מצלמת מהירות כביש נהיגה רכבים מצלמה
צילום: Istock

צמיחה שתוביל למיתון? שוק הרכבים משומשים בארה"ב כמשל

בצל העיכובים במשלוחים של רכבים חדשים, המחירים עלו ב-17% מאז תחילת המגפה, כשהמחסור בשבבים העולמי והעלייה במחירי הנפט עלולים לייצר זינוק חד נוסף במחירים
ארז ליבנה | (1)
נושאים בכתבה אינפלציה גלובל

כמו כל מדד כלכלי שמודד את בריאות הכלכלה, האינפלציה היא משהו שקורה באופן קבוע. האינפלציה בעצם משקללת ומודדת את השינוי בעלות הריאלית של קבוצות של מוצרים ושל שירותים. כלומר, אינפלציה לכשעצמה היא חלק בלתי נפרד מכל כלכלה. האינפלציה היא גם פקטור של שכיחות. כלומר ככל שמשהו יותר שכיח, ככה לרוב מחירו הופך לזול יותר. אותו הדבר קורה עם הכסף עצמו. כשיש יותר מדי כסף במערכת, זה מוביל להיפר אינפלציה, כלומר ירידה בערך שמוביל לעלייה תלולה במחירים. תדמיינו סטייק בקצביה ב-1,000 שקל או דירה של 90 מטר ב-50 מיליון שקל במרכז תל אביב – אגב, הוותיקים בינינו ודאי זוכרים את מצב של ההיפר אינפלציה בישראל בשנות ה-80, שהביא למצב שהשקל היה כל כך חסר ערך, שנאלצו לייצר מטבע אחר, השקל החדש.

 

דוגמה לאיך אינפלציה מתרחשת מגיעה משוק הרכבים המשומשים האמריקאים. הנטייה הטבעית של מחירי רכבים, באופן כללי אחרי יציאה מהמפעל, אבל במיוחד בשוק המשומש היא לרדת. מה לעשות, לרוב מה שישן ומשומש מאבד מהערך שלו. אז איך קרה שהמחירים לפתע קפצו ב-17% וכיום הם עדיין ב-10% גבוהים יותר מהשנה שלפני?

 

התשובה פשוטה,  הפתרון שלה פחות. בתחילת המגפה עם סגירת סין והמזרח הרחוק ואז המשך של סגירת מרבית העולם ממארס ועד מאי, נוצר מחסור ברכבים בארה"ב. ובעוד רבים מבעלי עסקי הרכבים המשומשים חששו לעתידם הכלכלי, בפועל סגירת מפעלי רכבים ובעיות בשילוח העולמי, גרמו למחירים לעלות ולעלות. אז מחירי הרכב המשומש הגיעו לשיא בקיץ. ההיגיון של הביקוש וההיצע דחף למעלה מחיר של סחורה שאמורה רק לרדת מהרגע שיצאה מהמפעל.

 

למה בשוק האמריקאי מוטרדים?

אז נכון, מחירי הרכב המשומשים לבדם לא ייצרו אינפלציה, כי הרי מדובר בסל שלם של מוצרים ושירותים, שמחירם המשולב משפיע. אבל מזה בדיוק חוששים, מצמיחה חזקה ועלייה חדה בביקושים, לעומת מחסור במוצרים ושירותים. אם זה יגיע למספר רב של מוצרים זה כבר ישפיע משמעותית על המדד.

מה הנתונים הכלכליים אומרים? בין 2010 ל-2020, הגירעון הלאומי של ארה"ב קפץ מ-13.5 טריליון דולר ל-27 טריליון דולר. או 100%. מתחילת שנות ה-90' הגירעון הזה עלה בלמעלה מ-730%. מדפסות הכסף בפד' עובדות 24/7. כל זה לא הטריד עד כה את השוק.

