התרגלתם לריבית נמוכה? היזהרו! הפד עוד עלול להפתיע

רונן מנחם, מנהל מחלקת השקעות ואסטרטגיה, מזרחי טפחות, קורא לציבור המשקיעים לא להתרגל לסביבת הריבית הנמוכה - היא כאן רק לשעת חירום
רונן מנחם | (4)

כלכלה לא מידע מדויק. על משקי בית, חברות ושוק ההון, הלוקחים בחשבון את הערכותינו ותחזיותינו בעת תהליכי קבלת ההחלטות שלהם, לדעת את מגבלותיהן. הדבר נכון בזמנים רגילים ועוד יותר כיום, כשגורמי אי הוודאות רבים כל כך.

שאלת הריביות הנמוכות במדינות המפותחות בכלל, וארה"ב בפרט, הינה דוגמא מצוינת. הריבית בארצות הברית נעה בטווח של 0%-0.25% מאז 2009. שנה וחצי קודם לכן עוד עמדה על 5.25%. הריבית בגוש האירו צללה תוך שמונה חודשים מ-4.25% ל-1% (בתקופה שבין אוקטובר 2008 למאי 2009), ונותרה נמוכה מאז. לאחרונה אף ירדה ל-0.15% בלבד. ריביות כה נמוכות זמן רב כל כך הפכו "מובנות מאליהן" וההחלטות הכלכליות והעסקיות של כולנו הפכו לכאורה קלות יותר. מבחינת המימון ועלות ההון, רוב העסקאות הצרכניות, העסקיות ובניירות ערך הפכו כדאיות וקלות יותר לתמחור.

במספר מקרים נהנו מקבלי ההחלטות מכל העולמות - התאוששות כלכלית עם ריבית מזערית. כך, תוצר ארה"ב, שהתכווץ בקצב שנתי ממוצע של 2.4% מאמצע 2008 עד סוף 2009, גדל מאז בקצב של 2.2%, אך הפד, עדיין תחת הרושם הקשה של משבר 2008, לא ממהר (מהסס) להסיק כי זו התאוששות בת קיימא ולא נוגע בריבית. בכלל, האינפלציה הנמוכה ברוב המדינות המפותחות מקלה על הבנקים המרכזיים להמתין, המחיר - התמעטות הכלים להתמודדות עם התפרצויות מחירים פתאומיות נדחקת לקרן זווית.

התרגלות לריביות הנמוכות גורמת לנו "לשכוח": הן כאן לשעת חירום, אך כשהפעילות הכלכלית העולמית תשוב לשגרה - הן תהיינה גבוהות בהרבה. בארצות הברית עומד הקצב השנתי הממוצע של האינפלציה על 2% מאז שנת 2010, כך שהריבית הריאלית הממוצעת שלילית ברמה דומה, אך מעטים מרימים גבה או חושבים על ההשלכות העתידיות.

הדברים הגיעו לידי כך, שחדשות כלכליות חיוביות מתקבלות באכזבה בשוקי ניירות הערך, היות והן עלולות לגרום לריבית לעלות. מנגד, חדשות שליליות (לא יותר מדי) מתקבלות בשביעות רצון, כי הן מבטיחות שהריבית תישאר מזערית תקופה ארוכה יותר. חדשות שליליות הפכו "רצויות" עוד יותר לאחרונה, משום שהפד עומד לסיים את רכישת איגרות החוב והעלאת ריבית הינה השלב הבא מבחינתו. כשהתוצר של ארצות הברית ירד בשיעור שנתי של כ-3% ברבע הראשון של השנה, ראו בכך נתון שלא יאפשר לריבית לעלות בתקופה הנראית לעין, למרות שהיה אחראי לכך גורם אקסוגני - מזג אוויר קשה, שפגע בפעילות העסקית.

ובכן, הריביות בעולם תעלנה לבסוף . לא זו בלבד, הן יכולות לעלות במהירות ומסיבות שעלולות להפתיע ולהיות בניגוד לשכל הישר. אנו עדים היום לעלייה ברמת שנאת הסיכון, על רקע יירוט המטוס המלזי מעל שמי אוקראינה והמערכה הצבאית ברצועת עזה. במקרים כאלו ממהרים סוחרים להצטייד בנכסים בטוחים, ובראשם אג"ח של ממשלת ארה"ב - דבר שגורם לתשואות הפדיון עליהן לרדת.

