אילון מאסק מכחיש: טסלה תשלם ל-xAI?
בינה מלאכותית צפויה להיות הכוח המניע מאחורי מניית טסלה TESLA INC בחודשים הקרובים, והופכת לנושא המרכזי בו המשקיעים כנראה צריכים להתמקד בעתיד הנראה לעין. לאחרונה, ה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח כי טסלה, חברת הרכבים החשמליים של אילון מאסק, שקלה לשלם לחברת הבינה המלאכותית של מאסק, xAI, עבור גישה לטכנולוגיה ומשאבי AI שלה. הדיווח עורר גלים בקרב משקיעי טסלה והעלה חששות.
בתחילת 2024, מאסק הביע רצון לקבל 25% מזכויות ההצבעה במניות טסלה, במטרה לשמור על פרויקטי AI בתוך החברה. כיום, כולל אופציות למניות, מאסק שולט בכ-20% ממניות טסלה. למרות שטרם השיג את ה-25% המיוחלים, בעלי המניות הצביעו שוב לאישור הסכם תגמול משנת 2018 שהעניק לו כ-300 מיליון אופציות.
בזמן שהדיון על האופציות של מאסק התנהל, הוא ייסד חברת בינה מלאכותית בשם xAI. צעד זה ענה, במידה מסוימת, על השאלה האם מאסק ישמור את כל פרויקטי ה-AI בתוך טסלה. התשובה כמובן הייתה שלילית.
טסלה עדיין מפעילה תוכניות AI משלה, אשר משקיעים אופטימיים מצפים כי יניבו ערך של טריליוני דולרים לאורך זמן. האפשרות לשלם לחברה אחרת, הקשורה למאסק, עבור סיוע ב-AI, מעלה חששות לגבי ויתור על חלק מהפוטנציאל הכלכלי.
- אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
- ניצחון למאסק: בית המשפט העליון החזיר את חבילת השכר ההיסטורית של טסלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יצרנית הרכבים החשמליים משתמשת במחשוב מבוסס AI לאימון תוכנת הנהיגה האוטונומית שלה ולפיתוח רובוטים הומנואידיים חוסכי עבודה. מאסק וחלק מהאנליסטים בוול סטריט הגדירו את שני המוצרים הללו כהזדמנויות בשווי טריליון דולר.
מאסק מכחיש את הטענות
בתגובה לדיווחים, מאסק הכחיש את הטענות וטען כי אין צורך ברישיון כלשהו מ-xAI. לדבריו, טסלה למדה רבות משיחות עם מהנדסים ב-xAI, דבר שסייע להאיץ את השגת נהיגה אוטונומית ללא פיקוח, אך אין צורך ברישוי רשמי של טכנולוגיה.
בעוד שרובוטים ביתיים עדיין נשמעים כמו מדע בדיוני, מכוניות ללא נהג נראות קרובות יותר למימוש. טסלה מתכננת לארח את אירוע הרובוטקסי שחה ב-10 באוקטובר בהוליווד, שם צפויה להציג מונית רובוטית ולהסביר עד כמה היא קרובה להשקת שירות נהיגה אוטונומי. ההייפ סביב האירוע והתפיסה של המשקיעים לגבי התוכנית עשויים להשפיע משמעותית על מניית טסלה.
נכון לתחילת המסחר ביום שני, מניית טסלה ירדה בכ-15% מתחילת השנה. האטה במכירות רכבים חשמליים השפיעה על הסנטימנט של המשקיעים, כאשר טסלה שלחה כ-831,000 רכבים חשמליים במחצית הראשונה של השנה, ירידה של כ-7% בהשוואה ל-2023. האטה זו היא סיבה מרכזית לתקוות הגבוהות של המשקיעים לגבי מכוניות ללא נהג, שכן טסלה יכולה להרוויח מהפעלת צי מוניות רובוטיות ומתוכנות נהיגה משופרות.