 

הסיבה שהשווקים חוששים בחודשים האחרונים חוששים, זה שהזרקת ה-1.9 טריליון דולר נוספים לכלכלה האמריקאית, כולל מתן של מענקים של 1,400 דולר למשפחה, מעלים את החשש להצפה של דולרים בשווקים לאור העובדה שמשקי הבית יושבים על הר של למעלה מטריליון דולר.

 

לפני כשבוע, פרסם הפד' ששווי משקי הבית בארה"ב עומד על 132 טריליון דולר, עלייה של 10% מאז סוף 2019. גם פורסם שהאינפלציה בחודש פברואר עמדה על 1.3%, פחות מהצפי בשוק ל-1.4% והרבה פחות מהריבית הממוצעת של 2% שאליה מכוון הפד'.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

אחת הסיבות המרכזיות לקפיצה בשווי המצרפי של משקי הבית תישמע לנו הישראלים מוכרת מאוד. הסיבה היא עליית ערך הנדל"ן האמריקאי. מחיר הבית החציוני עמד בדצמבר האחרון על 310 אלף דולר, או עלייה של 13% ביחס לחודש המקביל של 2019.

 

בחודש שעבר אוליבייה בלנשארד ממכון פיטרסון לכלכלה בינ"ל כתב שאף כלי שיש לפד' להתמודד עם האינפלציה הוא לא אידיאלי. "אם האינפלציה תמריא יהיו שני תסריטים: אחד בו הפד' יאפשר לה לזנק, ייתכן ואפילו משמעותית, השנייה היא צמצום המדיניות המוניטרית. אף אחד מהתסריטים האלה אינו טוב", אמר.

 

אילו עוד פקטורים יכולים לתרום לאינפלציה?

נכון לכרגע, כנראה שישנם 2 תהליכים מרכזיים בכלכלה הריאלית שיכולים להשפיע ולגרום לעליית המחירים. הראשון הוא מחירי הנפט. לאחר הירידה התלולה בחוזים באפריל אשתקד, שהביאו את הסחורה למינוס, בחסות הקיצוצים המסיביים בתפוקת הנפט העולמית, כיום יש אנליסטים שחוזים שהנפט הגולמי (WTI) יכול להגיע גם ל-100 דולר לחבית וצפונה על רקע העלייה בביקושים.  עלייה במחיר יכולה לתרום לעלייה חדה במחירי הסחורות התלויות בנפט לשינוע גלובלי וייצור.

 

התהליך השני הוא המחסור העולמי בשבבים. ככל שהמחסור ילך ויימשך, כשנכון לכרגע מרבית היצרנים הגדולים בעולם מדווחים שלא יצליחו לעמוד בביקושים, המחירים יעלו.  בהתאמה המחירים של המעבדים, שהם עמוד תווך בכל מוצר חשמלי כיום, מסמארטפונים, מקררים, רכבים ועד תעשיית החלל, יעלו ויגרמו לעלייה במוצרי הצריכה השונים. זה לא צחוק. יצרניות רכבים מדווחות על סגירת מפעלים ולא מעט יצרנים של מוצרים חשמליים צופים מחסור – זה ישפיע לאורכם ולרוחבם של מרבית הסקטורים תלויי הטכנולוגיה.

 

2 התהליכים הללו יכולים ביחד לתמוך בעלייה של מחירים בשל השפעתם הרוחבית על הכלכלה העולמית – האחת על עלויות הייצור והשינוע, השנייה על מחירי מוצרים שיאמירו בשל העלייה במחירי מוצרי הליבה שלהם, מה שצפוי להשפיע על תעשיות שלמות.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מור 17/03/2021 11:09
    הגב לתגובה זו
    אין מחסור בכלום, גם לא בשבבים. יש הונאה. דואגים שיהיו כתבות על מחסור כדי לשמר רמת מחיר גם כשיש היצף. מחירי הרכבים בירידה מתמדת בגלל תחרות עזה. בישראל למי ששכח רק לא מזמן איימו בעליית מחירי הרכב. זוכרים? מה קרה? המחירים ירדו כי היבואנים תקועים עם מלאים עצומים וזו הסיבה ל"ימי המכירות" שבהם מנסים להפטר מהמלאי עם הנחות והטבות. לא נשכח גם שיש הרבה דגמים שיקבלו מתיחות פנים וגרסאות חדשות (בעיקר SUV של ניסן יונדאי וקאיה) מה שמפיל את השווי של הגרסא הקיימת שהיבואנים מנסים למכור.
פיטר לינץ
צילום: PAT greenhouse - GLOBE STAFF
דבר הגורו

