לחץ עבודה
צילום: Image by creativeart on Freepik

סוכן הביטוח התרשל, חברת הביטוח סירבה לשלם והמבוטחת לא קיבלה פיצוי; מי ישלם?

עובדת עם ביטוח מנהלים חלתה ולא עבדה שנה וחצי. חברת מגדל סירבה לשלם לה פיצויים. סוכן הביטוח טען שהעובדת ידעה לפני שחתמה על המסמכים כי הביטוח לא יכסה היעדרות מהעבודה. האם העובדת זכאית לפיצוי, מה פסק בית המשפט?
נחמן שפירא | (2)

חברות הביטוח אוהבות להבטיח בפרסומות שלהם שאם רק תצטרף, אתה תוכל להיות רגוע ולקבל פיצויים ברגע שתצטרך. בפרסומות לא מופיעות האותיות הקטנות של ההסכם בהם כתוב גם מה הביטוח לא כולל ומתי לא תקבל כלל פיצויים.

בית המשפט השלום בחיפה דן לאחרונה בתביעה של עובדת שהייתה מבוטחת בביטוח מנהלים של חברת מגדל, העובדת חלתה ונעדרה מעבודתה למשך שנה וחצי. לאחר שהגישה תביעה לחברת הביטוח לשם קבלת פיצויים ונדחתה היא הגישה תביעה לבית המשפט בדרישה לקבלת פיצויים על התקופה בה לא יכלה לעבוד עקב מחלתה.

תחילתו של הסיפור בשנת 2008 אז חתמה התובעת על מסמכי הצטרפות לביטוח מנהלים בחברת מגדל. המסמכים הוכנו לחתימה בידי הנתבע, שהיה אז סוכן הביטוח של מעסיקה של התובעת.

  

בשנת 2010 התובעת חלתה ובעקבות מחלתה נאלצה להיעדר מעבודתה למשך 18 חודשים, מחודש יולי בשנת 2010 ועד לתחילת שנת 2012. התובעת פנתה אל חברת מגדל בבקשה לקבלת פיצוי מכוח הפוליסה, עבור התקופה בה לא עבדה.

לטענתה שכרה המבוטח עמד ערב מחלתה על 5,486 שקל. 75% משכר זה עולים כדי 4,115 שקל, ובשערוך ליום הגשת התביעה - 4,739 שקל. בשל מצבה הבריאותי שהתה התובעת בתקופת אי כושר של שנה וחצי. לפיכך, עתרה התובעת לפיצויים של 85 אלף שקל. לתדהמתה התברר כי פוליסת הביטוח שערך עבורה הנתבע אינה כוללת פיצוי בגין רכיב זה, ומגדל דחתה את פנייתה.

 

לא נפגש איתה

משרדי עורכי הדין שזוכים להרבה חשיפה ומי המאכזבים
אתר ביזפורטל וחברת הדאטה והמחקר Makam, משיקים מדד שמדרג את החשיפה של משרדי עורכי הדין בתקשורת המקומית - הנה עורכי הדין המדוברים ביותר; וגם מי המשרדים הגדולים ביותר?

לטענת התובעת, הנתבע לא נפגש איתה לפני שחתמה על פוליסת הביטוח ולא הסביר לה את המשמעות של ביטוח שאינו כולל כיסוי למקרה נכות או אבדן כושר עבודה. לטענת התובעת הנתבע התרשל בעריכת פוליסת הביטוח וגרם לה להפסדים כספיים כבדים של שעשרות אלפי שקלים.

 

לאור זאת הגישה התובעת בשנת 2018 תביעה נגד סוכן הביטוח ונגד מגדל חברה לביטוח תביעה לפיצויים.  בשנת 2022 נדחתה התביעה נגד מגדל והתביעה כנגד סוכן הביטוח המשיכה להתברר בבית המשפט..

קיראו עוד ב"משפט"

העובדת הגישה גם תביעה נגד המעסיק שלה בבית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע לאחר שלא ביטח אותה בפנסיית נכות בהתאם לצו ההרחבה לביטוח פנסיוני במשק משנת 2008. תביעתה של התובעת נגד המעסיק נדחתה לאחר שבית הדין לעבודה קבע, בין היתר, כי התובעת ידעה שהיא מבוטחת בביטוח מנהלים שאינו כולל פיצוי בגין נכות או אובדן כושר עבודה.

