וורן באפט
צילום: צילום מסך יוטיוב

מה המליץ באפט באינפלציה ב-81' - ומה מתאים לכך בתיק שלו היום?

קופת מזומנים דשנה כדי לבצע רכישות בקלות, ועמדה חזקה דיה מול הצרכנים כדי להחליק עליית מחירים בלי בעיה - אלה כללי האצבע שהתווה האורקל מאומהה בתקופת האינפלציה לפני 40 שנה. שלוש חברות מתאימות לתיאור כמו כפפה ליד
איתי פת-יה | (9)

אז כמו שחששו רבים מהמשקיעים, יו"ר הפד ג'רום פאואל שינה גישה והודה כי בשלב זה כבר נראה שחלק מהלחצים האינפלציוניים הם יותר קבועים מאשר זמניים. אז היכן צריך להשקיע בתקופה כזו? בחברת ניהול הנכסים MoneyWise חזרו אחורה למכתב של וורן באפט למשקיעים מ-1981, ימי הסטגפלציה בחסות משבר הנפט שהחלה בהפיכה באיראן והמשיך במלחמתה עם עיראק. מה היו המסקנות?

תחת סביבה אינפלציונית, המליץ אז גורו ההשקעות לשים את הכסף במניות של חברות שקל להן להעלות מחירים ושיכולות לבצע מיזוגים ורכישות מבלי להשקיע סכומים גדולים מדי. במלים אחרות: ענקיות שוק עם כיסים עמוקים מספיק כדי לצמוח גם באופן לא אורגני, וכאלה שהלקוחות שלהן יהנהנו לכל התייקרות ולא יפתחו במרד צרכנים.

רוצים לדעת איך להשקיע את הכסף? למה מניות עולות ויורדות, איך משפיעים דוחות כספיים על שוקי המניות? הירשמו לקורס של ביזפורטל - אנחנו נלמד אתכם (ללא עלות) - להרשמה לקורס

לפי הקווים המנחים הללו חיפשו בחברה מהן האחזקות הנוכחיות בתיק של  BERKSHIRE HATHAWAY A (BRK-A) התואמות להם. והתיאור אכן מתלבש כמו כפפה ליד על  APPLE (AAPL),  COCA COLA (KO) ו-  AMERICAN EXPRESS (AXP).

מכורי הקוקה-קולה, כפי שאפשר לדמיין, יגלו גמישות להתייקרות אם תוחל כזו מטעם החברה, שכוחה המונופוליסטי רק יקל עליה לעשות כן. כדי לרכך את הגלולה, זו תמיד תוכל לחזור על הטריק הישן ולהקטין את גודל הבקבוק תוך שמירה על המחיר (כלומר כל מ"ל הופך יקר יותר - כמו שעושות יצרניות החטיפים שמקטינות אריזות).

ב-MoneyWise מציינים כי מלכתחילה התמחור של בקבוק קולה נגיש לרוב האוכלוסיה, גם אם הכלכלה מאטה או צומחת, כפי שהצליחה להראות ביותר מ-100 שנות שרידותה כחברה ציבוריות, כשהיא צולחת משברים כלכליים אחרים. לקוקה קולה נכנסה ברקשייר בסוף שנות ה-80, וכיום החברה מחזיקה ב-400 מיליון מניות בשווי של 20.1 מיליארד דולר.

הלאה לחברת האשראי אמריקן אקספרס, שממותגת כחברת פרימיום ולא בדיוק ככרטיס האשראי של העם. רק לאחרונה העלתה את עמלות כרטיסי הפרימיום שלה מ-550 דולר בשנה ל-695 מיליון דולר. הלקוחות יעמדו בזה. רוב הכנסות החברה מגיעות מעמלות סליקה בגיהוצים של הלקוחות. ככל שהאינפלציה מייקרת את מחירי המוצרים והשירותים, העמלה של אמריקן אקספרס עולה גם כן (שכן שיעורה קבוע מהעסקאות - בתקופת דפלציה היא דווקא נפגעת מכך כמובן).

