אגרות חוב של חברות נדל"ן יזמי - מישהו כאן טועה
הפילוסוף וולטיר אמר שהכי מסוכן להיות צודק כשהממשלה טועה (למזלו הוא לא חי בישראל). השילוב של שוק הנדל"ן עם שוק ההון הישראלי הוא נקודת מבחן מעניינת לתיאוריה שלו.
בשוק הנדל"ן, כמו בכל המקרים שהממשלה מצאה לנכון להתערב בהם, נוצר תוהו ובוהו שמבריח את המשקיעים, נוצרה אנומליה בין השוק הריאלי לשוק האג"ח. בעוד שהנתונים מצביעים על כך שרוכשי הדירות ירדו מהגדר, חזרו לרכוש דירות וכי מגמת הירידה הקלה במחירי הדירות נבלמה ואף מתהפכת, הבורסה מגלמת מציאות שונה לחלוטין. מציאות לפיה רוב קבלני הבניין עומדים לפשוט רגל. מבט מהיר על מסכי המסחר מגלה כי אגרות החוב של רובם נסחרות בתשואה דו ספרתית, אף שחלק ניכר מהן מגובות בשעבודים.
מישהו כאן חייב לטעות...
מצד אחד, יש ללא ספק סממנים של בועה. מחירי הדירות בישראל אכן מהגבוהים בעולם במונחי מספר משכורות לדירה (כ-130 משכורות בממוצע, לעומת כ-60 בארה"ב לפני משבר הנדל"ן שם), היחס של מחיר הקרקע לעלות הדירה גבוה (עד 50% בת"א לעומת כ-30% אפילו במנהטן היקרה להחריד) והפער בין מחירי הדירות למחירי השכירות רק גדל. נתונים אלו בשילוב המחאה והצהרות הממשלה על כוונתה להוריד את מחירי הדירות הובילו בשנה האחרונה לציפייה לירידת מחירים ולקיפאון עסקאות בשוק הנדל"ן.
מנגד, מספר לא מבוטל של גורמים תומכים במחירי הדירות. ראשית, הפער הניכר בין הבטחות הממשלה לצעדיה בפועל. המיסים, אשר מהווים מרכיב מהותי מעלות דירה לא ירדו, וכנראה גם לא ירדו על רקע הגרעון הממשלתי. בנוסף, הוד"לים המפורסמות הפשירו בינתיים כ-1,100 יחידות דיור - רובן אגב במזרח ירושלים ובדרום אשקלון. טוב ויפה, אולם במידה ואינך חרדי או במידה ואין לך עבודה טובה באזור אשקלון ורעש של קסאמים ו/או חילופי אש על גבול הרצועה קצת מפריעים לך, אז מפה כנראה לא תבוא הישועה.
כמו כן, נגיד בנק ישראל ומערכת הבנקאות (שחלק ניכר מהאשראי שלה מופנה למשכנתאות), ששולטים על זרם האשראי לתחום, עומדים על הרגליים האחוריות כדי שמחירי הדירות לא יירדו, מפני שבמקרה זה תפגע יציבות המערכת הבנקאית בכללותה. סביבת הריבית הנמוכה, הגידול הטבעי של האוכלוסיה, המחסור בידיים עובדות בתחום (ברזלן סיני מרוויח בארץ כמעט 18,000 ש' בחודש), מערכת התחבורה הגרועה, עצירה בפרויקטים חדשים והיצע הקרקעות המוגבל - תומכים גם הם במסקנה שלא תהיה מפולת במחירי הדירות.
ראיות לחזרה של הקונים לשוק בחודשים האחרונים ניתן למצוא בגידול החד בנטילת משכנתאות, בגידול במספר העסקאות ובדיווחי החברות הבורסאיות על מכירת דירות. נתוני משרד הבינוי והשיכון והלמ"ס מצביעים על עלייה מסוימת במחירי הדירות (אם כי ייתכן ומדובר בנתונים ארעיים).
