בתשואות של 26%, האם כעת האג"ח של קרדן NV זה קניה?

רו"ח רון אלקון ורו"ח ערן קלינסקי, אנליסטים בבית ההשקעות אפסילון, סוקרים בשנית את איגרות החוב של קרדן אן.וי לאור השינויים האחרונים

באחד הטורים הקודמים שלנו ניתחנו את המצב הפיננסי של קרדן אן.וי, אך מאז, לא מעט השתנה - בשבועות האחרונים החברה מימשה עסקאות גידור, עסקה אחרת קמה ונפלה (הכנסת משקיע ל-KWIG). כמו כן החברה ביצעה רכישות חוזרות מאסיביות באג"חים שלה.

בתגובה לרכישות החוזרות המוזכרות (במיוחד באג"ח מסדרה א'), מעלות הורידו את הדירוג של אג"ח א' מ-BBB ל-CC עם אופק שלילי. ע"פ המתודולוגיה של מעלות, רכישות חוזרות מהותיות שכאלו מצמצמות בצורה ניכרת את נזילות החברה, ויכולות להיחשב כאירוע שווה ערך ל"כשל פירעון", כהגדרתם.

כמו במשפט האלמותי של דוד בן גוריון על האו"ם: "לא חשוב מה יגידו הגויים. חשוב מה יעשו היהודים", מעלות אמרו את דברם וכעת נשאלת השאלה, האם הרכישות החוזרות באג"חים באמת הופכות את המצב בקרדן אן וי ליותר גרוע, או שמא הן משפרות את מצב החברה? בכדי להבין את הצעד של קרדן NV, ננסה להסביר תחילה מה המשמעות של רכישת אג"ח עצמית.

כאשר חברה רוכשת אג"חים של עצמה במחיר נמוך ממחיר הפארי שלהן, יש לכך כמה השלכות עיקריות:

- רמת הנזילות של החברה יורדת בטווח הקצר כי היא משתמשת באופן מיידי במזומנים שבקופתה לצורך פרעון חוב שהיה אמור להיפרע רק בטווח הבינוני - ארוך. מנגד, הוצאות הריבית השוטפות בעתיד דווקא מצטמצמות.

- החברה מוחקת חלק מהחוב בסכומים נמוכים מערך החוב בספרים.

- השלכה חשבונאית - החברה רושמת באופן מיידי רווחי מימון בגובה ההפרש בין שווי החוב המתואם לשווי השוק של החוב, ובהתאם גם ההון העצמי שלה גדל.

- הקטנת מינוף כתוצאה מהגדלת ההון והקטנת החוב נטו.

במקרה שלנו, כתוצאה מתוכנית הרכישה החוזרת באג"חים שהושקה רק ביולי 2012 והושלמה ב-8 לאוגוסט האחרון, החברה רכשה אגרות שהיו רשומות בספרים בסכום מתואם של כ-82 מיליון אירו, בכ-50 מיליון אירו בלבד. בסיכום שתי תוכניות הרכישה האחרונות באג"חים, החברה הקטינה את סך החוב בהיקף של כ-144 מיליון אירו, וצפויה לרשום בדוחות רווחי מימון ע"ס כ-44 מיליון אירו. נכון לאותו יום (ה-08.08.12) בעקבות ביצוע תוכניות הרכישה ורכישות קודמות שבוצעו, החברה מחזיקה (בעיקר באמצעות חברת הבת GTC RE), בכ-47.5% מאג"ח א' ובכ-12.6% מאג"ח ב'.

אז מה ניתן להסיק לגבי מצב החברה?

הנזילות ירדה, אך בסיס ההון גדל והמינוף ירד, כך שבמידה והחברה תצליח להכניס שותף לאחת מפעילויותיה, או לבצע מימוש משמעותי, הסיכויים שלה לעמוד בהתחייבויות גבוהים יותר. כעת, לאחר שהבנו את המשמעויות וההשלכות של הרכישות החוזרות, ננסה להבין מה רמת הנזילות הנוכחית בחברה, ומה עומד בפניה בשנתיים הקרובות.

