משרדי נטפליקס
צילום: Istock
דעה

זה הזמן לאסוף מניות של חברות חזקות בשוק האמריקאי

אל תתרשמו מהנפילות. זה הזמן לאתר מניות איכותיות בשוק האמריקאי. בואינג, אפל או עליבאבא - איזו מניה לקנות? // דעה

מוטי כהן | (22)

באתרי תוכן נהוג להשתמש במושג אמ;לק שמייצג את השורה התחתונה של המאמר כבר בתחילתו על מנת לחסוך מהקורא את הדקות הספורות שיש לכותב המאמר בניסיון להסביר למה. האמלק שלי: "זה הזמן לקנות מניות בבורסה האמריקאית".   מי שמעוניין בכל זאת לקרוא למה הגעתי למסקנה הזו מוזמן להשאר איתי מספר דקות.   שוק המניות לא זול, אך גם מכונית מרצדס לא זולה. ההקבלה הזו לא מגיעה משום מקום. מכונית מרצדס היא ללא ספק מכונית איכותית אבל היא לא חפה מחסרונות: היא שותה דלק, לא קל למצוא איתה חניה; והיא בהחלט לא זולה לנהג הממוצע. שוק המניות האמריקאי דומה: הוא תנודתי, לא קל למצוא מניות טובות בתמחור אטרקטיבי ובהחלט ביחס לשנה שעברה שוק המניות התייקר.   ועדיין כשם שמכונית מרצדס היא מכונית איכותית ששומרת על רמת מחירים גבוהה כך גם שוק המניות בתצורה הנוכחית שלו. יש הרבה דברים לא קלים בחיים אבל זה לא הופך אותם לבלתי אפשריים.   גם הכלכלנים וגם המנתחים הטכנים מחפשים דרך פשוטה וברורה להעריך התנהגות של מניה, בשיטת הניתוח שלי אני נוטה לשלב בין השיטות הכלכלית והטכנית ולהעריך את הסיכונים שלי בכניסה לנכס לפי 3 פרופילי סיכון כאשר הקו שמנחה אותי הוא הניקוד שבחרתי לנכס ולא שום דבר חיצוני אחר.   איך אני מתנהג בשוק שורי? הנטייה הכללית שלי בשוק מניות שורי היא שלא משנה מה קורה ואיזה ידיעה כלכלית או טכנית מתפרסמת אני לעולם לא מוציא את הכסף החוצה. אני כן יכול להגיב בכניסה לשורטים במניות חלשות או לונגים במניות שמגיעות לנקודות אטרקטיביות ברמת סיכון גבוהה, אבל אני לחלוטין לא מוציא את הכסף אלא מחפש להסתכל על השווקים בעיניים של משקיע שרוצה להכנס לחברות טובות במחירים זולים. ככה עובד באפט וככה עובד כל אדם שיש לו הגיון.   מי שמצדד בכלכלנים יכול לטעון שמכפיל הרווח ההיסטורי של השוק עומד גבוה וזו סיבה מספיק טובה לצאת מהשוק - ואם שוק המניות יורד ומתקן האם זו סיבה טובה לקנות? לדעתי זה לא מדד אמיתי לקבוע יקר או זול וכי הדבר היחיד שקובע מחירים הוא יחס הביקוש לעומת ההיצע.   