לא נתיימר לנבא מה יקרה למחירי הדירות בטווח הבינוני - ארוך, אולם כאשר קיים ספק גדול בכך שתהיה נפילה חדה במחירי הדירות בטווח הקרוב, האם ניתן להסיק כי מצב חברות הנדל"ן היזמי בארץ כה חמור, כפי שמשתקף בתשואה על איגרות החוב שלהן? האם נחזה בירידה של 20-30% במחירי הדירות? האם רוב חברות הנדל"ן היזמי בדרך לחדלות פירעון?
כנראה שלא. לפיכך קיימות בשוק הזדמנויות לא מעטות בתחום איגרות החוב של חברות הנדל"ן היזמי. משקיע סבלני שיבנה תיק מפוזר המורכב מאיגרות חוב במח"מ קצר עד בינוני של חברות נדל"ן יזמי שנבדקו בקפידה ומציגות מינוף שאינו קיצוני, יחד עם שעבודים על עודפים של פרויקטים שכבר בביצוע וחלקם נמכרו, יוכל להיות מאוד מעניין.
אג"ח ג' של חנן מור כדוגמא
היקף הסדרה הוא כ-38 מיליון ש', המח"מ שלה הוא 1.7 והיא נסחרת בתשואה של כ-12.5%. האגרת משלמת ריבית משתנה בשיעור של ריבית המק"מ לשנה בתוספת של 6.7%, כלומר ריבית של כ-9%, והיא עומדת לפרעון בשלושה תשלומים בשנים 2013-2015.
ההון העצמי של החברה מהווה כ-10% מסך המאזן (וכ-17% אם ניקח בחשבון רווחים שטרם הוכרו חשבונאית בגין דירות שכבר נמכרו וטרם נמסרו). רמת המינוף בדמות חוב נטו ל-CAP נטו עומדת על כ-82% - נתון שאינו נמוך כלל, אולם מאפיין חברות בתחום. על רקע המינוף נבדוק איזה שעבודים עומדים לטובת הסדרה. לטובת סדרה ג' רשום שעבוד ראשון על חשבון העודפים מפרויקט עיר ימים של החברה בנתניה. העודפים מוגדרים כהון העצמי שהשקיעה החברה בפרויקט בתוספת הרווחים שינבעו מהפרויקט.
כלומר, לבנק שמממן את הבניה יש שעבוד ראשון על כל התקבולים מהפרויקט, ואילו למחזיקי האג"ח יש שעבוד שני על כל התקבולים מהפרויקט לאחר שהבנק יסיים לגבות את ההלוואה שנתן. ההון העצמי שהשקיעה החברה בפרויקט הוא כ-28 מיליון ש' והרווח הגולמי הצפוי (לאחר התשלומים לבנק) הוא כ-27.5 מיליון ש' (כ-11.1% מהמכירות).
הפרויקט מורכב משני מגדלים בני 65 דירות כ"א. המגדל הראשון יצא לשיווק לפני מספר חודשים ומאז ועד סוף מאי האחרון נמכרו 40 דירות (סביר שמאז נמכרו עוד דירות, אולם אין לנו אפשרות לאמת זאת). השלב השני של הפרויקט צפוי לצאת לשיווק בשנה הבאה. כלומר, נמכרו כ-62% מהדירות בשלב א' וכ-31% מסך הפרויקט. בנוסף, מבחינת ביצוע, הפרויקט נמצא בשלב ראשוני יחסית, כך שהמקדמות מהדירות שכבר נמכרו, צפויות להקטין את המימון הבנקאי ובכך להקטין את הוצאות המימון ואת היקף החוב הבנקאי שבכיר על האג"ח.
כפי שניתן לראות בטבלה, במקרה ותחזיות החברה יתגשמו, השעבוד שווה פי 1.46 מהאג"ח. במידה והרווח החזוי על הדירות שטרם נמכרו יורד ב-50%, השעבודים עדיין מכסים 121% מהחוב. ואילו במקרה שחברה תמכור את יתרת הדירות ללא כל רווח (כלומר מחירי הדירות יירדו ב-11%), העודפים מכסים 96% מיתרת האג"ח. האגרת שנסחרת על 96% מהפארי, מגלמת מצב שמחירי הדירות יירדו בשיעור של מעל 10%. לפיכך, בהנחה שלא צפויה מפולת במחירי הדירות, הסיכון הטמון באגרת מוגבל יחסית.
