טסלה מבקשת לאשר חלוקת מניות הטבה בשיעור של 3 ל-1: איך תגיב המניה?

באוגוסט 2020 שווי השוק של המניה כמעט הכפיל את עצמו בין ההודעה על החלוקה (ספליט) לבין החלוקה עצמה, ולאחר מכן המשיך לטפס והכפיל את עצמו שוב במשך כשלושה חודשים - האם התסריט הזה יחזור, או שהעליה בכלל נובעת מדברים אחרים?
גיא טל | (3)

לאחר אמזון AMAZON וגוגל GOOGLE גם טסלה רוצה לבצע ספליט - חלוקת מניות הטבה ביחס של 3 ל-1. כלומר, כל מניה של טסלה תהפוך לשלוש מניות, וערך כל מניה יתחלק בשלוש. זהו צעד טכני שבאופן תיאורטי לא אמור להשפיע על ערך החברה, ובכל זאת נתפס לעיתים קרובות בצורה חיובית על ידי המשקיעים שמגיבים בנהירה למניה. הסיבות לכך יכולות להיות פסיכולוגיות, או גם עקרוניות, כיון החלוקה הופכת את המניה לסחירה ונגישה יותר למשקיעים קטנים וכך האטרקטיביות שלה עולה. טסלה כבר הודיעה על כוונתה לבצע חלוקת מניות הטבה במרץ, אך לא מסרה אז באיזה יחס. 

לדברי החברה, החלוקה תאפשר לעובדיה "יותר גמישות בניהול ההון", ותהפוך את המניה "ליותר נגישה לבעלי המניות שלנו". ההצבעה על חלוקת המניות תתקיים באוגוסט השנה, שנתיים אחרי הספליט (חלוקה) האחרון של המניה באוגוסט 2020. המניה סיימה את יום המסחר האחרון במחיר של 696 דולר, ואילו החלוקה הייתה מתבצעת עכשיו מחיר המניה היה 232 דולר. הספליט של אמזון ביחס של 20 ל-1 הושלם ביום שני בשבוע שעבר, וזה של גוגל ביחס דומה צפוי להיות מושלם ביולי.

כאמור, החלוקה האחרונה של מניות הטבה, אז ביחס של 5 ל-1, התקיימה באוגוסט שנת 2020. מאז עלה מחיר המניה ב-43.5% למרות הירידות החדות מתחילת השנה הנוכחית. ייתכן שללא הנפילות האחרונות החלוקה הייתה ביחס גבוה יותר, בדומה למה שנעשה בעבר. 

בפעם שעברה שטסלה ביצעה ספליט מנית החברה טיפסה בימים שלאחר ההודעה בעשרות אחוזים. ביום ההודעה על הפיצול היה שווי השוק של טסלה 257 מיליארד דולר ואילו ביום הפיצול עצמו, שלושה שבועות לאחר מכן בסוף אוגוסט של אותה שנה הוא כבר היה 466 מיליארד דולר. מיד לאחר מכן ירד שווי השוק עד לשפל של 310 מיליארד דולר עשרה ימים לאחר הפיצול, ומאז טיפס בעקביות עד לשווי של כ-840 מיליארד דולר בתחילת 2021. יחס עם זאת, בסוף שנת 2020 נהנה שוק המניות, ובתוכו טסלה מראלי, וקשה להעריך כמה מהעלייה מיוחס לחלוקה שביצעה. כיום שווי השוק של החברה עומד על 721 מיליארד דולר, וההשפעות של מהלכים כאלה בטווח הארוך נראות זניחות. 

בשבועות ובחודשים האחרונים מתמודדת טסלה עם מספר גורמים שליליים מבחינתה. מלבד המגמה השלילית בקרב מניות הצמיחה והטכנולוגיה טסלה מתמודדת גם עם הפסקת הייצור בסין והקשיים בשרשרת האספקה. בעלי המניות של טסלה חוששים גם מהעניין שמגלה מאסק בחברת טויטר, מה שעלול לפגוע לדעת רבים במיקוד שלו בחברת המכוניות החשמליות שבניהולו. מאסק אף מכר מניות טסלה בשווי 8.5 מיליארד דולר כדי שיהיו ברשותו המזומנים הנדרשים לרכישה, מה שגרם להגברת הלחץ על המניה. 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    החברה הגדולה בעולם בשנת 2025 תרשמו לפניכם. (ל"ת)
    Bond james Bond 13/06/2022 21:28
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    שמיל 13/06/2022 20:14
    הגב לתגובה זו
    שיחלק את המנייה גם לעשר חלקים
  • 1.
    ירון בן נון 13/06/2022 09:17
    הגב לתגובה זו
    גם אמזון וגם פייסבוק עשו כך....מה זה נותן חוץ מלבלבל מישהו חדש שרואה אפל בעשירית מחיר ובטעות חושב שזאת מציאה.
צוקרברג מטא ריי באן
צילום: טוויטר

מטא מתכוננת להדיח את הסמארטפון: משקפיים חכמים ב-800 דולר בלבד

החברה תשיק בחודש הבא את "היפרנובה" - משקפיים עם מסך מובנה ויכולות מציאות רבודה שעשויים לשנות את כללי המשחק בטכנולוגיה האישית, בעוד המניה מתקרבת לשווי של 2 טריליון דולר

אדיר בן עמי |

מטאMeta Platforms -2.07%  , שהחלה את דרכה כפלטפורמת פייסבוק, מתכוננת להשיק בחודש הבא דגם חדש של משקפיים חכמים שעשוי לשנות את כללי המשחק בשוק הטכנולוגיה. המוצר, המכונה "היפרנובה", יגיע עם מסך פנימי ובמחיר מפתיע של כ־800 דולר בלבד.


