רואים למרחוק: איזו מניה הכי מבטיחה בשוק הלידאר?
כמו מניות הרכבים החשמליים המקרטעות מתחילת השנה, גם מניות מכ"מ הלייזר (LIDAR) מדשדשות. הסיבות לכך הן די ברורות. ראשית, מספר המסירות של רכבים חשמליים (EV) אמנם גדלות מרבעון לרבעון, אבל עדיין הן לא מתקרבות לרמה של מסירות של רכבי הבערה הפנימית, שעדיין שולטים בשוק וימשיכו בכך בשנים הקרובות.
שנית, במקרה של רכבים אוטונומיים (AV), שבו שוק הלידאר חשוב מאין כמותו – מאחר והטכנולוגיה נחשבת לעיניים למרחקים של הרכבים שיסעו בעצמם – ההבטחות שאחריהם המשקיעים הלכו קסם ב-2020, נגוזו, כשהבינו שלחדירת ה-AV לשווקים הרחבים יותר ייקח לא מעט זמן, לא רק טכנולוגית, אלא גם תשתיתית. אבל בוול סטריט כנראה שמזהים הזדמנות ולא מעט אנליסטים חושבים שהשוק הגיע לסוג של תחתית ומפה הוא יכול לצמוח משמעותית.
קחו לדוגמה את אינוויז (INVZ) הישראלית, שהתמזגה עם ספאק בדצמבר האחרון. מחיר יחידה בספאק לפני הנפקה עומד על 10 דולר. בשיאה, שבועיים אחרי ההודעה קפצה ב-60% ל-16 דולר למניה, אבל מאז היא בעיקר בגרף של ירידה וכעת נסחרת במחיר של 9.8 דולר למניה – פחות ממחיר היחידה בספאק בעת ההנפקה - 10 דולר.
גם מניית לומינאר (LAZR), מי שנחשבת לשחקנית הכי משמעותית בתחום, החלה את השנה במחיר של קצת למעלה מ-31 דולר ונסגרה אתמול על מחיר של 20 דולר למניה. ירידה של 36%. אותו הדבר נכון גם למניית אאווה (AEVA), שירדה בלמעלה מ-35% מתחילת השנה מלמעלה מ-16 דולר למניה ל-10.6 דולר. באופן כללי, 6 המניות של חברות הלידאר ירדו בממוצע של 7% בחודש האחרון בלבד.
- משנה כיוון: מובילאיי תפטר 200 עובדים - רובם בישראל
- המכוניות של Waymo הפכו לאגרסיביות: מבצעות עקיפות מסוכנות ופרסות לא חוקיות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל דווקא AEVA קיבלה אמש חיזוק משמעותי, מצדו של האנליסט המוערך פייר פאראגו ממכון המחקר ניו סטריט. אתמול פאראגו השיק סקירה של המניה עם המלצת קנייה ומחיר יעד של 18 דולר למניה, המהווים 70% אפסייד למחיר הסגירה האחרון. ההמלצה הקפיצה אתמול את המניה בלמעלה מ-3%.
"AEVA פתרה את הלידאר", כתב פאראגו והוסיף כי "החברה הצליחה לפתח לידאר בלואו קוסט, עם מעט צריכת כוח ולייזר בעל פס צר, כשיחד עם חיווט סיליקון פוטוני שמסוגל למדוד למעלה ממיליון פיקסלים פר קרן בכל שנייה".
למי שלא הבין, מה שפאראגו אומר זה שבעצם החברה הצליחה לייצר מוצר יעיל ביחס למרבית המתחרים, אבל גם במחיר שהוא נמוך, מה שכרגע מהווה את המחסום הגדול ביותר של הטכנולוגיה הבתולית מלהיות מוטמע בתוך רכבים. הטכנולוגיה שהומצאה כבר ב-2008 על ידי אפטיב (APTV) ומחירה עמד אז על 80,000 אלך דולר ליחידה. כדי שתהפוך לכדאית כלכלית, בשוק מעריכים כי המחיר צריךם לרדת ל-500 דולר ליחידה.
- נבאן מאבדת 5%, רוקו מתחזקת 5% פורד מוסיפה 1.5% - מה עושים החוזים?
- נבאן עקפה את הציפיות בדוח הראשון כחברה ציבורית - למה המניה יורדת?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
פאראגו, שנחשב גם לאחד האנליסטים השוריים ביותר על מניית טסלה (TSLA), אומר כי להערכתו הגעה למחיר היעד הזה הוא אפשרי. יתר על כן, למרות שמנכ"ל טסלה אילון מאסק מתנגד לטכנולוגיה ואף אמר בעבר ש"לא ישתמש בה גם אם הייתה בחינם", פאראגו מאמין שהוא ישנה את דעתו ברגע שהטכנולוגיה תהיה זולה ויהיה קל יותר להטמיע אותה.
