ירון שמיר
צילום: Bizportal

האם גם אתם אמורים לקבל החזר כספי מקרן הפנסיה?

המומחה הפנסיוני של Bizportal עם כל מה שאתם צריכים לדעת כדי לקבל את כספי הפנסיה שלכם בחזרה
ירון שמיר | (5)
נושאים בכתבה ירון שמיר פנסיה

מבוטחי קרנות הפנסיה החדשות סבלו מתופעה של "דמי ניהול" נוספים, שלילים בדרך כלל, שהופיעו בדוח השנתי שהם קיבלו בשנים האחרונות.

להלן דוגמא של דוח קרן פנסיה:

אם ניקח את דמי הניהול שניגבו מהעמית (1,087) ונחלק אותם ליתרת הכספים בקרן (313,411) נראה כי עמית זה ביצע מיקוח על דמי הניהול ולא משלם דמי ניהול מלאים. בנוסף נראה כי עלויות הביטוח שמשלם העמית הן נמוכות מאד אבל בשורה הרביעית המסומנת במלבן האדום ממתינה ההפתעה: 1,370 ש"ח!

 

כלומר, עוד סכום שהכפיל את דמי הניהול שנגבו באותה שנה וכל זה בגין מנגנון איזון אקטוארי?? זה בכלל משהו שיכולנו להתווכח עליו? אז זהו שלא.

ממה נבע הגרעון הזה?

בשביל להבין ממה נובע הגרעון צריך להבין את עיקרון פעולתה של קרן פנסיה חדשה. העיקרון הראשון פועל על העובדה כי בקרן הפנסיה כל העמיתים: אלו שמפקידים כספים ואלו שלא, אלה שיצאו לפנסיה ואלו שלא ערבים זה לזה.

 

העקרון השני כאשר קיים גרעון הקרן מחויבת לחזור לאיזון והאיזון חייב להיות מהמקורות של הקרן , כלומר העמיתים. אחרי שהבנו את העקרונות הללו נוכל להסביר כי הגירעונות בשנים האחרונות נבעו משתי סיבות עיקריות, סיבה אחת פנימית והשנייה חיצונית.

הסיבה הפנימית - עלויות ביטוח

 

עקב שינוי שנעשה במהלך שנת 2013 קטנו עלויות הביטוח שנגבו מעמיתי קרנות הפנסיה. חשוב לציין, קרנות הפנסיה לא קובעות את עלויות הביטוח על דעת עצמן אלא השינוי מוכתב על ידי הממונה על שוק ההון והביטוח.

 

ההפחתה היתה גבוהה מידי, בפועל נגבתה פחות מידי עלות ביטוח ביחס לתביעות וכתוצאה מכך כלל העמיתים, זוכרים, מימנו את עודף העלויות. אם עלויות הביטוח והגרעון היו נגבים מאותו רכיב הכל היה פשוט אבל בפועל עלויות הביטוח משולמות מהתשלום החודשי והגרעון נגזר באחוזים מהסכום הצבור. כך, נוצר מצב שבו העמיתים עם הצבירה הגבוהה נפגעו יותר.

 

הסיבה החיצונית - ריבית במשק ובעולם

 

בעולם של ריבית נמוכה ובחישוב פנסיה כפי שמתבצע בקרנות הפנסיה החדשות כל פנסיונר שיצא לפנסיה גרם לגרעון בקרן. הקיצבה שחושבה לפנסיונר היתה גבוהה מכפי שאפשר היה לשלם לו. כתוצאה מכך מי מימן את היציאה לפנסיה? נכון, כל העמיתים.

 

אז מה השתנה?

 

במהלך חודש יולי שינה האוצר את "הקצאת האג"ח המיועד" בקרנות הפנסיה ובכך טיפל בגרעון שגרמו הפנסיונרים. נסביר: לקרנות הפנסיה הקצאה של 30% אגח בתשואה של 4.86% ריאלי –אג"ח מיועד. סך נכסי הפנסיה החדשה עומדים על כ- 280 מיליארד ש"ח כך שעמיתי הקרנות זכאים לקבל כ-85 מיליארד ש"ח באג"ח מיועד.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

 

אם עד היום כל עמיתי קרנות הפנסיה קיבלו הקצאה שווה של אותו אג"ח החל מיולי הפנסיונרים מקבלים על 60% מנכסיהם אג"ח מיועד והיתרה מתחלקת בין שאר העמיתים. בקרנות הפנסיה היום כ- 18 מיליארד ש"ח נכסי פנסיונרים כך שהאגח יתחלק בצורה הבאה, הפנסיונרים יקבלו כ-10.8 מיליארד ש"ח הקצאה (60%) והיתרה תחולק לעמיתים (28.5%).