- אנבידיה משתלטת על מתחרה - חברת השבבים גרוק
- בנק אוף אמריקה: מכירות השבבים יעלו ב-30% ב-2026
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
היזם עשוי לייעץ לבית הלבן
לפי דיווח של הוול סטריט ג'ורנל, הנשיא לשעבר דונלד טראמפ שוקל לאמץ את הצעתו של מאסק להקמת ועדת יעילות ממשלתית, במידה ויזכה בבחירות לנשיאות בנובמבר הקרוב. מהלך זה עורר שאלות לגבי ההשפעה הפוטנציאלית על עסקיו של מאסק, ובפרט על טסלה .
הרעיון לוועדת היעילות עלה במהלך שיחה ארוכה בין מאסק וטראמפ באמצע אוגוסט, שהתקיימה בפלטפורמת המדיה החברתית X (לשעבר טוויטר) של מאסק. מאז, מאסק המשיך לדון בנושא הבזבוז הממשלתי ברשתות החברתיות, מה שמעיד על התעניינותו העמוקה בנושא. בתגובה לפרסום, מאסק צייץ: "אני מצפה לשרת את אמריקה אם תיווצר ההזדמנות. לא נדרש שכר, לא תואר, לא הכרה".
תפקיד זה, אם יתממש, יתווסף לרשימה ארוכה של תפקידים ומיזמים שמאסק כבר מנהל. בנוסף לטסלה, הוא עומד בראש SpaceX, X, xAI, The Boring Company ו-Neuralink. עומס זה מעורר חששות בקרב משקיעי טסלה, שזוכרים היטב את ההשפעה השלילית שהייתה לרכישת טוויטר על מחיר מניית החברה בשנת 2022.
סטארפייטרס ספייסהמניה שהונפקה, זינקה כמעט 400% ונופלת היום ב-60%
ההנפקה הצנועה, היצע מניות מוגבל והיעדר הכנסות הפכו את סטארפייטרס לאחת המניות התנודתיות בשוק ומציבים סימני שאלה סביב השווי שנקבע לה בתוך ימים ספורים
חברת החלל האמריקאית סטארפייטרס ספייס (FJET) נכנסה בשבוע שעבר לשווקים הציבוריים בהנפקה ראשונית צנועה יחסית, אך בתוך ימים ספורים הפכה לאחת המניות התנודתיות ביותר בבורסות בארה״ב. ההנפקה, שגייסה כ־40 מיליון דולר, הציבה את החברה במרכז תשומת הלב, בעיקר בשל תנודות חדות במחיר המניה ובמחזורי מסחר גבוהים במיוחד.
סטארפייטרס החלה להיסחר בחמישי שעבר בבורסת NYSE American במחיר של 3.59 דולר למניה. כבר ביום המסחר הראשון זינקה המניה עד לרמה של 8.5 דולר, כאשר נרשמו תנודות חדות לשני הכיוונים וביום שני נרשם זינוק חריג של כ־371%, שהקפיץ את מחיר המניה לשיא של 31.5 דולר, לפני שמגמת המסחר התהפכה היום (שלישי), כאשר המניה נופלת בכמעט 60% למחיר של פחות מ-14 דולר.
סטארפייטרס מציגה את עצמה כחברה שמחזיקה ומפעילה את צי המטוסים העל־קוליים המסחריים הגדול בעולם. פעילותה מתבצעת ממרכז החלל קנדי בפלורידה, והיא מפעילה שבעה מטוסי F-104 סטארפייטר, דגם שיצא משירות בנאס"א כבר באמצע שנות ה־70.
שלוש שנים בלי הכנסות
החברה לא רשמה הכנסות בשלוש השנים האחרונות, ובשנת 2024 דיווחה על הפסד של 7.9 מיליון דולר. נתונים אלו ממקמים אותה כחברה בשלב מוקדם מאוד, שעדיין לא הוכיחה מודל עסקי יציב. מבנה המאזן של סטארפייטרס מסבך את המצב עוד יותר. לחברה הון עצמי שלילי, כך שההתחייבויות עולות על הנכסים. כתוצאה מכך, יחס מחיר להון של החברה עומד על מינוס כ־160, נתון חריג במיוחד בענף תעופה וביטחון, שבו היחס המקובל נע סביב 2.5–3.7.