נקבע, כי התובעת יכולה הייתה להיוועץ בגורם מקצועי מתאים, ואין מקום להרחיב את אחריותו של המעסיק ולהטיל עליו חובה לבדוק את תנאי הביטוח הפנסיוני של עובדיו. לצד קביעות אלה ביקר בית הדין לעבודה את התנהלותו של הנתבע בעניינה של התובעת ובעריכת פוליסת הביטוח שלה. ערעור שהגישה התובעת על פסק דינו של בית הדין לעבודה נדחה בידי בית הדין הארצי.

 

מעשה בית דין

סוכן הביטוח טען להגנתו כי מדובר במעשה בית דין, וזאת בעקבות פסק הדין שניתן בעניינה של התובעת בבית הדין האזורי לעבודה, ודחיית הערעור על פסק הדין שהגישה התובעת בבית הדין הארצי לעבודה. לטענתו, בהליך שהתקיים בבית הדין האזורי לעבודה, נקבע כי התובעת ידעה על תנאי הפוליסה ובחרה להיות מבוטחת בביטוח מנהלים ללא כיסוי למקרה של מוות או נכות.

סוכן הביטוח טען כי  שוחח מספר פעמים בטלפון עם התובעת לפני חתימתה על ההצעה והסביר לה בפירוט את המשמעות של ביטוח המנהלים שהוצע לה, לרבות היעדר רכיב אבדן כושר עבודה והמשמעויות הכספיות בצדו. לטענתו, הוספת רכיב אובדן כושר עבודה היה כרוך בתשלום נוסף והתובעת בחרה שלא לכלול אותו בפוליסה שלה.​

בנוסף, טען כי התובעת הייתה אחראית לברר את תנאי הפוליסה לפני שחתמה עליה ומשלא עשתה זאת האחריות רובצת עליה. לטענתו ההחלטות בעניינה שהפכו חלוטות, יפות גם לתביעה זו ועל כן קמה לנתבע טענה של השתק פלוגתא. בנוסף טען הנתבע להתיישנות התביעה ולכל הפחות לשיהוי כבד בהגשתה. כמו כן, טען הנתבע כי הסמכות המקומית הינה לבית משפט במחוז דרום.

 

שינה גרסאות 

 

השאלה שעלתה במשפט הייתה האם הסוכן התריע בפני התובעת טרם חתימתה על מסמכי ההצטרפות, שהיא אינה מכוסה בביטוח אובדן כושר עבודה.

השופט זיו אריאלי דחה את טענתו של הנתבע לקיומו של מעשה בית דין. השופט ציין כי הנתבע וויתר על טענותיו להיעדר סמכות מקומית ובדבר התיישנות התביעה.

השופט ביקר את התנהגותו של סוכן הביטוח ואת העובדה כי לא הגיש סיכומים כדרש לבית המשפט ולכן קבע כי יש לראות את הנתבע כמי שוויתר על הגשתם. 

 

השופט אריאלי ציין כי הוא מאמין לגרסתה של התובעת שסיפרה במשפט כי זומנה ב-2008 למשרדו של מנהל החברה בה עבדה, שם היא פגשה בעובדת נוספת ובנתבע. בפגישה זו הוסבר לה כי בעקבות חוק הפנסיה החדש המעסיק מחויב לבטח את עובדיו בביטוח פנסיוני, ולשם כך הוכנו בידי הנתבע הטפסים המתאימים. לפני החתימה על המסמכים הסביר הנתבע בכלליות על הסדר הפנסיה, ולא ניתן יעוץ פרטני לגבי כל עובד וצרכיו.

 

השופט קיבל את טענתה ושאל אותה בעדותה מדוע לא קראה את המסמך ומדוע חתמה? התובעת ענתה "כי זה מקום העבודה שלי, סמכתי על המעסיק, על הסוכן של הביטוח, כי המעסיק אמר זה הסוכן שמחתים אתכם על הטפסים, זהו, סמכתי".

 

 הסוכן התרשל

השופט ציין כי "בניגוד לתובעת שהייתה עקבית בעדותה, הנתבע שינה את גרסתו חדשות לבקרים. השוואה בין הטענות העולות מכתבי הטענות לבין עדותו בבית הדין לעבודה וחקירתו הנגדית בפניי – מלמדת כי למעשה אין בפני בית המשפט גרסה סדורה ועקבית אחת באשר לנסיבות בהן חתמה התובעת על מסמכי הצטרפותה לפוליסת הביטוח.

