זו הסיבה האמיתית לירידות החדות במניית אלקטרה צריכה

אותו מקום, אך לא אותו מדחום? האם מזג האוויר באלקטרה צריכה היה שונה מהותית מהטמפרטורות אצל המתחרה תדיראן הולדינגס?
ערן סוקול | (6)

חברת אלקטרה צריכה -0.5% דיווחה הבוקר על תוצאותיה לרבעון הראשון של 2018 עם עלייה של 22% בהכנסות וירידה של 88% ברווח הנקי (לכתבה המלאה). אלא שגם ההכנסות וגם הרווח הנקי הושפעו מהותית מסעיפים בעלי אופי חד פעמי, באופן המקשה את ההשוואה בין התקופות. חלק מהמשקיעים כנראה ציפו לרווחיות גבוהה יותר ומניית החברה הגיבה בירידות שערים חדות של עד כ-8% (בנמוך היומי). השפעות חד פעמיות החברה מציינת כי העלייה בהכנסות מיוחסת בעיקר לאיחוד תוצאות גולן טלקום אשר לא נכללו בתקופה המקבילה אשתקד וגם כאשר בוחנים את השורה התחתונה, מוצאים השפעות חד פעמיות אשר הגדילו את רווחי הרבעון המקביל בשנת 2017 בכ-82.5 מיליון שקל, באופן בו בנטרול ההשפעות החד פעמיות הירידה ברווח הנקי מצטמצמת לשיעור של כ-22% בלבד. השפעות התחרות בסלולר על רקע התגברות התחרות בשוק הסלולר, מניית אלקטרה צריכה סבלה ממומנטום שלילי בשנה החולפת ואיבדה כ-30% מערכה מאז השיא שנרשם בחודש מאי 2017. בעניין זה, החברה דיווחה על כוונתה לחלק את מניות גולן טלקום כדיבידנד בעין, ורישומן למסחר בבורסה. גם כאן, על פניו אין סיבה עקרונית למחיקה של כ-70 מיליון שקל משווי השוק של החברה. הנהלת החברה מסבירה כי "מהלך זה נועד להגביר את המיקוד העיסקי והניהולי בכל אחת מהחברות ולהערכתנו עשוי להביא להצפת ערך עבור בעלי המניות, שטובתם בטווח הארוך היא זו העומדת לנגד עינינו". השפעת מזג האוויר במגזר מוצרי הצריכה החשמליים הסתכמו מכירות אלקטרה צריכה ברבעון הראשון של שנת 2018 בסך של כ-253 מיליון שקל, ירידה של כ-21% לעומת סך של כ-322.3 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. הנהלת החברה מציינת כי "הקיטון בהכנסות נובע מירידה בפעילות החברה בשוק המזגנים בישראל בעקבות קיטון חד, המוערך בכ-25%, שנרשם במכירות מזגנים בשוק הישראלי בכללותו, וזאת כתוצאה ממזג האוויר הנוח, באופן יחסי, שחל בחודשי החורף השנה". כתוצאה מכך, הרווח במגזר זה הסתכם בסך של כ-11.8 מיליון שקל, ירידה של כ-70% לעומת רווח מגזרי של כ-38.8 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. אולם החברה מסבירה כי הרווח המגזרי בתקופה המקבילה אשתקד כלל רווח הון ממכירת פעילות ברי המים בסך של כ-9.5 מיליון שקל. כלומר, בנטרול השפעה חד פעמית זו, מדובר בירידה של כ-60% בלבד. אז למה השוק הגיב כל כך חזק? התשובה לשאלה זו, ככל הנראה טמונה בדוחות הכספיים של החברה המתחרה תדיראן הולדינגס שבשליטת משה ממרוד (69.9%) אשר דיווחה אף היא על תוצאותיה לרבעון עם ירידה של עד 6.8% בנמוך היומי. במסגרת מגזר מיזוג האוויר, תדיראן מדווחת על הכנסות של כ-140.3 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2018, ירידה של כ-8.7% ביחס להכנסות של כ-153.7 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הרווח המגזרי של תדיראן עמד על כ-10 מיליון שקל ברבעון הראשון של השנה, ירידה של כ-45% לעומת רווח נקי של כ-18.1 מיליון שקל במגזר מיזוג האוויר ברבעון המקביל אשתקד.     