דופונט
צילום: טוויטר
ניתוח

לפני פיצול החברה - האם מנית דופונט מעניינת?

3 תחומי הפעילות העיקריים של החברה כנראה לא קיבלו את ההערכה שמגיעה להם תחת החברה המאוחדת, והפיצול צפוי להציף את הערך שלהן למשקיעים; ניתוח לקראת הפיצול הצפוי של הענקית בת 220 השנים
רוי שיינמן |

מניות ענקית הכימיקלים דו פונט  DU PONT לא זינקו יותר מדי לאחר שפורסם כי החברה מתכננת להתפצל לשלוש ישויות נפרדות, בדומה לחברות אחרות שעשו מהלכים דומים במטרה להציף ערך למשקיעים, כמו ג'נרל אלקטריק  GENERAL ELECTRIC שפיצלה ממנה את תחום הבריות ותחום התעופה. בעקבות החדשות, בית ההשקעות של וולס פארגו שידרג את המניה מ-"החזק" ל-"קנה", ואנחנו מספקים לכם ניתוח פשוט לגבי השווי הצפוי של החברות החדשות, לפני הפיצול שצפוי לקרות בין סוף 2025 לאמצע 2026.

האנליסט מייקל סיסון העלה את דירוג המניה ביום חמישי בערב, וקבע מחיר יעד חדש של 103 דולר למניה, לעומת 80 דולר קודם לכן, אפסייד של 29% לעומת מחיר המניה הנוכחי שעומד על 80 דולר. המניה נסחרת לפי שווי של 33.75 מיליארד דולר כאשר מתחילת השנה עלתה ב-4.5% וב-12 החודשים האחרונים ב-22%.

מנית דופונט ב-12 החודשים האחרונים

מנית דופונט ב-12 החודשים האחרונים

אחת מחברות הבת החדשות צפויה להפוך לשחקנית מרכזית בתחום החומרים, עם מותגים מוכרים כמו טייבק וקבלאר. השנייה תתמקד בתעשיית המוליכים למחצה והשלישית תתמקד בשוקי המים ותציע טכנולוגיות סינון וטיהור.

סיסון כינה את הפיצול "מהלך נועז להגדלת שווי החברה" והוסיף כי "אנו מעריכים שיחס השווי לרווח של שלושת הישויות החדשות יהיה באזור הדו ספרתי." הוא מתייחס למחיר המניה ביחס ל-EBITDA. יחס השווי ל-EBITDA החציוני, לפי הערכות ל-2025, עבור חברות ב-S&P 500 עומד על כ-13. כיום, דו פונט נסחרת בפחות מפי 12.

"בעוד שהשלמת העסקה עשויה להימשך שנתיים, צמיחת המכירות של כל אחת מהחברות צפויה להאיץ בשלב מוקדם של התאוששות כלכלית, שנוטה להוביל לביצועים חזקים עבור חברות כימיות", כתב האנליסט.

האנליסטים צופים ששוקי התעשייה והאלקטרוניקה יחזרו לצמיחה לאחר האטה שנרשמה לאחרונה, כאשר מכירותיה של דו פונט ברבעון הראשון ירדו ב-6% ביחס לשנה הקודמת. בעקבות דירוג הקנייה החדש, כ-62% מהאנליסטים שמכסים את המניה ממליצים על קנייה.יחס דירוג הקנייה הממוצע למניות ב-S&P 500 הוא כ-55%, כאשר מחיר היעד הממוצע של אנליסטים למניית דו פונט עומד על כ-90 דולר למניה, אפסייד של 12.5%.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

מה הפוטנציאל בדופונט אחרי הפיצול?

מניית דופונט נותרה ללא שינוי אחרי ההודעה, תגובה מפתיעה לחדשות בהתחשב בשווי הפוטנציאלי של כל חלק מדופונט בהשוואה למחיר הנוכחי שלה.  ההיגיון מאחורי הפיצול הזה פשוט למדי. לדופונט יש עסקי אלקטרוניקה ומים מצוינים בעלי צמיחה אורגנית, שלעולם לא קיבלו הכרה ראויה בזמן שהחברה הייתה מאוחדת. על ידי הפרדת עסקים אלה לחברות ציבוריות נפרדות, השוק אמור לייחס להם מכפילים קרובים יותר למתחרות ישירות מה שיגרום לשווים שלהן לעלות משמעותית על שווי השוק הנוכחי של דופונט, ובכך לשחרר הרבה ערך כלוא. אם השוק ימשיך לבצע דיסקאונט משמעותי לאחד מהחלקים, סביר להניח שקונה פוטנציאלי (חברה גדולה יותר) ייכנס לתמונה וירכוש אותו.

כדי להבין את השווי הפוטנציאלי של כל עסק כחברה עצמאית, נבצע תרגיל. נבחן את שיעורי הרווח, נשווה אותם לחברות דומות בענף, ונחבר את הכל כדי לקבל מושג לגבי השווי העתידי האפשרי של דופונט לאחר הפיצול. בשנת 2023, עסקי האלקטרוניקה רשמו מכירות של כ-4 מיליארד דולר וייצרו כ-1.16 מיליארד דולר ב-EBITDA על בסיס רווחיות תפעולית של 29%. החברה המתחרה הקרובה ביותר, אנטגריס ENTEGRIS INC , נסחרת לפי מכפיל של כ-24 על יחס שווי החברה ל-EBITDA לשנת 2024, וייצרה EBITDA של 26.7% בשנת 2023. באופן כללי, לעסקים עם רווחיות גבוהה יותר מגיעה פרמיה על פני המתחרים שלהם, אך בואו נהיה שמרנים בחישובי הסכום הכולל של החלקים.

דופונט נסחרת כיום בקצת מעל 80 דולר למניה, אך פירוק החברה עשוי לשחרר ערך משמעותי לבעלי המניות. חטיבת האלקטרוניקה של דופונט צפויה להימכר לפי מכפיל רווח נמוך ב-10% ביחס לחברה דומה. מכפיל רווח של 21.6 על חטיבה זו משקף שווי של 25 מיליארד דולר.

עסקי המים של דו פונט הניבו כ-1.5 מיליארד דולר במכירות ב-2023 וייצרו כ-360 מיליון דולר ב-EBITDA בהתבסס על שולי רווח תפעולי של 24%. חברת זיילם XYLEM , העוסקת בתחום דומה, נסחרת לפי מכפיל רווח של 20.4 ביחס ל-EBITDA לשנת 2024. במקרה זה, ההנחה ביחס לזיילם מוצדקת, שכן לשולי הרווח של דופונט יש יתרון משמעותי (24% לעומת 19% בזיילם). לפיכך, הערכה שמרנית של מכפיל רווח של 20 על עסקי המים של דופונט מובילה לשווי של 7.2 מיליארד דולר.

חטיבת הליבה החדשה של דופונט, שתכלול את תחומי הבריאות, תחבורה מתקדמת ובטיחות וייצור, הניבה מכירות של 6.6 מיליארד דולר ב-2023 וייצרה כ-1.58 מיליארד דולר EBITDA. הערכה שמרנית של מכפיל רווח 12.5 על חטיבה זו משקפת שווי של 19.8 מיליארד דולר.

חיבור של שלושת החטיבות מעלה שווי כולל של כ-52 מיליארד דולר. כדי לקבל את השווי האמיתי, יש להפחית את החוב נטו משווי החברה הכללי. לדופונט היה חוב כולל של 7.77 מיליארד דולר בסוף הרבעון הראשון של 2024 ומזומנים ושווי מזומנים בסך של 1.93 מיליארד דולר, כלומר חוב נטו של 5.84 מיליארד דולר. ניכוי זה משווי החברה של 52 מיליארד דולר מוריד את שווי החברה לכ-46.2 מיליארד דולר.

חלוקת שווי החברה למספר המניות המונפקות נותנת את שווי המניה. חלוקת 46.2 מיליארד דולר ל-424.3 מיליון מניות מדלולות  שיש בשוק, נכון לסוף הרבעון הראשון, מובילה למחיר של כ-108 דולר למניה.

מחיר המניה הנוכחי של דו פונט נמוך משמעותית ממחיר זה, מה שמצביע על פער בין שווי החברה כחברה שלמה לבין סך שווי החטיבות הבודדות. עם זאת, חשוב להדגיש כי פיצול החברה הוא תהליך מורכב שיכול לקחת בין 18-24 חודשים, כך שיידרש זמן רב עד ששווי זה יתממש.

 

אולי עדיין כדאי להמתין

למרות כל זאת, אולי עדיין כדאי להיזהר. ביצועי דופונט בתקופה האחרונה היו מעורבים, והחובות של החברה אשר יחולקו בין החברות החדשות - מטילה צל על האטרקטיביות שלה עבור חלק מהמשקיעים. בנוסף, צפויות עלויות משמעותיות של בערך 700 מיליון דולר הקשורות לתהליך הפיצול.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וורנר ברוסוורנר ברוס

מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות

פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם

עמית בר |

חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.

לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.

מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.

העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.

פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.