 

בכתב ההגנה טען כי ערך את מסמכי הפוליסה עבור התובעת לאחר ששוחח עמה מספר פעמים בטלפון והסביר לה, כנדרש, את טיבו של הביטוח אותו הוא הציע לה ובכלל זה גם משמעותו של רכיב אובדן כושר עבודה. עוד טען הנתבע בכתב ההגנה, כי הוא לא נכח במעמד חתימתה של התובעת על המסמכים:

 

לעומת זאת, בחקירה הנגדית טען הנתבע, כי הוא נפגש עמה במשרדו של המעסיק שלה לפני שחתמה על מסמכי הפוליסה וכי באותו מעמד הסביר לה שבפוליסה שהיא רוכשת אין כיסוי ביטוחי לאובדן כושר עבודה.

 

השופט אריאלי קבע כי "עדותו של הנתבע לא הייתה קוהרנטית, הוא שינה את גרסתו בין טענותיו בבית הדין לעבודה לבין ההליך כאן, ואף שינה את גרסתו במהלך הדיון. הנתבע גם לא הגיש סיכומים ולפיכך אין בפני בית המשפט גרסה עובדתית "סופית" שלו, ואין הסבר מטעם הנתבע כיצד ניתן ליישב בין הסתירות המהותיות העולות מגרסאותיו המשתנות".

 

השופט פסק כי "נוכח עדותו ההפכפכה של הנתבע, אני מעדיף על פניה את עדות התובעת, לפיה הנתבע לא ישב עמה, לא הסביר לה ולא סקר בפניה את האפשרויות השונות בכל הנוגע לבחירת מסלול ביטוח מנהלים. למעשה, הנתבע הוא שבחר עבור התובעת את מסלול הביטוח אשר חשב כי מתאים לצרכיה. הוא לא הסביר לה כי מסלול זה אינו כולל רכיב של אובדן כושר עבודה. בכך, פעל הנתבע בניגוד להורות חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ייעוץ שיווק ומערכת סליקה פנסיוניים), לא התאים את השירות לצורכי הלקוחה, לא בירר עמה את מטרות החיסכון שלה, את מצבה הכספי. בכך, הפר הנתבע את חובת הזהירות המוטלת עליו מכוח החוק הנ"ל, והתרשל כלפי התובעת".

 

בנוסף ביקר השופט את התנהלות הסוכן "התרשלותו של הנתבע מתחדדת נוכח עדותו שלו, לפיה עם עובדים אחרים הוא נפגש טרם חתמו על הצטרפות להסדרי הביטוח, וסקר בפניהם את האפשרויות העומדות בפניהם". 

 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אנונימי 27/07/2023 17:15
    הגב לתגובה זו
    לעובדת לא קוזז הרווח מאי תשלום אבדן כושר.הסוכן התרשל, חברת הביטוח אף היא התרשלה, משלא התריעה בכתב מודגש בפוליסה , שזה אינו כולל אבדן כושר, ולא הוציאה כל מסמך לעובדת , לסוכן ולמעסיק.זה בסדר שהסוכן נענש, אך היכן הטיפול בחברת הביטוח בקנס כספי.מעבר לכך היום חברות הביטוח מעלות את שיעור התשלום לאבדן כושר בצורה מטורפת וביניהם מגדל, ו כשהעובד לא יכול לכסות מכספי המעסיק, מפחיתות לו את השכר המבוטח.
  • 1.
    נו 27/07/2023 15:10
    הגב לתגובה זו
    להגן על העובד. מזל שיש בית משפט שלום!!
בנימין נתניהובנימין נתניהו

החוקר בתיקי נתניהו סותר את הפרקליטות - לא היה סיקור אוהד ומה זה בכל היענות חריגה?

רן קידר |

עדות צחי חבקין, אחד החוקרים הבכירים בתיקי נתניהו גורמת להבין שהפרקליטות הגישה כתב אישום שלא תאם את מה שקרה בשטח. עוד לפני כן נסביר ונזכיר שתיק 4000 שמתייחס לסיקור אוהד שקיבל נתניהו מוואלה עבר שינויים שונים - מסיקור אוהד זה שונה ל"היענות חריגה", כשבפועל הפרקליטות מתקשה להצביע על סיקור אוהד ו"מפחיתה" את טענת האשמה ל"היענות חריגה". וכל זה קורה כאשר גם המתת, השוחד לבזק לא ברור. נתניהו קיבל לכאורה היענות חריגה בתמורה למתנות לבזק של משפחת אלוביץ'. לא ברור שיש היענות חריגה ובטח שלא סיקור אוהד, ולא בטוח שיש כאן מתנה לבזק. 

