא גבאי הוארך בשלושה ימים, עד יום חמישי. ההחלטה התקבלה לאחר דיון בבית משפט השלום בראשון לציון, שבמסגרתו הציגה המשטרה הקלטות המצביעות, לפי החשד, על העברת כספים במזומן בין השניים.

נציגי המשטרה טענו בדיון כי מדובר בחקירה רחבת היקף, שנמשכת מזה כשנתיים. החקירה כוללת חשדות לעבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים במספר מוסדות ציבוריים, גופים עירוניים וממשלתיים. לפי המשטרה, יש חשד לקיומו של מנגנון שיטתי לקידום מינויים בתמורה להעברת כספים או טובות הנאה.

במרכז החקירה עומדת הטענה כי גבאי, הבעלים של סוכנות ביטוח, ניצל קשרים עם ראשי ועדים בהסתדרות למינוי דירקטורים בחברות ממשלתיות, ובתמורה אותם ועדים העבירו עובדים לביטוח דרך סוכנותו. בר-דוד חשוד כי קיבל כספים מגבאי והשתמש בקשריו כדי לסייע לו לקדם מינויים ועסקאות. גבאי מצידו טען כי מדובר בהלוואה, ולא בתשלום בלתי חוקי.

עורכי הדין של שני החשודים הכחישו את החשדות. עו"ד מיכה פטמן, המייצג את בר-דוד, אמר כי מדובר בהלוואה של 30 אלף שקל שהועברה בשלוש פעימות. לטענתו, לא מדובר בעבירה פלילית. פטמן הדגיש כי אין ראיות למעטפות כסף או למעשים פליליים אחרים, וכי לא התקיימו נסיעות משותפות לחו"ל בין בר-דוד לגבאי. נציגת המשטרה טענה כי חקירת ההתכתבויות בין השניים עדיין לא הושלמה, וכי ישנם פערים בין גרסאותיהם.

בנוגע להעסקת בני משפחה של בר-דוד, המשטרה אישרה כי בנו עובד אצל גבאי, וכן כי בתו וכלתו נחקרו. לפי החשד, גבאי העלה את שכר בנו של בר-דוד לאחר שהתבקש לעשות כן, אך עו"ד פטמן טען כי מדובר בתוספת זניחה של 400 שקל. עוד נטען כי אחת מאחייניותיו של בר-דוד קיבלה הצעת עבודה מיבואן בשם דניאל זינגייך, לאחר שהתלוננה בפניו שהיא מחפשת עבודה.