ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
חברת הרכבים החשמליים חושפת פעילות סודית ומפצלת חברת בת עם השקעה של 105 מיליון דולר; המשקיעים נלהבים דווקא מהתקדמות פרויקט R2
חברת הרכב החשמליים ריביאן Rivian Automotive -3.65% הכריזה על הקמת חברה עצמאית חדשה בתחום המיקרו-ניידות. החברה, שתיקרא "Also", מתמקדת בפיתוח אמצעי תחבורה חשמליים קטנים - תחום שעד להכרזה זו, איש לא ידע שריביאן פועלת בו
כלל.
מהלך הפיצול כולל השקעה משמעותית של 105 מיליון דולר מקרן ההון סיכון Eclipse Ventures, כאשר מנכ"ל ריביאן, ר.ג'. סקארינג', ימלא תפקיד כפול כיו"ר דירקטוריון החברה החדשה. ריביאן עצמה תשמר אחזקת מיעוט בחברת Also, ששוויה המינימלי מוערך
בכ-211 מיליון דולר.
"המעבר העולמי לתחבורה חשמלית ידרוש מגוון רחב של כלי רכב וצורות שונות," הצהיר סקארינג' בהודעה הרשמית. לדבריו, החדשנות שפותחה בצוות Also תאפשר "יצירת מוצרי מיקרו-ניידות משמעותיים שיגדירו קטגוריות חדשות לחלוטין בשוק."
המונח "מיקרו-ניידות" מתייחס למגוון פתרונות תחבורה אישיים חשמליים כגון אופניים, קורקינטים וכלי רכב קומפקטיים אחרים המיועדים בעיקר למרחבים עירוניים. מה שמפתיע יותר מכל הוא שעסקי המיקרו-ניידות של ריביאן נותרו עד כה בצל, ללא אזכור בדוחות השנתיים של החברה או בשיחות ועידה עם משקיעים.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מאכזבת בתחזית המסירות ל-2025; המניה נופלת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פלטפורמת R2
בתגובה להכרזה, מניית החברה עלתה עד 3%, כאשר נראה שהסיבה המרכזית להתלהבות בשוק קשורה דווקא לעדכון שסיפקה החברה בנוגע לפלטפורמת הרכב העתידית שלה. באותה הודעה לעיתונות, ריוויאן
אישרה כי היא עומדת בלוחות הזמנים להשקת פלטפורמת R2, המיועדת לייצור דגמי רכב במחירים נמוכים יותר, בשנת 2026. משקיעים רואים בפלטפורמה זו מנוע צמיחה משמעותי עבור החברה שעדיין מתמודדת עם אתגרים בייצור המוני ובהשגת רווחיות.
מהלך הפיצול
מסמל שינוי אסטרטגי עבור ריביאן, שעד כה הייתה מזוהה בעיקר עם רכבי פנאי-שטח חשמליים ומשאיות. הכניסה הרשמית לתחום המיקרו-ניידות משקפת הכרה בכך שהעתיד החשמלי של התחבורה מגוון הרבה יותר, ויכול לכלול פתרונות עירוניים קומפקטיים לצד כלי רכב גדולים יותר. ריביאן עדיין
לא חשפה פרטים מדויקים לגבי המוצרים הספציפיים שחברת Also מפתחת או לוחות זמנים להשקתם לשוק.
המניה שתזנק מחר ב-5% למרות דילול המשקיעים
שבוע אחרי ש נובה 0.76% גייסה אג"ח להמרה בקופון אפס (ריבית אפס), גייסה קמטק 4.56% 425 מיליון דולר בקופון אפס. שתי החברות הן שחקניות בשוק השבבים, כשקמטק מפתחת מערכות לבדיקת תהליכי הייצור בשבבים. השאלה הראשונה שאמורה לעלות היא - איך אפשר לגייס אג"ח בריבית אפס? והתשובה היא שמדובר באג"ח להמרה למניות. אג"ח שיש לה סוכרייה - אפשרות להפוך למניה. המשקיעים מוותרים על ריבית ומקבלים אפשרות המרה למניות. זה יכול להיות משתלם להם כי יש להם אפסייד (אם כי פחות ממניה) ומצד שני - יש להם דאונסייד: רצפה כי האג"ח תיאורטית לא יכולה ליפול (להבדיל ממחיר המניה), אלא אם החברה נכנסת למצוקה תזרימית ופיננסית, וזה לא המצב.
ומעבר לרצפה, יש להם אפסייד. אם המניה תעלה - ותעקוף את פרמיית ההמרה, הם ירוויחו. במקרה של קמטק, המניה נסחרה בכ-84 דולר (לפני העלייה בשישי) והמחיר שמבטאות האג"ח להמרה הוא כ-109 דולר. כלומר, מי שקונה את האג"ח רוכש בפרמיה של קרוב ל-30%. אם המניה תצנח, המשקיע עדיין מקבל את קרן האג"ח בסוף התקופה, אבל אם המניה נניח תעלה נניח פי 2 לאורך תקופת חיי האג"ח (עד שנת 2030) הוא מרוויח כ-65%, כי המניה סגרה את הפרמיה של ה-30% והוסיפה משם עוד 65%. עלייה מעבר למחיר ההמרה הופכת את האג"ח למניה - ההתנהגות זהה.
