טראמפ והשווקים העולמיים – מה חשוב למשקיעים לדעת?
2016 הייתה שנה מלאת הפתעות. גולות הכותרת שלה היו ההחלטה על הברקזיט, ותוצאות הבחירות בארה"ב. השנה שהסתיימה סימנה את מעבר הדומיננטיות מהבנקים המרכזיים אל הדרג הפוליטי.
המציאות החדשה מאופיינת באי-וודאות פוליטית, יחד עם היחלשות אחיזת הבנקים המרכזיים בשווקים, תופעה שעלולה לייצר תנודתיות גדולה יותר מזו שראינו ב 2016. לפני שנצלול ונבחן את שטף האמירות המגיעות מכיוונו של הנשיא הנבחר - נבדוק את נתוני הבסיס של המשק האמריקאי. קצת מספרים: יחס החוב לתוצר בארה"ב נמצא ברמה של -104%. האבטלה בארה"ב קרובה לשפל ועומדת על 4.7% - יו"ר הפד התייחסה לכך, וציינה כי המשק האמריקאי מתקרב לתעסוקה מלאה. הגרעון התקציבי עומד על 3.1%.
כמשקיעים, אנו מנסים לא פעם להעריך כיצד ואם בכלל תיושם מדיניות כזו או אחרת. במילים אחרות, עד כמה צריך להאמין להצהרות של מנהיגים פוליטיים או לחלופין של ראשי בנקים מרכזיים? התשובה עשויה להיות המפתח להשקעה מוצלחת בשנה הקרובה. את המדיניות הצפויה נפרק לשלוש נקודות עיקריות:
הרחבה פיסקאלית הכוללת השקעה בתשתיות והפחתות מיסים
עלות המדיניות המוצעת של טראמפ מוערכת במספרים דמיוניים. רק ההשקעה בתשתיות מוערכת בכטריליון דולר לעשור הקרוב, וזאת מבלי להתייחס להבטחות על הפחתות מסים לחברות ולמשקי בית - אלו מוערכים אף הם בטריליוני דולרים. טראמפ אמנם נבחר תחת הכובע הרפובליקני, אך צריך לזכור כי תחילת דרכו ביחסיו עם המפלגה הרפובליקנית, שניסתה לדחות אותו, לא הייתה סוגה בשושנים. כמו קודמו בתפקיד, טראמפ שנבחר תחת המפלגה הרפובליקנית עלול להיתקל בסנאט וקונגרס לעומתיים. בשמונה השנים האחרונות הורגלנו בסנאט לעומתי לנשיא דמוקרטי, מגמה שאינה צפויה להשתנות גם כעת, ועל אף העובדה שהבית הלבן והקונגרס נשלטים ע"י רפובליקאים.
- אנרגיה גרעינית: סיכוי או סיכון?
- טראמפ: "הגענו להסכם סחר עם דרום קוריאה" - 350 מיליארד דולר יושקעו בארה"ב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כבר עכשיו עולים קולות הסתייגות ממדיניותו של טראמפ, בעיקר מכיוונה של "תנועת מסיבת התה". הם אומנם תומכים בתכנית הפחתת המיסים של טראמפ, אך מגלים התנגדות נחרצת להגדלת התקציב הממשלתי, מה שמעמיד בסימן שאלה את יכולתו של טראמפ להעביר בסנאט תקציבי עתק שיופנו להשקעות בתשתיות, במיוחד כשצד ההכנסות בתקציב צפוי לספוג מכה אם וכאשר יופחתו המיסים - בעיקר מס החברות.
השאלה המרכזית בקשר למדיניות טראמפ, היא באיזו מידה יצליח ליישם את תוכניותיו. לפי תגובת משקיעי האג"ח והזינוק בתשואות הארוכות, החשש מזינוק באינפלציה עלה מדרגה, ולכן אנו פחות ממהרים לקבוע שהאינפלציה פתאום תרים ראש. הסיבה היא שהסנאט והפד ישמשו כמצננים עבור התוכניות הגרנדיוזיות של טראמפ, כשהסנאט לא יאפשר לו לפרוץ מסגרות תקציב, והפד יהיה עם האצבע על הדק הריבית.
עידוד הפעילות הכלכלית באמצעות הפחתת רגולציה וצעדים תומכי עסקים
טרמאפ יכול להוות Game changer גם ללא הגדלה משמעותית של ההוצאה הציבורית, על ידי הגברת הביטחון העסקי של החברות באמצעות הקלה ברגולציה ומדיניות פרו-עסקית, גם ללא הפחתת מיסוי גבוהה. אחרי ממשל שנחשב יחסית קשה לעסקים, אשר הגביר את הרגולציה בעיקר בתחום משאבי הטבע, מגיע כעת נשיא חדש עם אוריינטצייה ברורה לטובת החברות ולשוק המניות.
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג...
הגדרה מחדש של מדיניות הסחר הבינלאומית
בנוגע להסכמי הסחר הבינלאומיים, מהתייחסות בכותרות בתקשורת ניתן לחשוב כי ארה"ב סוגרת את הייבוא-ייצוא. אך האמת שונה ממה שמצטייר בתקשורת. במידה והסכמי סחר כמו נפט"א יוחלפו בהסכמים בילטרליים, מעמדה החזק של ארה"ב יאפשר לה לצלוח את המעבר בלי זעזועים מיותרים.
בשורה התחתונה, לטראמפ צפויים קשים פוליטיים להעביר את כל הרפורמות אותן הוא מבקש, אך גם שינויים צנועים במקומות הנכונים יכולים לייצר תפנית. לפעמים מספיקה רוח המפקד כדי לחולל שינוי, ורוח המפקד בהחלט השתנתה.
*אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
- 3.אחד שמבין 09/01/2017 14:07הגב לתגובה זוחד, ברור, מדויק, מקורי והכי חשוב - נכון!!!
- 2.סופגי 05/01/2017 11:17הגב לתגובה זוהבחור כותב לעניין, איך עוקבים אחריו בטוויטר?? בשנת 2017 כל אנליסט שמכבד את עצמו פותח את הבוקר עם סקירה קצרה בטוויטר......
- 1.מיכאל 05/01/2017 09:39הגב לתגובה זוהנשיא החביב הזה הולך למוטט את השווקים הגלובליים, כיסו חשוב לו יותר מכלכלת ארה"ב. הוא מבטיח הבטחות של מיסים ועוד שעלולים למוטט את ארה"ב שהחוב שלה גדל. הכלכלה האמריקאית לקראת טלטלה עזה, לשים קסדות ולהיכנס לבונקר!
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות
כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות.
תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.
הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.
בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.
- בואינג מפספסת את התחזיות ומציגה הפסדים לאור העיכוב בפרויקט 777X
- בואינג חוזרת למסלול? ה-FAA מאשרת הגדלת קצב הייצור של מטוסי ה-737 MAX
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דלקים חדשים - הלב של השינוי
המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.
