ריביאן
צילום: טוויטר

ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות

חברת הרכבים החשמליים חושפת פעילות סודית ומפצלת חברת בת עם השקעה של 105 מיליון דולר; המשקיעים נלהבים דווקא מהתקדמות פרויקט R2

אדיר בן עמי |

חברת הרכב החשמליים ריביאן Rivian Automotive -0.24%  הכריזה על הקמת חברה עצמאית חדשה בתחום המיקרו-ניידות. החברה, שתיקרא "Also", מתמקדת בפיתוח אמצעי תחבורה חשמליים קטנים - תחום שעד להכרזה זו, איש לא ידע שריביאן פועלת בו כלל.


מהלך הפיצול כולל השקעה משמעותית של 105 מיליון דולר מקרן ההון סיכון Eclipse Ventures, כאשר מנכ"ל ריביאן, ר.ג'. סקארינג', ימלא תפקיד כפול כיו"ר דירקטוריון החברה החדשה. ריביאן עצמה תשמר אחזקת מיעוט בחברת Also, ששוויה המינימלי מוערך בכ-211 מיליון דולר.


"המעבר העולמי לתחבורה חשמלית ידרוש מגוון רחב של כלי רכב וצורות שונות," הצהיר סקארינג' בהודעה הרשמית. לדבריו, החדשנות שפותחה בצוות Also תאפשר "יצירת מוצרי מיקרו-ניידות משמעותיים שיגדירו קטגוריות חדשות לחלוטין בשוק."


המונח "מיקרו-ניידות" מתייחס למגוון פתרונות תחבורה אישיים חשמליים כגון אופניים, קורקינטים וכלי רכב קומפקטיים אחרים המיועדים בעיקר למרחבים עירוניים. מה שמפתיע יותר מכל הוא שעסקי המיקרו-ניידות של ריביאן נותרו עד כה בצל, ללא אזכור בדוחות השנתיים של החברה או בשיחות ועידה עם משקיעים.


פלטפורמת R2

בתגובה להכרזה, מניית החברה עלתה עד 3%, כאשר נראה שהסיבה המרכזית להתלהבות בשוק קשורה דווקא לעדכון שסיפקה החברה בנוגע לפלטפורמת הרכב העתידית שלה. באותה הודעה לעיתונות, ריוויאן אישרה כי היא עומדת בלוחות הזמנים להשקת פלטפורמת R2, המיועדת לייצור דגמי רכב במחירים נמוכים יותר, בשנת 2026. משקיעים רואים בפלטפורמה זו מנוע צמיחה משמעותי עבור החברה שעדיין מתמודדת עם אתגרים בייצור המוני ובהשגת רווחיות.


מהלך הפיצול מסמל שינוי אסטרטגי עבור ריביאן, שעד כה הייתה מזוהה בעיקר עם רכבי פנאי-שטח חשמליים ומשאיות. הכניסה הרשמית לתחום המיקרו-ניידות משקפת הכרה בכך שהעתיד החשמלי של התחבורה מגוון הרבה יותר, ויכול לכלול פתרונות עירוניים קומפקטיים לצד כלי רכב גדולים יותר. ריביאן עדיין לא חשפה פרטים מדויקים לגבי המוצרים הספציפיים שחברת Also מפתחת או לוחות זמנים להשקתם לשוק.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.