פיטר לינץ' - "המניות הטובות ביותר לקנות הן אלה שאף אחד לא שמע עליהן עדיין"

ב-1977, בגיל 33, לינץ' קיבל את ניהול קרן מג'לן של פידליטי, שהיתה אז קרן קטנה יחסית עם 18 מיליון דולר בלבד. במשך 13 השנים הבאות הוא הפך אותה לקרן הגדולה בעולם, עם 14 מיליארד דולר מנוהלים. לדבריו, "הדבר החשוב ביותר הוא לא כמה אתה צודק אלא כמה אתה מרוויח כשאתה צודק"

עמית בר |

הוא נולד ב-19 בינואר 1944 בניוטון שבמסצ'וסטס. פיטר לינץ' גדל במשפחה אירית-אמריקאית ממעמד הביניים. אביו, תומאס לינץ', היה פרופסור למתמטיקה בבוסטון קולג' ונפטר מסרטן כשפיטר היה רק בן 10. המוות המוקדם של האב אילץ את המשפחה להתמודד עם קשיים כלכליים, ופיטר החל לעבוד כנער סבל במועדון גולף יוקרתי כדי לעזור בפרנסת המשפחה. דווקא שם, במועדון הגולף, הוא נחשף לראשונה לעולם ההשקעות דרך שיחות ששמע בין אנשי עסקים עשירים.

לינץ' למד היסטוריה בבוסטון קולג' ואחר כך עשה MBA בוורטון. הוא שירת שנתיים בצבא כקצין ארטילריה בקוריאה ובווייטנאם. ב-1966, בזמן שעדיין היה סטודנט, הוא התמחה בפידליטי כאנליסט קיץ. המנהלים בחברה התרשמו ממנו והציעו לו משרה קבועה אחרי הצבא. הוא התחיל כאנליסט מתכות וכימיקלים, ובהדרגה התקדם בחברה.

במהלך לימודיו, לינץ' השקיע את כל חסכונותיו, בסכום כולל של 1,000 דולר, במניית חברת תעופה בשם קטנה. המניה עלתה מ-7 דולרים ל-33 דולר בתוך שנה וחצי בזכות מלחמת וייטנאם שהגבירה את הביקוש להובלת מטענים צבאיים. הרווח הזה מימן את כל לימודי התואר השני שלו. באופן  אירוני, הוא הרוויח מהמלחמה שבה נלחם מאוחר יותר כחייל.

ב-1977, בגיל 33, לינץ' קיבל את ניהול קרן מג'לן של פידליטי, שהיתה אז קרן קטנה יחסית עם 18 מיליון דולר בלבד. במשך 13 השנים הבאות הוא הפך אותה לקרן הגדולה בעולם, עם 14 מיליארד דולר מנוהלים. התשואה השנתית הממוצעת שלו היתה 29.2% - כמעט כפול מהתשואה של מדד S&P 500. מי שהשקיע 1,000 דולר בקרן ביום שלינץ' קיבל אותה היה מחזיק 28 אלף דולר ביום שבו פרש.

החיים האישיים שלו סבלו מההצלחה המקצועית. לינץ' עבד 90-80 שעות בשבוע, ביקר במאות חברות בשנה וקרא אינספור דו"חות. אשתו קרולין, שעמה התחתן ב-1968 ויש להם שלוש בנות, כמעט שלא ראתה אותו. ב-1990, בשיא הצלחתו ובגיל 46 בלבד, הוא הודיע על פרישה. הסיבה הרשמית היתה רצון לבלות יותר זמן עם המשפחה, אבל היו גם שמועות על בעיות בריאות מהלחץ הכבד. "כשהילדים שלי היו קטנות, פספסתי יותר מדי רגעים חשובים. לא רציתי לפספס את שנות הנעורים שלהן", הוא אמר.

