מחקר: רשתות השיווק משנות את מחירי המזון פעם ב-5 חודשים, לרוב כלפי מעלה
על השאלה כיצד נקבעים המחירים בישראל עונה היום מחקר חדש משותף של בנק ישראל והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שבחן בחינה אימפירית את אופן קביעת המחירים. המחקר נעשה באמצעות נתוני מאקרו וממנו עולה כי קיימים הבדלים גדולים בקביעת המחירים בין המוצרים והשירותים השונים שניתנים במקומות שונים בישראל.
במחקר שעשה שימוש בבסיס נתונים רחב היקף המשמש לחישוב מדד המחירים לצרכן, נמצא שמשך הזמן הממוצע בין שינויי מחירים של מוצרים ושירותים שונים בישראל הוא בין 6 ל-9 חודשים.
במחקר שכלל יותר מ-3 מיליון תצפיות נמצא שיש שוני גדול בהתנהגות המחירים של מוצרים ושירותים שונים. בעוד משך הזמן הממוצע בין שינויי מחירים של שירותים, בתוכם בריאות וחינוך, הוא כ-16 חודשים, מחירי מוצרים אחרים משתנים כל כ-8 חודשים, ובפרט, מחיריהם של מוצרי האנרגיה, משתנים כל כ-3 חודשים.
כל חודש משתנה המחיר של חמישית מהמוצרים
הגודל הממוצע של שינויי מחירים הוא כ-3.5%, אולם הוא משקף שינוי ממוצע של כ-10% בעליות מחירים, המהווה כשני שלישים משינויי המחירים, וירידה ממוצעת של כ-10% כאשר מחירים יורדים. עוד נמצא כי בכל חודש משתנה בממוצע כחמישית ממחירי המוצרים. שיעור זה קטן במקצת כאשר האינפלציה נמוכה יותר.
- המשק האמריקאי התכווץ ב-0.3% ברבעון הראשון, מתחת לצפי; החוזים נופלים
- בנק אוף אמריקה: "צפויה צמיחה חזקה בישראל ביחס לעולם; האינפלציה תהיה 2.9%"
נמצא כי לסביבת האינפלציה השפעה על התנהגות המחירים. באינפלציה נמוכה יותר משך הזמן בין שינויי מחיר מתארך וגודל העדכון של המחיר קטן. לציפיות לאינפלציה נמצאה השפעה חזקה יותר מאשר לאינפלציה בפועל; שונות גדולה יותר באינפלציה על פני זמן מקצרת את משך הזמן בין עדכוני מחירים.
ממצא מעניין נוסף הנו שמשך הזמן הממוצע בין עדכוני מחיר של מוצרי מזון ברשתות השיווק הוא כ-5 חודשים, בעוד בחנויות המכולת הוא כ-10 חודשים.
- 1.י 01/07/2013 14:18הגב לתגובה זושוחטים פה את הציבור ותופרים תיקים על חפים מפשע. אני אזיין לכם את הצורה ולא פוחד מכם