המועד אינו מקרי. מניית מטא נסחרת כעת ב־765 דולר, קרוב לשווי שוק של 2 טריליון דולר – אבן דרך היסטורית שהחברה עדיין לא חצתה. כל עלייה מעל 796 דולר למניה תציב אותה במועדון החברות היקרות בעולם. השקעת מטא במשקפיים החכמים כבר נושאת פרי. החברה מכרה יותר משני מיליון זוגות של משקפי Ray-Ban Meta, שפותחו בשיתוף עם EssilorLuxottica. המכירות זינקו השנה ב־200%, ונתח השוק של מטא הגיע ל־73% בתחום המשקפיים החכמים.


הדגם הנוכחי מציע יכולות מוגבלות – צילום תמונות וסרטונים, השמעת אודיו ואינטראקציה בסיסית עם בינה מלאכותית. הדגם החדש צפוי להוות קפיצת מדרגה משמעותית, עם מסך מובנה שיאפשר חוויית מציאות רבודה מלאה.

מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל מטא, כבר שיתף את חזונו הרחב יותר: "מכשירים אישיים כמו משקפיים, שרואים מה שאנחנו רואים, שומעים מה שאנחנו שומעים ומתקשרים איתנו לאורך היום – יהפכו למחשבים האישיים המרכזיים שלנו", כתב בתזכיר פנימי.


מירוץ חימוש

מטא אינה מסתפקת בהצלחה הנוכחית. לאחרונה השקיעה החברה 3.5 מיליארד דולר נוספים ב־EssilorLuxottica, כדי לחזק את השותפות לקראת התחרות הצפויה עם גוגל, שמפתחת משקפיים מתחרים המבוססים על מערכת ההפעלה אנדרואיד.

טסלה Y   (טסלה)
צילום: טסלה Y (טסלה)

טסלה נכנעת ללחץ הסיני ומשיקה מודל חדש במחיר "הולם"

החברה משיקה מודל Y מורחב עם שישה מושבים במחיר תחרותי של 339,000 יואן בתגובה לירידה של 12% במכירות המקומיות והלחץ הגובר מיצרניות סיניות כמו Li Auto ו-Aito הנתמכת על ידי Huawei

אדיר בן עמי |

טסלה Tesla -1.75%  הכריזה על השקת גרסה מורחבת למודל Y בסין עם שישה מושבים במחיר של 339,000 יואן, המותאמת לדרישות השוק המקומי. המהלך מסמן שינוי באסטרטגיה החברה, שהעדיפה עד כה להציע דגמים זהים בכלל השווקים העולמיים.


במשך שנים טסלה פיתחה דגמים אחידים לכלל השווקים העולמיים, ללא התחשבות מיוחדת בצרכים אזוריים. כעת החברה מכירה בחשיבות ההתאמה המקומית כדי לשמור על תחרותיות בשוק הסיני. המודל החדש, המכונה Model Y L, ארוך ב-15 סנטימטר מהגרסה הסטנדרטית ומאפשר התקנת שורת מושבים שלישית. הרכב מציע טווח נסיעה של 751 קילומטר בטעינה אחת, דומה לגרסת הביצועים של המודל הסטנדרטי שמחירה מתחיל ב-313,500 יואן. תמחור המודל החדש מציב אותו בתחרות ישירה עם דגמי יצרנים מקומיים.


המודל החדש מתמודד עם רכבי L8 של Li Auto ו-M8 של Aito, החברה הנתמכת על ידי Huawei. חברות סיניות אלה רשמו צמיחה עקבית ורוכשות נתחי שוק גדלים מטסלה. המצב מעמיד את יצרנית הרכב האמריקאית במאבק על מעמדה בשוק הרכב החשמלי הסיני. נתוני המכירות מעידים על קשיי החברה בשוק. המשלוחים מהמפעל בשנגחאי ירדו ביולי, והמכירות המקומיות בסין צנחו ב-12% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הירידה מתרחשת על רקע השקת דגמי רכב חשמלי חדשים מדי חודש בסין, כאשר חברות מקומיות מציעות תכונות וטכנולוגיות מתקדמות.


יוג'ין שיאו, אנליסט ממקוורי קפיטל, הערך כי המחיר "נראה תחרותי בשוק הולך וצפוף". עם זאת, ההתאמה מגיעה בשלב שבו חברות סיניות כבר ביססו נאמנות צרכנים ופיתחו רשתות מכירה ושירות מקומיות חזקות.


המהלך בא על רקע עיכובים בפיתוח תכונות נהיגה אוטונומית מתקדמות שטסלה מכנה "Full Self-Driving". החברה מנסה את התכונות עם משתמשים מפברואר, אך ההתקדמות איטית יחסית לציפיות. התמחור התחרותי של המודל החדש נועד לפצות על הפער הטכנולוגי הזה.