דניאל ארד
צילום: יח"צ

על פרמיית הסיכון בשווקים, ו-3 מניות מעניינות

דניאל ארד | (9)
נושאים בכתבה אירופה

שבוע מעניין עבר על השווקים. מצד אחד השווקים כמעט ולא תמחרו את הסיכון של תרחיש קיצוני בבחירות בצרפת ומצד שני, לאחר צפירת ההרגעה מיום ראשון עם היוודע תוצאות הבחירות לפיהן עמנואל מקרון המתמודד המרכז ליברלי זכה ב-23.75% מהקולות ועשוי על פי התחזיות לגבור על מועמדת הימין הקיצוני לה פן בבחירות ב-7 במאי, מתחזקות ההערכות לפיהן צרפת לא תגלוש לבדלנות דוגמת הברקזיט ותישאר בגוש האירו על כל המשמעויות הכלכליות שיש לכך. 

על כן, ראינו בימים האחרונים מהלך עליות משמעותי בבורסות אירופה. כעת עולה השאלה, אם לאחר התחזקות מסוימת ברמת הוודאות של המשך קיומו של גוש האירו, האם כדאי להגדיל חשיפה למניות באירופה?

נתחיל ממה שכולם יודעים ורובנו מסכימים. שוקי המניות ככללותם אינם זולים וחלקם אף יקרים כמעט בכל אמת מידה כלכלית בהשוואה לממוצע הרב שנתי. רמות המכפילים בעיקר בארה"ב, וכן גם באירופה אינו זולות, בין אם אנחנו מסתכלים על מכפילים של השנה האחרונה וגם על מכפילים עתידיים.

מדדי המניות העיקריים באירופה כבר שנים נסחרים ברמות מכפילים נמוכות מארה"ב ואין זה חדש, ועדיין החסירו בתשואה בלא מעט שנים ממדדי המניות בארה"ב ושאר העולם. עם זאת, אם נסתכל על פרמיות הסיכון של שווקי המניות נקבל תמונת מצב שיכולה להטות את הכף בצורה משמעותית.

תחילה נסביר מהי פרמיית הסיכון של שוק מניות. הפרמיה מתבטאת בתשואה העודפת הצפויה הנגזרת מרווחי החברות ("תשואת רווחי החברות" או בלעז "Earnings Yield") בניכוי התשואה הגלומה באג"ח עשר שנים של אותה מדינה.

לצורך הדוגמה, אם מכפיל מדד ה-S&P 500 -0.63% הוא 22 (המגלם תשואת רווחי חברות של 4.54%) בעוד תשואת אג"ח עשר שנים בארה"ב היא 2.3%, אזי פרמיית הסיכון הינה בקירוב 2.24%. את אותו המבחן אפשר לבצע עבור כל מדינה. אם נסתכל בהשוואה היסטורית של פרמיות הסיכון של שווקי המניות בארה"ב, בריטניה וגרמניה, נוכל לראות שבשנתיים האחרונות נפתח פער משמעותי לטובת האטרקטיביות של שווקי המניות באירופה.

אם לאחר הירידות של שנת 2008 התזוזה בפרמיות הסיכון הייתה מקבילה בכל השווקים, אנחנו יכולים לראות שבשנתיים האחרונות חל תהליך שונה ונוצרו פערים משמעותיים שהתרחבו בין השאר בגלל העובדה שהייתה ירידה משמעותית יותר בתשואות האג"ח באירופה מאשר בארה"ב בגין תכניות ההרחבה חסרות התקדים מצד הבנק המרכזי באירופה.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

נוסיף לכך את העובדה שהמטבעות נחלשו בצורה משמעותית ותומכים ברווחי החברות (בעיקר ביצואנים) ונוכל לגבש עמדה זהירה לפיה יש הגיון בהסטת הרכיב המנייתי מארה"ב לאירופה. עם זאת, נוכח העובדה ששווקי המניות אינם זולים מלכתחילה הרי שתהליך זה מצריך קפדנות יתרה בבחירת מניות שכן אנחנו לא נמצאים בתקופה שבה "כל מטאטא פוגע".

ישנן לא מעט חברות אירופאיות שמושפעות יותר מהכלכלה הגלובלית ופחות מהמצב הספציפי באירופה והן אטרקטיביות באופן יחסי לחברות מקבילות בארה"ב, וצפויות ליהנות לא מעט מחולשת המטבע המקומי. להלן כמה דוגמאות למניות משלושה מטבעות שונים.

