ליאור הנדין
צילום: יח"צ

העסק לא עובד, אז למה משלמים ארנונה ואיך ניתן להפחיתה?

הארנונה היא במקרים רבים הוצאה כבדה לעסקים - האם אנחנו עומדים לקבל הקלות בארנונה על רקע המצב, איזה עסקים מקבלים הנחות ופטור מארנונה, ומה אתם יכולים לעשות כדי להגדיל את הסיכויים להנחת ארנונה?
ליאור הנדין | (11)
נושאים בכתבה ארנונה

תגובת הרשויות המקומיות למשבר העולמי ההיסטורי היא התעלמות כמעט מוחלטת.  הרשויות מאפשרות לדחות את התשלומים בחודש אחד (מאפריל למאי), לא לבטלם, לא להפחיתם. בעלי עסקים רבים אשר נאלצו לסגור את עסקיהם כתוצאה מהמשבר ומהחלטות הממשלה, במטרה למנוע את התפשטות הנגיף, ציפו בוודאי לתגובה נחרצת ומשמעותית יותר של הרשויות המקומיות, אם כן מדוע תגובה כזו לא באה?

בניגוד למס הכנסה, מע"מ וביטוח לאומי, הארנונה הינה מס שאינו תלוי בהכנסות העסק או בשכר העובדים ואינו מאפשר קיזוז הוצאות ו/או הפסדים ממנו. וכך, למרות הפסדים עצומים של המגזר העסקי, העירייה "המחוסנת" מהפגיעה הכלכלית, ממשיכה להטיל חיובי ארנונה בסכומים משמעותיים כל חודש. 

לפני שנבוא בטענות אל ראשי הערים חשוב להבהיר – לרשות המקומית אין היום סמכות על פי חוק לתת הנחות בארנונה וסמכות זו מצויה כיום אך ורק בידי משרד הפנים ומשרד האוצר. הסמכות למתן הנחות בארנונה נלקחה מהרשויות המקומיות והועברה לידי משרד הפנים והאוצר בסוף שנות ה-80. אחת הסיבות ההיסטוריות לכך הייתה כדי למנוע מצבים בהם בתמורה למתן הנחות בארנונה יהיה חשוף בעל תפקיד בעירייה לשוחד מרמה והפרת אמונים. סיבה נוספת נעוצה ביחסים שבין השלטון המרכזי לבין השלטון המקומי. משרד הפנים הוא גם זה האמון על יציבות הרשויות המקומיות.

ריכוז ההנחות בארנונה בידי משרדי הפנים והאוצר הוכיח את עצמו בייצוב המשק ועצירת האינפלציה בשנות ה-80 וביחד עם צמיחת בתי העסק והגדלת גביית הארנונה הפכו הרשויות המקומיות בשנות ה- 2000, בוודאי אלו שבמרכז הארץ, לרשויות מקומיות איתנות ועצמאיות.

נטילת הסמכות מהרשות המקומית להעניק הנחות בארנונה איננה רלבנטית עוד בעידן בו אנו חיים היום והופכת את העירייה לגוף ארכאי, חסר יכולת או ראייה עסקית וכלכלית ובעיקר מנותק מהעסקים המצויים בתחום שיפוטו וצרכיהם. ראשי הערים מרכזים כיום את כל המשאבים והתקציבים שלהם במתן שירותים לתושבי העיר, בעלי זכות הבחירה בבחירות המקומיות, בעוד העסקים הם לא יותר מאשר האמצעי להשגת מטרה זו.

לכן, אנו מציעים כי במסגרת תקנות החירום להצלת המשק, תוחזר האוטונומיה לרשויות המקומיות האיתנות, כדי שיוכלו לקבוע בעצמן אילו הנחות יינתנו בארנונה ולאילו סוגים של בתי עסק. ניתן להניח, כי עיריית תל אביב למשל, תדע לנהל את המשבר הכלכלי מול העסקים היושבים בתחום שיפוטה בצורה טובה ויעילה יותר מפקידי האוצר ויתרה מזאת תגובתה תהיה מהירה יותר ותגדיל את סיכוייהם של עסקים רבים לשרוד את התקופה הקשה הזו.

