ההשפעה הצפויה של סיפור טבע-פריגו-מיילן על הבורסה בת"א

סוחר מעו"ף | (2)

חזרנו מפסח אל סיפור חד-גדיא בשוק ההון המקומי - טבע 2.97% דהכה למיילן, דאכלה לפריגו. ועתה יש לשאול (בעקבות סאגת Allergan) מי עוד יצטרף לחגיגה, ועם איזו חברת מטרה? נראה שחזית זו תמשיך לרכז עניין בטווח הקרוב.

לפני שנתייחס להשפעות השונות של מהלך כזה על שוק ההון המקומי, הערה לגבי מפסקי הזרם על מניות בודדות בפתיחה (ובפרט על מניות מדד ת"א 25). מדובר במנגנון מסוכן שלא נתנו עליו את הדעת מספיק - כאשר מניה פותחת את המסחר בהפרש צפוי ניכר (מעל ל-7%), ידוע לכל המשתתפים שלא סביר שהמסחר ייפתח בזמן, דהיינו 09:45-09:46 או ב-09:48-09:50, שכן המניה צפויה לפגוע במספק של כל השוק.

דווקא בשל צפייה זו, יש אפשרות לפתיחת off-price בדקות אלו. מכיוון שאין סיבה רציונלית לאזן ביקושים והיצעים ברב-צדדי שסביר שלא ייפתח, ישנה אפשרות, נמוכה אך לא זניחה, שהמסחר דווקא כן ייפתח אך במחירים לא כלכליים. אירוע שכזה טרם התרחש בתל-אביב, ונראה שישנו את המנגנון הלקוי רק כאשר הוא יתרחש.

סיפור טבע-פריגו-מיילן כמובן שמכניס עניין במניות שלרוב יחסית משעממות, וזה לכשעצמו טוב למחזורי מסחר והזדמנויות בטווח הקצר. מעבר לכך, סטיית התקן הגלומה במעו"ף עולה, כיוון שטווח התמחור של המניות בטווח הקצר-בינוני הינו רחב ביחס להצלחה / אי-הצלחה של הצעת הרכש. סטיית התקן הגלומה בפריגו עלתה לכ-48%, ובטבע לכ-33% (הנתונים מהאופציות בארה"ב ל-15 במאי).

בנוסף לכך, אירוע takeover על פריגו צפוי ליצור אירוע גדול בשאר מניות ת"א 25, מה שיוצר אפקט נוסף על העקום של כל שאר המניות (קרי האירוע הבינארי יחסית על פריגו כלפי מעלה, יוצר גם אירוע בינארי על שאר המדד). ככל שפריגו תימכר ותימחק מהמסחר (יש לציין שגם אם מיילן נרשמת (כמו אופקו:פרולור-ביוטק בזמנו), האירוע צפוי להתרחש בשל כללי המדד), יתרחש אירוע ענק על כל שאר המדד. באירוע שמוחק את פריגו מהמסחר, כל העוקבים הפאסיבים על ת"א 25 (תעודות סל ומגדרי חוזים-נכס-בסיס) צריכים למכור פריגו (המהווה 11.4% מהמדד כרגע) ולקנות את כל שאר המדד.

בהערכה שמרנית, מדובר בקניות של יותר מ-2 מיליארד שקל על כל שאר המדד המוביל, שזה אירוע נזילות כיווני גדול למדי, שצפוי להשפיע על התמחור של כל שאר המניות. אליהן מצטרפים מחזיקים פחות פאסיביים, כגון קרנות נאמנות (שחלקן, תשקיפית, לא יכולות להחזיק מניות חו"ל), גופים מוסדיים (שלאו דווקא רוצים חשיפה למיילן) ומחזיקים פרטיים (ששוב, לאו דווקא רוצים מיילן). סביר שחלקם הגדול ימכור מיילן וישתמש במזומן כדי לקנות נכסים אחרים בתל-אביב.

הנהלת הבורסה חרדה ממחיקת פריגו מהמסחר והשפעת המחיקה על המסחר. אנו סבורים שהם טועים במקרה זה - אמנם בטווח הקצר (בשל ענייני ה-M&A) יש מחזור יפה בפריגו, אך לרוב זוהי מניה די "משעממת" ו"לא קשורה" לשוק הישראלי. בהתעלם מהתקופה האחרונה, פריגו לרוב יושבת סטטית על מחיר קבוע (הסגירה ב-NY) עד לפתיחה בארה"ב ואז עוקבת אחרי המסחר בארה"ב. אין עניין מקומי משמעותי בפריגו תמחרוית ומסחרית. אמנם יש מחזור לא מבוטל במניה, אך הוא טכני בעיקרו של מסחר חוזים-סלי נכס בסיס, ומסחר טכני זה יעבור למניות אחרות עם יציאת פריגו מהמדד.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

כמו כן, פריגו (לרוב) מקטינה את סטיית התקן של ת"א 25, מכיוון שהיא עם מקדם בטא נמוך מאוד, בשל חוסר הקשר שלה לישראל (גם אם תיפול פצצת אטום על תל-אביב, מחיר פריגו כנראה לא יושפע מהאירוע). אז אנחנו דווקא צופים השפעה חיובית ממחיקת פריגו מהמסחר. נקבל נכס בסיס שיותר קשור לתל-אביב, עם מניות שיש בהן עניין מקומי מעבר לסתם עסקאות סלי-ארביטראז'.

פריגו ללא ספק תרמה עד כה תשואה יפה למדד, המניה עשתה run מאוד יפה בשנים האחרונות. אך מה שקרה בעבר אינו ערובה לעתיד, הצפייה הסבירה קדימה היא 50-50 לשני הכיוונים. גם על אפריקה-ישראל היה ניתן לומר בתחילת 2008 (כשהייתה חברה במועדון משקל ה-10% של ת"א 25) את כל מה שאומרים על פריגו היום מבחינת תרומה לתשואה, ואנו יודעים כיצד זה נגמר.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אלי 26/04/2015 14:27
    הגב לתגובה זו
    US לסטייה של המעוף (IMPLIED)?
  • סוחר סחור 26/04/2015 14:43
    הגב לתגובה זו
    עם זאת - זה לא פשוט.בשיקלול סטיות של מניות בודדות לתוך המדד, יש לקחת בחשבון את הבטא (הקורולציה לשאר המדד). מניה שהיא fully correlated אז הסטייה "לא מתמצעת החוצה", לעומת מניה uncorrelated שכן. בנוסף יש גם ענייני שקל-דולר (וקורלציה בין שקל-דולר לתא25 ומחירי בודדות!) אשר משחקים במגרש הזה. או בקיצור - כן יש קשר בין סטיות גלומות על מניה בודדת באופציות בחו"ל לבין סטייה גלומה על תא25 (וכן על סטייה גלומה באותו מניה שקלית באופציות בודדות) - אך מדובר בעניין מורכב יחסית בשל מידת הקורולציה (שהינו גם משתנה סטוכסטי לאורך זמן).
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר

קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג


ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.

ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.

האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.

בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.

גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר

קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג


ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.

ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.

האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.

בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.

גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.