קיראו עוד ב"גלובל"

ברבעון השלישי של השנה הציגה צמיחה של 25% בהכנסות על פני הרבעון המקביל אשתקד. בתיק של ברקשייר זוהי האחזקה השלישית בגובה, עם 151.6 מיליון מניות ששוויין גבוה מ-23 מיליארד דולר, אחרי אפל ו-  BANK OF AMERICA (BAC). בברקשייר אגב גם חשופים למתחרות  MASTERCARD INCORPORATED (MS) ו-  VISA (V) אבל הרבה פחות.

וכמו שלקוחות של אמריקן אקספרס אינן אלה של מאסטרקארד, כך גם בעלי אייפון הם לא מי שחיפשו תג מחיר דומה לזה של מכשירי שיאומי. 1.65 מיליארד מכשירים של אפל מושמשים בעולם כיום, מתוכם למעלה ממיליארד הם אייפונים. הלקוחות נשארים נאמנים למדי למותג, וחלקם קונה לא רק סמארטפון של אפל, אלא גם מחשב, סטרימר, רמקול חכם וכו'. במצב שכזה, גם לה קל להעלות מחירים. מבחינת שווי האחזקות, המניות של אפל מהוות 40% מהתיק של ברקשייר, וזה אחרי שעלו ב-491% בחמש השנים האחרונות.

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    רתוש 07/12/2021 16:18
    הגב לתגובה זו
    להיכנס..זוהי מלכודת דבש..ברגע שתיכנסו יוצרים מפל מכירות כך שתברחו והם יקנו בזול..
  • 6.
    מה עם טבע ?רק יורדת.גם המלצה של באפט (ל"ת)
    חיים 06/12/2021 10:35
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    באפט הפסיד ים כסף השנה ועוד ממליץ.נפל גם בטבע (ל"ת)
    ח 06/12/2021 10:33
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    יוסי 06/12/2021 09:25
    הגב לתגובה זו
    מעתיקים כתבות מכל מה שזז ועכשיו גם תסננו את התגובה..חח ליצנים
  • 3.
    יאיר צרפתי 06/12/2021 07:03
    הגב לתגובה זו
    הדולר יקרוס מתחת ל 3 שקלים הזהב ובעיקר הכסף הפיזיים יעלו דרסטית האינפלציה כאן להישאר ובכלל לא זמנית, אחרי שנים של "הדפסת" דולרים לחלוקת כסף חינם לאזרחים אין מנוס מזה. בנוסף המתכת (כסף) משמשת לייצור מכוניות חשמליות ופאנלים סולריים (בין השאר).
  • טל 07/12/2021 09:06
    הגב לתגובה זו
    הזהב לא עושה תשואה בכלל, על מה אתה מדבר!!
  • אינפלציה בארץ ודולר קורס לא הולכים ביחד (ל"ת)
    איציק 06/12/2021 08:45
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    שלמה 06/12/2021 00:01
    הגב לתגובה זו
    אפל כבר מראה סימני היחלשות עם הירידה בקניה של אייפון 13. אמריקן גם לא כאלה פרימים, וקוקה קולה, יש רק אחת
  • 1.
    ואני אומר, עכשיו שגרו פקודה וקנו ז ה ב (ל"ת)
    H 05/12/2021 22:51
    הגב לתגובה זו
פיטורים
צילום: FREEPICK

גל של פיטורים באוקטובר, הגבוה מזה 22 שנים

דוח צ'אלנג'ר מצביע על מעבר מהאטה בגיוסים לגל פיטורים; על רקע השבתת הממשל; אתמול מדד ה-ADP הצביע על גידול צנוע בתעסוקה במגזר הפרטי

