מטא צוקרברג
צילום: טוויטר

מטא קרובה לשיא כל הזמנים - מדוע הוצאות ה-AI אינן סיבה לדאגה

הוצאות הבינה המלאכותית של החברה היוו דאגה עיקרית בקרב המשקיעים והאנליסטים, עם עלייה של 6% בהוצאות בזמן שהשוק מנסה להבין האם הבינה המלאכותית באמת יכולה לייצר הכנסות
אדיר בן עמי | (1)

מניית מטא META PLATFORMS נסחרת מתחת לשיא שלה שנמצא במחיר של 531.89 דולר אליו הגיע בחודש אפריל השנה, כאשר החשש העיקרי בקרב המשקיעים הוא ההוצאות הרבות של החברה על בינה מלאכותית. עם זאת, בוול-סטריט סבורים כי אין כאן סיבה לדאגה והחברה כבר מתחילה להרוויח מההשקעה.

בדוחותיה האחרונים רשמה מטא הוצאות גבוהות יותר על בינה מלאכותית, מה שגרם למניית החברה ליפול מתחת לרמת ה-500 דולר. עם זאת, ב-KeyBanc סבורים כי ההשקעה של מטא ב-AI משתלמת והעלו את מחיר היעד למניה ל-540 דולר מ-475 דולר קודם לכן, תוך כדי שהם שומרים על דירוג "עודף משקל".

מחיר היעד החדש של האנליסטים מבוסס על מכפיל רווח עתידי ל-2025 של 22, בהתאם למכפיל הממוצע לחמש שנים. "ראינו עלייה משמעותית במחירי הפרסומות של מטא ואנו מאמינים שזה משקף את ההתקדמות המתמשכת בבינה מלאכותית, רלוונטיות הפרסומות ותשואות המפרסמים", כתבו ב-KeyBanc.

האם הטמעה של בינה מלאכותית בחברות מייצרת הכנסות היא אחת השאלות הגדולות ביותר המרחפות מעל שוק מניות כולו, כאשר תשובה שלילית לשאלה הזו עשויה לקחת את מניות הטכנולוגיה ולהפיל רבות מהן לקרשים. עם זאת, בנוגע למטא נראה שהתשובה היא חיובית. לפי הערכות, מטא צפויה לדווח על הכנסות ברבעון הנוכחי שיגיעו בקצה העליון של תחזית ההכנסות שלה ל-36.5-39 מיליארד דולר. במידה וזה אכן יקרה, זה עשוי להפיג את החששות בנוגע להוצאות ה-AI.

 

הבאה בתור שתכריז על פיצול המניה?

גורם נוסף שעשוי לדחוף את מניית מטא מעלה הוא פיצול המניה שלה. הבעלים של פייסבוק, אינסטגרם וואסטאפ נחשבת למוזרה מבין שבעת המופלאות בכל הקשור לפיצול מניות, כאשר היא היחידה שלא פיצלה את המניה שלה אף פעם. המניה של מטא נסחרת כעת בקצת באיזור ה-500 דולר וייתכן מאוד והיא תהיה ענקית הטכנולוגיה הבאה שתפצל את המניה שלה.

פיצול מניות לא משנה את הערך של החברה. כלומר, זאת תהיה טעות להגיד שמניה של חברה היא "זולה" יותר לאחר הפיצול רק בגלל שמחיר המניה נמוך יותר. אך הורדת מחיר המניה אכן הופך אותה לנגישה יותר עבור יותר משקיעים וכך הופך אותה הרבה פעמים לאטרקטיבית יותר.

בעוד פיצול מניות לא באמת משנה שום דבר עבור החברה חוץ ממחיר מניה נמוך יותר, בבנק אוף אמריקה כן ציינו כי פיצולים נוטים לתת דחיפה נוספת למניה שכבר עלתה המון. "מניות עלו בממוצע ב-25% במהלך 12 החודשים לאחר פיצול, לעומת עלייה של 12% במדד הרחב. הפיצולים העלו גם את התשואות בכל עשור", כתבו האנליסטים. לכן, זה לא יהיה מפתיע אם מטא תודיע בדומה לשאר חברות הטכנולוגיה בתקופה האחרונה על פיצול המניה. 

קיראו עוד ב"גלובל"

 

הדוחות לרבעון הראשון

ענקית הרשתות החברתיות רשמה בדוחותיה לרבעון האחרון רווח למניה של 4.71 דולר על הכנסות של 36.46 מיליארד דולר. הצפי בוול-סטריט היה לרווח למניה של 4.3 דולר על הכנסות של 36.1 מיליארד דולר. בשורה התחתונה אלו תוצאות טובות, אבל כפי שקורה פעמים רבות, מה שקובע את מחיר המניה הוא התחזית להמשך.

מטא צופה לרבעון השני הכנסות של בין 36.5 ל-39 מיליארד דולר, בעוד צפי האנליסטים עמד על 38.24 מיליארד דולר. מרכז הטווח של האנליסטים הוא 37.75 מיליארד דולר. ההוצאות לשנת 2024 כולה צפויות לעמוד על 96-99 מיליארד דולר, עם הפסד גדול יותר במגזר Reality Labs והוצאות הון של 35-40 מיליארד דולר, כאשר החברה מתכוונת להמשיך ולהשקיע בבינה מלאכותית.

הוצאות החברה ברבעון הראשון עמדו על 22.64 מיליארד דולר, עלייה של 6% משנה לשנה. המחיר הממוצע למודעה עלה ב-6% לעומת השנה שעברה. שיעור חשיפת הפרסומות באפליקציות השונות של החברה גדל ב-20% משנה לשנה, כאשר מספר המשתמשים הפעילים באופן יומי עלה ל-3.24 מיליארד, לעומת צפי של 3.16 מיליארד. 

ההפסד התפעולי במגזר Reality Labs עמד על 3.85 מיליארד דולר, לעומת הצפי בוול-סטריט להפסד של 4.51 מיליארד דולר, כאשר המגזר רשם הכנסות של 440 מיליון דולר לעומת צפי של 494.1 מיליון דולר. ההכנסות מפרסומות עמדו על 35.64 מיליארד דולר, לעומת צפי של 35.57 מיליארד.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    פייסבוק 1.3 טריליון פפלינוס (ל"ת)
    סחטיין 20/06/2024 21:11
    הגב לתגובה זו
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.