- "Moonshot הוקמה כדי לשגר אובייקטים לחלל בדרכים יעילות יותר"
- הסטארטאפ Moonshot Space נחשף לראשונה עם גיוס של 12 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גורם נוסף שמסביר את התנודות החריפות הוא היקף המניות הזמין למסחר. מתוך כ־21.7 מיליון מניות קיימות, רק כ־11.1 מיליון הוצעו לציבור בהנפקה. היצע מצומצם של מניות סחירות יוצר תנאים שבהם גם עסקאות בהיקף לא גדול גורמות לתנודות מחיר חדות.

אנבידיה משתלטת על מתחרה - חברת השבבים גרוק
אנבידיה בהסכם רישוי עם גרוק במקביל למעבר כל ההנהלה של גרוק לאנבידיה; היקף העסקה 20 מיליארד דולר
אנבידיה חתמה על הסכם לרישוי טכנולוגיה מחברת השבבים הצעירה גרוק, שפועלת בתחום פיתוח חומרה להרצת מודלי בינה מלאכותית. במקביל, המייסד של גרוק, ג'ונתן רוס, ונשיא החברה, סאני מדרה, צפויים לעבור לאנבידיה יחד עם אנשי הנדסה נוספים. גרוק תישאר חברה עצמאית, אך לא ברור בשלב זה האם אנבידיה תיכנס כבעלת מניות בחברה. בכל מקרה ההיקף הכולל של העסקה מוערך ב-20 מיליארד דולר.
העסקה מגיעה בתקופה בה אנבידיה ממשיכה להוביל את שוק המעבדים למרכזי נתונים וליישומי בינה מלאכותית, אולם התחרות מתגברת. חברות שונות מפתחות ארכיטקטורות חלופיות המתמקדות בנקודות כאב כמו זמינות, עלות כוללת ויעילות אנרגטית. עבור אנבידיה, ההסכם עם גרוק נראה כצעד מחושב להבטחת שכבת יכולת טכנולוגית נוספת ולהעשרת ההון האנושי שלה, במיוחד במקומות בהם מתחילים לצוץ איומים תחרותיים.
למה רישוי ולא רכישה מלאה?
הבחירה בהסכם רישוי לא בלעדי מאפשרת לאנבידיה לשלב רכיבים טכנולוגיים בפיתוחיה ללא המורכבות של רכישה מלאה - כולל הליכי רגולציה והתחייבויות ארוכות טווח. אמנם רישוי לא בלעדי פותח את הטכנולוגיה גם למתחרים, אך לאנבידיה יתרון משמעותי ביכולת להפוך רעיונות למוצרים סקיילביליים תוך שילוב עם תוכנה, כלים ומערכת אקולוגית נרחבת.
זו אסטרטגיה המעניקה לאנבידיה גמישות מקסימלית: אם הטכנולוגיה של גרוק תתברר כמשמעותית, אנבידיה כבר תהיה שם. אם לא, המחיר הארגוני של יציאה יהיה נמוך יותר. הצעד מעיד על כך שאנבידיה מזהה את הפוטנציאל של ארכיטקטורות חדשות להפוך לאיום תחרותי אמיתי.
- אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
- מה מניע עיצוב משרד ב-5,000 שקל למ"ר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המעבר של מייסד ונשיא גרוק לאנבידיה הוא אחד האלמנטים הבולטים בעסקה. מדובר לא רק בידע טכנולוגי, אלא גם בתפיסת תכנון, ניסיון בבניית ארכיטקטורות שבבים והבנה עמוקה של אופטימיזציה להרצת מודלי AI. אנבידיה מבינה את החשיבות של צוות מלוכד שכבר עבד על פתרונות ייחודיים.
.jpg)