ריביאן
צילום: טוויטר

ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות

חברת הרכבים החשמליים חושפת פעילות סודית ומפצלת חברת בת עם השקעה של 105 מיליון דולר; המשקיעים נלהבים דווקא מהתקדמות פרויקט R2

אדיר בן עמי |

חברת הרכב החשמליים ריביאן Rivian Automotive 12.11%  הכריזה על הקמת חברה עצמאית חדשה בתחום המיקרו-ניידות. החברה, שתיקרא "Also", מתמקדת בפיתוח אמצעי תחבורה חשמליים קטנים - תחום שעד להכרזה זו, איש לא ידע שריביאן פועלת בו כלל.


מהלך הפיצול כולל השקעה משמעותית של 105 מיליון דולר מקרן ההון סיכון Eclipse Ventures, כאשר מנכ"ל ריביאן, ר.ג'. סקארינג', ימלא תפקיד כפול כיו"ר דירקטוריון החברה החדשה. ריביאן עצמה תשמר אחזקת מיעוט בחברת Also, ששוויה המינימלי מוערך בכ-211 מיליון דולר.


"המעבר העולמי לתחבורה חשמלית ידרוש מגוון רחב של כלי רכב וצורות שונות," הצהיר סקארינג' בהודעה הרשמית. לדבריו, החדשנות שפותחה בצוות Also תאפשר "יצירת מוצרי מיקרו-ניידות משמעותיים שיגדירו קטגוריות חדשות לחלוטין בשוק."


המונח "מיקרו-ניידות" מתייחס למגוון פתרונות תחבורה אישיים חשמליים כגון אופניים, קורקינטים וכלי רכב קומפקטיים אחרים המיועדים בעיקר למרחבים עירוניים. מה שמפתיע יותר מכל הוא שעסקי המיקרו-ניידות של ריביאן נותרו עד כה בצל, ללא אזכור בדוחות השנתיים של החברה או בשיחות ועידה עם משקיעים.


פלטפורמת R2

בתגובה להכרזה, מניית החברה עלתה עד 3%, כאשר נראה שהסיבה המרכזית להתלהבות בשוק קשורה דווקא לעדכון שסיפקה החברה בנוגע לפלטפורמת הרכב העתידית שלה. באותה הודעה לעיתונות, ריוויאן אישרה כי היא עומדת בלוחות הזמנים להשקת פלטפורמת R2, המיועדת לייצור דגמי רכב במחירים נמוכים יותר, בשנת 2026. משקיעים רואים בפלטפורמה זו מנוע צמיחה משמעותי עבור החברה שעדיין מתמודדת עם אתגרים בייצור המוני ובהשגת רווחיות.


מהלך הפיצול מסמל שינוי אסטרטגי עבור ריביאן, שעד כה הייתה מזוהה בעיקר עם רכבי פנאי-שטח חשמליים ומשאיות. הכניסה הרשמית לתחום המיקרו-ניידות משקפת הכרה בכך שהעתיד החשמלי של התחבורה מגוון הרבה יותר, ויכול לכלול פתרונות עירוניים קומפקטיים לצד כלי רכב גדולים יותר. ריביאן עדיין לא חשפה פרטים מדויקים לגבי המוצרים הספציפיים שחברת Also מפתחת או לוחות זמנים להשקתם לשוק.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אלי גליקמן נשיא ומנכל צים
צילום: איתי רפפורט, חברת החדשות הפרטית

הצעה נוספת לרכישת צים - מה הסיכויים לעסקה?

על שני הכובעים של גליקמן ועל הסיכויים שלו לקבל בהמשך את השליטה בצים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

המאבק על השליטה בחברת הספנות צים מתעצם, עם הצעה נוספת מ-MSC השווייצרית אחת מחברות הספנות הגדולות בעולם. לפני כשבועיים  קיבל הדירקטוריון הצעה ראשונית מהפג-לויד הגרמנית ועל פי ההערכות גם יש התעניינות ממארסק הדנית. צים, שנסחרת בוול סטריט בשווי שוק של כ-2.3 מיליארד דולר, נסחרת לכאורה מתחת למזומנים שלה ובמכפיל רווח נמוך, אך צריך לזכור שיש לה התחייבויות גדולות בגין רכישת ספינות. בפעול אין לה מזומנים של מיליארדים. אך יש לה יתרון גדול שאותה רוצים הרוכשים הפוטנציאלים - צי אוניות יחסית חדש עם יעילות תפעולית ויכולת תחרותית טובה.

עם זאת, הסיכוי שהמדינה תמכור את צים לידיים זרות נמוך. צים ואל על דומות מהבחינה הזו - הן נכס ביטחוני ואסטרטגי ולכן למדינה יש מניית זהב ויכולת להשתמש בפלטפורמה והתשתית של החברות בזמן חירום. את אל על מכרו רק לאחר שמשפחת רוזנברג הסכימה לתנאים האלו. גוף זר יתקשה להתמודד ולהסכים לחבילת התנאים שיוטלו עליו. מה גם שזה בשעת חירום ומלחמה מסמן אותו כ"תופס צד". האם נראה לכם שבזמן מלחמה בעזה חברה דנית או שוויצרית תסכים שצים שבשליטתה תעביר סחורה של נשק לישראל? מראש הסיכוי שהחברות האלו ישקיעו בנכס ביטחוני בישראל קטן מאוד.