- 11.אופיר 15/07/2012 19:10הגב לתגובה זולפני חודש שקלתי לקנות את האגח. יחד הון עצמי למאזן כפי שחישבתי אז היה 8% נראה לי די מסוכן. יש מספיק חברות בענפי משק אחרים שנותנים תשואה יפה בסיכון נמוך בהרבה. ובדרוג A לפחות
- 10.מחירי הדירות לא יפלו (ל"ת)אלון 15/07/2012 18:04הגב לתגובה זו
- 9.ניתוח נחמד- מה עם גינדי ג? (ל"ת)zivok1 15/07/2012 14:17הגב לתגובה זו
- 8.לא משקיע באפסילון אם 2 אלה עובדים בחברה-תושב אשקלון (ל"ת)שרון 15/07/2012 14:15הגב לתגובה זו
- 7.לממשלה יש אינטרס שמחירי הדירות יישארו גבוהים (ל"ת)יעל 15/07/2012 12:11הגב לתגובה זו
- 6.סקירה טובה ומקצועית! אשמח לקבל עוד חברות (ל"ת)שלומי 15/07/2012 12:01הגב לתגובה זו
- 5.נראה טוב אבל מה עם אג"חים נוספים??? (ל"ת)דודי 15/07/2012 12:00הגב לתגובה זו
- 4.מעניין, תודה על המידע (ל"ת)יועצת השקעות 15/07/2012 10:03הגב לתגובה זו
- 3.אגחיסט 15/07/2012 09:58הגב לתגובה זומישהו רוצה להישאר עד לפירעון באג"ח זה? אני בספק.
- 2.לפחות בגוש דן המחירים כבר לא יורדים (ל"ת)אייל 15/07/2012 09:03הגב לתגובה זו
- 1.אחד העם 15/07/2012 09:01הגב לתגובה זושני אנליסטים בחנו חברה עם שווי שוק של 24 מיליון ש"ח, וסדרות אג"ח בעלות סחירות ממוצעת של 30,000 ש"ח. לזה קוראים ביזבוז משאבים

שער הדולר ירד יותר מדי - בגלל הספקולנטים והמוסדיים; מה יהיה בהמשך?
אפשר להאשים את כל העולם בהתחזקות השקל אולם חוסר המעש של הבנק המרכזי הוא הגורם העיקרי שמושך לכאן ספקולנטים; וגם - ההשפעה הקשה של הדולר הנמוך על ההייטק והיצואנים
במדינה מתוקנת עם בנק מרכזי חזק ואמין, היה נגיד הבנק מתייצב בערב החג למול האומה המקומית ואומר: "שגיתי כשלא הפחתתי את הריבית בהחלטה האחרונה, במיוחד לנוכח מה שקרה השבוע בזירה הגיאופוליטית ועם ההשלכות על שערי החליפין, יש מקום להפחית את הריבית ועל כן החליט הבנק המרכזי להקדים ולהודיע על הפחתה מידית"
דולר שקל רציף 1.48%
אבל אנחנו כבר מזמן לא מדינה מתוקנת וכשסדר העדיפויות הציבורי מעמיד את נושא הריבית רחוק ממרכז ההתעניינות, יכולים בבנק ישראל להמשיך לשבת בחוסר מעש ולא להגיב בטענות שונות ומשונות, במיוחד שחברי ההנהלה מתנהלים כמו עדר מפוחד ומצביעים פעם אחר פעם פה אחד בעד גחמותיו של הנגיד.
גם יתרות המט"ח של מדינת ישראל שברו החודש את שיא כל הזמנים עקב שערוכן (כשהשקל מתחזק היתרות גדלות). זאת הטעות האסטרטגית הכי גדולה של בנק ישראל שלא ניצל הזדמנויות רבות בשנתיים האחרונות, בעיקר במהלך המלחמה, על מנת לדלל את היתרות ולהעניק לעצמו תחמושת למצב בו שוב יתחזק השקל יתר על המידה ועל הדרך לייצר רווח עצום לבנק ישראל שהיה מעביר את מאזנו לראשונה מאז תחילת שנות ה-2000 לרווח שהיה מועבר לקופתה המידלדלת של המדינה.