בימים האחרונים מעיד צחי חבקין מהחוקרים הבכירים בתיק. העדות שלו מחזקת מאוד את טענת נתניהו שאין כלום. עו"ד עמית חדד, סנגור נתניהו שואל את חבקין במסגרת העדות - "היה סיכום שלך של 315 מקרים בתיק 4000, הם מהווים את המתת, להבנתי אתה לא סיכמת 315 מקרים כאלו? גם לא 100 מקרים.

חבקין: סדר גודל של 15-20, ככל שאני זוכר.

עו"ד חדד: לראש הממשלה לא הוצגו 315 ולא 15. ספרנו 10 מקרים. למה לא הצגתם לראש הממשלה 315 מקרים?

חבקין: כי לא הכרתי 315 מקרים בזמן אמת, לא הכרתי כאלה כמויות.


הפרקליטות הגישה בכתב האישום 315 מקרים, בפועל נחקרו ונבדקו 10-20 מקרים של "סיקור חיובי" שהפכו ל-"היענות חריגה". חדד ממשיך לשאול - מה שרציתם להוכיח שוואלה הוא אתר מוטה, שיש בו סיקור חיובי לראש הממשלה. זה המתת?

חבקין: נכון.

עו"ד חדד: לא חקרתם לעניין "היענות חריגה"?

חבקין: מה זו "היענות חריגה?"

חדד: האם חקרתם היענות חריגה לפי כתב האישום? אתם לא חקרתם אם ראש הממשלה קיבל היענות חריגה בוואלה?

חבקין: לא יודע מה זה אומר, תסביר לי. חקרנו סיקור אוהד, כתבות פרסומים לפי בקשה.


בהמשך חבקין מדגיש שוב כי חקר בקשות שהגיעו מראש הממשלה וסביבתו לפרסם או לשנות פרסום הוא מעיד שלא נבדקה נקודת השוואה לפוליטקאים אחרים שפנו למערכת וואלה. הסניגור עו"ד חדד מנסה להוכיח שלא היה סיקור מוטה ולא היתה היענות חריגה. חבקין סיפק לו את מה שהיה צריך. התיק מול וואלה הוא תיק מעניין במובן הרכילותי - הוא מספר על מאחורי הקלעים של מערכת עיתון. הוא חושף את הציבור למהלכים של פוליטיקאים, לוביסטים ועוד. זה בעיתונים רבים ואלו פוליטקאים ואנשים רבים שפונים לשנות סיקור או לפרסם אייטם. זאת בעצם עבודת יח"צ - יחסי ציבור. האם העבודה הזו פסולה, לא חוקית? יחצנים מנסים להשפיע על הסיקור, גם פוליטקאים, מנהלי חברות ועוד מנסים לשנות כתבות עליהם ולקבל סיקור חיובי - זה לא פסול כל עוד אין "תן וקח", אתם חושבים שאין "תן וקח" - מה אלו כל ההדלפות? זה חלק מהמשחק שהפרקליטות במשפט וואלה טוענת שהוא לא חוקי ואם כך - צריך לחקור עוד אלפים רבים של אנשים במדינה. 

בית המשפט
צילום: Pixbay

המחוזי: לא היה ניגוד עניינים במשרד עמית פולק מטלון

לאחר שבית משפט השלום קבע כי עו"ד ארז חבר פעל בניגוד עניינים בעת שייצג לקוחה מול נושיה - חלקם לקוחות המשרד, הפך בית המשפט המחוזי בתל אביב את ההחלטה. ההרכב בראשות השופט יונה אטדגי קבע כי הערכאה הראשונה טעתה כשלא הבחינה בין ההתקשרויות השונות, וכי אין תוקף למסקנה בדבר ניגוד עניינים. הצדדים סיימו את ההליך בהסכמה שלפיה תשלם הלקוחה למשרד 180 אלף שקל