- 4.כאחד מהתחום. אינוויז הכי טובה חד משמעית (ל"ת)טובי 11/07/2021 08:16הגב לתגובה זו
- 3.אנונימי 11/07/2021 07:12הגב לתגובה זובעלת טכנולוגיה טובה וזולה יותר מכל האחרותימים יגידו
- 2.אינוויז 10/07/2021 22:50הגב לתגובה זולאחר ההנפקה אינוויז עלתה לשער 12 ולא 16. תבדקולגבי הטכנולוגיה אינוויז פיתחה 3 צ'יפים שיוצרים לידר איכותי וזול משמעותי מכל המתחרות.ימים יגידו.
- 1.דרור 10/07/2021 18:17הגב לתגובה זועפ"י טראמפ גם הקורונה היא הונאה .

מסחר סביב השעון - נאסד"ק מבקשת לאפשר מסחר 23 שעות ביממה
הבורסה הגישה בקשה ל-SEC; ההפעלה צפויה במחצית השנייה של 2026
נאסד"ק, הבורסה השנייה בגודלה בארה"ב עם שווי שוק של כ-37 טריליון דולר, הגישה בקשה רשמית לרשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) להרחבת שעות המסחר במניות ומוצרי מסחר סחירים ל-23 שעות ביום, חמישה ימים בשבוע. ההצעה כוללת מקטע יומי מ-4:00 עד 20:00 שעון ניו יורק, הפסקה של שעה, ומקטע לילי מ-21:00 עד 4:00. כיום המסחר הרציף נמשך 6.5 שעות (9:30-16:00), עם שעות מוקדמות ומאוחרות שמסכמות כ-16 שעות פעילות כוללת. ההפעלה צפויה במחצית השנייה של 2026, בכפוף לאישור רגולטורי ותיאום תשתיות.
בזמן שהבורסה אצלנו משנה את ימי המסחר מראשון לשישי ומאבדת את היתרון הגדול שלה - מסחר בימים שאין במקומות אחרים, השאיפה של הבורסות האחרות בעולם היא להרחיב את המסחר ככל שניתן. במילים אחרות, הבורסה בת"א לקראת שינוי גדול בימי המסחר כשהרכבת כבר מזמן יצאה מהתחנה והכוונה בוול סטריט לאפשר מסחר רציף כמעט 24 שעות ביממה.
מסחר מסביב לשעון
המהלך משקף ביקוש גובר ממשקיעים גלובליים. שוק המניות האמריקאי מהווה כשני שלישים משווי החברות הרשומות בעולם, והחזקות זרות במניות אמריקאיות הגיעו ל-17 טריליון דולר בשנה האחרונה. משקיעים באסיה ובאירופה דורשים גישה מיידית להתפתחויות מאקרו-כלכליות, דוחות רווחים ואירועים גיאופוליטיים שמתרחשים מחוץ לשעות המסורתיות. פלטפורמות כמו רובינהוד ואינטראקטיב ברוקרס כבר מאפשרות מסחר מורחב דרך זירות אלטרנטיביות (ATS), וחלקן, כמו Blue Ocean, פועלות 24/7.
במקביל, NYSE Arca קיבלה אישור ל-22 שעות מסחר (1:30-23:30), אך טרם הפעילה אותו. גוף הסליקה DTCC מתכנן מעבר לסליקה רציפה 24 שעות ביממה החל מיוני 2026, כדי לתמוך בעסקאות מורחבות ולצמצם סיכוני נגד.
- וולמארט עוברת לנאסד"ק במהלך היסטורי - המניה טסה ב-6%
- הנאסד״ק עלה ב-1%; צ׳ק-אפ זינקה ב-190%, טבע נפלה ב-5%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עבור משקיעים פרטיים, ההארכה מגבירה נגישות ומאפשרת תגובה מהירה לחדשות, במיוחד באזורי זמן מרוחקים. כיום רוב הפעילות בשעות המורחבות מגיעה ממשקיעים פרטיים, שנהנים מגמישות גבוהה יותר מבעבר. עם זאת, נזילות נמוכה בשעות הלילה עלולה להוביל לספרדים רחבים יותר ולתנועות מחירים חדות על נפח נמוך.
משקיעים זרים מוכרים מניות, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Geminiנבאן מאבדת 5%, רוקו מתחזקת 5% פורד מוסיפה 1.5% - מה עושים החוזים?
המונמטום השלילי נמשך כשהחוזים העתידיים על מדדי וול סטריט בירידות קלות - העיניים של כולם על דוח התעסוקה של נובמבר שיחשוף האם שוק העבודה נחלש ולכן הפד' יכול להפחית עוד ריבית או שהשוק יגלה חוסן ויגרום לפד' להתאזר בסבלנות עם הורדות ריבית נוספות
במשהו שנראה כמו "כיול מחדש" של הציפיות וול סטריט בירידות קלות שממשיכות את הירידות של אתמול. השבוע הזה מגיע אחרי ראלי ארוך במיוחד, בעיקר במניות הטכנולוגיה וה-AI, הורדת הריבית שהייתה לנו שבוע שעבר שלוותה במסרים מהוססים מפאוול לגבי ההמשך גורמת עכשיו למשקיעים לתת עודף משקל לנתוני המאקרו שצפויים להתפרסם בימים הקרובים. בראש הנתונים דוח התעסוקה של נובמבר והאינפלציה, שיכולים לקבוע אם הריבית בארה"ב תמשיך ברצף ההורדות (ראינו 3 הפחתות ברציפות) שהפד' יתחיל להתאזר בסבלנות.
כבר במסחר המוקדם נרשמת חולשה בחוזים: החוזים על הדאו יורדים בכ-0.2%, החוזים על ה-S&P נחלשים בכ-0.3%, והחוזים על הנאסד"ק מאבדים סביב 0.4%. הירידות מגיעות אחרי יום מסחר שלילי אתמול, שבו שלושת המדדים המרכזיים סגרו באדום, על רקע מימושים גדולים דווקא במניות שהובילו את השוק בתקופה האחרונה. מניות AI בולטות רשמו ירידות חדות, ברודקום איבדה כ-5.6%, סרביסנאו נפלה בכ-11.5% ואורקל ירדה בכ-2.7%, אפשר להסתכל על זה כמו תזוזה של כסף מסקטור הטכנולוגיה לאזורים דפנסיביים יותר בשוק.
כמו שאמרנו מבחינת מאקרו, כל העיניים נשואות לדוח התעסוקה של נובמבר. ההערכות מדברות על תוספת של כ-50 אלף משרות בלבד, ירידה גדולה לעומת 119 אלף משרות שנוספו בספטמבר, ועל עלייה בשיעור האבטלה ל-4.5% לעומת 4.4% בחודש הקודם. אם זה באמת יהיה ככה, נתונים כאלה עשויים להעמיק את החשש מהאטה, אבל במקביל גם לחזק את התרחיש שבו הפד' ירצה להוריד ריבית במהלך 2026. ככה שמה שאולי רע לשוק התעסוקה הוא דווקא טוב מבחינה מונטרית, הפד' יקבל עוד גושפנקא להפחית ריבית.
גם בנכסים אחרים אפשר לראות את ההססנות של השוק - התשואת האג"ח ל-10 שנים יורדת לאזור 4.17%, הדולר נחלש בכ-0.1% מול סל המטבעות, החוזים על הזהב יורדים בכ-0.7% למחיר של כ-4,304 דולר לאונקיה, והביטקוין מאבד כ-4% ב24 שעות האחרונות ונסחר סביב 86,200 דולר.
- לקראת שבוע המסחר בוול סטריט - מה חושבים האנליסטים?
- תופעת ההדבקה הפיננסית: למה כשהבורסה בוול סטריט מתעטשת – כל השווקים חולים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מניות בולטות בוול סטריט
פורד Ford Motor Co -0.9% מציגה עלייה במסחר המוקדם אחרי שהחברה מודיעה על שינוי כיוון אסטרטגי, עם מעבר ברור להתמקדות ברכבים היברידיים וצמצום החשיפה לרכבים חשמליים. השוק מגיב בחיוב למהלך, גם אם הוא מגיע עם תג מחיר כבד. פורד מודיעה על מחיקות חד פעמיות של כ-19.5 מיליארד דולר, כולל הפחתות של כ-8.5 מיליארד דולר בנכסי פעילות הרכב החשמלי. המשקיעים מתמקדים פחות בכאב החשבונאי ויותר באיתות של ההנהלה שהיא מוכנה להתאים את עצמה לביקושים ולרווחיות, גם אם זה אומר לוותר על חלום החשמול המלא בטווח הקצר.