אבל זה מעיר את המניה - הדיבורים, כתבות, ראיונות מעלים את המניה וזה חלק מהעניין. השבחת הערך לא צריכה לחכות לסוף התהליך, אותם משקיעים שנמצאים כעת בעימות מול הנהלת החברה כבר רואים את המניה עולה. הם רוצים להחליף את הדירקטוריון (3 נציגים) כדי להשביח את החברה, ומלאכתם כבר נעשית דרך התעניינות בחברה.  

כך או אחרת, השיחות מול רוכשים פוטנציאלים נתקלים בהתנגדות חריפה מוועד עובדי צים. בקשר להפג-לויד הם טוענים כי החברה הזו שמוחזקת על ידי קטאר וסעודיה (12%, 10%בהתאמה) לא תעמוד לצד ישראל בזמן חירום - "רכישה כזו תפגע ברציפות שרשרת האספקה, כפי שנראה במשברי 2021-2023", כתב יו"ר הוועד אורן כספים במכתב למשרד התחבורה.

MSC, עם צי של 800 אוניות בבעלות משפחת אפונטה, בוחנת כניסה כדי להתחזק באגן הים התיכון. אבל, גם כאן, נראה שהסיכוי להסכמות עם המדינה נמוכות. במקביל אנליסטים המכסים את המניה מספקים לה מחיר יעד נמוך מהמחיר הנוכחי כשהם מבליטים את "הדיסקאונט הביטחוני". צים מקבלת דיסקאונט לעומת חברות אחרות בגלל היותה חברה ישראלית שבעצם נשלטת בצורה כזו או אחרת על ידי הממשלה. 

משקיעים  AIמשקיעים AI

לקראת שבוע המסחר בוול סטריט - מה חושבים האנליסטים?

אחרי הורדת הריבית של הפד' אנחנו צועדים אל שבוע עם לוח אירועי מאקרו צפוף, דוחות של ענקיות צריכה וטכנולוגיה, כשהשאלה הגדולה היא האם ההאטה בשוק העבודה ובאינפלציה מספיקה כדי להצדיק עוד הקלות מוניטריות, או שאנחנו נכנסים לתקופת "המתנה" שבה כל נתון יקבל משקל גבוה וינדנד את הסנטימנט

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

שבוע המסחר הקרוב בוול סטריט נפתח אחרי החלטת ריבית שהייתה צפויה מראש, אבל למרות זאת השאירה אחריה לא מעט סימני שאלה. הפד' הוריד את הריבית ב-0.25% לרמה של 3.5%-3.75%, צעד שכבר היה מתומחר בשווקים בהסתברות של כ-90%, אבל המסר שעלה ממסיבת העיתונאים ומהעדכונים הנלווים היה הרבה יותר מורכב. מצד אחד, הבנק המרכזי, בראשות ג'רום פאוול כבר מאותת לנו שהמדיניות שלו כבר קרובה לניטרלית. מצד שני, הוא מדגיש שיש חוסר ודאות גבוה, בעיקר סביב שוק העבודה והיכולת של הכלכלה האמריקאית להמשיך לצמוח בלי להיכנס להאטה חדה.

המשקיעים מנסים להבין האם מדובר בתחילתו של מסלול הפחתות ברור, או דווקא בתקופה ארוכה של המתנה, שבה כל החלטה תיגזר מנתון כזה או אחר, בלי התחייבות מוקדמת.


הפד' עוצר עכשיו כדי להעריך את ההשפעה על הכלכלה

יוני פנינג ממזרחי טפחות מעריך שהפחתת הריבית האחרונה לא הייתה אירוע משנה כללים. לדבריו, עצם ההפחתה לא הפתיעה את השווקים, אבל ההרחבה המחודשת של מאזן הפד והדגש על נושא הנזילות היו משמעותיים יותר.

פנינג מציין כי יו"ר הפד ג’רום פאוול תיאר את המדיניות הנוכחית כניטרלית, הן מבחינתו והן מבחינת חברי ה-FOMC, זאת מול אינפלציה שעדיין גבוהה מדי, אבל גם מול סימנים ברורים להתקררות בשוק התעסוקה. לדבריו, הפד מוכן כעת לעצור ולבחון האם הריבית המרסנת מחלחלת במלואה לכלכלה, ולא ממהר להתחייב להפחתות נוספות.

בהתייחסות לשוק העבודה, פנינג מצביע על כך שמספר המשרות הפנויות בארה"ב עלה משמעותית בספטמבר ובאוקטובר, עם תוספת של כ-430 אלף משרות בספטמבר ועוד כ-12 אלף באוקטובר, לרמה של כ-7.67 מיליון משרות. עם זאת, הוא מדגיש כי עיקר הגידול מגיע מענפי השירותים ובשכר נמוך, מה שמרמז על השפעות של צמצום עובדים זרים ולא בהכרח על התחזקות רחבה של הביקוש לעובדים.