הגשם יורד על כולם, אבל יש כאלה שנרטבים יותר? גם הנהלת תדיראן מייחסת בדוחותיה הכספיים את הקיטון במכירות בעיקר לירידה כללית בשוק המיזוג "עקב מזג אוויר נוח ברבעון הראשון של השנה לעומת התקופה המקבילה אשתקד". עם זאת, חלק מהסוחרים שואלים את עצמם מדוע אותו מזג אוויר בדיוק הקטין את מכירות מגזר מוצרי הצריכה החשמליים של אלקטרה צריכה בשיעור של כ-21% לעומת השפעה של כ-8.7% בלבד על מגזר מיזוג האוויר של תדיראן. בעניין זה צריך לציין כי הכנסות אלקטרה צריכה ברבעון הקודם כללו את פעילות ברי המים שהופסקה, אולם לא ניתן פירוט לגבי היקף הכנסות אלו בדוחות הכספיים של החברה.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    צרכן 18/06/2018 06:12
    הגב לתגובה זו
    אלקטרה זרקה את השירות לקבלן שסוחט את הלקוחות כדי להתקיים/להרוויח ולכן הציבור רץ למתחרים
  • 5.
    סוחר מזגנים ותיק 25/05/2018 08:18
    הגב לתגובה זו
    מאז שאלקטרה יצאה להפצה חיצונית כל השרות העיקרי והנחוץ נהרס חוסר אמינות ומחירים יקרים שם, יאוש הן של לקוחות והן של סוכנים, כל אלה גרמו לירידה במכירות, כי האמת לכולם יש את אותו מוצר .
  • 4.
    אילן 18/05/2018 17:22
    הגב לתגובה זו
    תדיראן בכלל קונה מזגנים מ-GREE יש ל-GREE כמה יצרנים בסין שמתחרים בו טיבעית. מידאה, הייסנס והאייר. מאחר והתחרות הפכה למאוד מטורפת עם לחצים מצד הרשויות בסין על יעילות אנרגטית, זה הגיע למצב שבו לאף אחת מהן אין שליטה מאוד משמעותית בשוק הסינ.י בסך הכל מתחלקות בפלח המכירות בצורה די קרובה זו לזו. מיצובישי הוא מותג על והוא לא מתחרה בכלל עם תדיראן. אלא עם דייקין, פוג'יטסו, טושיבה, MHI ופנסוניק וגם היטאצ'י. אתה החלטת לעמת רנו מול לקסוס לא עושים השוואה כזו אף פעם לא בפורומי רכב וגם לא במגזיני רכב. במזגנים היקרים של היצרנים היפניים, לא משנה איפה מיוצרים, יש טכנולוגיות אינוורטר יותר מתקדמות ויותר אמינות. לכן אין להתפלא על כך שאירופה וארה"ב נשלטות על ידיהם בשוקי אינוורטר.
  • 3.
    דני 17/05/2018 11:36
    הגב לתגובה זו
    לפני שקנינו מזגן לבית עשינו סקר שוק מאוד מקיף וביחס למחיר תמורת תמורה לכסף תדיראן לוקחת, מזגנים מאוד שקטים וחסכוניים ביותר בחשמל. יש אולי יותר איכותיים כמו מיצובישי ודומיו אבל הם גם מאוד יקרים.
  • 2.
    הכל מתחיל ונגמר בניהול (ל"ת)
    משה 16/05/2018 23:50
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מני 16/05/2018 16:38
    הגב לתגובה זו
    מזגני תדיראן עולים על מזגני אלקטרה בכמה מונים ובעיקר האינוורטרים. איכותיים ומתקדמים יותר, אמינים יותר, קלים וזולים יותר לתחזוקה, ח.ח זולים יותר. תשאלו כל מתקין מקצועי ותקבלו ברוב המקרים את התשובה... מזגני תדיראן מומלצים יותר.
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.21%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

