חשש להתפטרות קולקטיבית באל על: ההנהלה פנתה לבית הדין לעבודה

לאחר פיצוץ המו"מ הלילה, באל על מזהירים: "התפטרות המפקחים לא תאפשר הפעלת טיסות החברה"
גיא בן סימון | (12)
נושאים בכתבה אל על

הסאגה באל על לא נגמרת. בהמשך להודעת ההנהלה מהבוקר לפיה נציגי הטייסים נטשו בהפגנתיות את שולחן המשא ומתן הלילה, ההנהלה פנתה אחר הצהריים לבית הדין האזורי לעבודה בבקשת צד בסכסוך קיבוצי לסעדים זמניים דחופים.

מניית אל על -0.45% שזינקה 3.5% מוקדם יותר היום במהלך המסחר, עולה כעת  1.3% "בלבד".

נזכיר כי ב-6 לפברואר בית הדין לעבודה הורה לטייסים לחזור לשולחן הדיונים, אך הדבר לא מנע מהם לא להתייצב לטיסות. לאחר מכן הטייסים הוציאו הודעה חד צדדית על סיום המשבר, אך ההנהלה הוציאה הכחשה גורפת. כעת נראה כי המשבר רחוק מלהסתיים.

בקשת החברה היום הוגשה לקראת כניסתן לתוקף של הודעות ההתפטרות שנמסרו לאל על באופן קולקטיבי על ידי מספר טייסים בתפקידי פיקוח באגף מבצעי אוויר שביקשו לסיים את תפקידיהם כמפקחים.

מעל על נמסר: "הכניסה לתוקף של התפטרות המפקחים בימים הקרובים עלולה לגרום לכך כי לא תתאפשר הפעלת טיסות החברה, דבר שיגרום לחברה לנזקים שאין החברה יודעת להעריכם בשלב זה. לאור זאת, פנתה החברה לבית הדין בבקשה להצהיר כי ההתפטרות של המפקחים מהווה שביתה שלא כדין ולמנוע נקיטת פעולה אשר תגרום שיבוש הפעילות בחברה. יצוין כי במסגרת ההסכם בין החברה לבין מגזר הטייסים  אלו התחייבו לשקט תעשייתי בתנאים אשר פורטו בהסכם. חרף האמור אירעו שיבושים נוספים ובעקבות זאת ניתן צו ארעי של בית הדין האזורי לעבודה בתחילת פברואר המחייב את נציגי מגזר הטייסים להפעיל מרותם ופיקוחם הארגוני על מנת לגרום לשקט תעשייתי מוחלט ולעבודה תקינה".

מוקדם יותר מסרה אל על כי אמש לאחר פגישת מו״מ קצרה בניסיון נוסף להגיע להסכמות בסוגיית הטייסים הוותיקים, נטשו נציגי הטייסים את שולחן המו״מ תוך שהם מותירים המומים את יו״ר ההסתדרות ואת הנהלת  אל על, במשרדי ההסתדרות. "הרקע לפיצוץ הוא סירובם של הטייסים לנוסחה הבסיסית ביותר ביחסי עבודה - שכר תמורת עבודה. דרישת ההנהלה לבצע 9 ימי הדרכה בממוצע לחודש תמורת שכר של למעלה מ-50 אלף שקל נדחתה על הסף. נציגי הטייסים אינם מהססים להמר על מקום עבודתם  של אלפי בתי אב המתפרנסים מאל על והופכים שוב את קהל לקוחותיה של החברה לבני ערובה, זאת רק לאחר שבוע מפרסום החלטת בית הדין לעבודה בו ניתן צו חד משמעי המורה להם לשוב לפעילות מלאה וסדירה ללא שיבושים", מסרו מהנהלת אל על.

