רואים למרחוק: איזו מניה הכי מבטיחה בשוק הלידאר?
כמו מניות הרכבים החשמליים המקרטעות מתחילת השנה, גם מניות מכ"מ הלייזר (LIDAR) מדשדשות. הסיבות לכך הן די ברורות. ראשית, מספר המסירות של רכבים חשמליים (EV) אמנם גדלות מרבעון לרבעון, אבל עדיין הן לא מתקרבות לרמה של מסירות של רכבי הבערה הפנימית, שעדיין שולטים בשוק וימשיכו בכך בשנים הקרובות.
שנית, במקרה של רכבים אוטונומיים (AV), שבו שוק הלידאר חשוב מאין כמותו – מאחר והטכנולוגיה נחשבת לעיניים למרחקים של הרכבים שיסעו בעצמם – ההבטחות שאחריהם המשקיעים הלכו קסם ב-2020, נגוזו, כשהבינו שלחדירת ה-AV לשווקים הרחבים יותר ייקח לא מעט זמן, לא רק טכנולוגית, אלא גם תשתיתית. אבל בוול סטריט כנראה שמזהים הזדמנות ולא מעט אנליסטים חושבים שהשוק הגיע לסוג של תחתית ומפה הוא יכול לצמוח משמעותית.
קחו לדוגמה את אינוויז (INVZ) הישראלית, שהתמזגה עם ספאק בדצמבר האחרון. מחיר יחידה בספאק לפני הנפקה עומד על 10 דולר. בשיאה, שבועיים אחרי ההודעה קפצה ב-60% ל-16 דולר למניה, אבל מאז היא בעיקר בגרף של ירידה וכעת נסחרת במחיר של 9.8 דולר למניה – פחות ממחיר היחידה בספאק בעת ההנפקה - 10 דולר.
גם מניית לומינאר (LAZR), מי שנחשבת לשחקנית הכי משמעותית בתחום, החלה את השנה במחיר של קצת למעלה מ-31 דולר ונסגרה אתמול על מחיר של 20 דולר למניה. ירידה של 36%. אותו הדבר נכון גם למניית אאווה (AEVA), שירדה בלמעלה מ-35% מתחילת השנה מלמעלה מ-16 דולר למניה ל-10.6 דולר. באופן כללי, 6 המניות של חברות הלידאר ירדו בממוצע של 7% בחודש האחרון בלבד.
- משנה כיוון: מובילאיי תפטר 200 עובדים - רובם בישראל
- המכוניות של Waymo הפכו לאגרסיביות: מבצעות עקיפות מסוכנות ופרסות לא חוקיות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל דווקא AEVA קיבלה אמש חיזוק משמעותי, מצדו של האנליסט המוערך פייר פאראגו ממכון המחקר ניו סטריט. אתמול פאראגו השיק סקירה של המניה עם המלצת קנייה ומחיר יעד של 18 דולר למניה, המהווים 70% אפסייד למחיר הסגירה האחרון. ההמלצה הקפיצה אתמול את המניה בלמעלה מ-3%.
"AEVA פתרה את הלידאר", כתב פאראגו והוסיף כי "החברה הצליחה לפתח לידאר בלואו קוסט, עם מעט צריכת כוח ולייזר בעל פס צר, כשיחד עם חיווט סיליקון פוטוני שמסוגל למדוד למעלה ממיליון פיקסלים פר קרן בכל שנייה".
למי שלא הבין, מה שפאראגו אומר זה שבעצם החברה הצליחה לייצר מוצר יעיל ביחס למרבית המתחרים, אבל גם במחיר שהוא נמוך, מה שכרגע מהווה את המחסום הגדול ביותר של הטכנולוגיה הבתולית מלהיות מוטמע בתוך רכבים. הטכנולוגיה שהומצאה כבר ב-2008 על ידי אפטיב (APTV) ומחירה עמד אז על 80,000 אלך דולר ליחידה. כדי שתהפוך לכדאית כלכלית, בשוק מעריכים כי המחיר צריךם לרדת ל-500 דולר ליחידה.
- הצעה נוספת לרכישת צים - מה הסיכויים לעסקה?
- האם ספייסX תהיה חברה של טריליון דולר?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
פאראגו, שנחשב גם לאחד האנליסטים השוריים ביותר על מניית טסלה (TSLA), אומר כי להערכתו הגעה למחיר היעד הזה הוא אפשרי. יתר על כן, למרות שמנכ"ל טסלה אילון מאסק מתנגד לטכנולוגיה ואף אמר בעבר ש"לא ישתמש בה גם אם הייתה בחינם", פאראגו מאמין שהוא ישנה את דעתו ברגע שהטכנולוגיה תהיה זולה ויהיה קל יותר להטמיע אותה.
- 4.כאחד מהתחום. אינוויז הכי טובה חד משמעית (ל"ת)טובי 11/07/2021 08:16הגב לתגובה זו
- 3.אנונימי 11/07/2021 07:12הגב לתגובה זובעלת טכנולוגיה טובה וזולה יותר מכל האחרותימים יגידו
- 2.אינוויז 10/07/2021 22:50הגב לתגובה זולאחר ההנפקה אינוויז עלתה לשער 12 ולא 16. תבדקולגבי הטכנולוגיה אינוויז פיתחה 3 צ'יפים שיוצרים לידר איכותי וזול משמעותי מכל המתחרות.ימים יגידו.
- 1.דרור 10/07/2021 18:17הגב לתגובה זועפ"י טראמפ גם הקורונה היא הונאה .

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?
כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?
היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.
על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.
מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.
לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.
- מה ההון של הישראלי הממוצע? לא מה שחשבתם
- לראשונה מזה עשור: יותר מיליארדרים אמריקאיים מסיניים; מי נמצא בראש הרשימה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.

"צים שווה יותר מכפליים - העיוות הזה מכוון; אנחנו נשים סוף לשלטון המנהלים"
עו"ד אופיר נאור שמשרדו מייצג כ-8% במבעלי מניות צים נחוש לעצור את שלטון המנהלים בצים "הדירקטוריון היה צריך לרסן ולא עשה זאת", הוא אומר. "כשאין בעל בית, המנהלים 'מתבלבלים'" - הערך האמיתי של צים? "צים שווה יותר מכפליים מהשווי שוק"
חברת הספנות הישראלית בעיצומה של סערה בשבועות האחרונים. ZIM Integrated Shipping Services -5.4% נמצאת במרכזו של אחד המאבקים התאגידיים החריפים שידע השוק בשנים האחרונות. הכל החל בסוף 2024 כשעידן עופר מימש את כל ההחזקות שלו בצים ע"י קנון החזקות שהיוו כ-7.6% מהחברה וככה צים הפכה לחברה ללא בעל שליטה, כתוצאה מזה נוצר "חלל ניהולי" אותו, לטענת חלק מבעלי המניות, הדירקטוריון וההנהלה מנצלים כדי לקדם מהלכים שאינם עומדים בקו אחד עם האינטרסים של כלל בעלי המניות. השיא הגיע כשנחשף שהמנכ״ל אלי גליקמן הגיש, יחד עם רמי אונגר, יבואן קיה לישראל, הצעה לרכישת מלוא המניות של החברה ומחיקתה מבורסת ניו יורק וזאת מבלי שהמידע דווח למשקיעים בזמן, ומבלי שהדירקטוריון גם דאג להפריד בין התפקיד של גליקמן כמנכ״ל-כמנהל לבין האינטרס שלו כרוכש פוטנציאלי.
הדברים האלה מובילים להגשת מסמך עמדה חריף (המאבק בצים מחריף: בעלי מניות דורשים לפטר את המנכ"ל ולשנות את הדירקטוריון) שנוסח על ידי עורכי הדין אופיר נאור, עדי גרנות ויעקב שנהב בשם קבוצת בעלי מניות המחזיקים כ-8% בצים. במסמך נטען לשורה של כשלי ממשל תאגידי: הסתרת מידע מהותי מהמשקיעים, ניגוד עניינים של ההנהלה, מינויים חפוזים לדירקטוריון שהגיעו בעקבות התפטרות של שני דירקטורים ותיקים, שימוש במשאבי החברה לניהול מאבק מול בעלי מניותיה, והיעדר הליך מכירה תחרותי ושקוף. הקבוצה דורשת את ההשעייה של המנכ״ל והסמנכ״לים המעורבים בהצעה, ומציעה למנות שלושה דירקטורים בלתי-תלויים כדי לחזור להתנהלות שתשרת את כלל בעלי המניות.
על הרקע הזה פנינו לעו״ד אופיר נאור ממגישי מכתב העמדה, מעורכי הדין המוערכים בארץ בתחום הסדרי חוב ומאבקי שליטה, שגם הספיק ללוות בשנים האחרונות מהלכים אקטיביסטיים בשוק ההון. נאור מכיר מקרוב מצבים שבהם חברה ללא גרעין שליטה נקלעת למשבר אמון בין הנהלה למשקיעים וביקשנו להבין איתו איך צים התגלגלה למצב הזה שבו המנכ״ל מבקש לרכוש את החברה שהוא עצמו מנהל, למה הדירקטוריון לא ניסה לבלום את התהליך בזמן אבל חוץ מהסתכלות אחורה - מה הוא חושב שיקרה בצים קדימה - מה נדרש כדי שהחברה תצליח לצאת מהכאוס הניהולי הזה, מה הערך האמיתי של צים ואיך אפשר להציף אותו והאם באמת חייבים לשקול כאן רכישה?
אחרי שעידן עופר יצא מהתמונה נוצרה שרשרת אירועים שהובילה למתיחות בין ההנהלה לבין המשקיעים. איך, בעיניך, צים הגיעה למצב הזה? מה היה השלב שבו הדברים התחילו לסטות מהמסלול?
- המאבק בצים מחריף: בעלי מניות דורשים לפטר את המנכ"ל ולשנות את הדירקטוריון
- חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"יש פה תהליך שקרה בלא מעט חברות ישראליות, שבמסגרתו חברה עוברת משליטה של בעל בית לחברה ללא גרעין שליטה. ראינו את זה בבנקים, בבנק הפועלים, בחברות נוספות כמו כלל אחרי IDB. הרבה חברות גדולות במשק מגיעות למצב שאין בהן בעל שליטה. ואז השאלה היא מה קורה: האם תרבות הניהול נשארת כזו שפועלת לטובת בעלי המניות, או שהמנהלים 'מתבלבלים' ומחליטים לנצל את העובדה שאין בעל בית כדי להעשיר את כיסם על חשבון בעלי המניות.