רבים מסתכלים על מאזן הפד ועל הפערים באגרות חוב ממשלתיות בין ארה"ב לשאר העולם. פתאום הכסף לא זול ואין ריבית אפסית ומשקיעים שונאי סיכון יכולים לקנות אג"חים ולצאת מהשוק. האם משקיעים ממהרים לצאת ממניות כמו אמזון גוגל עליבאבא אפל ובואינג ומוכנים להעביר כסף לאגרות חוב? הרי כל החברות האלו שציינתי מגדילות הכנסות ורווחיות. הן מוציאות דו"חות טובים ומכות את התחזיות רבעון אחר רבעון אז למה שמישהו ימכור אותן?.   האם קראתם בימים על קרן העושר הנורבגית שהחליטה לצאת משוק המניות האמריקאי? בוודאי שלא. הרי הם מנהלים טריליונים - האם ייתכן שהם טועים והמשקיעים שחושבים לצאת מהשוק צודקים? ייתכן בהחלט אבל לא לדעתי .    אפילו התקשורת מלבה את המציאות היא כותבת בכל יום כמה טראמפ מדליק שריפות וכמה יש בועה ואיך פתאום ארה"ב מתנתקת משאר העולם. אני לא שותף לדעה זו ואני חלק מהתקשורת הכלכלית.    אני תמיד מזכיר לתלמידים שלי שהדבר הכי חשוב זה המצב הכללי. ואם הריבית עולה סימן שהאינפלציה עולה ואם האינפלציה עולה יש יותר ביקושים בשוק. אחוז האבטלה בשפל, השכר עולה, השוק מייצר מקומות עבודה חדשים והרוב נהנים מכך. ברור שיש גם חברות שנראות רע וימשיכו להיראות רע אבל זה לא הופך את שוק המניות למקום הכי רע להיות בו. ההפך הוא הנכון.   חברות כמו נטפליקס ואמזון ואפל ובואינג ועליבאבא ועוד עשרות רבות של חברות עשו מהלכים חזקים השנה על אף כל הידיעות השליליות . שוק המניות ברובו תנודתי יותר  ולא נותן לכם לישון בשקט . זו הסיבה מדוע הוא מסוכן יותר מאגרות חוב ובהחלט לא מתאים לכל משקיע .   כל החלטת השקעה מחייבת עבודה יסודית ומסודרת. כל אחד צריך להתאים את הסיכון הנוכחי לאופיו האישי. אבל אם הייתם שואלים את המשורר אני הייתי בוחר במצב קניה בפרופיל סיכון גבוה שבמידה ואהיה צודק בו אצמצם את פרופיל הסיכון ואקנה עוד מניות ובמידה ואטעה תמיד שמורה לי פקודת הסטופ שמאפשרת לי להיות גמיש בהתאם לרמת הסיכון שבחרתי.  הכותב יועץ בשירות האיתותים של אלומות ואנליסט שווקים חו"ל מטעם בורסה גרף. המאמר הוא דעה של הכותב, ולא משקף המלצה כלשהי מטעם מערכת ביזפורטל.

