רויאל קריביאן עולה עד 1% - מה היה בדוחות?
בניגוד לחברות התעופה המושכות תחזיות: ענף הקרוזים מפגין חוסן עם ביקושים יציבים וירידה מתונה במניות - האם המודל העסקי הייחודי והקהל השונה הם המפתח?
בעוד חברות ענק אמריקאיות ממהרות למשוך או להפחית את תחזיות הרווח שלהן בעונת הדוחות הנוכחית, חברת הקרוזים רויאל קריביאן Royal Caribbean Cruises Ltd -0.05% הפתיעה את השוק כאשר דווקא העלתה את תחזית הרווחים שלה לשנה הנוכחית. למרות הבשורות החיוביות, מניית החברה עולה עד 1%, לאחר שבתחילה זינקה ב-5% לפני פתיחת המסחר. גם המתחרות, קרניבל ונורבג'יאן קרוז ליין, רשמו ירידות של יותר מ-2%.
רויאל קריביאן דיווחה על רווח מתואם של 2.71 דולר למניה על מכירות של 4 מיליארד דולר. האנליסטים ציפו לרווח של 2.55 דולר למניה ממכירות של 4 מיליארד דולר. אולם מה שבאמת בולט הוא העלאת התחזית לשנה מלאה, במיוחד בהתחשב בכך שחברות תיירות אחרות, כולל חברות התעופה האמריקאיות הגדולות, משכו את התחזיות שלהן בעונת הדוחות הזו בטענה לאי-ודאות מאקרו-כלכלית.
חברות התעופה דיווחו על האטה בביקוש המקומי כאשר הצרכנים מצמצמים את הוצאות הנסיעה שלהם. בניגוד לכך, מנכ"ל חברת הקרוזים, ג'ייסון ליברטי, ציין כי "ההזמנות לשנת 2025 נמצאות במסלול הנכון, רמות הביטולים תקינות, ואנו ממשיכים לראות ביקוש מצוין בטווח הקרוב". אמירה זו מדגישה את ההבדל המהותי בין שני מגזרי התיירות.
כעת, רויאל קריביאן צופה רווח למניה בין 14.55 ל-15.55 דולר השנה, עלייה מהטווח הקודם של 14.35 עד 14.65 דולר. החברה הסבירה כי הכנסות גבוהות מהצפוי, שערי חליפין נוחים ועלויות דלק נמוכות יותר עמדו מאחורי העלאת התחזית. גורמים אלה מצביעים על ניהול פיננסי יעיל ועל יכולת החברה לנצל תנאי שוק משתנים לטובתה.
- רויאל קריביאן יורדת ב-3% למרות ביצועים חזקים
- נכנסת למים חדשים: רויאל קריביאן נכנסת לשוק שיט הנהרות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האנליסט פטריק שולס מחברת טרוסט שמר על המלצת "קנייה" למניה, אך ציין כי ההתייחסות להזמנות ולמחירים, שעל פניו נשמעה "חיובית יחסית", הייתה "עמומה ולא מפורטת". ביקורת זו מרמזת על הצורך בשקיפות רבה יותר מצד החברה לגבי מגמות הביקוש, במיוחד בתקופה של אי-ודאות כלכלית.
שנה קשה לענף הקרוזים
הדוחות של רויאל קריביאן תמיד היו אמורים להיות מבחן לביקוש לקרוזים כאשר אי-הוודאות לגבי הכלכלה העולמית גוברת. תעשיית הקרוזים נותרה איתנה בעמדתה שההזמנות והמחירים נשארים חזקים. שוק המניות הציג גישה שונה, מתוך חשש שזה רק עניין של זמן עד שההאטה בנסיעות המדווחת על ידי חברות התעופה תתחיל לפגוע במפעילי הקרוזים.
