ריביאן
צילום: טוויטר

ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות

חברת הרכבים החשמליים חושפת פעילות סודית ומפצלת חברת בת עם השקעה של 105 מיליון דולר; המשקיעים נלהבים דווקא מהתקדמות פרויקט R2

אדיר בן עמי |

חברת הרכב החשמליים ריביאן Rivian Automotive 1.14%  הכריזה על הקמת חברה עצמאית חדשה בתחום המיקרו-ניידות. החברה, שתיקרא "Also", מתמקדת בפיתוח אמצעי תחבורה חשמליים קטנים - תחום שעד להכרזה זו, איש לא ידע שריביאן פועלת בו כלל.


מהלך הפיצול כולל השקעה משמעותית של 105 מיליון דולר מקרן ההון סיכון Eclipse Ventures, כאשר מנכ"ל ריביאן, ר.ג'. סקארינג', ימלא תפקיד כפול כיו"ר דירקטוריון החברה החדשה. ריביאן עצמה תשמר אחזקת מיעוט בחברת Also, ששוויה המינימלי מוערך בכ-211 מיליון דולר.


"המעבר העולמי לתחבורה חשמלית ידרוש מגוון רחב של כלי רכב וצורות שונות," הצהיר סקארינג' בהודעה הרשמית. לדבריו, החדשנות שפותחה בצוות Also תאפשר "יצירת מוצרי מיקרו-ניידות משמעותיים שיגדירו קטגוריות חדשות לחלוטין בשוק."


המונח "מיקרו-ניידות" מתייחס למגוון פתרונות תחבורה אישיים חשמליים כגון אופניים, קורקינטים וכלי רכב קומפקטיים אחרים המיועדים בעיקר למרחבים עירוניים. מה שמפתיע יותר מכל הוא שעסקי המיקרו-ניידות של ריביאן נותרו עד כה בצל, ללא אזכור בדוחות השנתיים של החברה או בשיחות ועידה עם משקיעים.


פלטפורמת R2

בתגובה להכרזה, מניית החברה עלתה עד 3%, כאשר נראה שהסיבה המרכזית להתלהבות בשוק קשורה דווקא לעדכון שסיפקה החברה בנוגע לפלטפורמת הרכב העתידית שלה. באותה הודעה לעיתונות, ריוויאן אישרה כי היא עומדת בלוחות הזמנים להשקת פלטפורמת R2, המיועדת לייצור דגמי רכב במחירים נמוכים יותר, בשנת 2026. משקיעים רואים בפלטפורמה זו מנוע צמיחה משמעותי עבור החברה שעדיין מתמודדת עם אתגרים בייצור המוני ובהשגת רווחיות.


מהלך הפיצול מסמל שינוי אסטרטגי עבור ריביאן, שעד כה הייתה מזוהה בעיקר עם רכבי פנאי-שטח חשמליים ומשאיות. הכניסה הרשמית לתחום המיקרו-ניידות משקפת הכרה בכך שהעתיד החשמלי של התחבורה מגוון הרבה יותר, ויכול לכלול פתרונות עירוניים קומפקטיים לצד כלי רכב גדולים יותר. ריביאן עדיין לא חשפה פרטים מדויקים לגבי המוצרים הספציפיים שחברת Also מפתחת או לוחות זמנים להשקתם לשוק.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אבישי אברהמי וויקס
צילום: אלן צצקין

עובדי Wix הפסידו 400 מיליון דולר; כל עובד איבד 110 אלף דולר

כשהנהלת החברה, אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש, מימשו בעשרות מיליוני דולרים - הם ידעו מה שהם עושים; רוב העובדים "אכלו אותה"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וויקס

מניית וויקס Wix Wix.com -1.12%  התחילה את השנה במחיר של 215 דולר, שווי של 12 מיליארד דולר ועם תקוות גדולות אחרי שזינקה ב-90% בשנה. הנהלת החברה ביטלה את חששות המשקיעים מתחרות מחברות שיאמצו AI כדי להתחרות ביכולת בניית האתרים של וויקס, וטענה שמדובר בפלטפורמה שלא ניתנת להחלפה. האנליסטים החמיאו והמגמה נראתה חיובית. בפועל, זו היתה אחת השנים הגרועות של החברה (בינתיים) כשהמניה נופלת ב-55% מהמחיר בתחילת השנה ל-95 דולר. השווי ירד ל-5.3 מיליארד דולר. 