1. אקסור NV (סימול: EXO, נסחרת במילאן, איטליה) - באמצעות חברת האחזקות, המוחזקת על ידי לא מעט משקיעי ערך ידועים, ניתן להיחשף למגוון רחב של חברות בעיקר מתעשיית הרכב כגון פרארי, פיאט וחברות מתחום הביטוח ביבשת. למרות הביצועים המצוינים של המניה בשנה האחרונה, החברה עדין משקפת מכפיל הון של 1.1, ונסחרת במכפיל 11.8 על רווחי שנה שעברה ולא מעט אחזקות שנסחרות מתחת לשוויון הכלכלי.

2. נוברטיס (סימול: NESN, נסחרת בשוויץ או בארה"ב NVS) - חברת התרופות השנייה בגודלה בעולם שעברה תקופה לא קלה, ולמרות היותה חברה שוויצרית החושפת אותנו לפרנק השוויצרי, לחברה פורטפוליו מוצרים נרחב מאוד שנמכר ברחבי העולם. הפטנטים שברשותה, רשת ההפצה המפלצתית והיתרונות לגודל הופכים את החברה לחברת Wide Moat קלאסית, אשר לה יתרונות תחרותיים משמעותיים. החברה נחשבת לאחת החברות המעניינות בסקטור הפארמה, שעבר שנה לא קלה.

3. איזיג'ט (סימול: EZJ, נסחרת בבריטניה) - חברת הלואו-קוסט הבריטית המוכרת. למרות ההאטה בצמיחה של השנתיים האחרונות, לחברה הנהלה שהוכיחה יכולת מצוינת בשנים האחרונות, גם בתנאי משבר. החברה נסחרת במכפיל 10.8 על רווחי שנה שעברה. הסקטור צפוי להמשיך ליהנות מחולשת מחירי האנרגיה וכן תעשיית הלואו קוסט צפויה להמשיך להתפתח באירופה ובעולם. כאן אסייג ואומר שהסיכון העסקי גדול יותר משתי החברות שצוינו מעלה, אך השילוב של מחירי אנרגיה חלשים, פאונד חלש מול האירו ושיפור בצמיחה האירופאית צפויים לתת לחברה זריקת עידוד.

