חשש להתפטרות קולקטיבית באל על: ההנהלה פנתה לבית הדין לעבודה

לאחר פיצוץ המו"מ הלילה, באל על מזהירים: "התפטרות המפקחים לא תאפשר הפעלת טיסות החברה"
גיא בן סימון | (12)
נושאים בכתבה אל על

הסאגה באל על לא נגמרת. בהמשך להודעת ההנהלה מהבוקר לפיה נציגי הטייסים נטשו בהפגנתיות את שולחן המשא ומתן הלילה, ההנהלה פנתה אחר הצהריים לבית הדין האזורי לעבודה בבקשת צד בסכסוך קיבוצי לסעדים זמניים דחופים.

מניית אל על -0.83% שזינקה 3.5% מוקדם יותר היום במהלך המסחר, עולה כעת  1.3% "בלבד".

נזכיר כי ב-6 לפברואר בית הדין לעבודה הורה לטייסים לחזור לשולחן הדיונים, אך הדבר לא מנע מהם לא להתייצב לטיסות. לאחר מכן הטייסים הוציאו הודעה חד צדדית על סיום המשבר, אך ההנהלה הוציאה הכחשה גורפת. כעת נראה כי המשבר רחוק מלהסתיים.

בקשת החברה היום הוגשה לקראת כניסתן לתוקף של הודעות ההתפטרות שנמסרו לאל על באופן קולקטיבי על ידי מספר טייסים בתפקידי פיקוח באגף מבצעי אוויר שביקשו לסיים את תפקידיהם כמפקחים.

מעל על נמסר: "הכניסה לתוקף של התפטרות המפקחים בימים הקרובים עלולה לגרום לכך כי לא תתאפשר הפעלת טיסות החברה, דבר שיגרום לחברה לנזקים שאין החברה יודעת להעריכם בשלב זה. לאור זאת, פנתה החברה לבית הדין בבקשה להצהיר כי ההתפטרות של המפקחים מהווה שביתה שלא כדין ולמנוע נקיטת פעולה אשר תגרום שיבוש הפעילות בחברה. יצוין כי במסגרת ההסכם בין החברה לבין מגזר הטייסים  אלו התחייבו לשקט תעשייתי בתנאים אשר פורטו בהסכם. חרף האמור אירעו שיבושים נוספים ובעקבות זאת ניתן צו ארעי של בית הדין האזורי לעבודה בתחילת פברואר המחייב את נציגי מגזר הטייסים להפעיל מרותם ופיקוחם הארגוני על מנת לגרום לשקט תעשייתי מוחלט ולעבודה תקינה".

מוקדם יותר מסרה אל על כי אמש לאחר פגישת מו״מ קצרה בניסיון נוסף להגיע להסכמות בסוגיית הטייסים הוותיקים, נטשו נציגי הטייסים את שולחן המו״מ תוך שהם מותירים המומים את יו״ר ההסתדרות ואת הנהלת  אל על, במשרדי ההסתדרות. "הרקע לפיצוץ הוא סירובם של הטייסים לנוסחה הבסיסית ביותר ביחסי עבודה - שכר תמורת עבודה. דרישת ההנהלה לבצע 9 ימי הדרכה בממוצע לחודש תמורת שכר של למעלה מ-50 אלף שקל נדחתה על הסף. נציגי הטייסים אינם מהססים להמר על מקום עבודתם  של אלפי בתי אב המתפרנסים מאל על והופכים שוב את קהל לקוחותיה של החברה לבני ערובה, זאת רק לאחר שבוע מפרסום החלטת בית הדין לעבודה בו ניתן צו חד משמעי המורה להם לשוב לפעילות מלאה וסדירה ללא שיבושים", מסרו מהנהלת אל על.