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    ירושלמי 14/02/2017 21:07
    הגב לתגובה זו
    אין זכות קיום לחברה כל כל גרועה, כל כך מנותקת מעילם התעופה היום... תיעלמו כמה שחותר מהר!! דארויניזם טבעי של התנהלות קלוקלת...
  • 8.
    מרכז הליקוק 14/02/2017 17:23
    הגב לתגובה זו
    אם לביבי ושרה מותרואם לחכ״ים מותר להעלות את הפנסיה שלהם 25% ולקבל המון על לא כלוםואם לעוד שמרון מותר וכו וכוגם לנו מותר לצחוק כל הדרך לבנק
  • 7.
    המלש 14/02/2017 17:23
    הגב לתגובה זו
    הטייסים חצופים במידה רבה מאד. מרויחים טוב מאד. מפרנסים בכבוד. מעטים במשק מרויחים שכר כה רב. אז למה בשביתות .למה על גב הנוסעים. החברה פשוט תתפרק יפטרו אלפי עובדים. וגם עוד אלפים שנותנים שירות לאל על. הנזק עצום. לא טוב למדינה ולכל החברות בארץ. יש כאן רצון להרוס.
  • 6.
    חדשות נפלאות: אל על לא תטוס !!!!! (ל"ת)
    יעקב 14/02/2017 17:03
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    סרגיי 14/02/2017 16:42
    הגב לתגובה זו
    הואקום.
  • 4.
    באמת יש עוד אנשים שטסים אל-על ? (ל"ת)
    אנונימי 14/02/2017 16:15
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    יש ר א לי 14/02/2017 16:02
    הגב לתגובה זו
    תחזית שלי לאור האווירה
  • 2.
    בני יוסף 14/02/2017 12:22
    הגב לתגובה זו
    50,000 ש"ח ל-9 ימי הדרכה ? אז בואו ונראה על מה מדובר. בארץ אין סימולטורים לכן, מבצעים את ההדרכות בחו"ל. כל הדרכה היא מינימום 3 ימים בחו"ל (היגענו ל- 27 ימים מינימום). מעבר לכך, חוק בינלאומי אומר "טייס (קצין ראשון ו/או קברניט) שלא יבצע הדרכות, לא יורשה להטיס" אפילו עפיפון. אז עם למנהלי אל על, "מפריע" לשלם סכומים אלו, תמצאו מדריכים בדפי זהב ותפסיקו להציג את הטייסים כגורם הרע. אם אני לא טועה, בארקיע ובישראייר הטייסים מרוויחים יותר, האווירה שם נעימה יותר, המטוסים מאובזרים יותר -הכל יותר. אז במקום להטיל רפש על הטייסים שלכם, תעשו בדק בית. דרך אגב, כמה אתם משלמים לדיילים ולצוותי הקרקע ? למסכנים האלו אין אפשרות לממן עו"ד שילחמו בכם. והיכן ההסתדרות שתעזור להם ? סתם חומר למחשבה.
  • לך תחפש יא טייס חזיר. בסך הכל נהג מונית משודרג (ל"ת)
    זנגיף 14/02/2017 16:04
    הגב לתגובה זו
  • נראה לי שאתה טייס (ל"ת)
    אבי 14/02/2017 16:04
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מושקע 14/02/2017 09:11
    הגב לתגובה זו
    אני עובד כשכיר. ולא אני לא טייס. חבריי בני 50 מחפשים עבודה בלי הרף אך אנחנו כמו זבל נזרקים לרחובות והממשלה לא עושה כלום. טייס מרוויח יפה כל חייו בלשון המעטה (כן, אני יודע כמה) וכל זה לא מספיק... החזירות הזו משאירה ציבור עובדים שלם ברחובות בלי עבודה מהדיילים על לתחומים אחרים. בית המשפט פסק ואותם זה לא מעניין. חזירות ישראלית ללא הרף.
  • א 14/02/2017 11:57
    הגב לתגובה זו
    אלפא יכול לשבש הוצאת טיסה. אלפא בז לפסקי דין. למה, למי הוא חייב? את אלפא לא מעניינים "האומגות" במחלקות תיירים שנתנו בו את אמונם ושילמו מכספם שלא ממש גדל על עצים. מבחינתי כל "אלפא" כזה שמשבש טיסה יזומן לבירור ויעוף הביתה ללא פיצויים. יש בעולם המון טייסים מאומנים, מנוסים וחדורי רצון להתפרנס (בכבוד!) - ראו טייסים בריטיים צעירים שמועסקים במקומות מאוד מאתגרים אי שם באיי אינדונזיה כדי לצבור נסיון ושעות טיסה.
צחי חג'ג', יו"ר חג'ג' אירופה, צילום: שי תמירצחי חג'ג', יו"ר חג'ג' אירופה, צילום: שי תמיר

צחי חג'ג' בחר לפגוע במשקיעים הפרטיים וחג'ג' אירופה נופלת 11%

הנפקה מעין פרטית למקורבים בדיסקאונט מפילה את המניה; החברה גייסה כ-50 מיליון שקל נמוך ממחיר הסגירה של אתמול בכ-10%

צלי אהרון |

חברת חג'ג' אירופה חג'ג' אירופה -11.42%  , העוסקת בנדל"ן יזמי ונדל"ן להשקעה ברומניה, קיימה והשלימה אמש גיוס של כ-50 מיליון שקל ממשקיעים מסווגים, במסגרת מכרז מוקדם שנערך לקראת אפשרות של הנפקה לציבור. במסגרת ההנפקה הוצעו יחידות הכוללות מניות רגילות וכתבי אופציה במחיר של 925 אג' ליחידה - מחיר הנמוך בכ-10% ממחיר הסגירה של המניה אתמול בבורסה. בפועל ההנחה הא גדולה מ-10% כשמתחשבים בשווי האמיתי של האופציות.  

מצב כזה פוגע כמובן במשקיעים הפרטיים. הם מדוללים במחיר נמוך, והמניה נופלת כעת ב-11%. צחי חג'ג' יכול היה לגייס במסגרת הנפקת זכויות א6ו באפשרויות אחרות ואז המשקיעים הפרטיים היו יכולים להשתתף בהנפקה. עם זאת, חשוב להדגיש כי גם הנפקת זכויות גורמת במקרים רבים לירידה במניה, אך היא מספקת שוויון אמיתי בין בעלי המניות.  