כפי שניתן לראות, לאחר המהלכים האחרונים, על מנת לעמוד בהתחייבויותיה בשנתיים הקרובות, תאלץ קרדן אן.וי לממש נכסים ולגבות ממוחזקות הלוואות בעלים נוספות בסכום כולל של כ-115 מיליון אירו, פחות או יותר לפי החלוקה הבאה: החזר הלוואות ע"ס כ-48 מיליון אירו, מימוש נכסים ע"ס כ-67 מיליון אירו.

רמת הנזילות הנוכחית של החברה צפויה לאפשר לה לעמוד בהתחייבויותיה בשנה הקרובה, כלומר בתשלומי האג"ח הקרובים בפברואר 2013, אולם התשלומים בתחילת שנת 2014 כבר הרבה יותר בעייתיים ותלויים במימושים שאינם רק בשליטת החברה.

אז אילו נכסים החברה יכולה לממש עד תחילת שנת 2014?

ככל הנראה החברה תממש נכסים באחת הרגליים הבריאות יותר שלה, קרי בקרדן סין או בתה"ל. כך למשל החברה יכולה לממש 50% מקניון צ'נגדו (אשר 50% ממנו כבר נמכרו ב-2011 לקרן MGPA לפי שווי של 118 מיליון אירו), לממש חלק מפרויקט דליאן, להכניס שותף בקרדן סין או בתהל (אשר אינן משועבדות לבנקים) ועוד.

ולגבי אותן הלוואות בעלים שהחברה תנסה לחלץ, מדובר בעיקר ביתרת הלוואות לחברה הבת KFS, זרוע הפיננסים של הקבוצה, ע"ס כ- 55 מ' אירו. חילוץ הלוואה זו תלוי בגיוס פיקדונות בבנקים של החברה בבולגריה וברומניה, כאשר בדוחות הקרובים נוכל לקבל תמונת מצב טובה יותר לגבי קצב גיוס הפיקדונות, והסבירות לחילוץ הלוואה זו. ליתר הלוואות הבעלים לשאר החברות הבנות קרדן NV מתייחסת כהון, ולא צופה את החזרן.

