בנק ישראל: "סבירות נמוכה כי המשק ייכנס למיתון; נראה המשך התמתנות בנדל"ן"
ריבית בנק ישראל נותרה בחודש ספטמבר ללא שינוי ברמה של 3.25% ושיעורה אושר פה אחד על יד כל חברי ההנהלה. מפרוטוקול הדיונים שפורסם היום (ב') עולה כי בחודש האחרון ירדו משמעותית ציפיות האינפלציה והן עומדות כעת על 2%-2.5%. לדבריהם, הרקע לירידתן של ציפיות האינפלציה היה ירידות של מחירי הסחורות, מדד יולי, שהפתיע בשיעורו הנמוך, ציפיות להאטה בצמיחה והמחאות החברתיות נגד יוקר המחיה.
לדברי חברי הוועדה, "בריבית הנוכחית המדיניות המוניטרית עדיין מרחיבה ולאור ההתגברות הסימנים להאטה כלכלית משמעותית בעולם המפותח ואולי אף כניסה למיתון מחודש נראה כי החזרת הריביות בעולם ובישראל לרמות נורמאליות תתבצע על פני תקופה ממשוכת יותר ממה שהיה צפוי לפני כמה חודשים ואולי תהיה כרוכה גם בהפחתות ריבית במדינות שעוד אפשר."
עוד צוין כי למרות הירידה ברביע השני בקצב גידול הייצוא, הפעילות המקומית עדיין גבוהה וישנה סבירות נמוכה כי המשק הישראלי נמצא כעת בתחילתו של מיתון. כמו כן, צוין כי לאחר קצב צמיחה גבוה ברביעים האחרונים, אין זה בלתי סביר שתהיה האטה מסוימת. הוזכרו בין היתר המשך הגידול הצריכה הפרטית לנפש, בניכוי בני קיימא, ההשקעה בבנייה למגורים שצפויה להמשיך לגדול על רקע הגידול המתמשך בהתחלות הבנייה וההשקעה במכונות וציוד.
ניכר כי נושא הדיור פחות מטריד את בנק ישראל. לדבריהם, שינוי כיוון בריבית, הצעדים המקרו יציבותיים אשר ננקטו צפויים להמשיך ולרסן את הביקוש לדירות. יחד עם זאת , במקרה הצורך, הוזכר כי ישקלו צעדים נוספים.
"קצב העלייה במחירי הדירות ב-12 החודשים האחרונים ממשיך להיות גבוה אך נרשמה בו התמתנות זה החודש השני; בחודש יוני עמד על 12.5%. יחד עם זאת, השפעת העלאת הריבית, הצעדים של בנק ישראל בתחום המשכנתאות, הצעדים שנקט משרד האוצר במיסוי על נדל"ן והמשך הגידול במספר התחלות הבניה, צפויים להמשיך ולהשפיע להתמתנות במחירי הדירות במהלך השנה הקרובה. מדד מחירי הדיור, המתבסס על חוזי השכירות, ונכלל במדד המחירים לצרכן, המשיך לעלות: בחודש יולי הוא עלה ב-0.4%, וב-12 החודשים האחרונים ב-5.6%."
- 12.תומאס בריטברט 13/09/2011 08:50הגב לתגובה זולמה אני לא יכול ליסבול אותך ואת ביבי ....תגיד לי...
- 11.גדי 13/09/2011 07:25הגב לתגובה זויהיה מיתון קשה מאד,וכבר יש מיתון רק שאצלנו הכל בדי ליי..
- 10.לפני שנה הוא אמר שאין בוע בנדל" ן (ל"ת)זוכר 12/09/2011 22:19הגב לתגובה זו
- 9.אחד העם 12/09/2011 22:19הגב לתגובה זומי שטעה בעבר איך נאמין לו בהווה
- 8.לכולם אינטרס לשחק בס 12/09/2011 17:55הגב לתגובה זומשהו מסריח בנתונים הרשמיים האינפלציה גבוהה בהרבה, יש מגוון דרכים לביצוע ההטעיה בסטטיסטיקה למשל עדכון מאוחר של משקולות הסקטורים שעולים ואחכ פיגור כשהם יורדים. לדוגמא כל עוד המחיר נמוך המשקל נמוך לכן עליית המחיר לא מורגשת. כשהמחירים בשיא מתבצע עדכון משקל ואז הירידה סוחבת את המדד חזק מדי למטה.
- 7.קוקו 12/09/2011 16:59הגב לתגובה זוהשתית נמוכה כ 3.2% בממוצע בכל אחת משלוש השנים האחרונות,,,,זאת למרות התיקרות של עשרות אחוזים במןצרי המזון ,הדיור ,האנרגיה ובשרותי מוסך ואצל עוכרי הדין. ועוד שרותים ומוצרים רבים.
- 6.אני חושב 12/09/2011 14:30הגב לתגובה זוקנה דולרים כולם צחקו ועכשיו?? היחיד שראה את הקריסה בהאה עלינו ועל כל העולם!! ניסה ומנסה להגן בכל כוחו על המדינה ולא על המטבע...הוא לא מחויב לומר את מחשבותיו לתקשורת אבל בעתיד כולם יודו לו
- עדיין בהפסד גדול. נקווה שיתאפס.. (ל"ת)ארה" ב רוצה $ נמוך 12/09/2011 16:31הגב לתגובה זו
- 5.שבי 12/09/2011 14:09הגב לתגובה זוהריבית תרד יעברו לבורסה אבל מי שנכווה לא ימהר לחזור
- שוינדלר 12/09/2011 19:29הגב לתגובה זופינוי הגדה קרוב מתמיד גם ישראל שלנו הסכימה לתוכנית הסעודית 50 מיליארד דולר יטיסו את מחירי הדירות, הבורסה ל600 עד סוף השנה
- 4.פישר אני כבר לא אוהב אותך (ל"ת)אזרח 12/09/2011 13:57הגב לתגובה זו
- 3.תומאס בריטברט 12/09/2011 13:38הגב לתגובה זושל ממשל זה בהרס מעמד ביניים.לך מפה אתה פשוט לא נסבל יותר.
- דוד 12/09/2011 13:45הגב לתגובה זומתי אתה חושב להוריד את הריבית ל0 כמו באמריקה
- 2.זה נכון פישר הוא בוגד בכלכלה. (ל"ת)מוטי טיפ 12/09/2011 13:37הגב לתגובה זו
- 1.תתעדכן 12/09/2011 13:28הגב לתגובה זווזו רק התחלה. אנחנו לפני שבע שנות רעב.
- תומאס בריטברט 12/09/2011 13:53הגב לתגובה זוהמיתון כבר פה.היום קרסו כל החברות פאר קומבינה ישראל מחר יקרוס נדל" ן ומחרתים תיקרוס מדיניות כלכלית שלך.

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.
רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029
הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.
המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.
על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.
המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח.
- טראמפ בישראל: צפי לעומסים גדולים בירושלים; הרכבות יתוגברו
- תנועת הרכבות - חזרה לשגרה; תחנת השלום חוזרת לפעילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.
