קרוז
צילום: PIXABAY

רויאל קאריביאן מדווחת על הפסד של 1.4 מיליארד דולר

לאחר שהשביתה את רוב הפעילות בחודשים האחרונים כתוצאה מנגיף הקורונה, חברת השייט השנייה בגדולה בעולם דיווחה כצפוי על תוצאות חלשות. פעילות החברה צפויה להיות מושבתת לפחות עד ה-24 ביולי 
אור צרפתי | (2)
נושאים בכתבה רויאל קריביאן

חברת השייט השנייה בגודלה בעולם רויאל קאריביאן (סימול:RCL) הייתה מהראשונות  שחוו  פגיעה כתוצאה מגפת הקורונה, כאשר כבר בתחילת  פברואר החלה לבטל הפלגות מחוץ לסין. עם הגעת המגיפה לאירופה ולארה״ב, רויאל קריביאן נאלצו לא רק להעמיד את  ספינותיהם אלא גם להתמודד עם סדרה של התפרצויות על הסיפון  של ספינותיה.היום פרסמה החברה את תוצאותיה לרבעון הראשון וכצפוי החברה מציגה תוצאות חלשות. מניית החברה מאבדת בתגובה כ-2.8%, בניגוד למגמה בשוק. 

 

החברה דיווח כי ההכנסות בהרבעון הראשון של 2020 הסתכמו בכ-2.03 מיליארד דולר, קיטון של 17% לעומת הרבעון הראשון של 2019 אך נתון הגבוה מצפי האנליסטיםשעמד על הכנסות של 2.02 מיליארד דולר.

 

ההפסד הנקי על בסיס non-GAAP הסתכם ברבעון הראשון של 2020 ב-310.4 מיליון דולר או 1.48 דולר למניה, בהשוואה לרווח של 275.8 מיליון דולר או 1.31 דולר למניה ברבעון המקביל אשתקד. צפי האנליסטים היה הפסד של 44 סנט למניה.

 

בשורה התחתונה, החברה דיווחה על ההפסד הנקי (GAAP) של 1.4 מיליארד דולר או 6.91 דולר למניה, בהשוואה לרווח של 249.7 מיליון דולר או 1.19 דולר למניה ברבעון המקביל.

 

הוצאות של מיליונים בכל חודש ומאות ביטולים

כצפוי החברה רושמת הפסדים אדירים במהלך הרבעון הראשון. על פי דיווחים לחברה הוצאות שוטפות על סך 250-275  מיליון דולר בכל חודש על 28 הספינות שבראשות החברה. הפסדים אלו לא כוללים  פיצויים כספיים ללקוחות, נכון לרבעון הראשון לחברה כ2.4 מיליארד דולר פיקדונות מלקוחות. החל מיום ה30 באפריל 2020, כ45% מהאורחים שביטלו  את השייט הצפוי  דרשו החזר במזומן. במהלך הרבעון החברה הכירה ב1.1 מיליארד דולר הפסדים מירידת ערך, מה שמסביר את הפער בין הרווח המתואם ללא מתואם.

 

שמירה על נזילות היא הכרחית

נכון ליום ה-30 באפריל, היו בידי החברה 2.3 מיליארד דולר בצורת מזומנים ושווי מזומנים. ב-19 במאי הודיעה החברה על הנפקת אג״ח בהיקף של 3.3 מיליארד דולר, כאשר היא משתמשת ב-28 מהאוניותיה כבטוחה. החברה הודיעה כי תנצל את התמורה כדי להחזיר 2.35 מיליארד דולר להלוואה שסופקה על ידי מורגן סטנלי. יתר המזומן ישמש את החברה כדי לפרוע את יתרת החובות, וצפוי כי יתווספו 900 מיליון דולר לנזילות החברה.

פירעונות החוב הצפויים להמשך 2020 מוערכים ב-400 מיליון דולר. בשנה הבאה  צריכה החברה לפרוע 900 מיליון דולר. נכון להיום חברות הספנות מושהות עד ל-24 ביולי אך ניתן להקדים מועד זה או להאריך אותו. החברה מסרה כי אין צפי לפעילות עד הרבעון השלישי, כלומר עיקר החשיפה להשפעה הנגיף תתבהר לנו בדוחות הרבעון השני.

קיראו עוד ב"גלובל"

האנליסיטים צופים כעת כי הכנסות החברה במהלך הרבעון השני יסתכמו ב-513 מיליון דולר בלבד וכי החברה תכיר בהפסד למנייה על סך 2.91 דולר למניה.

 

מן החברה נמסר: ״העוצמה, משך הזמן והמהירות של נגיף הקורונה נותר לא בטוח. אנחנו לא יכולים לאמוד את ההשפעה של הנגיף על העסק, המצב הכספי, התוצאות הכספיות או התפעוליות הן לטווח הקצר והן לטווח הארוך בוודאות סבירה״

 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    מושל אקטיבי 21/05/2020 00:55
    הגב לתגובה זו
    יש לפלורידה מושל שיפתח אותה מהר ורוב הקרוזים של רויאל הם מפלורידה וגם אנשים יחזרו לשוט מהר מאד. שבוע הבא תראו איך הפאבים בתל אביב מפוצצים ואנשים מלקקים אחד את השני ותבינו שמי שמתחת ל70 לא שם על הוירוס הזה. בכל מקרה הם חייבים לחזור ביולי כי הקיץ זה רוב העונה שלהן. גילוי נאות: מחזיק בנייר משער 29$ בשיא המשבר והגענו כבר ל 51$ לפני שבועיים. לונג עד 2022. (יהיה 150$)
  • 1.
    בכמה המניה מזנקת יותר טוב מהצפי....חחח (ל"ת)
    ראלי 20/05/2020 21:33
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.