מניות חברות הקרוזים חוו שנה קשה, אם כי רויאל קריביאן הציגה ביצועים טובים יותר מהמתחרות. נכון לסגירת המסחר בשני, היא ירדה ב-6.2% עד כה בשנת 2025, בהשוואה לירידה של 24% עבור קרניבל וירידה של 2% עבור נורבג'יאן. מדד ה-S&P 500 ירד ב-6% באותה תקופה.
- סימילרווב עקפה את התחזיות בשורת הרווח אך פספסה בהכנסות
- מאחורי הזינוק של 22% במניה: חברת הספרים וההדרכה שמפתיעה את האנליסטים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
קרוזים לעומת תעופה
הדוחות של רויאל קריביאן עשויים לגרום לשוק לשנות את חשיבתו לגבי הביקוש לקרוזים. קרניבל העלתה את התחזיות הפיננסיות שלה לשנה הפיסקלית הנוכחית כאשר דיווחה על רווחי הרבעון הראשון שלה בחודש שעבר.
אך זה היה לפני שהנשיא דונלד טראמפ חשף את תוכניתו למכסים הדדיים, עם היטל של 10% על כמעט כל המדינות ושיעורים גבוהים יותר מכך על רבות אחרות. העלאת התחזית של רויאל קריביאן מאותתת בוודאי על ביטחון. היא בולטת במיוחד כי חברות התעופה האמריקאיות הגדולות, כולל דלתא
איירליינס ואמריקן איירליינס, משכו את התחזיות הפיננסיות שלהן החודש.
ישנן סיבות להאמין שמגזר הקרוזים יכול להישאר עמיד יותר מחלקים אחרים בתעשיית התיירות. ההאטה בתעופה בולטת במיוחד בטיסות פנים ובקרב צרכנים רגישים למחיר או צרכנים תאגידיים, שאינם הלקוחות הטיפוסיים של תעשיית הקרוזים. הביקוש לתיירות בינלאומית ופרימיום נשאר חזק, כפי שהראו רווחי חברות התעופה. זהו סימן טוב למפעילי הקרוזים.
האנליסט קונור קנינגהם מחברת המחקר מליוס אמר ביום ראשון כי "חברות הקרוזים עשויות להצליח לנווט בין הטיפות כאשר הביקוש המרכזי לפנאי נשאר איתן, יש להן יתרון יחסי במחיר והן יכולות להגביל הזמנות חדשות לשנת 2026 עד שתהיה יציבות נוספת".
אחד ההסברים האפשריים לחוסן של חברות הקרוזים הוא המודל העסקי הייחודי שלהן. בניגוד לחברות תעופה, שמושפעות מאוד מתנודות במחירי הדלק ומתחרות על נוסעים במסלולים דומים, חברות הקרוזים מציעות חבילות כוללות שמשלבות לינה, הסעדה ובידור. מודל זה מאפשר להן גמישות רבה יותר בתמחור ובניהול העלויות.
בנוסף, הפרופיל הדמוגרפי של נוסעי הקרוזים נוטה להיות שונה מזה של נוסעי טיסות רגילות. רבים מהם הם פנסיונרים או אנשים בעלי הכנסה גבוהה יחסית, שפחות מושפעים מתנודות כלכליות קצרות טווח. גורם זה עשוי להסביר את היציבות היחסית בביקוש לקרוזים, גם בתקופות של אי-ודאות כלכלית.

״ה-S&P יניב תשואה שנתית ממוצעת של 6.5% בלבד בעשור הקרוב״
בגולדמן סבורים כי גל ה-AI מזכיר את בועת הדוט-קום, אבל הנפילה עוד רחוקה; האסטרטגים מעריכים שהיתרון של וול סטריט יישחק, והצמיחה הגלובלית תעבור למוקדים חדשים במזרח ובשווקים מתעוררים
יותר מעשור שוול סטריט נראית כמו ״המקום הבטוח בעולם״. מי שהחזיק מדדים אמריקאיים כמעט לא הפסיד. אפילו אם נתעלם מהתנודתיות של השנה האחרונה, רכבת הרים שהתחילה במלחמת המכסים של טראמפ ב-4 באפריל, המשיכה בירידות והתאזנה שוב עם התאוששות מהירה שוק המניות האמריקאי עם עלייה של כ-16% מתחילת השנה.