הנהלה אולי יהירה, אולי מנותקת שלא הבינה את גודל האירוע, ואולי ניסתה להחביא את הבעיה. אנליסטים הלכו שבי אחריה. התעוררות מאוחרת ורכישת סטארטאפ בן כמה חודשים עם 2-3 עובדים במחיר של 80 מיליון דולר סימנה מפנה. רכישת סטארט אפ של AI שיכול לפתוח את הדרך לחברה שתקועה במירוץ ה-AI הוא סימן לכישלון בדרך עד כה. תחליטו - אתמול הייתם בטוחים בכיוון ופתאום אתם בהיסטריה? ובכל זאת, השוק אהב את הרכישה. למרות שזו היתה, בין השורות, הודאה ברורה בטעות ובהתעוררות מאוחרת. עברו כמה חודשים והובן באופן ברור - החברה לא צומחת, הרכישה מוסיפה לה צמיחה חיצונית, אבל הפעילות המסורתית בבעיה. הסיפור האמיתי נחשף. 

כל חברות התוכנה נמצאות בבעיה - יש פוטנציאל תחרות ענק מצד ה-AI. פיתוחי תוכנה שלקח שנים להרים אותם, יכולים להיות מוכנים היום בימים ושבועות. נכון, חברה זה לא רק מוצר התוכנה, זה הרבה מסביב - תפעול, שיווק, לקוחות, אבל המוצר זה העיקר. האלטרנטיבות AI יכולות להוביל להחלפה של מוצרי וויקס ויכולות להביא לתחרות על המחיר. בכל מצב זה הפסד לוויקס, והשוק הפנים שיש בעיה קשה בדוחות האחרונים לפני כשבוע - וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?



ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן
ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן - קרדיט: אלן צצקין



המנהלים - אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש מכרו מניות בכמויות גדולות בכל השנה האחרונה. עשו בשכל. אבל תראו מה קרה לעובדים - אלו החזיקו במניות  חסומות (RSUs) שניתנות כחלק מהשכר השוטף והם הפסידו סדר גודל של 400 מיליון דולר. בתחילת השנה הם החזיקו 3.34 מיליון מניות כשכל מניה היתה שווה כאמור 215 דולר. מדובר על ערך של 718 מיליון דולר. כעת זה שווה 318 מיליון דולר.

ARAMCO  (x)ARAMCO (x)

ענקית הנפט הסעודית ארמקו שוקלת מכירת נכסים ב-10 מיליארד דולר

החברה בוחנת מימוש של תשתיות יצוא ואחסון נפט לצד נכסי נדל"ן כחלק ממאמץ שלה לשפר יעילות, לחזק את המאזן ולמתג מחדש את תיק הנכסים מול האתגרים הכלכליים


הדס ברטל |

ארמקו הסעודית, חברת הנפט הגדולה בעולם, מתכננת מהלך אסטרטגי נרחב שעשוי לשנות את פניו של שוק האנרגיה העולמי. החברה שוקלת מכירה של חלק מנכסי התשתית שלה, כולל מסופים בהם המשמשים לאחסון ולייצוא של נפט יחד עם חלק מתיק הנדל"ן שלה, במהלך שעשוי לגייס מעל 10 מיליארד דולר.

רקע למהלך: לחץ כלכלי וירידת מחירים

ארמקו דיווחה על רווח נקי של 106.2 מיליארד דולר לשנת 2024, ירידה של כ־12% לעומת 121.3 מיליארד דולר ב־2023, בעיקר בשל ירידת מחירי הנפט והפחתת היקפי הייצור. החברה הודיעה כי היא צופה שסך הדיבידנדים שלה לשנת 2025 יגיע ל־85.4 מיליארד דולר, מה שמהווה ירידה של כ־30% לעומת דיבידנדים על סך 124 מיליארד דולר שחולקו בשנה שעברה.

הקיצוץ בדיבידנדים משפיע ישירות על הממשלה הסעודית, שמחזיקה בכ־81.5% מהחברה באופן ישיר ועוד כ־16% דרך קרן ההשקעות הריבונית (PIF). סעודיה צפויה להגיע לגירעון תקציבי של כ־27 מיליארד דולר בשנת 2025, כאשר הממלכה זקוקה למחיר נפט של מעל 90 דולר לחבית כדי לאזן את הספרים, בעוד בשבועות האחרונים מחירי הנפט נעים סביב 60 דולר לחבית.

המהלך המתוכנן: מכירת תשתיות ונדל"ן

ארמקו ביקשה מבנקי השקעות להציע רעיונות כיצד לגייס הון באמצעות נכסיה, כולל אפשרות למכירת תחנות כוח בגז הפועלות לצד המתקנים שלה. מדובר בהרחבה משמעותית ביחס לעסקאות קודמות של החברה, שהתמקדו בעיקר בתשתיות צנרת.

הנכסים שנמצאים בבחינה כוללים:

תשתיות ליצוא ולאחסון: טרמינלי האחסון והיצוא המרכזיים של ערמקו ממוקמים בראס טאנורה במפרץ הפרסי, עם טרמינלים נוספים בים האדום. הרשת הבינלאומית שלה כוללת אחזקות בטרמינלי מוצרים בהולנד, לצד מתקני אחסון מושכרים במרכזי סחר מרכזיים במצרים ובאוקינאווה שביפן.