מנגד, הפד חושש כי העלאת ריבית (ואף רמיזה על כך) תגרום לסוחרים למכור בחופזה את אותן אג"ח - מה שיוביל לעלייה בתשואות הפדיון וייקר את עלות ההון. לכן, עלייה משנאת סיכון, בגלל הרעה גאו פוליטית נקודתית, אך לא בגלל חשש מהאטה כלכלית, יכולה להוות שעת כושר מבחינת הפד, בקיזוז ההשלכות השליליות שתהיינה למהלך.

הפד לא יקבל החלטה כזו בקלות ראש. אולם, ככל שהזמן חולף, פוחתת ההסתברות כי נרמול הריבית ייעשה באופן איטי והדרגתי. כיוון שהרגישות לאירועי מחירים גדלה. לכן, "התרגלות" לריביות נמוכות אינה במקום וערנות למהלכים, תוך ניצול הזדמנויות נקודתיות על ידי הבנקים המרכזיים, חשובה מתמיד.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    רונן 26/07/2014 14:38
    הגב לתגובה זו
    בעצם הריבית יכולה להשפיע כל כך,אם זה על החברות שעובדות באשראי ועד למשקיע הקטן שעלול להסיט את כספיו משוק המניות הכל תלוי בגובה הריבית,במילים אחרות הכל תלוי בריבית..
  • 3.
    הבורר 25/07/2014 19:11
    הגב לתגובה זו
    כל הסיפור הוא לחזות את העתיד....ולראות את הנולד !!!זאת כתבה סופר מעניינת ,אוהב אותך רונן ,שהשם ישמור את החיילים שלנו אמן אמן אמן שיחזרו הביתה בריאים בלי אף סריטה אמן,שימותו כל המחבלים שונאי ישראל שנלחמים בחיילים ,ואלו שבתוכנו כגון חנין זובי ואחמד טיבי שהשם יקח אותם אמן,שבת שלום לכל עם ישראל.
  • 2.
    לכו לקנות דירות- הריבית לא תעלה. מחירי הבתים כן. (ל"ת)
    אינטרסנט נדל"ן 25/07/2014 15:31
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    איציק 24/07/2014 18:38
    הגב לתגובה זו
    ניתוח נכון ומעניין
צילום: Pixabay, Pexelsצילום: Pixabay, Pexels

מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים

למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל ונושאים איתם סכנה בטיחותית משמעותית. מה מושך את הציפורים דווקא לאזורים של שדות תעופה ואילו כלים עומדים לרשות הטייסים כדי להתמודד עם האיום המעופף



עופר הבר |


בשמי ישראל מתרחשת תופעה שמסכנת את בטיחות הטיסות: למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל. הגילוי של הציפורים במרחבי שדות התעופה הופכים את האיום לשגרה שמאתגרת טייסים, חברות תעופה ונוסעים.

כיצד מתמודדת תעשיית התעופה עם האיום המעופף שנמצא מתחת לפני השמיים?

התנגשויות בין מטוסים ללהקות ציפורים, "Bird Strikes", מהוות אחד האיומים הרציניים והנפוצים ביותר בתעשיית התעופה האזרחית והצבאית, עם השלכות בטיחותיות, טכניות וכלכליות משמעותיות. בכל רגע נתון, אלפי מטוסי נוסעים ממריאים ונוחתים בשדות תעופה ברחבי העולם, ונאבקים מול האיום הבלתי נראה אך מסוכן הזה. מדי שנה נרשמות ברחבי העולם עשרות אלפי פגיעות שכאלו, שרובן מסתיימות ללא נפגעים, אך חלקן גורמות לנזקים של מיליארדי דולרים למנועים, לכנפיים ולמערכות מטוס קריטיות.

החשש העיקרי הוא ממפגש בין עופות גדולים למנועי הסילון. יניקה של ציפור אחת לתוך מנוע עלולה לגרום לנזק חמור ואף להשבתתו המיידית. 

