ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
חברת הרכבים החשמליים חושפת פעילות סודית ומפצלת חברת בת עם השקעה של 105 מיליון דולר; המשקיעים נלהבים דווקא מהתקדמות פרויקט R2
חברת הרכב החשמליים ריביאן Rivian Automotive -0.24% הכריזה על הקמת חברה עצמאית חדשה בתחום המיקרו-ניידות. החברה, שתיקרא "Also", מתמקדת בפיתוח אמצעי תחבורה חשמליים קטנים - תחום שעד להכרזה זו, איש לא ידע שריביאן פועלת בו
כלל.
מהלך הפיצול כולל השקעה משמעותית של 105 מיליון דולר מקרן ההון סיכון Eclipse Ventures, כאשר מנכ"ל ריביאן, ר.ג'. סקארינג', ימלא תפקיד כפול כיו"ר דירקטוריון החברה החדשה. ריביאן עצמה תשמר אחזקת מיעוט בחברת Also, ששוויה המינימלי מוערך
בכ-211 מיליון דולר.
"המעבר העולמי לתחבורה חשמלית ידרוש מגוון רחב של כלי רכב וצורות שונות," הצהיר סקארינג' בהודעה הרשמית. לדבריו, החדשנות שפותחה בצוות Also תאפשר "יצירת מוצרי מיקרו-ניידות משמעותיים שיגדירו קטגוריות חדשות לחלוטין בשוק."
המונח "מיקרו-ניידות" מתייחס למגוון פתרונות תחבורה אישיים חשמליים כגון אופניים, קורקינטים וכלי רכב קומפקטיים אחרים המיועדים בעיקר למרחבים עירוניים. מה שמפתיע יותר מכל הוא שעסקי המיקרו-ניידות של ריביאן נותרו עד כה בצל, ללא אזכור בדוחות השנתיים של החברה או בשיחות ועידה עם משקיעים.
- ריביאן מזנקת לאור שדרוג המלצות ושאפתנות טכנולוגית
- ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פלטפורמת R2
בתגובה להכרזה, מניית החברה עלתה עד 3%, כאשר נראה שהסיבה המרכזית להתלהבות בשוק קשורה דווקא לעדכון שסיפקה החברה בנוגע לפלטפורמת הרכב העתידית שלה. באותה הודעה לעיתונות, ריוויאן
אישרה כי היא עומדת בלוחות הזמנים להשקת פלטפורמת R2, המיועדת לייצור דגמי רכב במחירים נמוכים יותר, בשנת 2026. משקיעים רואים בפלטפורמה זו מנוע צמיחה משמעותי עבור החברה שעדיין מתמודדת עם אתגרים בייצור המוני ובהשגת רווחיות.
מהלך הפיצול
מסמל שינוי אסטרטגי עבור ריביאן, שעד כה הייתה מזוהה בעיקר עם רכבי פנאי-שטח חשמליים ומשאיות. הכניסה הרשמית לתחום המיקרו-ניידות משקפת הכרה בכך שהעתיד החשמלי של התחבורה מגוון הרבה יותר, ויכול לכלול פתרונות עירוניים קומפקטיים לצד כלי רכב גדולים יותר. ריביאן עדיין
לא חשפה פרטים מדויקים לגבי המוצרים הספציפיים שחברת Also מפתחת או לוחות זמנים להשקתם לשוק.
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.

כולם רוצים לחגוג: האם עונת הכריסמס משפיעה גם עלינו - מי נהנה מזה ומי משלם ביוקר?
המלונות בנצרת ובחיפה בתפוסת שיא ובמסדרונות ההייטק האווירה מנומנמת - המשק הישראלי, שספג פגיעה קשה, מקבל בדצמבר זריקת מרץ מרעננת; אך לצד האורות המנצנצים, ישנם גם מפסידים
מי שעדיין חושב שחודש דצמבר בישראל מסתכם בסופגנייה ומטבעות שוקולד מוזהבים, מפספס את אחת המגמות הכלכליות המעניינות של השנים האחרונות. ישראל של סוף שנת 2025 היא כבר לחלוטין חלק מהכפר הגלובלי; דצמבר הפך לחודש של "צריכה היברידית" - שילוב של מסורת מקומית עם עונת חגים בינלאומית שחלחלה עמוק למיינסטרים הכלכלי, ויצרה דינמיקה המבוססת על חוויות ובילויים. ויש לכך גם משמעויות כלכליות - חבל הצלה לתיירות הפנים ולעסקים מקומיים, אבל במקביל הרכישה מאתרים בחו"ל דווקא מגלגלת כספים מהמשק המקומי החוצה, ובהייטק הכול ממתין על אש קטנה עד שהעולם יחזור לפעילות.
למי מצלצלים פעמוני החג?
תיירות הפנים ועסקי החוויות המבוססים על נוכחות פיזית ושירותים מקומיים מקבלים בדצמבר מנת חמצן כלכלי שאי אפשר לייבא באונליין. לפי נתוני משרד התיירות והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), תפוסת המלונות בערים המעורבות בשיא העונה מגיעה לכ-90%. לאחר שנים מאתגרות בענף ותיירות חוץ שעדיין מדשדשת, מדובר בפדיון קריטי ליציבות העסקים המקומיים.
בערים המעורבות הקסם של חג המולד ממלא את הרחובות כבר מתחילת דצמבר - נצרת וחיפה, שבה מצוין פסטיבל "החג של החגים", הופכות למוקדי עלייה לרגל, והקהל הישראלי שמחפש תחושת חו"ל ותמונות יפות בלי לעבור בנתב"ג לא מאכזב. אך הרווח אינו מסתכם בלינה בלבד; "כלכלת החוויות" מייצרת תנועה ערה של מאות אלפי מבקרים בירושלים, חיפה ויפו סביב מיצגי אור ופסטיבלים אורבניים. אלו שירותים שדורשים נוכחות פיזית, ולכן הכסף נשאר בידי בעלי המסעדות, בתי הקפה והעסקים הקטנים בישראל.
תעשיית חנוכה: כסף "ישן" במחירים חדשים
על רקע עצי האשוח המנצנצים, גם כלכלת חנוכה המקומית תורמת בוסט אדיר. כבכל שנה, גם ב-2025 נרשמו שיאים במכירות במאפיות, למרות שהמחירים הרקיעו שחקים, וסופגניות פרימיום נמכרות במחיר של עד 20 שקלים לאחת.
עולם הבידור, שחזר לפעילות מלאה ב-2025, מגלגל עשרות מיליוני שקלים על מופעי ענק ופסטיגלים, המהווים מוקד משיכה צרכני שלא עוצר גם בתקופות מיתון. השילוב בין חנוכה, כריסמס ונובי-גוד-סילבסטר (הצובר תאוצה בכל המגזרים) מייצר "חודש זהב" לקמעונאי המזון והאלכוהול, הנהנים מביקושים חסרי תקדים למוצרי פרימיום.
.jpg)