רואים למרחוק: איזו מניה הכי מבטיחה בשוק הלידאר?
כמו מניות הרכבים החשמליים המקרטעות מתחילת השנה, גם מניות מכ"מ הלייזר (LIDAR) מדשדשות. הסיבות לכך הן די ברורות. ראשית, מספר המסירות של רכבים חשמליים (EV) אמנם גדלות מרבעון לרבעון, אבל עדיין הן לא מתקרבות לרמה של מסירות של רכבי הבערה הפנימית, שעדיין שולטים בשוק וימשיכו בכך בשנים הקרובות.
שנית, במקרה של רכבים אוטונומיים (AV), שבו שוק הלידאר חשוב מאין כמותו – מאחר והטכנולוגיה נחשבת לעיניים למרחקים של הרכבים שיסעו בעצמם – ההבטחות שאחריהם המשקיעים הלכו קסם ב-2020, נגוזו, כשהבינו שלחדירת ה-AV לשווקים הרחבים יותר ייקח לא מעט זמן, לא רק טכנולוגית, אלא גם תשתיתית. אבל בוול סטריט כנראה שמזהים הזדמנות ולא מעט אנליסטים חושבים שהשוק הגיע לסוג של תחתית ומפה הוא יכול לצמוח משמעותית.
קחו לדוגמה את אינוויז (INVZ) הישראלית, שהתמזגה עם ספאק בדצמבר האחרון. מחיר יחידה בספאק לפני הנפקה עומד על 10 דולר. בשיאה, שבועיים אחרי ההודעה קפצה ב-60% ל-16 דולר למניה, אבל מאז היא בעיקר בגרף של ירידה וכעת נסחרת במחיר של 9.8 דולר למניה – פחות ממחיר היחידה בספאק בעת ההנפקה - 10 דולר.
גם מניית לומינאר (LAZR), מי שנחשבת לשחקנית הכי משמעותית בתחום, החלה את השנה במחיר של קצת למעלה מ-31 דולר ונסגרה אתמול על מחיר של 20 דולר למניה. ירידה של 36%. אותו הדבר נכון גם למניית אאווה (AEVA), שירדה בלמעלה מ-35% מתחילת השנה מלמעלה מ-16 דולר למניה ל-10.6 דולר. באופן כללי, 6 המניות של חברות הלידאר ירדו בממוצע של 7% בחודש האחרון בלבד.
- משנה כיוון: מובילאיי תפטר 200 עובדים - רובם בישראל
- המכוניות של Waymo הפכו לאגרסיביות: מבצעות עקיפות מסוכנות ופרסות לא חוקיות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל דווקא AEVA קיבלה אמש חיזוק משמעותי, מצדו של האנליסט המוערך פייר פאראגו ממכון המחקר ניו סטריט. אתמול פאראגו השיק סקירה של המניה עם המלצת קנייה ומחיר יעד של 18 דולר למניה, המהווים 70% אפסייד למחיר הסגירה האחרון. ההמלצה הקפיצה אתמול את המניה בלמעלה מ-3%.
"AEVA פתרה את הלידאר", כתב פאראגו והוסיף כי "החברה הצליחה לפתח לידאר בלואו קוסט, עם מעט צריכת כוח ולייזר בעל פס צר, כשיחד עם חיווט סיליקון פוטוני שמסוגל למדוד למעלה ממיליון פיקסלים פר קרן בכל שנייה".
למי שלא הבין, מה שפאראגו אומר זה שבעצם החברה הצליחה לייצר מוצר יעיל ביחס למרבית המתחרים, אבל גם במחיר שהוא נמוך, מה שכרגע מהווה את המחסום הגדול ביותר של הטכנולוגיה הבתולית מלהיות מוטמע בתוך רכבים. הטכנולוגיה שהומצאה כבר ב-2008 על ידי אפטיב (APTV) ומחירה עמד אז על 80,000 אלך דולר ליחידה. כדי שתהפוך לכדאית כלכלית, בשוק מעריכים כי המחיר צריךם לרדת ל-500 דולר ליחידה.
- כולם רוצים לחגוג: האם עונת הכריסמס משפיעה גם עלינו - מי נהנה מזה ומי משלם ביוקר?
- אנבידיה משתלטת על מתחרה - חברת השבבים גרוק
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
פאראגו, שנחשב גם לאחד האנליסטים השוריים ביותר על מניית טסלה (TSLA), אומר כי להערכתו הגעה למחיר היעד הזה הוא אפשרי. יתר על כן, למרות שמנכ"ל טסלה אילון מאסק מתנגד לטכנולוגיה ואף אמר בעבר ש"לא ישתמש בה גם אם הייתה בחינם", פאראגו מאמין שהוא ישנה את דעתו ברגע שהטכנולוגיה תהיה זולה ויהיה קל יותר להטמיע אותה.
- 4.כאחד מהתחום. אינוויז הכי טובה חד משמעית (ל"ת)טובי 11/07/2021 08:16הגב לתגובה זו
- 3.אנונימי 11/07/2021 07:12הגב לתגובה זובעלת טכנולוגיה טובה וזולה יותר מכל האחרותימים יגידו
- 2.אינוויז 10/07/2021 22:50הגב לתגובה זולאחר ההנפקה אינוויז עלתה לשער 12 ולא 16. תבדקולגבי הטכנולוגיה אינוויז פיתחה 3 צ'יפים שיוצרים לידר איכותי וזול משמעותי מכל המתחרות.ימים יגידו.
- 1.דרור 10/07/2021 18:17הגב לתגובה זועפ"י טראמפ גם הקורונה היא הונאה .
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.
.jpg)