עוזי גרסטמן |

באולם בית המשפט המחוזי בתל אביב שררה אווירה דרוכה. שנה לאחר שבית משפט השלום קיבל את הטענה של לקוחה של משרד עמית פולק מטלון כי המשרד פעל כלפיה בניגוד עניינים, התייצבו הצדדים שוב, הפעם בערעור על ההחלטה. הרכב השופטים - יונה אטדגי, אריאל צימרמן וטל לוי-מיכאלי - נדרש לבחון מחדש את המערכת המורכבת של יחסים, הסכמים ופרשנויות סביב ייצוגה של הלקוחה בידי אחד השותפים הבכירים במשרד, עו"ד ארז חבר. המחלוקת נסבה על הסדר נושים שהשיג המשרד עבור הלקוחה, טל בסביץ בוגין, בהיקף של מיליוני שקלים. לאחר שההסדר הושלם והציל את רכושה מפני מימוש נרחב, סירבה הלקוחה לשלם את שכר הטרחה בטענה כי עו"ד חבר ייצג באותו עניין גם את הנושים, ובכך פעל בניגוד עניינים. לטענתה, חלק מאותם נושים היו בנקים שהמשרד ייצג בתיקים אחרים, ולכן לא היה מקום שיטפל גם בעניינה.

בדצמבר 2024 קיבל בית משפט השלום בתל אביב את טענות הלקוחה. נקבע אז כי עצם העובדה שמשרד עמית פולק מטלון מייצג לקוחות קבועים מבין הנושים, ובהם שלושה בנקים, יוצרת מראית עין של ניגוד עניינים, גם אם לא הוכח כי נגרם נזק ממשי. ההחלטה עוררה הדים, שכן היא העלתה שאלה עקרונית על גבולות הייצוג המשפטי ועל האפשרות שעורך דין יפעל בשני צדדים שונים של אותה מערכת יחסים כלכלית. משרד עמית פולק מטלון, שחש כי נעשה לו עוול, הגיש ערעור לבית המשפט המחוזי. עורכי הדין זאב שרף, ערן עוזרי ומור ימיני ייצגו את המשרד בדיון, בעוד שאת הלקוחה ייצג עו"ד שוקי שטיין. הדיון התמקד בשאלה אחת מרכזית: האם אכן התקיים ניגוד עניינים, או שמא מדובר בטעות עובדתית ומשפטית של הערכאה הראשונה.

במהלך הדיון טענו נציגי המשרד כי בית משפט השלום ביסס את החלטתו על הנחה שגויה, שלפיה המשרד ייצג את הנושים באותם חובות ממש. לטענתם, עו"ד חבר ייצג את הלקוחה בענייניה מול נושים אחרים, בעוד שהבנקים היו מיוצגים על ידי עורכי דין אחרים לחלוטין.

אם הנושים יוצגו בנפרד, לא ניתן לדבר על ניגוד עניינים

השופט יונה אטדגי פנה אל בא כוח המשרד ושאל: "נניח שבית משפט סבר בטעות שהמערערת ייצגה את הנושים באותן תביעות חוב ממש, כאשר למעשה הנושים היו מיוצגים על ידי עורכי דין אחרים - מה המשמעות של טעות זו?". עו"ד שרף השיב כי מדובר בהבדל מהותי, שכן אם הנושים יוצגו בנפרד, לא ניתן לדבר כלל על ניגוד עניינים, ובוודאי לא על פגיעה באינטרס של הלקוחה.

המשרד הסביר כי נחתמו שני הסכמים שונים: הסכם ראשון לשכר טרחה ב-24 באפריל 2014, והסכם שני - "הסכם עקרונות משולש" - מה-18 במאי אותה שנה, שנוגע לשירותי כינוס ספציפיים. לטענתו, מדובר בשני שלבים שונים של ייצוג: בשלב הראשון עו"ד חבר ייצג את הלקוחה בלבד במטרה להגיע להסדר עם נושיה; ורק בשלב השני, לאחר שהושג ההסדר, הוא הסכים לשמש כונס מטעם כלל, שהיתה הנושה המובטחת המרכזית. עו"ד שרף הסביר בדיון כי, "שירותי הכינוס אחרי שיש הסדר עם כלל מנותקים מההסדר. בהסדר הוא מתנהל מול הנהלת כלל שיש לה יועצים משפטיים פנימיים שלה". הוא הוסיף כי ההסכמה כי חבר ימונה לכונס נועדה להבטיח שקיפות ולחסוך עלויות, ולא נבעה ממעמד קודם של ייצוג כפול.