אלון מאסק
צילום: הרצאת טד

אילון מאסק מכחיש: טסלה תשלם ל-xAI?

טסלה משתמשת במחשוב מבוסס AI לאימון תוכנת הנהיגה האוטונומית שלה ולפיתוח רובוטים הומנואידיים חוסכי עבודה. מאסק וחלק מהאנליסטים בוול סטריט הגדירו את שני המוצרים הללו כהזדמנויות בשווי טריליון דולר
אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

בינה מלאכותית צפויה להיות הכוח המניע מאחורי מניית טסלה TESLA INC בחודשים הקרובים, והופכת לנושא המרכזי בו המשקיעים כנראה צריכים להתמקד בעתיד הנראה לעין. לאחרונה, ה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח כי טסלה, חברת הרכבים החשמליים של אילון מאסק, שקלה לשלם לחברת הבינה המלאכותית של מאסק, xAI, עבור גישה לטכנולוגיה ומשאבי AI שלה. הדיווח עורר גלים בקרב משקיעי טסלה והעלה חששות.

בתחילת 2024, מאסק הביע רצון לקבל 25% מזכויות ההצבעה במניות טסלה, במטרה לשמור על פרויקטי AI בתוך החברה. כיום, כולל אופציות למניות, מאסק שולט בכ-20% ממניות טסלה. למרות שטרם השיג את ה-25% המיוחלים, בעלי המניות הצביעו שוב לאישור הסכם תגמול משנת 2018 שהעניק לו כ-300 מיליון אופציות.

בזמן שהדיון על האופציות של מאסק התנהל, הוא ייסד חברת בינה מלאכותית בשם xAI. צעד זה ענה, במידה מסוימת, על השאלה האם מאסק ישמור את כל פרויקטי ה-AI בתוך טסלה. התשובה כמובן הייתה שלילית.

טסלה עדיין מפעילה תוכניות AI משלה, אשר משקיעים אופטימיים מצפים כי יניבו ערך של טריליוני דולרים לאורך זמן. האפשרות לשלם לחברה אחרת, הקשורה למאסק, עבור סיוע ב-AI, מעלה חששות לגבי ויתור על חלק מהפוטנציאל הכלכלי.

יצרנית הרכבים החשמליים משתמשת במחשוב מבוסס AI לאימון תוכנת הנהיגה האוטונומית שלה ולפיתוח רובוטים הומנואידיים חוסכי עבודה. מאסק וחלק מהאנליסטים בוול סטריט הגדירו את שני המוצרים הללו כהזדמנויות בשווי טריליון דולר.

מאסק מכחיש את הטענות

בתגובה לדיווחים, מאסק הכחיש את הטענות וטען כי אין צורך ברישיון כלשהו מ-xAI. לדבריו, טסלה למדה רבות משיחות עם מהנדסים ב-xAI, דבר שסייע להאיץ את השגת נהיגה אוטונומית ללא פיקוח, אך אין צורך ברישוי רשמי של טכנולוגיה.

בעוד שרובוטים ביתיים עדיין נשמעים כמו מדע בדיוני, מכוניות ללא נהג נראות קרובות יותר למימוש. טסלה מתכננת לארח את אירוע הרובוטקסי שחה ב-10 באוקטובר בהוליווד, שם צפויה להציג מונית רובוטית ולהסביר עד כמה היא קרובה להשקת שירות נהיגה אוטונומי. ההייפ סביב האירוע והתפיסה של המשקיעים לגבי התוכנית עשויים להשפיע משמעותית על מניית טסלה.

נכון לתחילת המסחר ביום שני, מניית טסלה ירדה בכ-15% מתחילת השנה. האטה במכירות רכבים חשמליים השפיעה על הסנטימנט של המשקיעים, כאשר טסלה שלחה כ-831,000 רכבים חשמליים במחצית הראשונה של השנה, ירידה של כ-7% בהשוואה ל-2023. האטה זו היא סיבה מרכזית לתקוות הגבוהות של המשקיעים לגבי מכוניות ללא נהג, שכן טסלה יכולה להרוויח מהפעלת צי מוניות רובוטיות ומתוכנות נהיגה משופרות.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

היזם עשוי לייעץ לבית הלבן

לפי דיווח של הוול סטריט ג'ורנל, הנשיא לשעבר דונלד טראמפ שוקל לאמץ את הצעתו של מאסק להקמת ועדת יעילות ממשלתית, במידה ויזכה בבחירות לנשיאות בנובמבר הקרוב. מהלך זה עורר שאלות לגבי ההשפעה הפוטנציאלית על עסקיו של מאסק, ובפרט על טסלה .

הרעיון לוועדת היעילות עלה במהלך שיחה ארוכה בין מאסק וטראמפ באמצע אוגוסט, שהתקיימה בפלטפורמת המדיה החברתית X (לשעבר טוויטר) של מאסק. מאז, מאסק המשיך לדון בנושא הבזבוז הממשלתי ברשתות החברתיות, מה שמעיד על התעניינותו העמוקה בנושא. בתגובה לפרסום, מאסק צייץ: "אני מצפה לשרת את אמריקה אם תיווצר ההזדמנות. לא נדרש שכר, לא תואר, לא הכרה".

תפקיד זה, אם יתממש, יתווסף לרשימה ארוכה של תפקידים ומיזמים שמאסק כבר מנהל. בנוסף לטסלה, הוא עומד בראש SpaceX, X, xAI, The Boring Company ו-Neuralink. עומס זה מעורר חששות בקרב משקיעי טסלה, שזוכרים היטב את ההשפעה השלילית שהייתה לרכישת טוויטר על מחיר מניית החברה בשנת 2022.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

נשיא קזחסטן, קאסים-ז'ומארט טוקאייב (יוטיוב)נשיא קזחסטן, קאסים-ז'ומארט טוקאייב (יוטיוב)

הכלכלה של קזחסטן - המדינה שהצטרפה להסכמי אברהם

עוזי גרסטמן |
נושאים בכתבה קזחסטן

קזחסטן מצטרפת להסכמי אברהם. בפועל יש כבר עשרות שנים הסכמים עם קזחסטן, צפוי שההצטרפות תרחיב את שיתופי הפעולה בכמה מישורים. אבל מיהי בעצם קזחסטן? ועל מה מבוססת הכלכלה שלה?

קזחסטן היא אחת הכלכלות הצומחות באירואסיה, עם מיקום גאוגרפי שממצב אותה כגשר בין סין לאירופה ובין רוסיה למזרח התיכון. שטחה הוא כ- 2.72 מיליון קמ"ר, והיא התשיעית בגודלה בעולם. אין לה מוצא לים פתוח\ יש לה גבולות ארוכים שהופכים אותה לצומת דרכים חשוב בסחר העולמי. 

היקף. אוכלוסייה 20.6 מיליון תושבים. זו מדינה עם אוכלוסייה צעירה יחסית שמספקת כוח עבודה זול ואיכותי. הנשיא הוא קאסים-ז'ומארט טוקאייב זה שש שנים. קזחסטן היא רפובליקה נשיאותית: ראש המדינה הוא נשיא הנבחר ולו סמכויות רבות, לרבות כמפקד עליון של הכוחות המזוינים. קיים ריכוז של כוח בידי הנשיא וההנהגה. 

התמ"ג הנומינלי מתקרב ל-300 מיליארד דולר בסוף 2025, בעוד במונחי PPP הוא חוצה את ה-900 מיליארד. התמ"ג לנפש במונחי PPP עומד על כ-36,000 דולר, רמה דומה לטורקיה, אך נמוכה במקצת מרוסיה. המעבר ממשק מבוסס מחצבים בלבד למשק מגוון יותר נמצא בעיצומו, עם דגש על לוגיסטיקה, דיגיטל ותעשייה קלה.

צמיחה של 6% 

כלכלת המדינה מבוססת על נפט. ברבעונים הראשונים של השנה נרשמה צמיחה שנתית של 6.1%-6.3%, כאשר התחזיות השנתיות נעות בין 5.5% מהבנק העולמי ל-5.9% מקרן המטבע. הגורם המרכזי: הרחבת שדה טנגיז, שהושקה רשמית בינואר 2025 והוסיפה 260 אלף חביות ליום בתפוקה מלאה. תפוקת הנפט הכוללת עברה את ה-100 מיליון טון בשנה, שיא היסטורי עם 75.7 מיליון טון בינואר-ספטמבר ו-8 מיליון טון באוקטובר לבדו. טנגיז לבדו תורם כשליש, עם תפוקה יומית שהגיעה ל-953 אלף חביות ביוני.