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה פיטורים תעסוקה

חודש אוקטובר 2025 נרשם כחודש החלש ביותר לשוק העבודה האמריקאי מאז 2003 מבחינת הכרזות פיטורים. המעסיקים בארה"ב הודיעו על 153,074 מפוטרים, כמעט פי שלושה מספטמבר וזינוק של כ-175% מול אוקטובר 2024, לפי חברת הייעוץ צ'לנג'ר. המניעים המרכזיים הם קיצוץ עלויות, התאמות לעידן ה-AI ותיקון לגל הגיוסים של תקופת הקורונה. את הרשימה הובילו חברות טכנולוגיה ולצידן מחסנים, לוגיסטיקה וקמעונאות.

במבט מתחילת השנה, היקף ההודעות על פיטורים הגיע לכמעט 1.1 מיליון משרות, כבר כעת גבוה משמעותית מכל שנת 2024 (761 אלף). צ'אלנג'ר מציינת שמדובר בשיא רב שנתי לחודשים הראשונים של השנה, כשהאצת האימוץ של בינה מלאכותית ובלימת הביקושים הצרכניים והעסקיים דוחפות חברות להדק חגורה. על פ הדוח, הסקטור הלוגיסטי הוביל באוקטובר עם כמעט 48 אלף קיצוצים והטק אחריו בלמעלה מ-33 אלף.

הדוח מתפרסם בזמן השבתת ממשל פדרלית שדחתה את פרסום הנתונים הרשמיים של משרד העבודה, ולכן המשקיעים וקובעי המדיניות נשענים על מדדים פרטיים כמו צ'אלנג'ר ו-ADP. באותו נושא, אתמול דוח ADP (חברה לעיבוד תלושי שכר) הצביע באוקטובר על תוספת של 42 אלף משרות במגזר הפרטי ועל עליית שכר שנתית של כ-4.5%, שיפור צנוע אחרי חודשיים חלשים, אך כזה שאינו סותר גלי קיצוצים נקודתיים בסקטורים מסוימים. כלומר, השוק נע בין גיוס נמוך ופיטורים ממוקדים, שילוב שמרכך את קצב יצירת המשרות נטו.

בצ'אלנג'ר מדגישים שמדובר ב"תיקון" לחצי-עשור של התרחבות מהירה, כעת בתוספת לחץ על מרווחים (שכר, מימון, לוגיסטיקה) ואימוץ מואץ של מערכות AI שמייתרות תפקידים תפעוליים ומשרדיים. לצד הטק והלוגיסטיקה, גם קמעונאות ושירותים מדווחים על תוכניות התייעלות, עם דוגמאות בולטות מחברות כמו אמזון, טארגט ו-UPS באחרונה. מבחן ההמשך יהיה אם המגמה תישאר סקטוריאלית או תתרחב לשוק כולו.

ההשפעה על השווקים

הנתונים מאוקטובר יוצרים מצב מורכב עבור הפד: מצד אחד, הקפיצה בפיטורים מאותתת על התקררות ממשית בשוק העבודה, נתון שתומך בגישה מרחיבה יותר וברעיון של הורדת ריבית בהמשך. ירידה בלחצי השכר והביקוש מצמצמת את הסיכון לאינפלציה, ומעניקה לבנק המרכזי "מרחב נשימה" לפעול כדי לבלום את ההאטה מבלי לחשוש מגל התייקרויות חדש.