 

שינוי זה יגרום לכך שהפנסיונרים כבר לא יגרמו לגרעון כה גדול וכתוצאה מהחישוב מחדש יוחזר חלק מהגרעון שנלקח בעבר לכלל העמיתים. השינוי השני יהיה בעדכון של עלויות הביטוח. עלות הביטוח לנכות תגדל ועלות הביטוח לשארים תקטן. כתוצאה מכך צפוי להתאפס גם הגרעון שנבע מעלויות הביטוח.

 

בשורה התחתונה

 

כתוצאה משני השינויים הללו במהלך חודש נובמבר יחולק העודף (שכפי שראינו היה בעבר שלילי) לעמיתי קרנות הפנסיה ועקב השינויים אמורים כל העמיתים לקבל כסף חזרה לחשבונות שלהם. כמובן שמי שלא יהיה עמית בקופה במועד החלוקה לא יקבל חזרה את אותו עודף שאמור להיות מחולק גם אם בעבר נגבה ממנו הגרעון.

 

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    האם רלוונטי גם לקרן פנסיה משלימה בלי כיסוי ביטוחי בכלל? (ל"ת)
    דינה 05/11/2017 11:02
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    ליאור 27/09/2017 21:31
    הגב לתגובה זו
    שלום. כתבה מאוד מועילה וברורה. אך בכל זאת עלתה לי שאלה: לפני כחודשיים עברתי קרן פנסיה ממבטחים למיטב דש אבל התברר כי מיטב דש עדיין לא ביקשו את הכסף שהיה צבור לי בממבטחים (כ 300 אלף) בנתיים הפסקתי להפקיד למבטחים והתחלתי להפקיד למיטב דש. האם כרגע עדיף לי לבטל את המהלך ולחכות עד אחרי חלוקת העודף האקטוארי? האםציש הבדל בחלוקת הרווחים בין הקרנות השונות או שזה לא משנה וגםצאם אעבור היום למיטב דש אז אקבל מהם את אותו הסכום שהייתי מקבל ממבטחים?
  • 2.
    אופיר 25/09/2017 23:09
    הגב לתגובה זו
    מה יחס העליות של נניח אותם סכומים ברכיבים ביטוחיים בביטוח מנהלים מול קרן פנסיה כיום ו אחרי יולי ??
  • ירון 27/09/2017 12:14
    הגב לתגובה זו
    הגדרתית עלויות ביטוח גם לפני וגם אחרי הן הנמוכות ביותר שקימות בהפרשים גדולים יחד עם זאת יש לזכור כי מדובר רק על פנסית שארים בעוד בביטוח אפשר לקנות סכום חד פעמי וכמובן שמדובר על תשלום לשארים המוגדרים בתקנון בעוד שבביטוח ניתן לקבוע מוטבים שאינם שארים (לדוגמא ילדים מעל גיל 21)
  • 1.
    פדויים 12/6 הוד השרון (ל"ת)
    נעמי היים 25/09/2017 21:00
    הגב לתגובה זו
משקיע מבצע ניתוח טכני, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Geminiמשקיע מבצע ניתוח טכני, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Gemini

מהו הסיכון הגדול למשקיעים ב-2026 ואיך הוא יכול להיות דווקא הזדמנות בשבילכם?

הכנסות ותחזיות ל-2026. האם מניות פנסוניק וסימנס מעניינות? ומה הכיוון של אירופה?

זיו סגל |
נושאים בכתבה פנסוניק סימנס

אנחנו מתחילים את ההכנות שלנו להמראת 2026. אפשר להדק חגורות. כמיטב המסורת נקרא ונצליב בין תחזיות הגופים הגדולים שמעסיקים את מיטב המומחים והאסטרטגים ונבדוק אותן על הגרף. הגרף יכריע!

 

ג׳י פי מורגן מסכמים את התחזית שלהם באמירה ש״הסיכון הגבוה ביותר למשקיעים ב-2026 הוא אי חשיפה לכוחות שמעצבים את הכלכלה בעשור הקרוב.״ מה הם הכוחות?

1. מהפכת ה-AI ושלושת מרכיבי הענף: חברות הטכנולוגיה הגדולות, חברות שרשרת האספקה וחברות שמטמיעות AI.

2. מגלובליזציה לפיצול עולמי ויצירת גושים עולמיים. שיקולי ביטחון, אנרגיה ושרשראות אספקה גוברים על שיקולי יעילות. מודגשות המגמות הבאות: אירופה – השקעה בתחומי הגנה, ארצות הברית – השקעה במפעלים מקומיים (INTC זוכה לציון מיוחד), סין - השקעה ב-AI ודרום אמריקה כמקור למשאבי טבע קריטיים.

3.אינפלציה גבוהה ובלתי יציבה. התשובה היא השקעה בנכסים ריאליים וסחורות. ציון מיוחד מקבלות קרנות ה-REIT בתחום מרכזי הנתונים. כמו כן משתמע ביקוש לנדל״ן בארה״ב וממנו נגזר ביקוש לתשתיות נדל״ן.

 

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר

קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג


ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.

ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.

האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.

בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.

גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.