הכותב הוא דניאל ארד, שותף ומנכ"ל קוואנטום שוקי הון

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    יואל 04/06/2017 03:06
    הגב לתגובה זו
    הם מנהלים זירת סוחר ע"י ברוקר שמאפשר מסחר במט"ח וCFD דרך סניפים בשוויץ ובהונג קונג ובנוסף הם משווקים מטח גם של GFT באנגליה, הם טוענים שהם מנתקים את המטח והCFD אבל מדובר באחיזת עיניים בשיחה שעשיתי עם החדר עסקאות באירופה פתחו לי את ההרשאות של המטח והCFD ללא שום בעיה ואמרו שהייתי יכול לעשות זאת לבד מהניהול חשבון. הרשות צריכה לאכוף על קוואנטום ושותופתיה רישיון זירת סוחר כמו שהרשות ביקשה מהברוקר האמריקאי FXCM שיש לו נציגות בישראל. בינתים קוואנטם עובדים בצורה לא חוקית ומנהלים זירת סוחר בישראל ללא רישיון ובניגוד אינטרסים מוחלט של ניהול תיקים בנוסף. הרשות לניע צריכה לאכוף.
  • 6.
    לקוח של קוונאטום 23/05/2017 17:24
    הגב לתגובה זו
    אחד האנשים הכי מקצועיים וחריפים שפגשתי , מומחה לשוק האג"ח והאופציות . ממליץ בחום.
  • 5.
    כתבה מענייינת 03/05/2017 21:50
    הגב לתגובה זו
    עובדת איתם כבר 4 שנים ונהנית מהתוצאות ומהיחס האישי. כעת קוראת את המאמר ונהנית מאוד!!
  • 4.
    גיורא כץ 03/05/2017 12:18
    הגב לתגובה זו
    אני חושב שאולי תכתוב מה היו הביצועים שאני חייב לציין גרועים מאוד ב2016 וגם 2015 ו 2014, לפני שמציגים אותך כמומחה השקעות.
  • קוונאטום 23/05/2017 17:31
    הגב לתגובה זו
    גיורא שלום , מבדיקה שערכנו מעולם לא היה לקוח בשם גיורא כץ אשר ניהל אצלנו תיק השקעות , אנו פועלים מעל לעשור בשוק המקומי והאמרקיאי וגאים בביצועינו אשר לרוב הינם גבוהים מגופי השקעות מתחרים, כמובן ניתן להציג תשואות בפגישה מול מנהל תיקים בהתאם להוראות הרשות . חבל שאתה מנצל את במת הכתבה המקצועית לביצוע שיימינג בשם בדוי . מאחל לך המון הצלחה ואהבת חינם!
  • 3.
    תמיר 30/04/2017 15:25
    הגב לתגובה זו
    פייטון ותעשיית הרכב החשמלי ! למי שמחפש עוד חברה הקשורה ישירות לתעשיית הרכב החשמלי כדאי שיציץ בדוחות של "פייטון" בקצרה. הטענה מהירה של סוללות לרכב חשמלי דורשת שנאים מיוחדים . פייטון כבר שם !! כולל חתימת חוזים עם יצרני רכב .חלק משמעותי שהולך וגדל מהמכירות .כבר מופנה לתעשיית הרכב וכנראה שהחלק הזה עומד לגדול בצורה משמעותית ! שווי השוק של החברה 150 מליון שח לחברה מעל 20 מליון דולר בקופה מה שנותן הגנה מסויימת למשקיעים . למתענינים ! מציע לקרוא היטב את הדוחות לפני שמקבלים החלטה !!! אני מחזיק במניה וייתכן שהאוביקטיביות שלי מוטלת בספק . בהצלחה
  • 2.
    אאא 27/04/2017 17:26
    הגב לתגובה זו
    אין על קוונטום
  • גיורא כץ 03/05/2017 12:33
    הגב לתגובה זו
    ביצועים כושלים ואינספור תירוצים, חברה שהסבה ומסבה עדיין נזקים למשקיעיה. אינני יודע אם אתה עובד שם כי כתבת כך אבל אני הפסדתי 38% מערך התיק משנת 2014 שאני שם.
  • 1.
    ירון 27/04/2017 15:58
    הגב לתגובה זו
    אבל עדיין יש סימן שאלה אם הימין הקיצוני יעלה אז נראה תמונת מצב אחרת
הנשיא טראמפ עולה על מדרגות מטוס Air force oneהנשיא טראמפ עולה על מדרגות מטוס Air force one

הבית הלבן באוויר: סיפורו של המטוס שהוביל את הנשיא טראמפ לישראל

מטוס ה-Air Force One הוא אחד הסמלים המובהקים של ההנהגה, הביטחון ומדיניות החוץ של ארה"ב. מתי עלה לראשונה הרעיון של מטוס אישי לנשיא, איך התפתח ומה קורה היום בתוככי כלי התעופה הכי מפורסם בעולם 

עופר הבר |
נושאים בכתבה טראמפ בואינג


מטוס ה-Air Force One הוא לא רק כלי תחבורה אווירי. הוא סמל יוקרתי ועוצמתי של נשיא ארצות הברית, מעין ארמון מעופף שמסמל את מעמדו המיוחד של הנשיא. מטוס זה מסמל את עוצמת ארה״ב ועבורנו, בנחיתתו בישראל, את הרגעים הבלתי נשכחים של שחרור החטופים כשהלב של כולנו החסיר פעימה. המטוס טס בגובה נמוך מול חופי ישראל וביצע מחווה מעל כיכר החטופים בתל אביב לפני נחיתתו בנתב״ג. 

אז מה הסיפור של כלי התעופה שהוא הרבה יותר ממטוס?

מטוס אייר פורס 1 הוא אחד הסמלים המובהקים ביותר של נשיאות ארצות הברית ושל העוצמה האמריקאית בעולם. מעבר לנצנוצי הצבעים והסמל הלאומי, ההיסטוריה של המטוסים הנשיאותיים עד ליצירת המטוס המיוחד במינו שאנו מכירים היום, הייתה מורכבת ומרתקת וכללה טכנולוגיות ואמצעים ביטחוניים מתקדמים, שינויים וחידושים שהוטמעו בו והפכו את אייר פורס 1 לבית הלבן המעופף. 