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    ירושלמי 14/02/2017 21:07
    הגב לתגובה זו
    אין זכות קיום לחברה כל כל גרועה, כל כך מנותקת מעילם התעופה היום... תיעלמו כמה שחותר מהר!! דארויניזם טבעי של התנהלות קלוקלת...
  • 8.
    מרכז הליקוק 14/02/2017 17:23
    הגב לתגובה זו
    אם לביבי ושרה מותרואם לחכ״ים מותר להעלות את הפנסיה שלהם 25% ולקבל המון על לא כלוםואם לעוד שמרון מותר וכו וכוגם לנו מותר לצחוק כל הדרך לבנק
  • 7.
    המלש 14/02/2017 17:23
    הגב לתגובה זו
    הטייסים חצופים במידה רבה מאד. מרויחים טוב מאד. מפרנסים בכבוד. מעטים במשק מרויחים שכר כה רב. אז למה בשביתות .למה על גב הנוסעים. החברה פשוט תתפרק יפטרו אלפי עובדים. וגם עוד אלפים שנותנים שירות לאל על. הנזק עצום. לא טוב למדינה ולכל החברות בארץ. יש כאן רצון להרוס.
  • 6.
    חדשות נפלאות: אל על לא תטוס !!!!! (ל"ת)
    יעקב 14/02/2017 17:03
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    סרגיי 14/02/2017 16:42
    הגב לתגובה זו
    הואקום.
  • 4.
    באמת יש עוד אנשים שטסים אל-על ? (ל"ת)
    אנונימי 14/02/2017 16:15
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    יש ר א לי 14/02/2017 16:02
    הגב לתגובה זו
    תחזית שלי לאור האווירה
  • 2.
    בני יוסף 14/02/2017 12:22
    הגב לתגובה זו
    50,000 ש"ח ל-9 ימי הדרכה ? אז בואו ונראה על מה מדובר. בארץ אין סימולטורים לכן, מבצעים את ההדרכות בחו"ל. כל הדרכה היא מינימום 3 ימים בחו"ל (היגענו ל- 27 ימים מינימום). מעבר לכך, חוק בינלאומי אומר "טייס (קצין ראשון ו/או קברניט) שלא יבצע הדרכות, לא יורשה להטיס" אפילו עפיפון. אז עם למנהלי אל על, "מפריע" לשלם סכומים אלו, תמצאו מדריכים בדפי זהב ותפסיקו להציג את הטייסים כגורם הרע. אם אני לא טועה, בארקיע ובישראייר הטייסים מרוויחים יותר, האווירה שם נעימה יותר, המטוסים מאובזרים יותר -הכל יותר. אז במקום להטיל רפש על הטייסים שלכם, תעשו בדק בית. דרך אגב, כמה אתם משלמים לדיילים ולצוותי הקרקע ? למסכנים האלו אין אפשרות לממן עו"ד שילחמו בכם. והיכן ההסתדרות שתעזור להם ? סתם חומר למחשבה.
  • לך תחפש יא טייס חזיר. בסך הכל נהג מונית משודרג (ל"ת)
    זנגיף 14/02/2017 16:04
    הגב לתגובה זו
  • נראה לי שאתה טייס (ל"ת)
    אבי 14/02/2017 16:04
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מושקע 14/02/2017 09:11
    הגב לתגובה זו
    אני עובד כשכיר. ולא אני לא טייס. חבריי בני 50 מחפשים עבודה בלי הרף אך אנחנו כמו זבל נזרקים לרחובות והממשלה לא עושה כלום. טייס מרוויח יפה כל חייו בלשון המעטה (כן, אני יודע כמה) וכל זה לא מספיק... החזירות הזו משאירה ציבור עובדים שלם ברחובות בלי עבודה מהדיילים על לתחומים אחרים. בית המשפט פסק ואותם זה לא מעניין. חזירות ישראלית ללא הרף.
  • א 14/02/2017 11:57
    הגב לתגובה זו
    אלפא יכול לשבש הוצאת טיסה. אלפא בז לפסקי דין. למה, למי הוא חייב? את אלפא לא מעניינים "האומגות" במחלקות תיירים שנתנו בו את אמונם ושילמו מכספם שלא ממש גדל על עצים. מבחינתי כל "אלפא" כזה שמשבש טיסה יזומן לבירור ויעוף הביתה ללא פיצויים. יש בעולם המון טייסים מאומנים, מנוסים וחדורי רצון להתפרנס (בכבוד!) - ראו טייסים בריטיים צעירים שמועסקים במקומות מאוד מאתגרים אי שם באיי אינדונזיה כדי לצבור נסיון ושעות טיסה.
אלי כליף (צילום: עידו לביא)אלי כליף (צילום: עידו לביא)

העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים

סוכנות הדירוג S&P מעלה את טבע לדירוג BB+ וסוכנות הדירוג Moody’s מעלה את התחזית לחיובית מיציבה; גיוס החוב הבא של טבע יהיה בריבית נמוכה יותר

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טבע דירוג חוב

הנהלת טבע מקבלת גושפנקא שפעלה נכון בשנים האחרונות. סוכנות הדירוג S&P מעלה את טבע לדירוג BB+ על רקע ביצוע חזק של אסטרטגיית Pivot to Growth וסוכנות הדירוג Moody’s מעלה את התחזית לחיובית מיציבה. כמובן שרואים את זה טוב במחיר המניה - מניית טבע ב-31 דולר - מחיר שיא של 8 שנים. שווי החברה מעל 34 מיליארד דולר. השווי כבר משמעותית מעל החוב, הסיכון שבקושי לשרת את החוב ירד דרמטית, והמכפיל רווח עלה לאור התפיסה של השוק שהסיכון ירד, טבע נסחרת במכפיל של כ-10-12 אחרי שבמשך תקופה ארוכה נסחרה במכפיל חד ספרתי , לפני כשנה וחצי היא נסחרה במכפיל 5. 