יש כאן סוכרייה גדולה, מול חיסרון של ויתור על הריבית, אבל משקיעים רבים אוהבים ומעדיפים השקעה כזו. לכן, לרוב, הנפקה של אג"ח להמרה, נחשבת לסוג של דילול ומפילה את המניה. זה מה שקרה לנובה. היא נפלה ב-10% ביום ההנפקה. הסברנו שזו יכולה להיות הזדמנות כי מדובר בירידה טכנית, אך אין דבר כזה בטוח, יש סיכון. המניה תיקנה מאז ועלתה ב-12%.
אולי זו הסיבה שהשוק לא הפיל את קמטק אתמול. הדילול לא השפיע על המניה. אולי זו ההערכה שיהיה תיקון לאחר הירידה, ועדיין זה לא מסביר עלייה של 3.5% שתוביל מחר בבורסה בת"א לעלייה של 5%.
- קמטק מדווחת על הכנסות של כ-123 מיליון דולר וצופה המשך צמיחה
- עכשיו זה רשמי - הנפקת אקסס בסין נדחית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אין לנו הסבר מוצק. גורמים שהיו מעורבים בהנפקה מסבירים שהביקושים היו גבוהים והחברה עשתה רושם חזק בשיחות עם הגופים הרוכשים. אולי "מעז יצא מתוק". אולי השיחות עם השוק, יצרו עניין שתורגם לביקושים למניה. כנראה גם לא היו כאלו שעשו החלפה - במקרים רבים, יש גופים מוסדיים שמחליטים למכור את המניה ולקנות אג"ח להמרה במקום, הפעם כנראה זה היה בשוליים.
כמו כן, הסיבה היא גם פרמיית ההמרה שרחוקה "מהכסף", אם כי אחרי העלייה במניה מדובר בפרמיית המרה שירדה ל-26%, זאת לא פרמייה גבוהה.

פולין מזניקה מטוסי קרב בשל חדירת מל"טים; הרוסים מתגרים?
דריכות שיא במזרח אירופה: חשש מחדירות מכוונות של מל"טים רוסים לשטחי נאטו; פולין ורומניה נקטו צעדים ביטחוניים
פולין הכריזה אתמול על כוננות גבוהה במערך ההגנה האווירית שלה, בעקבות איום של חדירת מל"טים מרחב אוויר אוקראיני. מדובר בפעם השנייה בתוך שבוע שמטוסי קרב פולניים מוזנקים, והפעם המהלך כלל גם את סגירת נמל התעופה לובלין שבמזרח המדינה. המהלך בוצע במקביל למתקפה רוסית על אזור הדנובה בגבול אוקראינה - רומניה, שם גם זוהה כלי טיס בלתי מאויש שחדר לשטח רומני.
בפוסט שפרסם ראש ממשלת פולין דונלד טוסק ברשת X נכתב כי הצעדים שננקטו הם "מניעתיים", אך הם מבהירים את רמת הרגישות והדריכות שבה שרויה המדינה, במיוחד מאז החדירה החריגה של כ - 20 מל"טים רוסים מוקדם יותר השבוע. לפחות שלושה מהם יורטו לראשונה מאז תחילת הפלישה הרוסית לאוקראינה ב-2022.
התרעה לתושבים, תגובה אזורית
במקביל לסגירת שדה התעופה בלובלין, שוכן כ-100 ק"מ בלבד מהגבול עם אוקראינה, נשלחו הודעות חירום SMS לתושבים בשישה מחוזות במזרח פולין, בהם נמסר על איום אווירי מיידי. אוקראינה אישרה כי שני מל"טים רוסים נצפו באותו זמן במערב שטחה, מה שחיזק את החשד בחדירה מכוונת לשטח נאטו.
גם רומניה הגיבה בזינוק מהיר: מטוסי קרב שלה הוזנקו לאוויר לאחר שמל"ט חדר למרחב האווירי שלה בזמן תקיפת טילים רוסים את אזור הדנובה. לפי משרד ההגנה הרומני, האירוע נמצא בבדיקה, אך ברומניה מדגישים כי לא מדובר באירוע ראשון מסוגו, והם שומרים על ערנות גבוהה מול האיומים מהצד הרוסי.
- השביתה המקומית שהובילה לשינוי בכל כלכלת פולין ומה קרה היום לפני 37 שנה
- סאנפלאואר תמכור חשמל בפולין בהיקף של 100 מיליון שקל, המניה קופצת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ארצות הברית, דרך מזכיר המדינה מרקו רוביו, הבהירה כי ייקח מספר ימים להבין האם המל"טים נשלחו בכוונה לשטח פולין, או שמדובר בסטייה מקרית. עם זאת, לדבריו, אם יתברר שמדובר במהלך יזום מצד רוסיה, זו תהיה "הסלמה חמורה".