תגובות לכתבה(22):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 17.
    תותח! (ל"ת)
    ערן 19/04/2018 23:11
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    בדוי 29/03/2018 19:28
    הגב לתגובה זו
    והלך על החברות האלה. חברות כמו מאוד גדולות למשל כמו נטפליקס שצומחת מיום ליום גם בה יש אלמנט של סיכון מהסיבה שמספיקה פעם אחת שהם לא יצמחו בקצב מטורף כמו ברבעון הקודם וזהו מניה כזאת יכולה לרדת הרבה. + כל מה שקורה בשוק שהוא מאוד יקר זה במ יכול לגרום להמון בעיות ולהפסדים גדולים.
  • 15.
    כל הכבוד סוף כל סוף כתבה ראויה ואמיתית ולא מטעם (ל"ת)
    משקיע 28/03/2018 19:47
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    יפה מאד (ל"ת)
    משקיע 28/03/2018 19:46
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    רמי 27/03/2018 17:35
    הגב לתגובה זו
    העליות מנותקות מהערך הכלכלי. אין להם קטליזטור שמצדיק עליה כמו באמזון-עליה של כ50% בכמה חודשים! אם זה לא בועה אז מה זה? קיר בטון? ככה עם כולם. אתה עובד עם סטופים אז תפסיד כמה אחוזים אם אתה טועה. הרוב של המשקיעים עובדים בלי זה בתיק השקעות שלהם ועלולים להפסיד. האם Motley Fools אומר כמוכך אז כנראה שאתה צודק. אם אמר למכור או להוריד סיכון בפאנגים אז אתה טועה...
  • 12.
    אין היתיחסות להונאה הבנקאית? (ל"ת)
    thl zv a 27/03/2018 17:17
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    אם אתה משלם, אקנה איזה מנייה שתמליץ. חחח. (ל"ת)
    שחקן מעו"ף 27/03/2018 17:13
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    זה הזמן? 27/03/2018 17:05
    הגב לתגובה זו
    באפריל 2009 היה הזמן. אחרי עשר שנים של עליות זה לא הזמן הנכון להיכנס. הנאסדק עשה מאז 600% הS&P 300%. מי שהיה שם הרוויח יפה מאד. אבל להיכנס עכשיו זו ממש סכנה לכסף.
  • 9.
    אז איזה מניות עדיפות? הכתבה לא עונה על השאלה בכותרת! (ל"ת)
    מר בין 27/03/2018 16:09
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    יש עוד אפשרות "אל תתרשמו מהעליות" (ל"ת)
    "אל תתרשמו מהנפילות" 27/03/2018 15:50
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    מיקי 27/03/2018 15:48
    הגב לתגובה זו
    היי מוטי אני עוקב אחריך ועד כה זה דיי השתלם לי אז תודה
  • 6.
    צודק לחלוטין (ל"ת)
    אלי 27/03/2018 15:47
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    abc 27/03/2018 15:41
    הגב לתגובה זו
    אכן מרצדס רכב טוב ולכן הוא יקר! אך האם היית מוכן לרכוש אותו ב 5 מיליון שקל במקום 1 מיליון בגלל שהוא רכב טוב???
  • אם מאות מיליונים של אנשים חושבים שזה המחיר אז זה המחיר (ל"ת)
    אילן 28/03/2018 15:27
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    ניתוח ירוד ולא כלכלי 27/03/2018 15:33
    הגב לתגובה זו
    זה שכל הטמבלים רצים אחרי מנית נטפליקס לא אומר שכדאי לקנות, יש להתנתק מהעדר ולחשוב כלכלית ולראות שחלק מהמניות שציינת כמו נטפליקס ואמזון נסחרות במכפילי רווח גבוהים, ביום שהצמיחה בחברות האלו תחלש או תעצר המניות יחטפו 30-50%!!!
  • מוטי כהן 28/03/2018 15:31
    הגב לתגובה זו
    אם כך אני אחד מאותם טמבלים שהרוויחו מאות אחוזים ב4 השנים האחרונות על נטפליקס ואמזון . תפסיק להונות את עצמך ולחשוב רציונלית . מי שקבע שחברות צמיחה מנתחים לפי מכפיל לא יודע כלכלה וסתם מטעה אנשים . ביום שהחברות הללו לא יצמחו הן כבר לא יהיו חברות צמיחה ויש לי טיפ בשבילך . זה לא יקרה בהרף עין . חברה לא מאבדת צמיחה ככה סתם פתאום . להזכיר לך מה אמרו על אפל שמוכרים רק אייפון או מה אמרו על גוגל שמוכרים רק מנוע חיפוש ? אני אמשיך להקרא טמבל מבחינתך ואכה את המדדים אין לי בעיה להיות טמבל כזה לכל חיי :)
  • ערן 27/03/2018 15:47
    הגב לתגובה זו
    ביום שהצמיחה תעצר תכניס את הראש לאדמה. תסתכל על הנתונים של החברות האלה ואחכ תקבע מה נכון או לא .
  • 3.
    תומר 27/03/2018 15:25
    הגב לתגובה זו
    כששוק נופל הכל נופל גם הגדולות והטובות אחרי סייקל ארוך , מכפילים גבוהים, הזרמת כסף של בנקים מרכזיים, גירעון של ארהב גדל בטירוף , בנקים באירופה וכו....
  • 2.
    אבל גורביץ אמר ירידות. (ל"ת)
    אבי 27/03/2018 15:21
    הגב לתגובה זו
  • בא 27/03/2018 18:59
    הגב לתגובה זו
    כמעט תמיד בניגוד לניתוח טכני ,במיוחד בתקופה כזאת ,עם מדד פחד קופצני .
  • 1.
    רמה נמוכה (ל"ת)
    אני אני ואני 27/03/2018 15:12
    הגב לתגובה זו
  • בגלל זה הוא כותב ואתה קורא (ל"ת)
    אילן 28/03/2018 15:32
    הגב לתגובה זו
ניתוח טכני
צילום: רוי שיינמן באמצעות Copilot
ניתוח טכני

