דרור דוד נובה
צילום: בני גמזו
ראיון

על נובה ואנקוסיס: עסקה קטנה - פוטנציאל גדול

איך חברה בשווי 3.7 מיליארד ד' קונה אחרת ב-100 מ' ושוויה קופץ ב-220 מ'? סמנכ"ל הכספים דרור דוד מגלה שהנרכשת צומחת ורווחית ואומר: "קנינו מובילת שוק עם נתח של 50% במכפיל 3 על ההכנסות; עוד 30 מ' למכירות שיהפכו ל-60 מ' זה יפה. נעדכן יעדים"
איתי פת-יה | (5)

חברת בקרת ייצור השבבים נובה -1.64% הישראלית קפצה שלשום בוול סטריט ב-6%. מי שהייתה שווה קודם לכן 3.7 מיליארד דולר, דיווחה על עסקה של 100 מיליון דולר, וקיבלה תוספת של 220 מיליון דולר לשווי. המשקיעים הבינו – זוהי הצפת הערך המסתמנת בעסקה, ואת הסכום הזה מיהרו "להדביק" לשווי הקודם. פרונט-אנד, בק-אנד – כמידת הטכניות של המונחים האלה כך נדמה גודל הפוטנציאל. עתה סמנכ"ל הכספים של החברה, דרור דוד מתראיין לביזפורטל ומוריד את המונחים לקרקע, כשהוא מתאר תוספת של עשרות מיליוני דולרים למכירות השנתיות, והשפעה חיובית על הרווח למניה Non-GAAP כבר בשנה הראשונה להשלמת העסקה.

עוד לפני הדברים, קצת על המתמטיקה: השוק נתן מכפיל 8 לנובה על מכירות חזויות של כ-470 מיליון דולר בשנה הבאה. דוד יסביר לנו עוד רגע שאנקוסיס אותה קנו מכרה ב-30 מיליון דולר בשנה האחרונה. אם נחיל את אותו מכפיל עליה ונניח שתחת הבית החדש המכירות תצמחנה ל-40 מיליון, אזי שהמכפיל אמור לשקף הכנסות בעתיד של כ-320 מיליון דולר. מכך הפחיתו את סכום הרכישה, מאה מיליון דולר – והרי לכם הצפה בסך 220 מיליון דולר. היא כאמור התוספת לשווי אתמול.

מנגד, קיימת האפשרות כי המכפיל שנתנו המשקיעים לנובה מראש הניח מיזוג, שכן בחברה אמרו כי 300-350 מיליון דולר שבקופה יוקצו למטרה זאת. ואולם, המשקיעים לא ידעו שנובה תקנה חברה צומחת ורווחית – כפי שקרה בסוף. בצד הדברים מעניין להזכיר כי היום במונחי שווי שוק החברה נמצאת במקום ה-15 בבורסת תל אביב, בעוד לפני שש שנים לא נכללה אפילו ב-120 החברות הגדולות כאן.

"הרכישה הקודמת שלנו הייתה ב-2015 ובסכום של 50 מיליון דולר. תחום הסמיקונדקטור אינו כזה שמתאפיין ברכישות סדרתיות מדי רבעון או שנה", כך מזכיר דוד, בפתח הראיון. "הפיתוחים של נובה משמשים כיום בעיקר את שלב הפרונט-אנד בהליך ייצוב השבבים. שבבים 'נבנים' כידוע על גבי פרוסות סיליקון, והפרונט-אנד הוא החלק בתהליך שבו לוקחים את הסיליקון ומרכיבים עליו את הצ'יפים", הוא מפרט.

"אנקוסיס אותה רכשנו פועלת בתחום הבק-אנד – שהוא החיתוך של הסיליקון עם הצ'יפים, אריזתם והוספה של רכיבים נוספים. בעוד שאצלנו הרוכב המכריע של המכירות הוא בפרונט-אנד, באנקוסיס רק לאחרונה התחילו למכור במקטע זה, ואצלם הרוב הוא הבק-אנד. השילוב איתם יאפשר לנו את הגישה ללקוחות שלה, ונצטרך לבחון אילו מוצרים וטכנולוגיות בדיוק נציע להם".

יש לקוחות שצריכים גם טכנולוגיות לפרונט-אנד וגם לבק-אנד? כלומר, תוכלו להרחיב את סל השירותים לכל לקוח ולקוח קיים של נובה?

"עד לפני 5-7 שנים לא היו כאלה והייתה הפרדה. היום גם לקוחות פורנט אנד שלנו כמו TSMC , אינטל ומיקרון פעילים בפאבים (מתקני יצור שבבים – א.פ) שלהם גם במקטע הבק אנד ברף הגבוה. אבל אלה אולי חמישה לקוחות מתוך הלקוחות שלנו. התהליך הזה מכונה Advanced Packaging".

ואם לצלול לרמה הטכנית, במה מדובר?

