וורן באפט
צילום: צילום מסך יוטיוב

מה המליץ באפט באינפלציה ב-81' - ומה מתאים לכך בתיק שלו היום?

קופת מזומנים דשנה כדי לבצע רכישות בקלות, ועמדה חזקה דיה מול הצרכנים כדי להחליק עליית מחירים בלי בעיה - אלה כללי האצבע שהתווה האורקל מאומהה בתקופת האינפלציה לפני 40 שנה. שלוש חברות מתאימות לתיאור כמו כפפה ליד
איתי פת-יה | (9)

אז כמו שחששו רבים מהמשקיעים, יו"ר הפד ג'רום פאואל שינה גישה והודה כי בשלב זה כבר נראה שחלק מהלחצים האינפלציוניים הם יותר קבועים מאשר זמניים. אז היכן צריך להשקיע בתקופה כזו? בחברת ניהול הנכסים MoneyWise חזרו אחורה למכתב של וורן באפט למשקיעים מ-1981, ימי הסטגפלציה בחסות משבר הנפט שהחלה בהפיכה באיראן והמשיך במלחמתה עם עיראק. מה היו המסקנות?

תחת סביבה אינפלציונית, המליץ אז גורו ההשקעות לשים את הכסף במניות של חברות שקל להן להעלות מחירים ושיכולות לבצע מיזוגים ורכישות מבלי להשקיע סכומים גדולים מדי. במלים אחרות: ענקיות שוק עם כיסים עמוקים מספיק כדי לצמוח גם באופן לא אורגני, וכאלה שהלקוחות שלהן יהנהנו לכל התייקרות ולא יפתחו במרד צרכנים.

רוצים לדעת איך להשקיע את הכסף? למה מניות עולות ויורדות, איך משפיעים דוחות כספיים על שוקי המניות? הירשמו לקורס של ביזפורטל - אנחנו נלמד אתכם (ללא עלות) - להרשמה לקורס

לפי הקווים המנחים הללו חיפשו בחברה מהן האחזקות הנוכחיות בתיק של  BERKSHIRE HATHAWAY A (BRK-A) התואמות להם. והתיאור אכן מתלבש כמו כפפה ליד על  APPLE (AAPL),  COCA COLA (KO) ו-  AMERICAN EXPRESS (AXP).

מכורי הקוקה-קולה, כפי שאפשר לדמיין, יגלו גמישות להתייקרות אם תוחל כזו מטעם החברה, שכוחה המונופוליסטי רק יקל עליה לעשות כן. כדי לרכך את הגלולה, זו תמיד תוכל לחזור על הטריק הישן ולהקטין את גודל הבקבוק תוך שמירה על המחיר (כלומר כל מ"ל הופך יקר יותר - כמו שעושות יצרניות החטיפים שמקטינות אריזות).

ב-MoneyWise מציינים כי מלכתחילה התמחור של בקבוק קולה נגיש לרוב האוכלוסיה, גם אם הכלכלה מאטה או צומחת, כפי שהצליחה להראות ביותר מ-100 שנות שרידותה כחברה ציבוריות, כשהיא צולחת משברים כלכליים אחרים. לקוקה קולה נכנסה ברקשייר בסוף שנות ה-80, וכיום החברה מחזיקה ב-400 מיליון מניות בשווי של 20.1 מיליארד דולר.

הלאה לחברת האשראי אמריקן אקספרס, שממותגת כחברת פרימיום ולא בדיוק ככרטיס האשראי של העם. רק לאחרונה העלתה את עמלות כרטיסי הפרימיום שלה מ-550 דולר בשנה ל-695 מיליון דולר. הלקוחות יעמדו בזה. רוב הכנסות החברה מגיעות מעמלות סליקה בגיהוצים של הלקוחות. ככל שהאינפלציה מייקרת את מחירי המוצרים והשירותים, העמלה של אמריקן אקספרס עולה גם כן (שכן שיעורה קבוע מהעסקאות - בתקופת דפלציה היא דווקא נפגעת מכך כמובן).

קיראו עוד ב"גלובל"

ברבעון השלישי של השנה הציגה צמיחה של 25% בהכנסות על פני הרבעון המקביל אשתקד. בתיק של ברקשייר זוהי האחזקה השלישית בגובה, עם 151.6 מיליון מניות ששוויין גבוה מ-23 מיליארד דולר, אחרי אפל ו-  BANK OF AMERICA (BAC). בברקשייר אגב גם חשופים למתחרות  MASTERCARD INCORPORATED (MS) ו-  VISA (V) אבל הרבה פחות.

וכמו שלקוחות של אמריקן אקספרס אינן אלה של מאסטרקארד, כך גם בעלי אייפון הם לא מי שחיפשו תג מחיר דומה לזה של מכשירי שיאומי. 1.65 מיליארד מכשירים של אפל מושמשים בעולם כיום, מתוכם למעלה ממיליארד הם אייפונים. הלקוחות נשארים נאמנים למדי למותג, וחלקם קונה לא רק סמארטפון של אפל, אלא גם מחשב, סטרימר, רמקול חכם וכו'. במצב שכזה, גם לה קל להעלות מחירים. מבחינת שווי האחזקות, המניות של אפל מהוות 40% מהתיק של ברקשייר, וזה אחרי שעלו ב-491% בחמש השנים האחרונות.

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    רתוש 07/12/2021 16:18
    הגב לתגובה זו
    להיכנס..זוהי מלכודת דבש..ברגע שתיכנסו יוצרים מפל מכירות כך שתברחו והם יקנו בזול..
  • 6.
    מה עם טבע ?רק יורדת.גם המלצה של באפט (ל"ת)
    חיים 06/12/2021 10:35
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    באפט הפסיד ים כסף השנה ועוד ממליץ.נפל גם בטבע (ל"ת)
    ח 06/12/2021 10:33
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    יוסי 06/12/2021 09:25
    הגב לתגובה זו
    מעתיקים כתבות מכל מה שזז ועכשיו גם תסננו את התגובה..חח ליצנים
  • 3.
    יאיר צרפתי 06/12/2021 07:03
    הגב לתגובה זו
    הדולר יקרוס מתחת ל 3 שקלים הזהב ובעיקר הכסף הפיזיים יעלו דרסטית האינפלציה כאן להישאר ובכלל לא זמנית, אחרי שנים של "הדפסת" דולרים לחלוקת כסף חינם לאזרחים אין מנוס מזה. בנוסף המתכת (כסף) משמשת לייצור מכוניות חשמליות ופאנלים סולריים (בין השאר).
  • טל 07/12/2021 09:06
    הגב לתגובה זו
    הזהב לא עושה תשואה בכלל, על מה אתה מדבר!!
  • אינפלציה בארץ ודולר קורס לא הולכים ביחד (ל"ת)
    איציק 06/12/2021 08:45
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    שלמה 06/12/2021 00:01
    הגב לתגובה זו
    אפל כבר מראה סימני היחלשות עם הירידה בקניה של אייפון 13. אמריקן גם לא כאלה פרימים, וקוקה קולה, יש רק אחת
  • 1.
    ואני אומר, עכשיו שגרו פקודה וקנו ז ה ב (ל"ת)
    H 05/12/2021 22:51
    הגב לתגובה זו
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וורנר ברוסוורנר ברוס

מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות

פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם

עמית בר |

חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.

לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.

מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.

העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.

פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.