קארל אייקן
צילום: טוויטר
דבר הגורו

קרל אייקן - הכריש התוקפני

המשקיע האגרסיבי קנה לעצמו את המוניטין שלו בהשתלטות שביצע על TWA ב-1985, שממנה הרוויח 470 מיליון דולר, אף שהחברה פשטה רגל בהמשך. הוא מחפש הזדמנויות לייצר ערך: "אני מחפש חברות שמנוהלות גרוע", ולא חושש מעימותים. ביל אקמן הפסיד לא מעט כסף לאחר שאייקן קנה 25% מהרבלייף, אחרי שאקמן טען שמדובר בפירמידה והימר על קריסתה

רן קידר |

קרל אייקן נולד ב-16 בפברואר 1936 ברובע קווינס שבניו יורק. קרל סלסטה אייקן גדל במשפחה ענייה מאוד. אביו, מייקל, היה זמר לא מצליח שנטש את המשפחה כשקרל היה קטן. אמו, בלה, גידלה אותו ואת אחיו לבד ועבדה כמורה. "העוני לימד אותי שאני לא רוצה להיות עני לעולם," אמר אייקן מאוחר יותר. אייקן למד פילוסופיה בפרינסטון, אבל נזרק משם אחרי שהכין עבודה בשביל סטודנט אחר תמורת תשלום. הוא סיים את התואר ב-NYU (אוניברסיטת ניו יורק) ואחר כך למד רפואה שנתיים, לפני שנשר כדי להיות סוחר אופציות בוול סטריט. ב-1961 הוא קנה מושב בבורסה עם 400 אלף דולר שלווה מדודו והתחיל לסחור באופציות.

ב-1968 אייקן הקים Icahn & Co., וב-1979 התחיל את הקריירה שלו כ"שודד חברות" עם ניסיון השתלטות על טאפאן. המהלך המפורסם הראשון שלו היה ההשתלטות על TWA ב-1985, שהפכה אותו לשם מוכר. הוא מכר את חברת התעופה ברווח של 469 מיליון דולר, אף שהחברה פשטה רגל מאוחר יותר.

אייקן מפורסם בסגנון התוקפני והאגרסיבי שלו. הוא מאיים בהשתלטויות עוינות, מפטר מנכ"לים ומפרק חברות למכירה בחלקים. "אני לא כאן כדי להיות חבר של אף אחד," הוא אומר. "אני כאן כדי לעשות כסף לבעלי המניות." הגישה שלו קנתה לו אויבים רבים אבל גם הון עצום - יותר מ-20 מיליארד דולר.

המלחמה המפורסמת ביותר שלו היתה עם ביל אקמן על הרבלייף. כשאקמן הכריז שהחברה היא פירמידה והימר על קריסתה, אייקן קנה 25% מהחברה רק כדי להכאיב לו. "אקמן הוא מתבכיין," אמר אייקן בראיון טלוויזיה. "אני אוכל בחורים כמוהו לארוחת בוקר." אייקן הרוויח מיליארדים מהעסקה, בעוד שאקמן הפסיד.

בחייו האישיים, אייקן התחתן שלוש פעמים. נישואיו הראשונים והשניים הסתיימו בגירושים. ב-1999 הוא התחתן עם גייל גולדן, דוגמנית לשעבר שצעירה ממנו ב-33 שנים. יש לו שני ילדים מנישואיו הראשונים. אייקן גר באחוזה ענקית בהמפטונס ואוסף אמנות. הוא ידוע בחיי המותרות שלו - יאכטות, מטוסים פרטיים ומסיבות מפוארות שהוא נוהג לערוך ולהשתתף בהן.