אז מה כן אפשר לעשות כבר היום? במסגרת החוקית הקיימת היום עומדות בפנינו תקנות הנחה בארנונה שמאפשרות קבלת פטור לנכס ריק לתקופה של 6 חודשים. חשוב לשים לב שכדי ליהנות מהפטור, הנכס צריך להיות ריק גם מאדם וגם מחפץ כלומר במידה והעסק נותר ריק מאנשים אך כל הציוד נותר מאחור, הנכס לא יקבל את הפטור. קיימים מקרים בהם קיימת כדאיות לשאת בעלות נוספת של ריכוז הריהוט והוצאתו מהנכס אל מול העלות של תשלומי הארנונה הגבוהים.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

במסגרת תקנות ההנחה מארנונה קיים גם פטור לנכס שאינו ראוי לשימוש. ניתן להעלות טענה כי במקום בו קיים זיהום וויראלי (או לפחות סיכון לזיהום כזה), הנכס הופך ללא ראוי לשימוש ולכן פטור מארנונה, לעניות דעתנו מדובר בטענה שאיננה עומדת בקנה אחד עם לשון החוק היות והפטור מתייחס לנכס שאינו ראוי לשימוש במובן הפיזי, היינו לנזק ולהרס של קירות ותשתיות.

 

תבדקו את הארנונה  

 מה עוד אפשר לעשות כבר עכשיו? זה זמן טוב לבחון שוב את החיובים, את השטחים, את הסיווגים ואת כל היבטי חיוב הארנונה ולראות האם יש מקום להפחתה. המצב הקיים בו בתי העסק אינם פועלים, ריקים מעובדים וקיים בהם חשש לזיהום מהווה רקע ובסיס לטענות מול הרשויות. טענות לקבלת הנחה מארנונה ולא רק בזמן הקצר. בדיקה של הפרמטרים הקשורים לארנונה לרבות שטח, סיווג ועוד עשויה לעזור לכם להפחית את הארנונה לשנים רבות קדימה.

אזרחי ישראל עדיין לא יודעים האם ואילו הטבות יינתנו בסופו של דבר לעסקים על ידי המדינה, אך ניתן להניח שהטבות אלו לא יינתנו לכל בתי העסק באופן גורף, אלא רק למי שיבקש ויעמוד בקריטריונים מסוימים שייקבעו. בנוסף, על סמך ניסיון העבר במשברים אחרים (סבבי לחימה וכדומה), מי שיבקש ראשון יקבל ראשון ולכן, בכל מקרה אנו ממליצים לפנות אל הרשויות המקומיות להשיג על החיובים ולהעלות את כל הטענות הרלוונטיות.

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    יואל 26/03/2020 12:12
    הגב לתגובה זו
    נכס אטום לא ניתן להיכנס אליו,40 שנים ללא פעילות,ושווים הנכס כמעט אפסי,ועוד רוצים לעשוק
  • 10.
    אלוף! אחלה כתבה! (ל"ת)
    אלמוג אדונסקי 26/03/2020 06:56
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    כתבה מדוקית ומקיפה (ל"ת)
    אורן 25/03/2020 20:28
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    ליאת 24/03/2020 12:04
    הגב לתגובה זו
    נקודה
  • 7.
    אסי 24/03/2020 12:02
    הגב לתגובה זו
    יקירי לא חידשת כלום למעשה!!
  • 6.
    מתי המדינה תתעורר? העסקים לא עומדים בזה! (ל"ת)
    שלומי 24/03/2020 11:26
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    וואו איזה מידע חשוב. תודה (ל"ת)
    ערן פישמן 24/03/2020 10:29
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אליהו 24/03/2020 09:59
    הגב לתגובה זו
    לא מכריזים על סגר כדי לא לפצות אותנו, ולא נותנים הקלות (מה זו דחיה של חודש???). מקריבים אותנו ראשונים כדי שהעיריות יוכלו להמשיך ולחיות
  • 3.
    וכרגיל אנחנו נושאים בכל הנטל (ל"ת)
    בעל מפעל 24/03/2020 09:37
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    בני גור 24/03/2020 09:16
    הגב לתגובה זו
    לא חידשת כלום, חוץ מלקשקש
  • 1.
    ביטול הוראות קבע 24/03/2020 07:58
    הגב לתגובה זו
    הכי מומלץ לבטל הוראות קבע לארנונה, משכנתה והלוואות חוץ בנקאיות. אי כיבוד של הוראת קבע מסוג אכ"מ (אין כיסוי מספיק) דינו כשיק שחזר. אם מבטלים את הוראות הקבע בבנק אז דירוג האשראי לא נפגע.
צילום: Martijn Stoof, Pexelsצילום: Martijn Stoof, Pexels

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק

פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס

מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.

המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.

ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.

מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך


אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.

על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.