החברה ציינה כי התקבלו התחייבויות מוקדמות לרכישת 54,059 יחידות, מתוכן בחרה להקצות 50,004 יחידות, בהיקף כספי כולל של כאמור כ-50 מיליון שקל. בין המשתתפים בהנפקה נכללו גם בעלי עניין בחברה, ובראשם נפתלי שמשון (נ.ש אחזקות), שהתחייב לרכוש כ-5,377 יחידות. עם פרסום ההודעה נרשמה תגובה חריפה מצד השוק: מניית חג'ג' אירופה צונחת כעת בכ-10% במחזור גבוה של כ-1.68 מיליון שקל. הירידה החדה משקפת את חוסר שביעות הרצון של המשקיעים מהדיסקאונט שניתן בהנפקה.

סימני שאלה. מדוע דווקא עכשיו?

הנפקה בדיסקאונט נתפסת לרוב בשוק ההון כמהלך של חולשה, כאילו החברה נאלצת "למשוך" כסף במחיר נמוך מהשוק כדי להבטיח ביקושים. מנגד, העובדה שהחברה בחרה לגייס דווקא אחרי תקופה של עליות במניה - 50% מתחילת השנה, מלמדת על רצון בעצם לדלל את החזקות בעל השליטה אחרי העלייה.   

התגובה השלילית כעת עשויה גם לשקף חשש משבירת המומנטום החיובי שראינו בתקופה האחרונה. השאלה המרכזית היא מדוע לגייס דווקא עכשיו. ייתכן שמדובר בצורך לממן פרויקטים יזמיים חדשים ברומניה, או ברצון לנצל חלון שבו המשקיעים מוכנים להזרים הון בתנאים יחסית נוחים לחברה. לחלופין, מדובר בצעד לחיזוק הנזילות והחוסן הפיננסי של החברה, שיאפשר לה גמישות רבה יותר בשוק תנודתי. במידה וההון יופנה לפרויקטים קיימים או להשבחת נכסים, הדבר עשוי להוות בשורה למשקיעים, שכן הוא עשוי לתרום לגידול עתידי בהכנסות וברווחיות. 

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

הבורסה בת"א סגרה על האפס; ניו מד עלתה 2.9%

טבע ירדה 3.6%, הביטוח עלה 0.85%, הבנקים ירדו 0.4%

מערכת ביזפורטל |

השוק תיקן את הירידות. אולי זה בגלל שנתניהו קצת חזר בו מהאמירה הקשה של אתמול, כשבמקביל יש חדשות משרדי ממשלה מקבילים על שת"פ עם העולם. בולט במיוחד משרד האנרגיה - היו דווח על העמקת שיתוף הפעולה עם קפריסין לשם העברת גז לאירופה. מעבר לכך, נתניהו מתכנן מסיבת עיתונאים הערב בנושאים כלכליים. השוק מעריך שתהיה הרגעה מסוימת. 


ידיעה נוספת בתחום האנרגיה היתה על הרחבת התשתיות לצנרת שתוביל גז מישראל למצרים - שברון נערכת להגדלת ייצוא הגז מישראל למצרים. מדובר על פרויקט לוויתן כמובן וזה השפיע על מניות לוויתן בעיקר ניו מד שזכתה כבר מהבור לתשואה עודפת על השוק בזכות הראיון בביזפורטל - יוסי אבו: "השוק מפספס את ניו מד" - מאיפה יגיע האפסייד בהמשך?


הנפקות פרטיות פוגעות במשקיעים מקרב הציבור. הנה הדוגמה האחרונה - חברת חג'ג' אירופה חג'ג' אירופה -11.42%  , שקיימה אמש מכרז למשקיעים מסווגים והנפיקה עבורם מניות שדה פקטו דיללו את המשקיעים הפרטיים. להרחבה בנושא ראו כאן - צחי חג'ג' בחר לפגוע במשקיעים הפרטיים וחג'ג' אירופה נופלת 11%.

הבנקים חזקים - הציבור חלש. אין מספיק תחרות, והבנקים מצפצפים עלינו - אפס על ריבית עו"ש ביתרת זכות, 12.2% על ריבית עו"ש ביתרת חובה. הנגיד ובנק ישראל מסבירים לנו שהם עושים הכל כדי לשנות את זה - הם מסבירים את זה כבר שנים, אבל שום דבר לא השתנה למעט דבר אחד - הרווחים של הבנקים. הם שוברים מדי שנה שיאים. על חשבוננו. פרופ' אמיר ירון מתעתע בציבור - מדבר על החלשת הבנקים, בפועל הוא רק חיזק אותם ופגע בציבור; האם 10 מיליונים איש אנונימיים פחות חשובים מעשרות החברים והמכרים של הנגיד במערכת הבנקאית? בסוף הכל אישי - הנגיד: "פועל להעביר את הכוח מהבנקים לציבור" - האומנם?

מנכ״ל משרד התחבורה: "צריך להיות ערס כדי לשחרר תקציבים" - משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים. משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".