- השקל מתחזק ברקע חזרת החטופים והרגיעה בוול סטריט
- ת"א 35 ירד 1.36%, מדד הבנייה קפץ 2.3%; חלל תקשורת זינקה 25%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הוויכוח על השפעתם של הספקולנטים על מהלך המסחר הוא ויכוח ארוך שנים - איך הם משפיעים, כמה, האם הם יוצרים מגמה או רק מצטרפים אליה. אי אפשר לשכנע את המשוכנעים למרות שמי שמבין קצת במסחר ומסתכל על גרף הפעילות היומי (ובמיוחד הלילי) מבין מיד שמשהו פה עקום מן היסוד ודורש טיפול הרבה יותר אינטנסיבי מצד מי שאמור לדאוג לכך שזה לא יקרה - ניחשתם נכון, בנק ישראל.

מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים
למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל ונושאים איתם סכנה בטיחותית משמעותית. מה מושך את הציפורים דווקא לאזורים של שדות תעופה ואילו כלים עומדים לרשות הטייסים כדי להתמודד עם האיום המעופף
בשמי ישראל מתרחשת תופעה שמסכנת את בטיחות הטיסות: למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל. הגילוי של הציפורים במרחבי שדות התעופה הופכים את האיום לשגרה שמאתגרת טייסים, חברות תעופה ונוסעים.
כיצד מתמודדת תעשיית התעופה עם האיום המעופף שנמצא מתחת לפני השמיים?
התנגשויות בין מטוסים ללהקות ציפורים, "Bird Strikes", מהוות אחד האיומים הרציניים והנפוצים ביותר בתעשיית התעופה האזרחית והצבאית, עם השלכות בטיחותיות, טכניות וכלכליות משמעותיות. בכל רגע נתון, אלפי מטוסי נוסעים ממריאים ונוחתים בשדות תעופה ברחבי העולם, ונאבקים מול האיום הבלתי נראה אך מסוכן הזה. מדי שנה נרשמות ברחבי העולם עשרות אלפי פגיעות שכאלו, שרובן מסתיימות ללא נפגעים, אך חלקן גורמות לנזקים של מיליארדי דולרים למנועים, לכנפיים ולמערכות מטוס קריטיות.
החשש העיקרי הוא ממפגש בין עופות גדולים למנועי הסילון. יניקה של ציפור אחת לתוך מנוע עלולה לגרום לנזק חמור ואף להשבתתו המיידית.
כשעורב במשקל 450 גרם פוגע במטוס שטס ב-800 קמ"ש
הכוח של ציפור שנכנסת במהירות למנוע סילון מטוס יכול להיות אדיר, לעיתים עד כדי יצירת כוחות של עשרות או מאות טונות בהתאם למשקל הציפור ומהירות המטוס. לדוגמה, עורב אפור שמשקלו 450 גרם שפוגע במטוס הנוסעים במהירות של 800 קמ"ש, מייצר עוצמה של יותר מ-15 טונות, ואילו ציפור גדולה כמו עגור במשקל 7.5 ק"ג עלולה ליצור עוצמה עצומה של כ־100 טונות. פגיעות כאלה יכולות לגרום לקריסת מנוע, לנזק למערכות ההידראוליות, לקריעת מעטה הכנפיים ואפילו לאובדן שליטה בטיסה שגורם לתאונות קטלניות.
- המטוס הסילוני המסחרי הראשון ממריא ומה קרה היום לפני 92 שנה
- מה יקרה למחירי הטיסות בשנים הקרובות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסיבה שציפורים נמשכות לאזורי שדות תעופה קשורה בעיקר לזמינות מזון, סביבת מנוחה נוחה, ומיקומם הגיאוגרפי. שדות תעופה מציעים משטחים פתוחים, לעיתים עם דשא וגידולים, שמושכים חרקים, עכברים וחרקי קרקע - מקורות מזון מרכזיים לציפורים. בנוסף, שדות תעופה ממוקמים לעיתים באזורים רחבים יחסית וכמעט ללא עצים גבוהים, כך שהציפורים יכולות להרגיש בטוחות ולהימנע מטורפים.