דלי צ'ן, חוקר בכיר בדיפסיק. קרדיט: רשתות חברתיותדלי צ'ן, חוקר בכיר בדיפסיק. קרדיט: רשתות חברתיות

דיפסיק על ה-AI: "השאלה אינה מה בונים אלא מה ניתן לשמר"

כמעט שנה לאחר שהכתה את עולם ה-AI בתדהמה ושיבשה את השוק במשך כמה שבועות, חברת הבינה המלאכותית הסינית דיפסיק חוזרת לבמה הציבורית עם מסר פסימי: החוקר הראשי ויקטור צ'ן מזהיר כי בתוך עשור תחל הבינה המלאכותית להחליף בני אדם במשרות רבות, וקורא לתעשייה לחשוב לא רק על מה שבונים אלא על מה משמרים; במקביל, סין ממשיכה להציג את החברה כסמל לחדשנות לאומית ולעליונות טכנולוגית מול ארצות הברית

רן קידר |
נושאים בכתבה דיפסיק AI

לאחר חודשים ארוכים של שתיקה, חברת הבינה המלאכותית דיפסיק ערכה השבוע את הופעתה הציבורית הראשונה מאז פריצתה העולמית בינואר השנה, אך בניגוד לציפיות, המסר שהעבירה לא היה טכנולוגי או שיווקי, אלא אזהרה נוקבת מפני השפעותיה החברתיות של הבינה המלאכותית. בכנס האינטרנט העולמי שנערך בעיר וּוּזֶ’ן שבמזרח סין, הופיע החוקר הבכיר צ'ן דלי, והביע פסימיות עמוקה באשר לעתיד האנושות בעידן ה-AI. “אני אופטימי מאוד לגבי הטכנולוגיה,” אמר, “אבל אני פסימי באשר להשפעה החברתית שלה". 

לדבריו, הבינה המלאכותית עשויה להועיל בטווח הקצר, אך בטווח הבינוני והארוך, לדבריו בתוך חמש עד עשר שנים, היא עלולה להחליף בני אדם במשרות רבות ולהוביל לאתגר חברתי וכלכלי עצום. “בעשור או שניים הקרובים,” הוסיף, “הבינה המלאכותית עלולה להשתלט על רוב העבודה האנושית. על חברות הטכנולוגיה להבין שהן לא רק מפתחות קוד, אלא ן מעצבות מציאות. ויש עליהן אחריות להגן על החברה האנושית".

ממהפכנות לאזהרות

דבריו של צ'ן מהווים תפנית חדה בתדמית החברה, שנחשבת לגאוות ההייטק הסיני. בינואר 2025, דיפסיק נכנסה לשוק בסערה, כשהשיקה את מודל R1, ששבר כל אמת מידה אפשרית, בזכות עלות פיתוח שהוערכה בפחות מ־300 אלף דולר, תוך ביצועים שהתקרבו ואף עקפו את GPT-4 במבחני הבנה, לוגיקה ומתמטיקה. הישג זה הוצג בסין כהוכחה ליכולתה של המדינה להתמודד עם מגבלות הסנקציות האמריקאיות ולפתח טכנולוגיה מתקדמת באופן עצמאי. 

ממשלת סין אימצה את החברה כסמל לחדשנות מקומית והציבה אותה בחזית הקמפיין הלאומי להאצת בינה מלאכותית “Made in China”. אולם מאז ההצלחה המרעישה, דיפסיק כמעט ונעלמה לחלוטין מהבמה הציבורית. המייסד והמנכ"ל ליאנג ונפנג הופיע בפברואר לצד נשיא סין שי ג’ינפינג, אך נמנע מאז מהתבטאויות פומביות. החברה דילגה על רוב הכנסים הגדולים, מה שהגביר את המסתורין סביבה. 

לכן, דבריו של צ'ן בכנס ווז’ן נתפסו לא רק כהופעה נדירה, אלא גם כהצהרת כיוון ערכית חדשה: החברה שמסמלת את הקידמה הסינית והיתה גורם דיסרפטיבי, הופכת עכשיו לקול של אחריות, ומזהירה מפני ההשלכות של הטכנולוגיה. "אם נמשיך לפתח בלי לשקול את ההשפעות החברתיות", אמר, "ניצור עולם שבו רוב בני האדם יהיו מיותרים מבחינה כלכלית. זה הזמן לחשוב איך מגנים על החברה, לא רק איך מקדמים את הטכנולוגיה".