טיל בליסטי צפון קוריאה שיגור
צילום: AFP PHOTO/KCNA VIA KNS

עימות בין ארה"ב לאיראן, מי החברות שירוויחו מכך?

עימות צבאי הוא אירוע שלילי, אך מדובר בהזדמנות משמעותית עבור חברות הנשק להגדיל את הכנסותיהן. ברקע למתיחות בימים האחרונים בין ארה"ב ואיראן, חברות הנשק ביצעו מהלך חד למעלה
עמית נעם טל | (7)

המתיחות הצבאית בימים האחרונים בין ארה"ב לאיראן ברקע יירוט של המל"ט האמריקני והתקיפה של  מכליות הנפט במפרץ אומנם גורמת ללחץ מסוים בשווקים, אך נראה כי חברות הנשק הגדולות צפויות להרוויח מהסיטואציה. ריכזנו עבורכם 3 חברות מהתחום שביצעו מהלך חד בשבועות האחרונים, וממש לא יצטערו אם מחר יפרוץ עימות צבאי כלשהו בעולם. 

לוקהיד מרטין (סימול:LMT)

"המלכה" הבלתי מעורערת של כלי נשק ומטוסי הקרב האמריקאיים עלתה עד כה השבוע ב-3.6%, והשלימה זינוק של 50% מהשפל שקבעה בחודש דצמבר האחרון. העלייה האחרונה מביאה את מניית החברה להיסחר קרוב לרמות שיא כל הזמנים, עם שווי שוק של 102.05 מיליארד דולר. 

בדו"חות לרבעון האחרון דיווחה החברה על מכירות בהיקף של 14.3 מיליארד דולר, לעומת מכירות של 11.65 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד. מכירות כלי הטייס ממשיכות להיות החלק הגדול בחברה עם מכירות של 5.58 מיליארד דולר, עלייה של 27% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. מכירות מערכות הטילים הסתכמו ב-2.3 מיליארד דולר, עלייה שנתית של 17%. 

הרווח התפעולי של החברה עמד על 2.28 מיליארד דולר, לעומת 1.7 מיליארד דולר ברבעון המקביל ב-2018. בשורה התחתונה, החברה רשמה רווח נקי של 1.7 מיליארד דולר,  או 5.99 דולרים למניית, וזאת לעומת רווח של 1.15 מיליארד דולר ברבעון הראשון של 2019. רפורמת המס בארה"ב תרמה לרווח הנקי כ-75 מיליון דולר.

החברה עדכנה כלפי מעלה את התחזיות לשנת 2019, כאשר היא צופה שהמכירות השנתיות יסתכמו ב-56.7-58.25 מיליארד דולר, והרווח למניה יעמוד על 20.05-20.3 דולר. החברה צפויה לפרסם את דו"חותיה לרבעון ה-2 של 2019 ב-23.7. 

גרף מניית החברה בשנים האחרונות

האנטינגטון אינגלס (סימול:HII)

מניית יצרנית הספינות והצוללות השלימה עלייה של יותר מ-9% מתחילת החודש, אך רחוקה עדיין ב-18% מהשיא שקבעה בתחילת 2018. 

בתחילת מאי דיווחה החברה על הכנסות של 2.1 מיליארד דולר ברבעון הראשון של 2019, עלייה של 11% ביחס לרבעון המקביל אשתקד.  הרווח התפעולי של החברה נאמד ב-161 מיליון דולר, לעומת רווח של 191 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2018. בשורה התחתונה, החברה דיווחה על רווח נקי של 118 מיליון דולר, ירידה של 24% ביחס לרבעון הראשון של 2018. הדו"ח הבא של החברה צפוי להתפרסם ב-1.8.

גרף מניית החברה בשנה האחרונה

ג'נרל דיינאמיקס (סימול:GD)

מניית החברה, המייצרת כלי נשק וכלים שלובים לצבא ארה"ב, רשמה עליות של יותר מ-10% בחודש האחרון ברקע למתיחות בין ארה"ב לאיראן, אך היא רחוקה הערב ב-22% מהשיא שקבעה בתחילת 2018.

הדו"חות האחרונים של החברה התפרסמו ב-24.4, כאשר החברה דיווחה על הכנסות של 9.26 מיליארד דולר, עלייה של 22.9% בחישוב שנתית. בשורה התחתונה, החברה רשמה רווח של 745 מיליון דולר, או 2.56 דולרים למניה. 

צבר ההזמנות של החברה עומד בסוף הרבעון על 69.2 מיליארד דולר, עלייה של 11.4% בחישוב שנתי.

גרף מניית החברה בשנים האחרונות

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    לוקה בחסר 24/06/2019 14:31
    הגב לתגובה זו
    קוראים לו טומוהוק וארה"ב ירו מאות כאלה. טומוהוק אחד עולה סביבות המליון וקצת אבל יש בשוק את טומוהוק 2 שעולה 2 מליון וצבא ארה"ב המצא בתהליכי מילוי מחסנים. סוף פסוק: לקנות RTN
  • 5.
    לואי 22/06/2019 16:58
    הגב לתגובה זו
    נתנו בממוצע 25 אחוז מתחילת השנה. הסקטור תמיד הוביל כל עוד נזדקק לכלי תעופה (חלליות/מטוסים- קרב/אזרחי, מלט"ים , וצוללות.....)
  • 4.
    ישראל 22/06/2019 07:47
    הגב לתגובה זו
    במקרה של מלחמה בין איראן תארצות הברית לא יהיה הספקה של נפט בעולם ומחיר הנפט יעלה לשמים!!! סתם חומר למחשבה!!!
  • 3.
    דן 22/06/2019 01:59
    הגב לתגובה זו
    אלביט מערכות תמיד עולה
  • 2.
    אלון 21/06/2019 22:48
    הגב לתגובה זו
    הגנה מפני פגיעת קרינה
  • 1.
    אברהם 21/06/2019 22:41
    הגב לתגובה זו
    מי שיעלה חזק בארץ בתקופה הזאת זאת אלביט מערכות יש לה הזמנות במיליארדים דולרים, ויקבלו עוד הזמנות
  • אכן , הזמנות ב- 9.6 מיליארד$. (ל"ת)
    שמעון 22/06/2019 16:49
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: