"ממשיכים לצפות שהפד' יתחיל להוריד את הריבית בספטמבר"
"שיעור האבטלה עלה ל-3.9%, מה שמרמז כי שוק העבודה בארצות הברית מתחיל להיחלש. כמו כן, גם נתוני המשרות הפנויות מדו"ח JOLTS דווחו כנמוכים יחסית, רמז נוסף להתמתנות שוק העבודה בארצות הברית", כך אומר דיוויד קוהל, הכלכלן הראשי ביוליוס בר. לדבריו, "ירידה בכמות המשרות הפנויות ובהתפטרויות מרצון מובילה ללחצים נמוכים יותר להעלאת שכר, ואכן העלייה בשכר השעתי המדווח הייתה נמוכה יחסית - מה שמראה כי הסיכון לאינפלציה משוק עבודה חזק פחת".
קוהל מתייחס לציפיות בארה"ב בכל הקשור להפחתת הריבית של הפד' ואומר כי "סיכוני האינפלציה הנמוכים מגדילים את ההסתברות שהפד' יוכל להוריד את הריבית בפגישות הקרובות, ולכן קיימת אפשרות להורדות ריבית נוספות במהלך 2024. אנו ממשיכים לצפות שהפד' יתחיל להוריד את הריבית בישיבת ה-FOMC בספטמבר, ובהתאם לכך הביטחון בתחזית שלנו עלה".
מנגד, רפי גוזלן, הכלכלן ראשי ב-IBI בית השקעות, מצנן מעט את ההתלהבות ומדגיש כי סיכון האינפלציה עדיין לא חלף. "מדד ISM תעשייה איכזב באפריל כאשר ירד חזרה מתחת ל-50 (49.2). בעבר, התבססות של מדדי ה-ISM לפעילות התעשייה והשירותים מתחת לרמה של 50 היוותה סיגנל יעיל להאטה בפעילות וגלישה למיתון, אך להערכתנו התרחיש הסביר יותר הוא של האטה בקצב הצמיחה של המשק האמריקאי לאחר צמיחה גבוהה לאורך השנה האחרונה. נתוני הצמיחה לרבעון הראשון בארה"ב היו אמנם נמוכים מהצפי עם צמיחה של 1.6% (במונחים שנתיים) לעומת צפי ל-2.5%, אך תמהיל הצמיחה היה חזק יותר והצביע על עלייה של 2.8% בביקושים המקומיים, קצב זהה למדיי לזה שנרשם לאורך מרבית 2023. צמיחת הביקושים בארה"ב מובלת על ידי הצריכה הפרטית וזאת על רקע שוק העבודה החזק, במקביל לגידול בהשקעות בנכסים קבועים שנתמך ברבעונים האחרונים גם בהתאוששות בהשקעות בנדל"ן למגורים".
"לכן, במבט קדימה, מעבר לגורמים אלו, שילוב של תנאים פיננסים נוחים יחסית ומדיניות פיסקאלית מרחיבה, צפויים להוביל להמשך צמיחה חיובית של המשק האמריקאי במהלך השנה. ניסיון העבר מעלה כי רמת התנאים הפיננסים הנוכחית עיקבית עם התרחבות הפעילות, ובהתאם לזאת אומדן הצמיחה של Atlanta Fed לרבעון השני עומד על קצב גבוה יחסית של כ-3.3%", סיכם גוזלן.

מה צפוי ב-S&P 500 - האם יצא מספיק אוויר מהבלון?
לאחרונה נערכנו ליציאת אוויר מוול סטריט ואוויר אכן יצא. השאלה האם יצא מספיק? הנה התובנות שלנו
ובכן, הגענו ליעד הפיבונאצ׳י הראשון לירידה באזור ה-6480, מבחינה סטטיסטית התנודה למטה הייתה קיצונית וביום שישי היה יום היפוך (סגירה חיובית מעל הפתיחה) כך שיש סיכוי שלטווח הקצר נושפי האוויר ירגעו. שבירה של 6480 תלמד על 6200 כעל היעד הבא. איתות חיובי יהיה מעל 6720.
6480-6720 הם לפיכך גבולות המעקב שלנו לתחילת שבוע המסחר ומפה נמשיך.
מה אומרות המניות המופלאות
הגם שמבחינתי תשומת הלב המוגברת למניות ה״מופלאות״ היא בעיקר עניין למערכת היחסים בין תקשורת פיננסית לקוראים (שכן יש מלא מניות מעניינות לתיק) אז שמבחינת אומדן סיכויי השוק לעלות או לרדת יש לניתוח המצרפי שלהן משמעות. נעבור עליהן ביחד ונסכם.
- AAPL: מצב טכני מורכב שכן היא ברמת שיא אבל יש אופטימיות כל עוד מעל 260. שם אותה בצד הירוק בינתיים.
- הנאסד״ק קפץ ב-2.7%; אלפאבית זינקה ב-6%, טסלה עם 7%, ברודקום טסה ב-11%
- לקראת שבוע מסחר קצר ועמוס - מה חושבים האנליסטים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- AMZN: מעל רמת תמיכה ואין סיבה שלא תהיה בצד הירוק כרגע.