בורסת תל אביב
צילום: תמר מצפי
סקירה

מחלבות גד מזנקת 17%, טריא 13%, ג'ין טכנולוגיות 5%; המדדים במגמה שלילית

מעבר לים ממתינים היום בדריכות ל'משוכה האחרונה' שתכריע לגבי הורדת הריבית - ה-CPI; אחרי קיץ חם במיוחד בשוק המקומי ורווחים פנטסטים "על הנייר" יותר ויותר מתחבטים בשאלה האם זה הזמן לממש?

מערכת ביזפורטל |

המדדים נסחרים במגמה שלילית - ת"א 35 יורד 0.1%, ת"א 90 במגמה שלילית חזקה קצת יותר ויורד כ-0.4%.

בהתסכלות על הסקטורים - הבנקים מחקו את העליה ונסחרים ללא שינוי על שער הפתיחה, בעוד מדד הביטוח במגמה שלילית - מאבד כ-0.6%. התמונה דומה גם במדד הנדל"ן שיורד עד 0.4%, ת"א נפט וגז נרשמת ירידה מתונה של 0.1%.


אם ביולי-אוגוסט תל אביב כמו קיבלה עצמאות והניבה תשואות עודפות, נראה שספטמבר מחזיר את הסנכרון בין וול סטריט לאחוזת בית. אפשר לראות את ההלימה בין השווקים, את הסנטימנט הכללי חוזר להתכתב ביחד. גולת הכותרת היא הורדת הריבית, כשההחלטה אם לעשות את הפיבוט תתקבל על ידי הבנק המרכזי ב-17 לחודש, הורדת ריבית שתניע גם אצלנו את שינוי המדיניות כשהנגיד פרופ' ירון יקבל בטחון מהקולגה האמריקאי ויקל מוניטרית. בנק ישראל פרסם תחזיות לפיהן תהיה אינפלציה מתונה יחסית, ריבית בירידה וצמיחה גבוהה. הבורסה מתמחרת אופטימיות וציפייה לסיום המלחמה ולתקופת שגשוג. אלא שצמיחה גבוהה ומהירה לא משתלבת עם ריבית נמוכה ולרוב גם לא עם ירידה באינפלציה. האם התחזיות של בנק ישראל להורדת ריבית ולצמיחה מוגזמות?

אתמול ה-PPI הפתיע לטובה כשהוא ירד ב0.1% כשהצפי היה שהאינפלציה הסיטונאית תטפס ב-0.3%, זה הקפיץ את ההערכות להורדת ריבית אגרסיבית של אפילו 50 נ"ב לרמה של 12%. זה עדיין תרחיש פחות סביר אבל הוא משקף את הלך הרוח. היום ב-15:30 יגיע מדד המחירים לצרכן האמריקאי - ה-CPI הוא כמו "המשוכה האחרונה" שתכריע אם הפד' יוריד ריבית. כעת הקונצנזוס של האנליסטים הוא לעליה חודשית של 0.3%, וקצב שנתי של 2.9% - אם נראה קצב שנתי של פחות מ-2.9% אז התרחיש האגרסיבי של 50 נ"ב יקבל משנה תוקף וכן להפך, עליה משמעותית יכולה לסכל את ההורדה ולגרום לפד' להמשיך להמתין. גולדמן, מורגן, סיטי, בנק אוף אמריקה, ברקליס - כולם מסמנים את אותו מספר: אינפלציה שנתית של 2.9%; אבל מה יקרה אם עוד כמה שעות תופיע קריאה של 3.0%? או 2.8%? זה יכול להצית תגובות שרשרת בכל השוק - הפד' אולי ימתין, השוק לא - הנה כל המספרים שאתם צריכים לדעת כדי להגיע מוכנים למדד המחירים האמריקאי - מדד המחירים הכי קריטי בשנתיים האחרונות - מה ייחשב להפתעה ומה לאכזבה?

ועוד כמה מילים על מאקרו - הדולר נחלש. שער הדולר הרציף מאבד היום כ-0.3% ונסחר סביב 3.33 שקלים לדולר - דולר שקל רציף 0.08%   יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות אומר לנו: "החשש מהסלמה ביטחונית, בולם את ייסוף השקל, גם בשעה שעודפי מט"ח גדולים פוקדים את השוק. הדולר ממשיך להיבלם מעל לרמת 3.32 שקלים לדולר. בעולם הדולר מתחזק קלות אל מול המטבעות המרכזיים ובשווקים מצפים לנתוני מדד המחירים לצרכן הצפויים להתפרסם היום בארה"ב, נתונים הצפויים להורות כי מדד המחירים לצרכן בארה"ב עלה בחודש אוגוסט בחישוב שנתי ב-2.9%, לעומת רמת 2.7% בחודש הקודם, דבר הצפוי לאתגר את הבנק המרכזי האמריקאי בישיבתו בשבוע הבא בדבר ההחלטה האם להפחית את הריבית כדרישת הנשיא ועל רקע החולשה בשוק העבודה, או להמתין עד לקבלת נתונים נוספים".