"אז יש מקרים בהם אריזת הצ'יפ פשוטה מאד, אך במקרים אחרים היא מורכבת – למשל כשמחברים מצלמה לצ'יפ, מחברים צ'יפ לוגיק לצ'יפ זיכרון. את זה עושים כדי לייצר יותר פרפורמנס מהצ'יפים מאשר במצב הרגיל שלהם. חיבור כזה יכול להפחית את צריכת החשמל ולשפר ביצועים. החיבור חוסך חיבור ארוכים דרך לוחות PCB (אותם משטחים בגוון ירוק עליהם מורכבים צ'יפים – א.פ). לקוחות הפרונט אנד התחילו כאמור לעסוק בזה בעצמם".

קיראו עוד ב"גלובל"

אז אתה אומר שיש לקוחות פרונט אנד ספורים שאפשר למכור להם טכנולוגיות לבק אנד. מה לגבי ההיפך? תוכלו למכור ללקוחות אנקוסיס את פתרונות הפרונט אנד שלכם?

"לא. אין לקוחות שצריכים פתרונות פרונט אנד שאנחנו עוד לא מוכרים להם".

מה עוד תוכל לספר על החברה? כבר יש לה מכירות? היא רווחית? צומחת?

"היא התחילה מכירות לפני כמה שנים, היא צומחת מהר יותר מהשוק וכבר הגיעה לרווחית – לכן אנחנו צופים שכבר בשנה הבאה היה ותושלם העסקה נציג תוספת לרווח Non-GAAP למניה".

מה מבין השווקים הוא הגדול יותר?

"השוק של הפרונט אנד בהגדרה גדול יותר - באזור 1.3 מיליארד דולר בשנה. שוק הבק אנד בפוטנציאל הוא 200 מיליון דולר בשנה כיום ותוך 3-4 שנים עתיד לצמוח ל-300 מיליון דולר".

כלומר צמיחה של 100 מיליון דולר תוך ארבע שנים. ואתם קניתם רק את אחת החברות בתחום הזה – מה אנחנו יכולים להניח על התוספת למכירות?

"הרכישה בוצעה במכפיל 3 על הכנסות. כלומר היקף המכירות הוא כ-30 מיליון דולר בשנה האחרונה. כאמור אנחנו מאמינים ששיעורי הצמיחה יהיו מעבר לשוק ואם נצליח להאיץ עוד את המכירות הודות לחיבור איתנו הדבר יביא לתרומה משמעותית למכירות של נובה. אם היום נובה מוכרת ב-400 מיליון דולר בשנה, אז גם 30 מיליון דולר שהופכים ל-50 או 60 הם תוספת יפה".

ומכך מה אנחנו למדים על הנתח שלה בשוק הבק-אנד?

"אנקוסיס היא מובילת שוק עם נתח של יותר מ-50%. יש שתי מתחרות עיקריות, האחת בארצות הברית והשנייה ביפן".

מה בעניין העובדים שלה? אתם קונים פה גם טכנולוגיה וגם צוות?

"זו חברה עם מעל 100 עובדים, רובם ממוקמים בשטוטגרט שבגרמניה והכוונה של נובה היא להגדיל את אנקוסיס, להשקיע בטכנולוגיה ולהצמיח אותה. בכח האדם לא נבצע תהליכי התייעלות. המקום לסינרגיה הוא אולי במובן הזה שאם שתי החברה מחזיקות למשל משרד בטאיוואן או קוריאה ניתן להתייעל".

עוד קודם לרכישה, לפני מספר חודשים הצבתם יעד של הכנסות אורגניות בסך חצי מיליארד דולר עד 2024. האיחוד של תוצאות אנקוסיס יכנס בתוך ההגדרה "אורגני" בהמשך. מה לגבי היעד?

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    למה המניה יורדת , אם הכל דבש? 21/11/2021 20:55
    הגב לתגובה זו
    למה המניה יורדת , אם הכל דבש?
  • 3.
    דויד 20/11/2021 19:13
    הגב לתגובה זו
    יש כמה מונחים ארכאיים שנח להתעלם מהם , רווחיות אמיתית תזרימית , מכפיל הרווח הנקי ברבעון / בשנה , חלומות פז ,בסוף הכל חוזר לקרקע המציאות
  • 2.
    נתי 19/11/2021 21:22
    הגב לתגובה זו
    את תשומת הלב קיבלתי פה בביזפורטל. ומאז, הכל היסטוריה. " שימו לב לחברה הקטנה שעברה מהפסד לרווח" זו היתה הכותרת.
  • 1.
    דניאל 19/11/2021 19:03
    הגב לתגובה זו
    למה לא מחלקים דיבדנטים
  • מאיר 20/11/2021 20:01
    הגב לתגובה זו
    תבדוק מי החברות שנותנות דיבידנד ותבין.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.