כשעורב במשקל 450 גרם פוגע במטוס שטס ב-800 קמ"ש

הכוח של ציפור שנכנסת במהירות למנוע סילון מטוס יכול להיות אדיר, לעיתים עד כדי יצירת כוחות של עשרות או מאות טונות בהתאם למשקל הציפור ומהירות המטוס. לדוגמה, עורב אפור שמשקלו 450 גרם שפוגע במטוס הנוסעים במהירות של 800 קמ"ש, מייצר עוצמה של יותר מ-15 טונות, ואילו ציפור גדולה כמו עגור במשקל 7.5 ק"ג עלולה ליצור עוצמה עצומה של כ־100 טונות. פגיעות כאלה יכולות לגרום לקריסת מנוע, לנזק למערכות ההידראוליות, לקריעת מעטה הכנפיים ואפילו לאובדן שליטה בטיסה שגורם לתאונות קטלניות.

הסיבה שציפורים נמשכות לאזורי שדות תעופה קשורה בעיקר לזמינות מזון, סביבת מנוחה נוחה, ומיקומם הגיאוגרפי. שדות תעופה מציעים משטחים פתוחים, לעיתים עם דשא וגידולים, שמושכים חרקים, עכברים וחרקי קרקע - מקורות מזון מרכזיים לציפורים. בנוסף, שדות תעופה ממוקמים לעיתים באזורים רחבים יחסית וכמעט ללא עצים גבוהים, כך שהציפורים יכולות להרגיש בטוחות ולהימנע מטורפים.

צילום: Pixabay, Pexelsצילום: Pixabay, Pexels

מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים

למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל ונושאים איתם סכנה בטיחותית משמעותית. מה מושך את הציפורים דווקא לאזורים של שדות תעופה ואילו כלים עומדים לרשות הטייסים כדי להתמודד עם האיום המעופף



עופר הבר |


בשמי ישראל מתרחשת תופעה שמסכנת את בטיחות הטיסות: למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל. הגילוי של הציפורים במרחבי שדות התעופה הופכים את האיום לשגרה שמאתגרת טייסים, חברות תעופה ונוסעים.

כיצד מתמודדת תעשיית התעופה עם האיום המעופף שנמצא מתחת לפני השמיים?

התנגשויות בין מטוסים ללהקות ציפורים, "Bird Strikes", מהוות אחד האיומים הרציניים והנפוצים ביותר בתעשיית התעופה האזרחית והצבאית, עם השלכות בטיחותיות, טכניות וכלכליות משמעותיות. בכל רגע נתון, אלפי מטוסי נוסעים ממריאים ונוחתים בשדות תעופה ברחבי העולם, ונאבקים מול האיום הבלתי נראה אך מסוכן הזה. מדי שנה נרשמות ברחבי העולם עשרות אלפי פגיעות שכאלו, שרובן מסתיימות ללא נפגעים, אך חלקן גורמות לנזקים של מיליארדי דולרים למנועים, לכנפיים ולמערכות מטוס קריטיות.

החשש העיקרי הוא ממפגש בין עופות גדולים למנועי הסילון. יניקה של ציפור אחת לתוך מנוע עלולה לגרום לנזק חמור ואף להשבתתו המיידית. 

כשעורב במשקל 450 גרם פוגע במטוס שטס ב-800 קמ"ש

הכוח של ציפור שנכנסת במהירות למנוע סילון מטוס יכול להיות אדיר, לעיתים עד כדי יצירת כוחות של עשרות או מאות טונות בהתאם למשקל הציפור ומהירות המטוס. לדוגמה, עורב אפור שמשקלו 450 גרם שפוגע במטוס הנוסעים במהירות של 800 קמ"ש, מייצר עוצמה של יותר מ-15 טונות, ואילו ציפור גדולה כמו עגור במשקל 7.5 ק"ג עלולה ליצור עוצמה עצומה של כ־100 טונות. פגיעות כאלה יכולות לגרום לקריסת מנוע, לנזק למערכות ההידראוליות, לקריעת מעטה הכנפיים ואפילו לאובדן שליטה בטיסה שגורם לתאונות קטלניות.

הסיבה שציפורים נמשכות לאזורי שדות תעופה קשורה בעיקר לזמינות מזון, סביבת מנוחה נוחה, ומיקומם הגיאוגרפי. שדות תעופה מציעים משטחים פתוחים, לעיתים עם דשא וגידולים, שמושכים חרקים, עכברים וחרקי קרקע - מקורות מזון מרכזיים לציפורים. בנוסף, שדות תעופה ממוקמים לעיתים באזורים רחבים יחסית וכמעט ללא עצים גבוהים, כך שהציפורים יכולות להרגיש בטוחות ולהימנע מטורפים.