מניות קטנות - הזדמנויות גדולות

זיו סגל |
נושאים בכתבה ניתוח טכני


באחד המאמרים התייחסתי פה לשינויים בפרדיגמות הסיכון שהשוק עבר. את מרבית ספרי תאוריות ההשקעות והכלכלה כנראה אפשר לתת למחזור. היום אני רוצה להציע עוד שבירת פרדיגמה: מניות של חברות קטנות הן לא בהכרח הדבר הכי מסוכן כרגע. המניות האלו היו מדוכאות שנים ארוכות בצילה של הרשימה שהתחילה בארבע חברות גדולות והפכה להיות 7 המופלאות ובהכבדת הריבית הגבוהה. אבל, כשהמניות הגדולות בפרט ומניות ה  S&P500 בכלל השתלטו על מרבית העניין ושווי השוק נותרו הרבה מניות של חברות עם שווי שוק בינוני ונמוך מתחת לרדאר. 

את ההזדמנות שנוצרה ממחיש הגרף של הראסל 2000 שמיוצג כאן על ידי קרן הסל IWM. אחרי קפיצת הקורנה היא תקנה תיקון מתאים של 50% ואז טיפסה בהדרגה אל השיא ופרצה אותו. מכאן אמור להתפתח מומנום של מגמת עליה. על גרף העוצמה ההשוואתית אפשר לראות את חולשתה המתמשכת מול ה – S&P500 וכעת השאלה האם מערכת יחסים זו אכן משתנה. זהו אינדיקטור שנצטרך לעקוב אחריו.


מי שרוצה לעשות צעד נוסף בכיוון לתעשיה. לשיקולכם.ן. מבחינת הגרף אפשר לראות את הפריצה של השיא ואת העוצמה המתפרצת בהשוואה ל  IWM. היופי כאמור בניתוח טכני הוא שאנחנו פועלים על פי מה שאנחנו רואים ולא על פי מה שאנחנו חושבים. 

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

המטוס מספר 1 של מדינת ישראל

מתי עלה הרעיון לראשונה, איזה מטוס נבחר כדי למלא את הצורך, אילו טכנולוגיות הותקנו בו, איך נבחר שמו, וכמה כל זה עלה? כל מה שאפשר לספר על מטוס ה-VIP של מנהיגי המדינה



עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג איירבוס

מעטים הפרויקטים שעוררו בישראל כל כך הרבה סקרנות, ביקורת, שמועות וגם מסתורין כמו "כנף ציון", מטוס המנהיגים הרשמי של מדינת ישראל. למרות שכל ישראלי מכיר את שמו, רוב הסיפורים שמאחורי הפרויקט מעולם לא סופרו במלואם. מי חפץ בו? מי התנגד? אילו טכנולוגיות הותקנו בו? ומדוע המטוס כמעט לא המריא בכלל במשך שנים?

אומנם הפרויקט נולד מתוך צורך ביטחוני ותדמיתי, אך הפך במהרה לאחת הסאגות הארוכות בתולדות התחבורה האווירית בישראל. מאחורי הדלתות הסגורות, אנשי משרד הביטחון, חיל האוויר, יועצי תקשורת ומהנדסי תעופה ניהלו במשך שנים דיונים שהציבור כמעט ולא שמע עליהם.

הרעיון להצטייד במטוס ממשלתי רשמי עלה כבר בתחילת שנות ה־2000, אך רק ב-2013 הוקמה ועדת גולדברג בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג בשיתוף עם מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (מיל.) עידו נחושתן ואישים נוספים במטרה לבחון את ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס, את הבעיות במצב הקיים ואת הדרכים לתיקונן. לאחר שהוועדה שמעה חוות דעת של אישים מהמוסד, שב״כ והמטה לביטחון לאומי, המליצה והצדיקה את הצורך ברכישת מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה. 

מאחורי הקלעים, הסיבה לא נולדה רק מהפן הביטחוני אלא גם משורה של תקריות מביכות. למשל, בביקור מדיני בדרום אמריקה, מטוס אל על החכור למטרת הביקור כמעט ולא הורשה להמריא עקב מחלוקת בירוקרטית בין חברות שירותי הקרקע. המשלחת הישראלית נתקעה במשך שעות בטרמינל צדדי.

באירוע אחר, בעת ביקור באירופה, סודרה במטוס מסחרי “סוויטה” עבור ראש הממשלה, אך גודל המיטה ששלחו לא התאים לרוחב הדלת, והצוות נאלץ לפרק אותה במקום ולהרכיבה מחדש בתוך המטוס.