הסלמה בין יפן לסין, קרדיט: גרוקסין מגבירה לחץ כלכלי על יפן: הפחתת טיסות כתגובה למתיחות סביב טייוואן
צעד מדיני-כלכלי שמשפיע על תעופה, תיירות ושרשרות אספקה - רקע היסטורי, השלכות מיידיות והסלמה אסטרטגית וגם - איך התפתח העימות בין סין ויפן - כל השלבים
בעוד המתיחות הדיפלומטית בין בייג'ינג לטוקיו הולכת ומחריפה, פרסמה סין הנחיה רשמית לחברות התעופה שלה להפחית באופן משמעותי את מספר הטיסות ליפן, והמהלך ייכנס לתוקף מיידי ויימשך עד מרץ 2026. הצעד, שמגיע על רקע הצהרותיה של ראש ממשלת יפן, סאנאה טקאיצ'י, בנוגע להתערבות צבאית אפשרית במקרה של פלישה סינית לטייוואן, משלב אלמנטים של לחץ מדיני עם השלכות כלכליות ישירות. על פי דיווחים מניקיי אסיה והגרדיאן, כבר בוטלו מאות אלפי כרטיסי טיסה, וההערכות הן שהנזק הכלכלי ליפן עשוי להגיע ל-1.2 מיליארד דולר עד סוף 2025, עם פוטנציאל להפסדים של עד 9 מיליארד דולר אם המגמה תימשך.
ההנחיה, שפורסמה על ידי רשות התעופה האזרחית הסינית (CAAC), מחייבת את החברות להקטין את תדירות הטיסות ב-20% עד 30% במסלולים מרכזיים, כגון סיאנגהאי-אוסקה וצ'ונגצ'ינג-טוקיו. חברות כמו אייר צ'יינה, צ'יינה איסטרן וצ'יינה סאדרן איירליינס קיבלו הוראה ליישם את השינויים לעת עתה, עם שיקול דעת פנימי בבחירת המסלולים שייפגעו. המועד - משלהי נובמבר 2025 ועד מרץ 2026 - תואם את תקופת המעבר בין לוחות הזמנים העונתיים של התעופה, מה שמעיד על כוונה להאריך את ההגבלה מעבר לחגי השנה החדשה, תקופה קריטית לתיירות בין המדינות. על פי נתונים מהשוק הסיני, כבר בנובמבר לבדו בוטלו כ-32% מכרטיסי הטיסה ליפן, המהווים כ-500,000 כרטיסים, והחברות מציעות החזרים מלאים ללא קנסות, מה שמעודד ביטולים נוספים.
הרקע הדיפלומטי: הצהרות טקאיצ'י והתגובה הסינית
הרקע הדיפלומטי לעניין נעוץ בהצהרותיה של טקאיצ'י, שמונה לראש הממשלה הראשונה אישה בתולדות יפן באוקטובר 2025. במהלך ועידת הפרלמנט היפני ב-7 בנובמבר, היא אמרה כי "יפן תשקול התערבות צבאית אם סין תנסה לפלוש לטייוואן, כחלק מהאינטרסים האסטרטגיים שלנו באזור". הדברים, שפורסמו גם ב-CNN ובחוות'ם האוס, נתפסו בביג'ינג כהסלמה ישירה, שכן הם מחזקים את הברית היפנית-אמריקאית סביב טייוואן. סין, שרואה בטייוואן חלק בלתי נפרד משטחה, הגיבה מיידית: משרד החוץ הסיני זימן את השגריר היפני להוקעה, והנחה את אזרחיה להימנע מטיולים ליפן עקב "סיכונים ביטחוניים". כתוצאה מכך, אתרי הזמנות סיניים כמו Ctrip דיווחו על ירידה של 80% בהזמנות ליפן לשארית השנה. להרחבה: סין מזהירה את אזרחיה: הימנעו מנסיעות ליפן על רקע מתיחות סביב טייוואן.
מבחינה כלכלית, ההשפעה על יפן חמורה במיוחד. סין היא מקור התיירות הגדול ביותר של יפן, עם כ-10 מיליון מבקרים בשנה טרום-מגפה, והוצאותיהם מהוות כ-20% מסך ההכנסות מתיירות. על פי הערכות של China Trading Desk, שצוטטו ב-Dim Sum Daily, יפן עלולה לאבד 1.2 מיליארד דולר בהוצאות תיירים סינים עד סוף 2025, בעיקר בתחומי האירוח
- האי הקטן שעלול להצית מלחמת עולם שלישית; כל התרחישים
- יפן מציבה טילים באי ליד טייוואן ומחריפה את ההיערכות מול סין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
, הקמעונאות והפנאי. עסקים באוסקה ובטוקיו, שתלויים בתיירים סינים, כבר מדווחים על ביטולים המוניים: חברת התיירות East Japan International Travel Service איבדה 80% מההזמנות לנובמבר-דצמבר. אם ההגבלה תימשך עד 2026, ההפסדים הכוללים עשויים להגיע ל-9 מיליארד דולר, דבר שיחייב את יפן לגוון מקורות תיירות - אולי דרך אירופה או דרום-מזרח אסיה - אך זה ייקח זמן ויישפיע על תעשיות מקומיות.