הנשיא טראמפ נוהג לנהל שיחות עם כתבים ועם צוותי הסיקור היושבים באייר פורס 1, לעיתים תוך כדי טיסה, מה שיוצר אווירה ייחודית של נגישות וקרבה אל הצוות התקשורתי למרות הגבלות האבטחה.

זוג מטוסי בואינג שמפיקים את כל צורכי הנשיא

בכל פעם שנשיא ארצות הברית עולה לטיסה על מטוס של חיל האוויר האמריקאי, המטוס מקבל את הכינוי Air Force One, שהוא אות הקריאה הרשמי במהלך טיסתו. השם "אייר פורס 1" הוא למעשה אות הקריאה הרשמי לכל מטוס שמטיס את נשיא ארצות הברית. משמעות הדבר היא שכל מטוס של חיל האוויר האמריקאי שבו טס הנשיא באותו רגע, מקבל את הכינוי הזה. 

רוב הזמן, הכינוי מתייחס לזוג מטוסי בואינג מדגם VC-25A (גירסה מיוחדת ומתוחזקת של בואינג 747-200B), שמשרתים את הנשיא ומפיקים את כל צרכיו, מהבטיחות והתקשורת ועד הנוחות והייעוץ המדיני.

הנשיא טראמפ עולה על מדרגות מטוס Air force oneהנשיא טראמפ עולה על מדרגות מטוס Air force one

הבית הלבן באוויר: סיפורו של המטוס שהוביל את הנשיא טראמפ לישראל

מטוס ה-Air Force One הוא אחד הסמלים המובהקים של ההנהגה, הביטחון ומדיניות החוץ של ארה"ב. מתי עלה לראשונה הרעיון של מטוס אישי לנשיא, איך התפתח ומה קורה היום בתוככי כלי התעופה הכי מפורסם בעולם 

עופר הבר |
נושאים בכתבה טראמפ בואינג


מטוס ה-Air Force One הוא לא רק כלי תחבורה אווירי. הוא סמל יוקרתי ועוצמתי של נשיא ארצות הברית, מעין ארמון מעופף שמסמל את מעמדו המיוחד של הנשיא. מטוס זה מסמל את עוצמת ארה״ב ועבורנו, בנחיתתו בישראל, את הרגעים הבלתי נשכחים של שחרור החטופים כשהלב של כולנו החסיר פעימה. המטוס טס בגובה נמוך מול חופי ישראל וביצע מחווה מעל כיכר החטופים בתל אביב לפני נחיתתו בנתב״ג. 

אז מה הסיפור של כלי התעופה שהוא הרבה יותר ממטוס?

מטוס אייר פורס 1 הוא אחד הסמלים המובהקים ביותר של נשיאות ארצות הברית ושל העוצמה האמריקאית בעולם. מעבר לנצנוצי הצבעים והסמל הלאומי, ההיסטוריה של המטוסים הנשיאותיים עד ליצירת המטוס המיוחד במינו שאנו מכירים היום, הייתה מורכבת ומרתקת וכללה טכנולוגיות ואמצעים ביטחוניים מתקדמים, שינויים וחידושים שהוטמעו בו והפכו את אייר פורס 1 לבית הלבן המעופף. 

הנשיא טראמפ נוהג לנהל שיחות עם כתבים ועם צוותי הסיקור היושבים באייר פורס 1, לעיתים תוך כדי טיסה, מה שיוצר אווירה ייחודית של נגישות וקרבה אל הצוות התקשורתי למרות הגבלות האבטחה.

זוג מטוסי בואינג שמפיקים את כל צורכי הנשיא

בכל פעם שנשיא ארצות הברית עולה לטיסה על מטוס של חיל האוויר האמריקאי, המטוס מקבל את הכינוי Air Force One, שהוא אות הקריאה הרשמי במהלך טיסתו. השם "אייר פורס 1" הוא למעשה אות הקריאה הרשמי לכל מטוס שמטיס את נשיא ארצות הברית. משמעות הדבר היא שכל מטוס של חיל האוויר האמריקאי שבו טס הנשיא באותו רגע, מקבל את הכינוי הזה. 

רוב הזמן, הכינוי מתייחס לזוג מטוסי בואינג מדגם VC-25A (גירסה מיוחדת ומתוחזקת של בואינג 747-200B), שמשרתים את הנשיא ומפיקים את כל צרכיו, מהבטיחות והתקשורת ועד הנוחות והייעוץ המדיני.