וולמארט מזון
צילום: Istock

אז מה יקרה עם האינפלציה והצריכה? וולמארט כמשל

כשהמחירים עולים, כוח הקנייה של הצרכנים מצטמצם. יחד עם זאת, רכישות נבונות וחיסכון בקנייה עשויים לסייע לצרכנים להחזיק מעמד עוד כמה חודשים. האם זה מספיק? ומה יהיה בהמשך?
משה כסיף | (3)

ממשלות שונות בעולם, יחד עם הבנקים המרכזיים, הגיבו למגפת הקורונה ב-2020 באמצעות מדיניות פיסקלית ומוניטרית חסרת תקדים, שנועדה להמריץ את השווקים. הבנקים המרכזיים הזרימו עודפי כסף ואשראי, שעזרו לחזק את הכלכלה הנאבקת. עם זאת, עודפי המזומנים והאשראי גם יצרו בסופו של דבר תופעות לוואי שרק כעת השווקים נערכים להתמודדות איתם. עם תופעות הלוואי הללו ניתן למנות אינפלציה גואה ועליות בשכר, ומנגד מחסור במוצרים בשוק.

תופעות הלוואי הללו החלו לבוא לידי ביטוי כבר בסוף 2021, והן נמשכות אל תוך 2022. הדו"חות הרבעוניים האחרונים, שפורסמו, מצביעים על כך שיותר ויותר חברות מתחילות להרגיש את התוצאות של תופעות הלוואי. בדרך כלל, ההשפעה על התוצאות הכספיות היתה הקטנת הרווחים, למרות העלייה במכירות. מה שמטא עלייה בעלויות המוצרים והשירותים של החברות וחוסר יכולת לגלגל את העלייה לצרכנים. 

המאמצים להחזיר את הכלכלה למסלול יציב פוגעים בצרכנים, שהם הכוח המניע של הכלכלה האמריקאית. מחירים גבוהים יותר של כלל המוצרים, החל ממוצרי יסוד, עבור דרך כרטיסי טיסה וכלה במחירי ממכוניות ומהלבשה, גורמים למשקיעים רבים להיות מודאגים מהתוצאות האפשריות -  שאחת מהן היא מיתון. בהקשר זה, התוצאות הרבעוניות האחרונות של הקמעונאית הגדולה בעולם, וולמארט, עשויות לספק כמה תובנות לגבי ההתפתחות והשינויים בהתנהגות של הצרכנים.         

                  

המחירים עולים מהר יותר מההכנסה

בדו"חות הרבעוניים האחרונים שלה, דיווחה וולמארט על מכירות נטו של 141.6 מיליארד דולר. מדובר בעלייה של 2.4% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. חשוב לזכור כי ברבעון הראשון של 2021, עמדו לרשות צרכנים רבים מזומנים נוספים, לאחר מספר סבבים של תמריצים כספיים ואחרים, כולל זיכויי מס. השנה, במקום תמריצים וזיכויי מס, הצרכנים נפגעו ממחירים גבוהים יותר של רבים מהמוצרים שרכשו. על פי הלשכה לסטטיסטיקה בארצות הברית, מדד המחירים לצרכן זינק באפריל ב-8.3% במונחים שנתיים. במילים אחרות - הצרכנים שילמו בערך 8% יותר כדי להשיג את אותה סחורה שהם קנו באפריל 2021. לרוב, כשהמחירים עולים הביקוש יורד. אבל זה סותר את הגידול במכירות של וולמארט.

מנכ"ל וולמארט, דאג מקמילון, הסביר כיצד הלקוחות מגיבים לעליית המחירים. לדבריו, האינפלציה מעלה את כמות הרכישות ומספר העסקאות בחנויות וולמארט עלה מעט לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה. אמנם המחיר של סל הקניות הכולל עלה, אבל מנגד כמות המוצרים בכל קנייה ירדה מעט. התנהגות חסכונית של לקוחות היא חשובה במיוחד כרגע. המשמעות של קניות גדולות לעיתים רחוקות יותר היא הרבה יותר מסתם נוחות. אנשים משלמים מעל 4 דולר לגלון עבור דלק, מה שהופך גם את הוצאות הנסיעה לגורם משמעותי בהחלטה אם ומתי לצאת לקניות.

השינויים האלה אינם מפתיעים. כשמחירי הדלק גבוהים יותר, הצרכנים עושים פחות נסיעות לחנות. מצד שני, הם קונים יותר בכל ביקור. יתר על כן, העלות הכוללת של הרכישות עולה, כי זה עולה לאנשים יותר לקנות את אותה כמות של סחורות. האינפלציה אכן יכולה לגרום לכך שפחות פריטים נרכשים, אך ההכנסות מהמכירות עולות, כיוון שהמחיר של כל פריט הוא גבוה יותר.