נסכם בכך שבפני קרדן NV משימה לא פשוטה בכלל, אך אפשרית, כאשר היא נהנית לפחות משנה של שקט, על מנת לבצע את הצעדים הדרושים לה. עוד נוסיף, שלאחר הורדת הדירוג של מעלות (שאומנם לא משנה את מצבה התזרימי של החברה, אך מגבילה קרנות מסויימות מלקנות את האג"חים). לאחר שהחברה הודיעה כי הסתיימה התוכנית לרכישה חוזרת של האג"חים, איגרות החוב עלולות לסבול מלחץ שלילי, גם אם טכני בלבד.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    אגחיסט 12/08/2012 15:44
    הגב לתגובה זו
    מי שקנה לאחר ההודעה על רכישה עצמית בסך 50 מיליון יורו יכל לעשות סיבוב לא רע. מרגע שהסתיימו הרכישות העצמיות האג"ח ירד בהתמדה לשערים קודמים. אין בין דברי אלה לבין סיכויי הפירעון דבר, אג"ח זבל זה אג"ח לעתים לסיבוב ולאו דווקא להמתנה לפירעון. לכן לדעתי זה לא הזמן להיכנס לנייר, יש להמתין לירידה נוספת. דעה ולא המלצה.
  • 4.
    מומחה 12/08/2012 13:46
    הגב לתגובה זו
    מעניין אבל חסר. חסרה ההמלצה האם קניה ביחס של סיכון סיכוי. התוכן לא עונה באופן מלא למצוין בכותרת!
  • 3.
    עכשיו ? אחרי שגמרו עם הרכישות העצמיות ??? (ל"ת)
    השתגעתם ? 12/08/2012 12:02
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    זהירות 12/08/2012 11:14
    הגב לתגובה זו
    פעם שניה שאתם כותבים עם נטיה ברורה, חברה זהירות אין כסף הם צריכים לממש נכסים על מנת לשלם צריך להיות חוק נגד המלצות כאלה אתם לא חושבים?
  • רוני 12/08/2012 12:09
    הגב לתגובה זו
    בניתוח/סקירה של החברה ולא בהמלצה לקניה. כמו כן, הם השאירו לנו את הדעה האם לקנות ואם כן מה הסיכונים בנייר. רון וערן סקירה טובה אבל הייתי מעוניין לקבל עוד ניתוחים של חברות דומות.
  • זהירות 12/08/2012 16:25
    עכשיו לעובדות, המזומן הקיים בחברה לא יספיק לשוטף ולכיסוי החוב, יש גם בנקים בלופ, בנוסף יש מרכיב סיכון לא קטן שלא ניתן למחזר את החוב, אין רזרבות או נכסים מהותיים לא משועבדים אחרי רכישה עצמית גדולה יחסית והורדת דירוג המינוף עלה, מספיק פיספוס קטן בהכנסות והאגרת צוללת
  • 1.
    אגחיסט 12/08/2012 10:54
    הגב לתגובה זו
    ערך מתואם 122 כעת , פירעון מוקדם בעוד חודש וחצי ככשיקבלו את התשלום ממכירת תחנות הדלק. הכל פורסם בהודעות החברה לבורסה http://maya.tase.co.il/bursa/report.asp?report_cd=751208-00&CompCd=1012&Type=Pdf. מחיר בשוק פחות מ 100. רווח גדול בזמן קצר. ג.נ. מחזיר באג"ח.
דולרים כסף מזומן
צילום: Pixabay

שער הדולר ירד יותר מדי - בגלל הספקולנטים והמוסדיים; מה יהיה בהמשך?

אפשר להאשים את כל העולם בהתחזקות השקל אולם חוסר המעש של הבנק המרכזי הוא הגורם העיקרי שמושך לכאן ספקולנטים; וגם - ההשפעה הקשה של הדולר הנמוך על ההייטק והיצואנים 


יוסי פרנק |
נושאים בכתבה שער הדולר

במדינה מתוקנת עם בנק מרכזי חזק ואמין, היה נגיד הבנק מתייצב בערב החג למול האומה המקומית ואומר: "שגיתי כשלא הפחתתי את הריבית בהחלטה האחרונה, במיוחד לנוכח מה שקרה השבוע בזירה הגיאופוליטית ועם ההשלכות על שערי החליפין, יש מקום להפחית את הריבית ועל כן החליט הבנק המרכזי להקדים ולהודיע על הפחתה מידית"

דולר שקל רציף 0.36%  


אבל אנחנו כבר מזמן לא מדינה מתוקנת וכשסדר העדיפויות הציבורי מעמיד את נושא הריבית רחוק ממרכז ההתעניינות, יכולים בבנק ישראל להמשיך לשבת בחוסר מעש ולא להגיב בטענות שונות ומשונות, במיוחד שחברי ההנהלה מתנהלים כמו עדר מפוחד ומצביעים פעם אחר פעם פה אחד בעד גחמותיו של הנגיד.

גם יתרות המט"ח של מדינת ישראל שברו החודש את שיא כל הזמנים עקב שערוכן (כשהשקל מתחזק היתרות גדלות). זאת הטעות האסטרטגית הכי גדולה של בנק ישראל שלא ניצל הזדמנויות רבות בשנתיים האחרונות, בעיקר במהלך המלחמה, על מנת לדלל את היתרות ולהעניק לעצמו תחמושת למצב בו שוב יתחזק השקל יתר על המידה ועל הדרך לייצר רווח עצום לבנק ישראל שהיה מעביר את מאזנו לראשונה מאז תחילת שנות ה-2000 לרווח שהיה מועבר לקופתה המידלדלת של המדינה.

