הפדרל ריזרב
צילום: Federalreserve

"ממשיכים לצפות שהפד' יתחיל להוריד את הריבית בספטמבר"

כך אומר דיוויד קוהל מיוליס בר; מנגד, רפי גוזלן מ-IBI מצנן מעט את ההתלהבות ומדגיש כי סיכון האינפלציה עדיין לא חלף - "שילוב של תנאים פיננסים נוחים יחסית ומדיניות פיסקאלית מרחיבה, צפויים להוביל להמשך צמיחה חיובית של המשק האמריקאי"
דור עצמון |

"שיעור האבטלה עלה ל-3.9%, מה שמרמז כי שוק העבודה בארצות הברית מתחיל להיחלש. כמו כן, גם נתוני המשרות הפנויות מדו"ח JOLTS דווחו כנמוכים יחסית, רמז נוסף להתמתנות שוק העבודה בארצות הברית", כך אומר דיוויד קוהל, הכלכלן הראשי ביוליוס בר. לדבריו, "ירידה בכמות המשרות הפנויות ובהתפטרויות מרצון מובילה ללחצים נמוכים יותר להעלאת שכר, ואכן העלייה בשכר השעתי המדווח הייתה נמוכה יחסית - מה שמראה כי הסיכון לאינפלציה משוק עבודה חזק פחת".

קוהל מתייחס לציפיות בארה"ב בכל הקשור להפחתת הריבית של הפד' ואומר כי "סיכוני האינפלציה הנמוכים מגדילים את ההסתברות שהפד' יוכל להוריד את הריבית בפגישות הקרובות, ולכן קיימת אפשרות להורדות ריבית נוספות במהלך 2024. אנו ממשיכים לצפות שהפד' יתחיל להוריד את הריבית בישיבת ה-FOMC בספטמבר, ובהתאם לכך הביטחון בתחזית שלנו עלה".

מנגד, רפי גוזלן, הכלכלן ראשי ב-IBI בית השקעות, מצנן מעט את ההתלהבות ומדגיש כי סיכון האינפלציה עדיין לא חלף. "מדד ISM תעשייה איכזב באפריל כאשר ירד חזרה מתחת ל-50 (49.2). בעבר, התבססות של מדדי ה-ISM לפעילות התעשייה והשירותים מתחת לרמה של 50 היוותה סיגנל יעיל להאטה בפעילות וגלישה למיתון, אך להערכתנו התרחיש הסביר יותר הוא של האטה בקצב הצמיחה של המשק האמריקאי לאחר צמיחה גבוהה לאורך השנה האחרונה. נתוני הצמיחה לרבעון הראשון בארה"ב היו אמנם נמוכים מהצפי עם צמיחה של 1.6% (במונחים שנתיים) לעומת צפי ל-2.5%, אך תמהיל הצמיחה היה חזק יותר והצביע על עלייה של 2.8% בביקושים המקומיים, קצב זהה למדיי לזה שנרשם לאורך מרבית 2023. צמיחת הביקושים בארה"ב מובלת על ידי הצריכה הפרטית וזאת על רקע שוק העבודה החזק, במקביל לגידול בהשקעות בנכסים קבועים שנתמך ברבעונים האחרונים גם בהתאוששות בהשקעות בנדל"ן למגורים".

"לכן, במבט קדימה, מעבר לגורמים אלו, שילוב של תנאים פיננסים נוחים יחסית ומדיניות פיסקאלית מרחיבה, צפויים להוביל להמשך צמיחה חיובית של המשק האמריקאי במהלך השנה. ניסיון העבר מעלה כי רמת התנאים הפיננסים הנוכחית עיקבית עם התרחבות הפעילות, ובהתאם לזאת אומדן הצמיחה של Atlanta Fed לרבעון השני עומד על קצב גבוה יחסית של כ-3.3%", סיכם גוזלן.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אלי גליקמן נשיא ומנכל צים
צילום: איתי רפפורט, חברת החדשות הפרטית

הצעה נוספת לרכישת צים - מה הסיכויים לעסקה?

על שני הכובעים של גליקמן ועל הסיכויים שלו לקבל בהמשך את השליטה בצים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

המאבק על השליטה בחברת הספנות צים מתעצם, עם הצעה נוספת מ-MSC השווייצרית אחת מחברות הספנות הגדולות בעולם. לפני כשבועיים  קיבל הדירקטוריון הצעה ראשונית מהפג-לויד הגרמנית ועל פי ההערכות גם יש התעניינות ממארסק הדנית. צים, שנסחרת בוול סטריט בשווי שוק של כ-2.3 מיליארד דולר, נסחרת לכאורה מתחת למזומנים שלה ובמכפיל רווח נמוך, אך צריך לזכור שיש לה התחייבויות גדולות בגין רכישת ספינות. בפעול אין לה מזומנים של מיליארדים. אך יש לה יתרון גדול שאותה רוצים הרוכשים הפוטנציאלים - צי אוניות יחסית חדש עם יעילות תפעולית ויכולת תחרותית טובה.

עם זאת, הסיכוי שהמדינה תמכור את צים לידיים זרות נמוך. צים ואל על דומות מהבחינה הזו - הן נכס ביטחוני ואסטרטגי ולכן למדינה יש מניית זהב ויכולת להשתמש בפלטפורמה והתשתית של החברות בזמן חירום. את אל על מכרו רק לאחר שמשפחת רוזנברג הסכימה לתנאים האלו. גוף זר יתקשה להתמודד ולהסכים לחבילת התנאים שיוטלו עליו. מה גם שזה בשעת חירום ומלחמה מסמן אותו כ"תופס צד". האם נראה לכם שבזמן מלחמה בעזה חברה דנית או שוויצרית תסכים שצים שבשליטתה תעביר סחורה של נשק לישראל? מראש הסיכוי שהחברות האלו ישקיעו בנכס ביטחוני בישראל קטן מאוד.

אבל זה מעיר את המניה - הדיבורים, כתבות, ראיונות מעלים את המניה וזה חלק מהעניין. השבחת הערך לא צריכה לחכות לסוף התהליך, אותם משקיעים שנמצאים כעת בעימות מול הנהלת החברה כבר רואים את המניה עולה. הם רוצים להחליף את הדירקטוריון (3 נציגים) כדי להשביח את החברה, ומלאכתם כבר נעשית דרך התעניינות בחברה.  

כך או אחרת, השיחות מול רוכשים פוטנציאלים נתקלים בהתנגדות חריפה מוועד עובדי צים. בקשר להפג-לויד הם טוענים כי החברה הזו שמוחזקת על ידי קטאר וסעודיה (12%, 10%בהתאמה) לא תעמוד לצד ישראל בזמן חירום - "רכישה כזו תפגע ברציפות שרשרת האספקה, כפי שנראה במשברי 2021-2023", כתב יו"ר הוועד אורן כספים במכתב למשרד התחבורה.

MSC, עם צי של 800 אוניות בבעלות משפחת אפונטה, בוחנת כניסה כדי להתחזק באגן הים התיכון. אבל, גם כאן, נראה שהסיכוי להסכמות עם המדינה נמוכות. במקביל אנליסטים המכסים את המניה מספקים לה מחיר יעד נמוך מהמחיר הנוכחי כשהם מבליטים את "הדיסקאונט הביטחוני". צים מקבלת דיסקאונט לעומת חברות אחרות בגלל היותה חברה ישראלית שבעצם נשלטת בצורה כזו או אחרת על ידי הממשלה.