 מכל מקום, Moody’s  אישררה את דירוג B1a של טבע והעלתה את תחזית הדירוג לחיובית במקום יציבה. S&P  העלתה את דירוג טבע ל  BB+ מ-BB עם תחזית יציבה.העלאות הדירוג נשענות על מגמת הפחתת המינוף העקבית של טבע, כאשר S&P ציינה כי המינוף המתואם ירד ל-4.4x  נכון ל-30 בספטמבר 2025, וצפוי לרדת מתחת ל-4.25x  ברבעונים הקרובים – רמה העומדת בסף הנדרש לדירוג הגבוה יותר. סוכנות הדירוג הדגישה גם את המשמעת הפיננסית של טבע, את חוזקת עסקיה ואת פרופיל הנזילות שלה, לצד חזרה לצמיחה בהכנסות לאחר חמש שנות ירידה, הודות לביצועים חזקים בתחום התרופות הממותגות ולייצוב תחום הגנריקה.

 

Moody’s ציינה את המשך השיפור בביצועים התפעוליים של טבע ואת המדיניות הפיננסית הממושמעת המתמקדת בהפחתת חוב. הסוכנות הדגישה את המומנטום החזק במותגים המובילים של טבע ואת השקות המוצרים הצפויות – הן בתחום התרופות הממותגות והן בתחום הביוסימילרס - אשר צפויות לקזז את האתגרים בתחום הגנריקה. Moody’s עוד ציינה את עמדת הנזילות החזקה של טבע, התומכת ביכולתה לנהל את פירעונות החוב הקרובים. הסוכנות הוסיפה כי גורמים אלה, יחד עם הציפייה לירידה במינוף לכיוון 3.5x בתוך 12-18 חודשים, תומכים בתחזית החיובית ובפוטנציאל להעלאת דירוג נוספת.

אלי כליף, סמנכ"ל בכיר ומנהל הכספים הראשי של טבע, אמר: "עדכוני הדירוג הללו הם עדות חזקה לחזון האסטרטגי שלנו ולביצוע הממושמע שלו, במיוחד לאחר רצף של העלאות דירוג בחודשים האחרונים. באמצעות הובלת אסטרטגיית ה-Pivot to Growth, מתן עדיפות לניהול תזרים מזומנים חזק והקצאת הון קפדנית, הוכחנו מחויבות בלתי מתפשרת להפחתת מינוף ולצמיחה עסקית בת קיימא. התוצאות הללו ממחישות בבירור כיצד האסטרטגיה הממוקדת שלנו מייצרת ערך ממשי לטבע וממצבת אותנו להמשך הצלחה."


העלאת הדירוג תוביל לגיוס חוב בריבית נמוכה מהריבית הנקובה כעת באג"ח והיא גם תבטיח את היכולת של טבע לשרת את הפירעונות הגדולים של השנתיים-שלוש שנים הקרובות. 


מניית טבע חזרה השנה להוביל את הבורסה המקומית. המחצית הראשונה היתה צולעת והמניה דווקא נפלה, אבל בארבעה חודשים מניית טבע הכפילה את ערכה: 

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

אנרג'יקס נופלת 9%, איי.סי.אל מוסיפה 1.5%, ת"א ביטוח יורד 1.2% - פתיחה שלילית בבורסה

מערכת ביזפורטל |



אוטומקס 0% , יבואנית רכב שפעלה בשיווק ישיר ומקביל, שבשיא מכרה כ-2,000 כלי רכב בשנה, הגיעה להקפאת הליכים אחרי שהבנקים פנו לבית המשפט המחוזי וביקשו הגנה. במסמך שהגישו הבנקים נכללו נתוני עלויות יבוא של רכבים לפי החברה, כולל עלות בנמל, תובלה ומס הקנייה, ואלו הציתו דיון ציבורי על כך שהמרווחים בענף היבוא גבוהים במיוחד. אלא שכאן עולה הסתירה המרכזית: אם המרווחים כל כך חריגים, איך ייתכן שאוטומקס לאורך השנים לא הצליחה להציג רווחיות משמעותית ותמיד דשדשה קרוב לחדלות פירעון? מכאן גם נולדת השאלה האם נתוני העלויות שהוצגו במסמך בכלל משקפים תמונה אמינה של פעילות החברה ושל שוק היבוא - מאחורי הקפאת ההליכים: האם נתוני העלויות של אוטומקס בכלל אמינים?