הוויכוח על השפעתם של הספקולנטים על מהלך המסחר הוא ויכוח ארוך שנים - איך הם משפיעים, כמה, האם הם יוצרים מגמה או רק מצטרפים אליה. אי אפשר לשכנע את המשוכנעים למרות שמי שמבין קצת במסחר ומסתכל על גרף הפעילות היומי (ובמיוחד הלילי) מבין מיד שמשהו פה עקום מן היסוד ודורש טיפול הרבה יותר אינטנסיבי מצד מי שאמור לדאוג לכך שזה לא יקרה - ניחשתם נכון, בנק ישראל.

צילום: Pixabay, Pexelsצילום: Pixabay, Pexels

מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים

למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל ונושאים איתם סכנה בטיחותית משמעותית. מה מושך את הציפורים דווקא לאזורים של שדות תעופה ואילו כלים עומדים לרשות הטייסים כדי להתמודד עם האיום המעופף



עופר הבר |


בשמי ישראל מתרחשת תופעה שמסכנת את בטיחות הטיסות: למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל. הגילוי של הציפורים במרחבי שדות התעופה הופכים את האיום לשגרה שמאתגרת טייסים, חברות תעופה ונוסעים.

כיצד מתמודדת תעשיית התעופה עם האיום המעופף שנמצא מתחת לפני השמיים?

התנגשויות בין מטוסים ללהקות ציפורים, "Bird Strikes", מהוות אחד האיומים הרציניים והנפוצים ביותר בתעשיית התעופה האזרחית והצבאית, עם השלכות בטיחותיות, טכניות וכלכליות משמעותיות. בכל רגע נתון, אלפי מטוסי נוסעים ממריאים ונוחתים בשדות תעופה ברחבי העולם, ונאבקים מול האיום הבלתי נראה אך מסוכן הזה. מדי שנה נרשמות ברחבי העולם עשרות אלפי פגיעות שכאלו, שרובן מסתיימות ללא נפגעים, אך חלקן גורמות לנזקים של מיליארדי דולרים למנועים, לכנפיים ולמערכות מטוס קריטיות.

החשש העיקרי הוא ממפגש בין עופות גדולים למנועי הסילון. יניקה של ציפור אחת לתוך מנוע עלולה לגרום לנזק חמור ואף להשבתתו המיידית. 

כשעורב במשקל 450 גרם פוגע במטוס שטס ב-800 קמ"ש

הכוח של ציפור שנכנסת במהירות למנוע סילון מטוס יכול להיות אדיר, לעיתים עד כדי יצירת כוחות של עשרות או מאות טונות בהתאם למשקל הציפור ומהירות המטוס. לדוגמה, עורב אפור שמשקלו 450 גרם שפוגע במטוס הנוסעים במהירות של 800 קמ"ש, מייצר עוצמה של יותר מ-15 טונות, ואילו ציפור גדולה כמו עגור במשקל 7.5 ק"ג עלולה ליצור עוצמה עצומה של כ־100 טונות. פגיעות כאלה יכולות לגרום לקריסת מנוע, לנזק למערכות ההידראוליות, לקריעת מעטה הכנפיים ואפילו לאובדן שליטה בטיסה שגורם לתאונות קטלניות.

הסיבה שציפורים נמשכות לאזורי שדות תעופה קשורה בעיקר לזמינות מזון, סביבת מנוחה נוחה, ומיקומם הגיאוגרפי. שדות תעופה מציעים משטחים פתוחים, לעיתים עם דשא וגידולים, שמושכים חרקים, עכברים וחרקי קרקע - מקורות מזון מרכזיים לציפורים. בנוסף, שדות תעופה ממוקמים לעיתים באזורים רחבים יחסית וכמעט ללא עצים גבוהים, כך שהציפורים יכולות להרגיש בטוחות ולהימנע מטורפים.