רעננה
צילום: אתר עיריית רעננה

שנתיים אחרי שהופקדה בוועדה המחוזית- הוועדה אישרה הקמת 6,000 דירות ברעננה

מדובר על תוספת של 20 אלף תושבים במערב העיר ל-80 אלף התושבים הקיימים. אבל הדירות בעיר יקרות - 3.4 מיליון שקל. השאלה היא מה יהיו המחירים בדירות החדשות שייבנו בעיר
נתנאל אריאל | (6)

העיר רעננה בדרך למתיחת פנים משמעותית כאשר הוועדה המחוזית מרכז אישרה למתן תוקף תוכנית ענק של 5,535 יחידות דיור במערב העיר, כאשר הבניינים יוקמו בגובה של 10-13 קומות ומתוכן 1,384 יהיו דירות קטנות, ו-500 יחידות דיור מוגן. בנוסף יהיו גם 128 דונם לטובת הקמת אזור תעסוקה, כ-100 דונם עבור מבני ציבור ו-250 דונם של שטחים פתוחים. מדובר על תוכנית בשטח כולל של 1,068 דונם. במרכז המתחם תהיה גינה שכונתית עם עצים לשימור ויוקמו גם גינות ציבוריות.

השאלה היא מה יהיו מחירי הדיור. על פי בדיקת ביזפורטל, עסקאות שנסגרו ברעננה בחודשים האחרונים מצביעים על דירות חדשות, שיהיו מוכנות מ-2025 ואילך - עסקאות של עד 34 אלף שקל למטר. לדירה רגילה. במילים אחרות - על דירות 100-120 מ"ר תשלמו 3.2 ל-3.5 מיליון שקל.

תזמון מוצלח, יום אחרי העסקה הגדולה בניו מד, אנחנו משוחחים עם עידן וולס, מנכ"ל דלק, יוסי אבו מנכ"ל יספר על החברה והחזון ולא רק הם - שורה של מנכ"לים מובילים במשק ומנהלי השקעות בכירים - בואו לשמוע את המומחים מחר בבניין הבורסה.

הנה ניתוח המחירים ברעננה:

לדברי הוועדה, התוכנית נותנת מענה לשירותים הציבוריים הנדרשים ולתשתיות, לרבות לניקוז ולתחבורה על ידי יצירת חיבורים תחבורתיים לכביש 20 ולמרכז תחבורתי משולב (מתח"ם) בשפיים. התוכנית נערכה ע''י משרד פרחי-צפריר אדריכלים.

יו"ר הוועדה המחוזית מרכז, עו"ד מיכה גדרון: "מדובר בתוכנית חשובה  לעיר רעננה, אשר מוסיפה כמות משמעותית של יחדות דיור בגדלים שונים דבר שייתם  פתרון דיור לאוכלוסיות מגוונות". 

מנהלת אגף בכיר לתכנון ופרויקטים ברשות מקרקעי ישראל, עינב רינגלר, בירכה על אישור תכנית מערב רעננה וציינה כי מדובר בתכנית איכותית ומשמעותית באזור ביקוש לכ-6,000 יח"ד בתכנון המשכי וצמוד דופן לעיר הקיימת, בטיפולוגיות בינוי שונות ובתמהיל מגוון לכלל האוכלוסייה. התוכנית מציעה מרחב אורבני באיכות חיים גבוהה המשלב תמהיל מגורים לצד פארק מטרופוליני ברחב לתועלת הציבור תוך נגישות מתאימה לצד אזור תעסוקה חדש, מבני ציבור ושטחי מסחר".

קיראו עוד ב"נדל"ן"

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    מחפש בהרצליה בהתחדשות העירונית יד התשעה דחוף (ל"ת)
    מנשה 01/04/2023 06:36
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    רותם 29/03/2023 19:50
    הגב לתגובה זו
    גם ברעננה המחירים קורסים. מחכים שנתיים לפני שקונים וחוסכים 30 אחוז במחיר.
  • אוהד 08/04/2023 13:41
    הגב לתגובה זו
    ממחירים ממוצעים של 7 מ ירד ל 6.7 מ ממש נגיש לכל משפחה צעירה בישראל
  • 3.
    פוטנציאל לעליות במחירי הדירות קריית חיים מערבית שדרות (ל"ת)
    בתייה 29/03/2023 05:38
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    איש 28/03/2023 21:55
    הגב לתגובה זו
    התכנית הזו דוחה את רעננה 2020 לעוד שנים..
  • 1.
    Lol 28/03/2023 20:27
    הגב לתגובה זו
    היתר בניה , כי התוכנית הזו לא שווה כלום לאחר מכן עד שעירייה מתחילה לתפקד ולהוציא תוכנית מפורטת לוקח שנים רבות והדבר בלתי נסבל.
משכנתא (גרוק)משכנתא (גרוק)

ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה

הריבית המערכתית הממוצעת רשמה ירידה של 03% ב-3-4 חודשים; בנק מזרחי נותר היקר מכולם ואילו הבינלאומי ממשיך להציע תנאים טובים בעיקר בזכות פעילות מול משרד הביטחון
רן קידר |

בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.  

למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.


בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.    

לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.


            נתוני חודש ספטמבר. קרדיט: בנק ישראל

המגמה בשלושת החודשים האחרונים

בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.


נתוני יולי. קרדיט: בנק ישראל 

הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים, והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.


מטרו
צילום: מטרו

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו

הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל

רן קידר |
נושאים בכתבה מטרו

מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.

הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת. 

חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.


השקעות ענק בתשתיות

במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.

מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.