כמובן, דפוס כזה של רכישות איננו בר קיימא, אלא אם כן הכנסות הצרכנים עולות לפחות באותו שיעור כמו האינפלציה. עד כה, זה לא מה שקורה. המחירים עולים, אבל ההכנסות של הצרכנים אינן עולות באותה המידה, מה שעלול להשפיע לרעה בטווח הבינוני והארוך.

קיראו עוד ב"גלובל"

על פי הנתונים, ההכנסה בארה"ב עלתה ב-0.42% במאי, שזה אומר עלייה של 5% במונחים שנתיים. כשהאינפלציה (8.26% שנתית) היא כל כך בוהה ביחס לעלייה בהכנסה (5% שנתית), הקונים בוולמארט והצרכנים בכלל, צריכים ללוות או לנגוס בחסכונות שלהם על מנת להמשיך לקנות את אותה כמות של מוצרים ושירותים שהם רכשו בשנה שעברה.

מה יכולה להיות התוצאה עבור המשקיעים

עד כה, צרכנים רבים הצליחו לספוג את הפער בין האינפלציה להכנסה. כאמור, חלק מהסיבות לכך הוא שהחסכונות של הצרכנים עלו בצורה חדה בשנתיים האחרונות. זאת הודות לתמריצים, דמי אבטלה מוגדלים וזיכויי מס חודשיים לילדים במהלך שנת 2021. הנתונים לעיל מצביעים על כך שהצרכנים בסך הכל יכולים לשמר את רמת ההוצאות שלהם למשך כמה חודשים נוספים, גם אם האינפלציה הגבוהה תמשיך לנגוס בכוח הקנייה שלהם. אם ניתן יהיה להחזיר את האינפלציה לשליטה במהירות, ייתכן שקמעונאים כמו וולמארט ואחרים לא יספגו פגיעה משמעותית במכירות. אלה אינן בדיוק חדשות נהדרות, אבל בנסיבות הנוכחיות יש בהן פוטנציאל חיובי.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    מחיר הדלק בארהב - גרתי שם היה 75 סנט לכלום 11/06/2022 08:24
    הגב לתגובה זו
    מחיר הדלק בארהב - גרתי שם היה 75 סנט לכלום
  • 2.
    חן 06/06/2022 15:55
    הגב לתגובה זו
    יש גם כאלו .. אנשים ישרים וחרוצים
  • 1.
    אריק 06/06/2022 08:29
    הגב לתגובה זו
    רוכשים מכל הבא ליד ובמחירים מופקעים. כשרואים זול חושבים שמדובר באיכות ירודה.
סנדיסקסנדיסק

זינקה יותר מ-500% בשנה: כיצד הפכה סנדיסק לאחת המניות הבולטות בוול-סטריט?

הביקוש הגובר לזיכרונות עבור תשתיות בינה מלאכותית, הפיצול מווסטרן דיגיטל והצטרפות למדד S&P 500 הציבו את מניית סנדיסק במרכז העניינים   - אך לאחר הזינוק החד, שאלות התמחור והמשך הצמיחה עומדות במוקד
אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה סנדיסק זיכרון

פחות משנה לאחר שהחלה להיסחר מחדש כחברה עצמאית, מניית יצרנית זיכרונות הפלאש סנדיסק SanDisk Corp. 1.45%  זינקה במאות אחוזים והפכה לאחת מהמניות המבוקשות בקרב המשקיעים המעוניינים להיחשף למהפכת הבינה המלאכותית. מאז החלה להיסחר בפברואר במחיר של 36 דולר למניה, טיפסה מניית סנדיסק לשער של כ־238 דולר, עלייה של יותר מ־500%. גם בשבוע האחרון נמשכה המגמה, לאחר שדוחות חזקים של מיקרוןMicron Technology, Inc 4.01%   ,אחת המתחרות הגדולות בתחום, חיזקו את הסנטימנט בענף כולו.


סנדיסק אינה שחקנית חדשה. החברה נסחרה בוול סטריט משנת 1995 ועד 2016, אז נרכשה בידי ווסטרן דיגיטל. השנה הושלם הפיצול בין השתיים, וסנדיסק חזרה לפעול כחברה עצמאית והפעם בסביבה עסקית שונה לחלוטין מזו שעזבה לפני כמעט עשור.