מאז תחילת שנות ה-60 כיהנו 12 מפקחים על הבנקים, ומתוכם 8 המשיכו לאחר סיום כהונתם לתפקידים בכירים במערכת הבנקאית, כיו״רים, מנכ״לים, סמנכ״לים או דירקטורים. עבור מבקרים של המערכת, הנתון הזה מעלה שאלות לגבי עצמאות הפיקוח והאיזון בין שמירה על יציבות הבנקים לבין הגנה על ציבור הלקוחות, במיוחד בסוגיות של רווחיות גבוהה. ברקע ניצבת תופעת “הדלת המסתובבת”, שמעלה את הטענה כי שיקולי קריירה עתידיים עלולים להשפיע על אופי הפיקוח, גם אם ברמה ההצהרתית והמקצועית מודגשת מחויבות מלאה לאינטרס הציבורי - גליה מאור, חדוה בר ורוני חזקיהו- מה משותף להם?


שנת 2025 הייתה אמורה להיות שנת הפריצה של שוק הקריפטו, עם ממשל תומך בארה״ב, התקדמות רגולטורית, אימוץ מוסדי מואץ ותעודות סל שכבר הפכו לקונצנזוס. בפועל, למרות רגעים שנראו כמו ריצה לשיאים כשהביטקוין טיפס מעל 126 אלף דולר, השנה מסתיימת בטון מאכזב במחירים: הביטקוין נמוך בכ-6% מתחילת השנה, האת׳ריום ירד ב-11% והסולנה התרחק ב-35%. בעשירייה המובילה רק בייננס קוין עם תשואה של 21% וטרון עם 10% נמצאים בצד הירוק, וגם הם רחוקים מרמות השיא של מוקדם יותר השנה. ועדיין, למרות האכזבה במחירים, בתמונה הרחבה יותר התעשייה עצמה התקדמה משמעותית במהלך 2025, בעיקר בצד הרגולציה והאימוץשנת 2025 בשוק הקריפטו: בין הישגים רגולטוריים לאכזבה במחירים



ונמשיך לטבע - נתחיל עם ההודעה מאתמול, וכמה תובנות בהמשך:

הנהלת טבע טבע 0.69%   מקבלת גושפנקא שפעלה נכון בשנים האחרונות. סוכנות הדירוג S&P מעלה את טבע לדירוג BB+ על רקע ביצוע חזק של אסטרטגיית Pivot to Growth וסוכנות הדירוג Moody’s מעלה את התחזית לחיובית מיציבה. כמובן שרואים את זה טוב במחיר המניה - מניית טבע ב-31 דולר - מחיר שיא של 8 שנים. שווי החברה מעל 34 מיליארד דולר. השווי כבר משמעותית מעל החוב, הסיכון שבקושי לשרת את החוב ירד דרמטית, והמכפיל רווח עלה לאור התפיסה של השוק שהסיכון ירד, טבע נסחרת במכפיל של כ-10-12 אחרי שבמשך תקופה ארוכה נסחרה במכפיל חד ספרתי , לפני כשנה וחצי היא נסחרה במכפיל 5. 

מכל מקום, Moody’s  אישררה את דירוג B1a של טבע והעלתה את תחזית הדירוג לחיובית במקום יציבה. S&P העלתה את דירוג טבע ל  BB+ מ-BB עם תחזית יציבה.העלאות הדירוג נשענות על מגמת הפחתת המינוף העקבית של טבע, כאשר S&P ציינה כי המינוף המתואם ירד ל-4.4x  נכון ל-30 בספטמבר 2025, וצפוי לרדת מתחת ל-4.25x  ברבעונים הקרובים - רמה העומדת בסף הנדרש לדירוג הגבוה יותר. סוכנות הדירוג הדגישה גם את המשמעת הפיננסית של טבע, את חוזקת עסקיה ואת פרופיל הנזילות שלה, לצד חזרה לצמיחה בהכנסות לאחר חמש שנות ירידה, הודות לביצועים חזקים בתחום התרופות הממותגות ולייצוב תחום הגנריקה - העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים