על פרמיית הסיכון בשווקים, ו-3 מניות מעניינות
שבוע מעניין עבר על השווקים. מצד אחד השווקים כמעט ולא תמחרו את הסיכון של תרחיש קיצוני בבחירות בצרפת ומצד שני, לאחר צפירת ההרגעה מיום ראשון עם היוודע תוצאות הבחירות לפיהן עמנואל מקרון המתמודד המרכז ליברלי זכה ב-23.75% מהקולות ועשוי על פי התחזיות לגבור על מועמדת הימין הקיצוני לה פן בבחירות ב-7 במאי, מתחזקות ההערכות לפיהן צרפת לא תגלוש לבדלנות דוגמת הברקזיט ותישאר בגוש האירו על כל המשמעויות הכלכליות שיש לכך.
על כן, ראינו בימים האחרונים מהלך עליות משמעותי בבורסות אירופה. כעת עולה השאלה, אם לאחר התחזקות מסוימת ברמת הוודאות של המשך קיומו של גוש האירו, האם כדאי להגדיל חשיפה למניות באירופה?
נתחיל ממה שכולם יודעים ורובנו מסכימים. שוקי המניות ככללותם אינם זולים וחלקם אף יקרים כמעט בכל אמת מידה כלכלית בהשוואה לממוצע הרב שנתי. רמות המכפילים בעיקר בארה"ב, וכן גם באירופה אינו זולות, בין אם אנחנו מסתכלים על מכפילים של השנה האחרונה וגם על מכפילים עתידיים.
מדדי המניות העיקריים באירופה כבר שנים נסחרים ברמות מכפילים נמוכות מארה"ב ואין זה חדש, ועדיין החסירו בתשואה בלא מעט שנים ממדדי המניות בארה"ב ושאר העולם. עם זאת, אם נסתכל על פרמיות הסיכון של שווקי המניות נקבל תמונת מצב שיכולה להטות את הכף בצורה משמעותית.
- הבריחה היהודית המבוהלת מגולדרס גרין
- אירופה בעליות, החוזים בוול סטריט בירוק בוהק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תחילה נסביר מהי פרמיית הסיכון של שוק מניות. הפרמיה מתבטאת בתשואה העודפת הצפויה הנגזרת מרווחי החברות ("תשואת רווחי החברות" או בלעז "Earnings Yield") בניכוי התשואה הגלומה באג"ח עשר שנים של אותה מדינה.
לצורך הדוגמה, אם מכפיל מדד ה-S&P 500 0.11% הוא 22 (המגלם תשואת רווחי חברות של 4.54%) בעוד תשואת אג"ח עשר שנים בארה"ב היא 2.3%, אזי פרמיית הסיכון הינה בקירוב 2.24%. את אותו המבחן אפשר לבצע עבור כל מדינה. אם נסתכל בהשוואה היסטורית של פרמיות הסיכון של שווקי המניות בארה"ב, בריטניה וגרמניה, נוכל לראות שבשנתיים האחרונות נפתח פער משמעותי לטובת האטרקטיביות של שווקי המניות באירופה.
אם לאחר הירידות של שנת 2008 התזוזה בפרמיות הסיכון הייתה מקבילה בכל השווקים, אנחנו יכולים לראות שבשנתיים האחרונות חל תהליך שונה ונוצרו פערים משמעותיים שהתרחבו בין השאר בגלל העובדה שהייתה ירידה משמעותית יותר בתשואות האג"ח באירופה מאשר בארה"ב בגין תכניות ההרחבה חסרות התקדים מצד הבנק המרכזי באירופה.
- מהו הסיכון הגדול למשקיעים ב-2026 ואיך הוא יכול להיות דווקא הזדמנות בשבילכם?
- איך תשפיע הורדת הריבית על רווחי חברות הנדל"ן המניב?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
נוסיף לכך את העובדה שהמטבעות נחלשו בצורה משמעותית ותומכים ברווחי החברות (בעיקר ביצואנים) ונוכל לגבש עמדה זהירה לפיה יש הגיון בהסטת הרכיב המנייתי מארה"ב לאירופה. עם זאת, נוכח העובדה ששווקי המניות אינם זולים מלכתחילה הרי שתהליך זה מצריך קפדנות יתרה בבחירת מניות שכן אנחנו לא נמצאים בתקופה שבה "כל מטאטא פוגע".
ישנן לא מעט חברות אירופאיות שמושפעות יותר מהכלכלה הגלובלית ופחות מהמצב הספציפי באירופה והן אטרקטיביות באופן יחסי לחברות מקבילות בארה"ב, וצפויות ליהנות לא מעט מחולשת המטבע המקומי. להלן כמה דוגמאות למניות משלושה מטבעות שונים.
1. אקסור NV (סימול: EXO, נסחרת במילאן, איטליה) - באמצעות חברת האחזקות, המוחזקת על ידי לא מעט משקיעי ערך ידועים, ניתן להיחשף למגוון רחב של חברות בעיקר מתעשיית הרכב כגון פרארי, פיאט וחברות מתחום הביטוח ביבשת. למרות הביצועים המצוינים של המניה בשנה האחרונה, החברה עדין משקפת מכפיל הון של 1.1, ונסחרת במכפיל 11.8 על רווחי שנה שעברה ולא מעט אחזקות שנסחרות מתחת לשוויון הכלכלי.
2. נוברטיס (סימול: NESN, נסחרת בשוויץ או בארה"ב NVS) - חברת התרופות השנייה בגודלה בעולם שעברה תקופה לא קלה, ולמרות היותה חברה שוויצרית החושפת אותנו לפרנק השוויצרי, לחברה פורטפוליו מוצרים נרחב מאוד שנמכר ברחבי העולם. הפטנטים שברשותה, רשת ההפצה המפלצתית והיתרונות לגודל הופכים את החברה לחברת Wide Moat קלאסית, אשר לה יתרונות תחרותיים משמעותיים. החברה נחשבת לאחת החברות המעניינות בסקטור הפארמה, שעבר שנה לא קלה.
3. איזיג'ט (סימול: EZJ, נסחרת בבריטניה) - חברת הלואו-קוסט הבריטית המוכרת. למרות ההאטה בצמיחה של השנתיים האחרונות, לחברה הנהלה שהוכיחה יכולת מצוינת בשנים האחרונות, גם בתנאי משבר. החברה נסחרת במכפיל 10.8 על רווחי שנה שעברה. הסקטור צפוי להמשיך ליהנות מחולשת מחירי האנרגיה וכן תעשיית הלואו קוסט צפויה להמשיך להתפתח באירופה ובעולם. כאן אסייג ואומר שהסיכון העסקי גדול יותר משתי החברות שצוינו מעלה, אך השילוב של מחירי אנרגיה חלשים, פאונד חלש מול האירו ושיפור בצמיחה האירופאית צפויים לתת לחברה זריקת עידוד.
הכותב הוא דניאל ארד, שותף ומנכ"ל קוואנטום שוקי הון
- 7.יואל 04/06/2017 03:06הגב לתגובה זוהם מנהלים זירת סוחר ע"י ברוקר שמאפשר מסחר במט"ח וCFD דרך סניפים בשוויץ ובהונג קונג ובנוסף הם משווקים מטח גם של GFT באנגליה, הם טוענים שהם מנתקים את המטח והCFD אבל מדובר באחיזת עיניים בשיחה שעשיתי עם החדר עסקאות באירופה פתחו לי את ההרשאות של המטח והCFD ללא שום בעיה ואמרו שהייתי יכול לעשות זאת לבד מהניהול חשבון. הרשות צריכה לאכוף על קוואנטום ושותופתיה רישיון זירת סוחר כמו שהרשות ביקשה מהברוקר האמריקאי FXCM שיש לו נציגות בישראל. בינתים קוואנטם עובדים בצורה לא חוקית ומנהלים זירת סוחר בישראל ללא רישיון ובניגוד אינטרסים מוחלט של ניהול תיקים בנוסף. הרשות לניע צריכה לאכוף.
- 6.לקוח של קוונאטום 23/05/2017 17:24הגב לתגובה זואחד האנשים הכי מקצועיים וחריפים שפגשתי , מומחה לשוק האג"ח והאופציות . ממליץ בחום.
- 5.כתבה מענייינת 03/05/2017 21:50הגב לתגובה זועובדת איתם כבר 4 שנים ונהנית מהתוצאות ומהיחס האישי. כעת קוראת את המאמר ונהנית מאוד!!
- 4.גיורא כץ 03/05/2017 12:18הגב לתגובה זואני חושב שאולי תכתוב מה היו הביצועים שאני חייב לציין גרועים מאוד ב2016 וגם 2015 ו 2014, לפני שמציגים אותך כמומחה השקעות.
- קוונאטום 23/05/2017 17:31הגב לתגובה זוגיורא שלום , מבדיקה שערכנו מעולם לא היה לקוח בשם גיורא כץ אשר ניהל אצלנו תיק השקעות , אנו פועלים מעל לעשור בשוק המקומי והאמרקיאי וגאים בביצועינו אשר לרוב הינם גבוהים מגופי השקעות מתחרים, כמובן ניתן להציג תשואות בפגישה מול מנהל תיקים בהתאם להוראות הרשות . חבל שאתה מנצל את במת הכתבה המקצועית לביצוע שיימינג בשם בדוי . מאחל לך המון הצלחה ואהבת חינם!
- 3.תמיר 30/04/2017 15:25הגב לתגובה זופייטון ותעשיית הרכב החשמלי ! למי שמחפש עוד חברה הקשורה ישירות לתעשיית הרכב החשמלי כדאי שיציץ בדוחות של "פייטון" בקצרה. הטענה מהירה של סוללות לרכב חשמלי דורשת שנאים מיוחדים . פייטון כבר שם !! כולל חתימת חוזים עם יצרני רכב .חלק משמעותי שהולך וגדל מהמכירות .כבר מופנה לתעשיית הרכב וכנראה שהחלק הזה עומד לגדול בצורה משמעותית ! שווי השוק של החברה 150 מליון שח לחברה מעל 20 מליון דולר בקופה מה שנותן הגנה מסויימת למשקיעים . למתענינים ! מציע לקרוא היטב את הדוחות לפני שמקבלים החלטה !!! אני מחזיק במניה וייתכן שהאוביקטיביות שלי מוטלת בספק . בהצלחה
- 2.אאא 27/04/2017 17:26הגב לתגובה זואין על קוונטום
- גיורא כץ 03/05/2017 12:33הגב לתגובה זוביצועים כושלים ואינספור תירוצים, חברה שהסבה ומסבה עדיין נזקים למשקיעיה. אינני יודע אם אתה עובד שם כי כתבת כך אבל אני הפסדתי 38% מערך התיק משנת 2014 שאני שם.
- 1.ירון 27/04/2017 15:58הגב לתגובה זואבל עדיין יש סימן שאלה אם הימין הקיצוני יעלה אז נראה תמונת מצב אחרת
משקיע מבצע ניתוח טכני, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Geminiמהו הסיכון הגדול למשקיעים ב-2026 ואיך הוא יכול להיות דווקא הזדמנות בשבילכם?
הכנסות ותחזיות ל-2026. האם מניות פנסוניק וסימנס מעניינות? ומה הכיוון של אירופה?
אנחנו מתחילים את ההכנות שלנו להמראת 2026. אפשר להדק חגורות. כמיטב המסורת נקרא ונצליב בין תחזיות הגופים הגדולים שמעסיקים את מיטב המומחים והאסטרטגים ונבדוק אותן על הגרף. הגרף יכריע!
ג׳י פי מורגן מסכמים את התחזית שלהם באמירה ש״הסיכון הגבוה ביותר למשקיעים ב-2026 הוא אי חשיפה לכוחות שמעצבים את הכלכלה בעשור הקרוב.״ מה הם הכוחות?
1. מהפכת ה-AI ושלושת מרכיבי הענף: חברות הטכנולוגיה הגדולות, חברות שרשרת האספקה וחברות שמטמיעות AI.
2. מגלובליזציה לפיצול עולמי ויצירת גושים עולמיים. שיקולי ביטחון, אנרגיה ושרשראות אספקה גוברים על שיקולי יעילות. מודגשות המגמות הבאות: אירופה – השקעה בתחומי הגנה, ארצות הברית – השקעה במפעלים מקומיים (INTC זוכה לציון מיוחד), סין - השקעה ב-AI ודרום אמריקה כמקור למשאבי טבע קריטיים.
- פנסוניק מורידה תחזיות: שוק הסוללות נחלש, ומה הקשר לטסלה?
- טאואר מאריכה את ההסכם עם פנסוניק, ההכנסות ייחתכו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3.אינפלציה גבוהה ובלתי יציבה. התשובה היא השקעה בנכסים ריאליים וסחורות. ציון מיוחד מקבלות קרנות ה-REIT בתחום מרכזי הנתונים. כמו כן משתמע ביקוש לנדל״ן בארה״ב וממנו נגזר ביקוש לתשתיות נדל״ן.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIהמטוס מספר 1 של מדינת ישראל
מתי עלה הרעיון לראשונה, איזה מטוס נבחר כדי למלא את הצורך, אילו טכנולוגיות הותקנו בו, איך נבחר שמו, וכמה כל זה עלה? כל מה שאפשר לספר על מטוס ה-VIP של מנהיגי המדינה
מעטים הפרויקטים שעוררו בישראל כל כך הרבה סקרנות, ביקורת, שמועות וגם מסתורין כמו "כנף ציון", מטוס המנהיגים הרשמי של מדינת ישראל. למרות שכל ישראלי מכיר את שמו, רוב הסיפורים שמאחורי הפרויקט מעולם לא סופרו במלואם. מי חפץ בו? מי התנגד? אילו טכנולוגיות הותקנו בו? ומדוע המטוס כמעט לא המריא בכלל במשך שנים?
אומנם הפרויקט נולד מתוך צורך ביטחוני ותדמיתי, אך הפך במהרה לאחת הסאגות הארוכות בתולדות התחבורה האווירית בישראל. מאחורי הדלתות הסגורות, אנשי משרד הביטחון, חיל האוויר, יועצי תקשורת ומהנדסי תעופה ניהלו במשך שנים דיונים שהציבור כמעט ולא שמע עליהם.
הרעיון להצטייד במטוס ממשלתי רשמי עלה כבר בתחילת שנות ה־2000, אך רק ב-2013 הוקמה ועדת גולדברג בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג בשיתוף עם מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (מיל.) עידו נחושתן ואישים נוספים במטרה לבחון את ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס, את הבעיות במצב הקיים ואת הדרכים לתיקונן. לאחר שהוועדה שמעה חוות דעת של אישים מהמוסד, שב״כ והמטה לביטחון לאומי, המליצה והצדיקה את הצורך ברכישת מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה.
מאחורי הקלעים, הסיבה לא נולדה רק מהפן הביטחוני אלא גם משורה של תקריות מביכות. למשל, בביקור מדיני בדרום אמריקה, מטוס אל על החכור למטרת הביקור כמעט ולא הורשה להמריא עקב מחלוקת בירוקרטית בין חברות שירותי הקרקע. המשלחת הישראלית נתקעה במשך שעות בטרמינל צדדי.
- בואינג מזנקת ב-10%: מצפה לעלייה במסירות מטוסים ב-2026 ולתזרים חיובי של מיליארדים
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באירוע אחר, בעת ביקור באירופה, סודרה במטוס מסחרי “סוויטה” עבור ראש הממשלה, אך גודל המיטה ששלחו לא התאים לרוחב הדלת, והצוות נאלץ לפרק אותה במקום ולהרכיבה מחדש בתוך המטוס.