הביקוש לזיכרונות פלאש זינק עם התרחבות עומסי העבודה של בינה מלאכותית, ובעיקר עם ההשקעות הכבדות בתשתיות מחשוב, מרכזי נתונים ושירותי ענן. במקביל, היצע הזיכרונות נותר מוגבל יחסית, תוצאה של קיצוצי השקעות שבוצעו בענף בשנים קודמות. השילוב בין ביקוש גובר להיצע הדוק יצר תנאים תומכים לעליית מחירים ולהתרחבות מרווחים. האנליסטים מעריכים כי סנדיסק נהנית מהדינמיקה הזו באופן מובהק, במיוחד בזכות חשיפה גבוהה לשוקי האחסון הארגוניים.


האנליסטים אופטימיים במיוחד

בבנצ’מרק אקוויטי ריסרץ’ מעריכים כי התנאים החיוביים אינם זמניים. לדברי האנליסט מארק מילר, הסביבה העסקית החזקה צפויה להימשך גם מעבר ל־2026. בעקבות זאת העלה בית ההשקעות את תחזיות הרווח וההכנסות של סנדיסק לשנים הקרובות והותיר המלצת קנייה למניה. לפי התחזיות של בנצ’מרק, סנדיסק צפויה להציג רווח מתואם של כ־13 דולר למניה ב־2026 על הכנסות של כ־10.5 מיליארד דולר, עלייה חדה לעומת 2025. ב־2027 צפוי הרווח, לפי ההערכות, לטפס לכ־20 דולר למניה על הכנסות של כ־13 מיליארד דולר.


גם בסיטי נוקטים קו אופטימי, ואף חריף יותר. האנליסטים בבנק ההשקעות צופים כי הרווח המתואם של סנדיסק עשוי להתקרב ל־26 דולר למניה ב־2027, ומציבים למניה יעד מחיר גבוה משמעותית מהמחיר הנוכחי. בסיטי מדגישים במיוחד את תחום כונני ה־SSD הארגוניים, המשמשים מרכזי נתונים. פעילות זו עדיין מהווה חלק קטן יחסית מהכנסות סנדיסק, אך נתפסת כבעלת פוטנציאל צמיחה משמעותי, על רקע דרישות הביצועים של יישומי בינה מלאכותית.


וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

וול-סטריט ננעלה בירוק; מניות הקוונטים זינקו, גילת וסולאראדג׳ קפצו ב-6%

צוות גלובל |
נושאים בכתבה טסלה


המסחר בוול סטריט ננעל בעליות שערים, כאשר שבוע מסחר מקוצר בשל החגים החל בעליות רוחביות בשווקי המניות. מדדי המניות המרכזיים המשיכו את המומנטום החיובי, במקביל לעליות במחירי הנפט והמתכות היקרות, על רקע היחלשות הדולר.

מדד S&P 500 עלה ב-0.6% ומחק את הירידות שנרשמו בתחילת דצמבר והוא מתקרב לשיא היסטורי, תוך שהוא בדרך לחודש שמיני רצוף של עליות - רצף העליות הארוך ביותר מאז 2018. רוב מניות המדד רשמו עליות, כאשר מניות טכנולוגיה הגדולות, ובראשן טסלה ואנבידיה, הובילו את המגמה. גם מניות החברות הקטנות הציגו התחזקות משמעותית. הנאסד״ק והדאו עלו ב-0.5%.

למרות תנודתיות נקודתית וחששות סביב שוק הבינה המלאכותית, מניות הטכנולוגיה ממשיכות להוביל את השוק השנה. בשוק מעריכים כי המשך הסנטימנט החיובי בענף יהיה גורם מכריע בשאלה האם דצמבר יסתיים בעליות. לפי הערכות במורגן סטנלי, ראלי סוף שנה, אם יתרחש, יישען במידה רבה על תחושת אופטימיות כלפי מגזר הטכנולוגיה.

ברקע, המשקיעים עוקבים אחר כיוון המדיניות המוניטרית. החשיפה למניות עולה, ומנהלי קרנות שומרים על רמות מזומן נמוכות במיוחד, למרות הערכות שווי גבוהות. בשווקים מתומחרות שתי הורדות ריבית בשנה הקרובה, ובפד הזהירו כי עצירה מוקדמת מדי של תהליך ההקלה המוניטרית עלולה להוביל להאטה חדה.


לולולמון Lululemon Athletica 1.39%  עלתה כמעט 30% בחודש - שינוי כיוון או ראלי זמני? הזינוק במניה מגיע על רקע דוחות טובים מהצפוי, הודעת פרישת המנכ"ל ולחץ גובר לשינוי אסטרטגי, אך החברה עדיין מתמודדת עם האטה במכירות, תחרות גוברת ושאלות פתוחות לגבי הנהגתה העתידית