נטפליקס סטרימינג טלויזיה באינטרנט
צילום: יח"צ

נטפליקס - כל מה שצריך לדעת לפני פרסום הדוחות הלילה; ספוילר - יהיה מעניין

מה ההערכות האנליסטים לקראת הדוח הכספי של נטפליקס? האם מניית החברה תמשיך לרדת? ומה האתגרים העומדים בפניה? האנליסטים חלוקים
איתן גרסטנפלד |

ענקית הסטרימינג נטפליקס (NFLX) צפויה לפרסם הלילה את דוחותיה לרבעון השלישי. על פי ההערכות החברה צפויה לדווח על הכנסות של כ-5.25 מליארד דולר ורווח למנייה של 1.04 דולר. עם זאת, החברה חוותה רבעון עם סימני חולשה, ובעיקר התפתחות שלילית מול המתחרות.

החל מהרבעון הבא צפויה לנטפליקס עבודה קשה עוד יותר - לעמוד בתחרות מצד דיסני ואפל. ריכזנו כמה נקודות חשובות ששווה לשים לב אליהם לקראת פרסום הדו"ח:

גידול בכמות המנויים

ברבעון השני, ענקית הסטרימינג לא עמדה בציפיותיה לגידול בכמות המנויים ואף איבדה מנויים בארה"ב לראשונה מזה שמונה שנים. כתוצאה מכך, המניה צנחה וכרגע היא עומדת על 284 דולר - ירידה של 30% מהשיא. הדו"ח עשוי לסמן, האם מדובר בחלק ממגמה, או במעידה חד פעמית.

כמו כן, לקראת הרבעון הנוכחי נטפליקס דיווחה כי היא צופה תוספת של 7 מיליון מנויים בתשלום ולהגיע לכ-159 מיליון משתמשים ברחבי העולם. האנליסטים חלוקים בשאלה האם החברה תעמוד בציפיותיה. אם החברה לא תעמוד בקצב צמיחת המנויים שהציבה לעצמה, זו תהיה הפעם הראשונה שהיא נכשלת בעמידה בהערכות בשני רבעונים ברציפות.

התחרות מול המתחרות החדשות

ברבעון הבא תאלץ נטפליקס להתמודד עם שחקניות חדשות בתחום הסטרימינג, אפל טיוי פלוס ודיסני פלוס, אשר צפויות להצטרף בנובמבר. המשקיעים ירצו לראות תוצאות חיוביות משמעותיות לקראת התחרות הצפויה ברבעון האחרון ולקראת השנה הבאה.

האנליסטים חלוקים לגבי יכולת עמידתה של נטפליקס בתחרות המתגבשת. חלקם מאמינים, כי יש מקום לשחקניות חדשות בתחום והתחרות אף עשויה לסייע לנטפליקס.  לדבריהם, מי שישלמו את המחיר הן חברות הכבלים. מנגד, חלקם סוברים כי נטפליקס תאלץ לראשונה להתמודד עם מתחרים עם כיסים עמוקים, דבר שיפגע בהכנסותיה ובקצב צמיחתה. 

מצב פיננסי

נטפליקס היא תעלומה חשבונאית. החברה שנסחרת בוול סטריט בשווי של 125 מיליארד דולר גיסה חוב בשנים האחרונות שנסחר בתשואה גבוה מאוד - חד ספרתית גבוהה. זה מעיד על הסיכון שמחזיקי החוב מגלמים לחברה, ועדיין - השווי שלה גבוה וכך גם מכפיל הרווח העתידי לאור הפוטנציאל של החברה.

מדובר בא-סימטריה בין מחזיקי החוב למחזיקי המניות. יחסית מצב נדיר, אבל אפשרי. השאלה מי ייצדק? האם התמחור הנדיב יחסית בשוק המניות יתברר כנכון, או שהחשש של מחזיקי החוב יתברר כנכון. 

תחזית לשנה הבאה

על פי קונסנזוס האנליסטים הרווח של החברה יסתכם בשנה הבאה ב-2.5 מיליארד דולר על הכנסות של כ-25 מיליארד דולר - מדובר על צמיחה של כ-20% בהכנסות ו-60% ברווח לעומת שנת 2019. זה יפה, אבל מדובר במכפיל רווח של 50. ברמת מכפיל כזו, יש רגישות גדולה לתחרות. רמת מכפיל כזו מבטאת הערכה כי מדובר בחברת צמיחה, אך אם המתחרות יקחו נתחי שוק והצמיחה של נטפליקס תרד, זה עלול להשפיע מהותית על הרווח ועל מכפיל הרווח שהמשקיעים ידרשו ובהתאמה על שווי החברה.

מנגד,צריך לזכור שנטפליקס היא מובילה עולמית שטיפחה גם זרוע של הפקות סרטים וסדרות. זה כבר לא יהיה פשוט להתחרות מולה, גם לא לדיסני ואפל. הצמיחה אולי תפחת, אבל יש אנליסטים רבים שמעריכים כי נטפחיקס בטווח הארוך תמשיך להיות מובילת שוק. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: