רואים למרחוק: איזו מניה הכי מבטיחה בשוק הלידאר?
כמו מניות הרכבים החשמליים המקרטעות מתחילת השנה, גם מניות מכ"מ הלייזר (LIDAR) מדשדשות. הסיבות לכך הן די ברורות. ראשית, מספר המסירות של רכבים חשמליים (EV) אמנם גדלות מרבעון לרבעון, אבל עדיין הן לא מתקרבות לרמה של מסירות של רכבי הבערה הפנימית, שעדיין שולטים בשוק וימשיכו בכך בשנים הקרובות.
שנית, במקרה של רכבים אוטונומיים (AV), שבו שוק הלידאר חשוב מאין כמותו – מאחר והטכנולוגיה נחשבת לעיניים למרחקים של הרכבים שיסעו בעצמם – ההבטחות שאחריהם המשקיעים הלכו קסם ב-2020, נגוזו, כשהבינו שלחדירת ה-AV לשווקים הרחבים יותר ייקח לא מעט זמן, לא רק טכנולוגית, אלא גם תשתיתית. אבל בוול סטריט כנראה שמזהים הזדמנות ולא מעט אנליסטים חושבים שהשוק הגיע לסוג של תחתית ומפה הוא יכול לצמוח משמעותית.
קחו לדוגמה את אינוויז (INVZ) הישראלית, שהתמזגה עם ספאק בדצמבר האחרון. מחיר יחידה בספאק לפני הנפקה עומד על 10 דולר. בשיאה, שבועיים אחרי ההודעה קפצה ב-60% ל-16 דולר למניה, אבל מאז היא בעיקר בגרף של ירידה וכעת נסחרת במחיר של 9.8 דולר למניה – פחות ממחיר היחידה בספאק בעת ההנפקה - 10 דולר.
גם מניית לומינאר (LAZR), מי שנחשבת לשחקנית הכי משמעותית בתחום, החלה את השנה במחיר של קצת למעלה מ-31 דולר ונסגרה אתמול על מחיר של 20 דולר למניה. ירידה של 36%. אותו הדבר נכון גם למניית אאווה (AEVA), שירדה בלמעלה מ-35% מתחילת השנה מלמעלה מ-16 דולר למניה ל-10.6 דולר. באופן כללי, 6 המניות של חברות הלידאר ירדו בממוצע של 7% בחודש האחרון בלבד.
- הדור הבא של הפורמולה 1: תחרות של רכבי מירוץ אוטונומיים
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל דווקא AEVA קיבלה אמש חיזוק משמעותי, מצדו של האנליסט המוערך פייר פאראגו ממכון המחקר ניו סטריט. אתמול פאראגו השיק סקירה של המניה עם המלצת קנייה ומחיר יעד של 18 דולר למניה, המהווים 70% אפסייד למחיר הסגירה האחרון. ההמלצה הקפיצה אתמול את המניה בלמעלה מ-3%.
"AEVA פתרה את הלידאר", כתב פאראגו והוסיף כי "החברה הצליחה לפתח לידאר בלואו קוסט, עם מעט צריכת כוח ולייזר בעל פס צר, כשיחד עם חיווט סיליקון פוטוני שמסוגל למדוד למעלה ממיליון פיקסלים פר קרן בכל שנייה".
למי שלא הבין, מה שפאראגו אומר זה שבעצם החברה הצליחה לייצר מוצר יעיל ביחס למרבית המתחרים, אבל גם במחיר שהוא נמוך, מה שכרגע מהווה את המחסום הגדול ביותר של הטכנולוגיה הבתולית מלהיות מוטמע בתוך רכבים. הטכנולוגיה שהומצאה כבר ב-2008 על ידי אפטיב (APTV) ומחירה עמד אז על 80,000 אלך דולר ליחידה. כדי שתהפוך לכדאית כלכלית, בשוק מעריכים כי המחיר צריךם לרדת ל-500 דולר ליחידה.
- יפן מציבה טילים באי ליד טייוואן ומחריפה את ההיערכות מול סין
- אלי פפושדו ובוריס איוושה לקראת מכירת פארק פלאזה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה: איומים במתקפות ישירות בין...
פאראגו, שנחשב גם לאחד האנליסטים השוריים ביותר על מניית טסלה (TSLA), אומר כי להערכתו הגעה למחיר היעד הזה הוא אפשרי. יתר על כן, למרות שמנכ"ל טסלה אילון מאסק מתנגד לטכנולוגיה ואף אמר בעבר ש"לא ישתמש בה גם אם הייתה בחינם", פאראגו מאמין שהוא ישנה את דעתו ברגע שהטכנולוגיה תהיה זולה ויהיה קל יותר להטמיע אותה.
- 4.כאחד מהתחום. אינוויז הכי טובה חד משמעית (ל"ת)טובי 11/07/2021 08:16הגב לתגובה זו
- 3.אנונימי 11/07/2021 07:12הגב לתגובה זובעלת טכנולוגיה טובה וזולה יותר מכל האחרותימים יגידו
- 2.אינוויז 10/07/2021 22:50הגב לתגובה זולאחר ההנפקה אינוויז עלתה לשער 12 ולא 16. תבדקולגבי הטכנולוגיה אינוויז פיתחה 3 צ'יפים שיוצרים לידר איכותי וזול משמעותי מכל המתחרות.ימים יגידו.
- 1.דרור 10/07/2021 18:17הגב לתגובה זועפ"י טראמפ גם הקורונה היא הונאה .

עובדי Wix הפסידו 400 מיליון דולר; כל עובד איבד 110 אלף דולר
כשהנהלת החברה, אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש, מימשו בעשרות מיליוני דולרים - הם ידעו מה שהם עושים; רוב העובדים "אכלו אותה"
מניית וויקס Wix Wix.com -3.98% התחילה את השנה במחיר של 215 דולר, שווי של 12 מיליארד דולר ועם תקוות גדולות אחרי שזינקה ב-90% בשנה. הנהלת החברה ביטלה את חששות המשקיעים מתחרות מחברות שיאמצו AI כדי להתחרות ביכולת בניית האתרים של וויקס, וטענה שמדובר בפלטפורמה שלא ניתנת להחלפה. האנליסטים החמיאו והמגמה נראתה חיובית. בפועל, זו היתה אחת השנים הגרועות של החברה (בינתיים) כשהמניה נופלת ב-55% מהמחיר בתחילת השנה ל-95 דולר. השווי ירד ל-5.3 מיליארד דולר.
הנהלה אולי יהירה, אולי מנותקת שלא הבינה את גודל האירוע, ואולי ניסתה להחביא את הבעיה. אנליסטים הלכו שבי אחריה. התעוררות מאוחרת ורכישת סטארטאפ בן כמה חודשים עם 2-3 עובדים במחיר של 80 מיליון דולר סימנה מפנה. רכישת סטארט אפ של AI שיכול לפתוח את הדרך לחברה שתקועה במירוץ ה-AI הוא סימן לכישלון בדרך עד כה. תחליטו - אתמול הייתם בטוחים בכיוון ופתאום אתם בהיסטריה? ובכל זאת, השוק אהב את הרכישה. למרות שזו היתה, בין השורות, הודאה ברורה בטעות ובהתעוררות מאוחרת. עברו כמה חודשים והובן באופן ברור - החברה לא צומחת, הרכישה מוסיפה לה צמיחה חיצונית, אבל הפעילות המסורתית בבעיה. הסיפור האמיתי נחשף.
כל חברות התוכנה נמצאות בבעיה - יש פוטנציאל תחרות ענק מצד ה-AI. פיתוחי תוכנה שלקח שנים להרים אותם, יכולים להיות מוכנים היום בימים ושבועות. נכון, חברה זה לא רק מוצר התוכנה, זה הרבה מסביב - תפעול, שיווק, לקוחות, אבל המוצר זה העיקר. האלטרנטיבות AI יכולות להוביל להחלפה של מוצרי וויקס ויכולות להביא לתחרות על המחיר. בכל מצב זה הפסד לוויקס, והשוק הפנים שיש בעיה קשה בדוחות האחרונים לפני כשבוע - וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?

- וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?
- וויקס צונחת 16% למרות תוצאות טובות - הסיבה היא בתחזית ובאיום מ-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המנהלים - אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש מכרו מניות בכמויות גדולות בכל השנה האחרונה. עשו בשכל. אבל תראו מה קרה לעובדים - אלו החזיקו במניות חסומות (RSUs) שניתנות כחלק מהשכר השוטף והם הפסידו סדר גודל של 400 מיליון דולר. בתחילת השנה הם החזיקו 3.34 מיליון מניות כשכל מניה היתה שווה כאמור 215 דולר. מדובר על ערך של 718 מיליון דולר. כעת זה שווה 318 מיליון דולר.

אלי פפושדו ובוריס איוושה לקראת מכירת פארק פלאזה
בעלי השליטה ב-PPHE (פארק פלאזה לשעבר), אלי פפושדו ובוריס איוושה, בוחנים שינוי מהותי במבנה הבעלות על רקע פער גדול בין שווי השוק לשווי נכסי הענק של החברה; החברה בחרה בבנק רוטשילד שילווה אותה בתהליך כך שישקף שווי שוק גבוה מהקיים
קבוצת PPHE שנכנסת כעת לתהליך אסטרטגי רחב, שבמסגרתו ייבחנו אפשרויות שונות, החל מהכנסת משקיעים חדשים ועד מהלך של מכירה מלאה. לצורך הבדיקה גויס בנק רוטשילד, שעמד לאחרונה מאחורי מכירת רשת המלונות Dalata באנגליה בעסקה שהשלימה פרמיה גדולה על מחיר השוק. לאור זאת, PPHE מאותת בעצם על כוונתה למכור, ולהבטיח בחינה מקיפה של האפשרויות העומדות בפניה. המהלך מתרחש בתקופה שבה מניית החברה עלתה משמעותית, בין היתר בעקבות עסקאות בעלי עניין שנעשו במהלך השנה, והפער בין שווי השוק לבין שווי נכסי הנדל״ן של החברה, שמוערכים ביותר מפי שניים, מציב אותו כיעד אטרקטיבי.
הודעת החברה מגיעה לאחר תקופה של תזוזה מואצת סביב השליטה בקבוצה. אלי פפושדו ובוריס איוושה, שמחזיקים יחד ב-44% מהמניות, החלו לבחון אפשרויות שונות לעתידם בחברה, כולל תרחיש של מחיקה מהמסחר, וקיימו התייעצויות עם מומחים בתחום.
השוק הגיב בחדות, ומניית PPHE זינקה לאחרונה בלונדון ביותר מ-16%, כשהמשקיעים מתמחרים סבירות גוברת לשינוי מבנה הבעלות או לכניסת שותפים חדשים.
גם בצד הבעלות נרשמות תנועות לאחרונה, כשבחודשים האחרונים רכשו דוד פתאל וקרן ברוש נקודת אחיזה בחברה, עם קניית
8% מהמניות בעסקה שבוצעה לפי שווי 525 מיליון פאונד, שווי שכבר טיפס לכ-628 מיליון פאונד כיום. פפושדו עצמו מחזיק בכשליש מהמניות, ואיוושה בכ-11%. לצד זאת, גופים מוסדיים כמו כלל והראל מחזיקים כל אחד כ-9%.
אחת הסיבות להיערכות מחדש נעוצה בגילם של פפושדו
ואיוושה, וכן בחוסר העניין של דור ההמשך בעסקי המלונאות. משפחת פפושדו מתמקדת כיום בתחומים אחרים כמו חוות שרתים וייזום נדל״ן, ובנו של איבשה פעיל בתחום חללי עבודה באנגליה. במקביל, פפושדו, בן 87, ממשיך להתמודד משפטית עם טענה שהוגשה נגדו על ידי עובדת מחוץ לקבוצה,
טענה שהוא דוחה על הסף.
הרבעון השלישי והמגמה במנייה
הבחינה האסטרטגית מתרחשת בעיתוי שבו PPHE מציגה תוצאות תפעוליות חזקות. למרות שהחברה מדווחת פעמיים בשנה, היא כן מפרסמת עדכון רבעוני, ועל פיו, ההכנסות ברבעון השלישי עלו ב-5.2% והגיעו לכ-1569
מיליון פאונד, בעוד שהתפוסה עלתה ל-80.2%, וה-RevPAR (הכנסה לחדר זמין) עלה ב-2.7% ל-140.3 פאונד. הנהלת החברה ציינה כי המלונות באיטליה והפרויקטים החדשים של רשת Art’otel בלונדון וברומא מתקדמים לפי התכנון.