מהמשבר ב-2008 נבנה סביב ארה"ב נרטיב של יציבות וצמיחה גדולה. זה הגיע גם בזכות ריביות אפסיות, כסף זול ומדיניות מוניטרית מרחיבה כל אלה יצרו סביבה שבה חברות יכלו לצמוח כמעט בלי מגבלות. אחר כך הגיעה הקורונה עוד משבר שהפיל את הבורסות בתוך שבועות ספורים, אבל אחרי זה התגנבה לכולנו התחושה שוול סטריט בלתי ניתנת לעצירה.
הזרמות העתק של הפד, ריביות כמעט אפסיות ותמיכה ממשלתית מסיבית הזניקו את מחירי המניות לשיאים חדשים. ענקיות הטכנולוגיה כמו אפל, מיקרוסופט ואנבידיה הפכו את מדד S&P 500 למדד שלא מפסיק לשבור שיאים, כשגם מתקופות של אי-ודאות הוא יצא רק מחוזק. זה היה עשור שבו אמריקה שלטה בשווקים כמעט לבד, בעוד ששאר העולם ניסה להדביק את הקצב.
אבל לפי גולדמן זאקס, הסיפור הזה מתקרב לסיומו. בצוות האסטרטגים של הבנק, בראשות פיטר אופנהיימר, מעריכים שהעשור הבא ייראה אחרת לגמרי. המניות בארה"ב יניבו תשואה שנתית ממוצעת של 6.5% בלבד - הרמה הנמוכה ביותר מבין כל האזורים המרכזיים - בעוד שהשווקים המתעוררים צפויים להוביל את הצמיחה עם תשואה שנתית של 10.9%.
- גולדמן זאקס משלם קנס עתק על פרשת שחיתות והצעד הראשון של ישראל בדרך לתעשיית ההייטק
- מייסד סיטאדל: ״בהשקעות צריכים אינטואציה; ה-AI נכשל בזה״
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לדברי גולדמן, מרכז הכובד של הכלכלה הגלובלית מתחיל לזוז מזרחה. הודו, סין ומדינות נוספות באסיה נהנות ממומנטום מבני שמזין את הצמיחה - אוכלוסייה צעירה, השקעות ממשלתיות ענקיות בתשתיות ותעשייה מתקדמת, ומעבר מהיר לדיגיטציה. במקביל, החברות האמריקאיות מתמודדות עם מציאות חדשה ריבית גבוהה, עלויות מימון כבדות ותמחור שמגלם כמעט כל גרם של אופטימיות.
וול סטריט שור (גרוק)נעילה מעורבת בוול-סטריט; פריון זינקה ב-10%, גילת קפצה ב-7%, טאואר עם 6%
שלושת המדדים העיקריים סיימו במגמה מעורבת, כאשר הנאסד״ק ירד ב-0.3%, בעוד הדאו עלה ב-0.7% וה-S&P בפחות מ-0.1%. האווירה בשווקים הייתה בסך הכל חיובית בעקבות ההסכמה לסיים את השבתת הממשל האמריקאי, כאשר רוב המניות נסחרו בעליות שערים, אך ירידות בענקיות הטכנולוגיה הכבידו על המדדים. הזהב בלט עם עליות של 2% ובגזרת הקריפטו הירידות נמשכו, כאשר הביטקוין ירד ב-1.3% ונסחר סביב 101,500 דולר למטבע.
ההסכמה לסיים את השבתת הממשל האמריקאי צפויה להחזיר את נתוני הכלכלה החסרים וייתן תמונה ברורה יותר לגבי כיווני המדיניות של הפדרל ריזרב. הסיום הצפוי של השבתת הממשל פותח את הדרך לפרסום נתונים כלכליים שיכולים להוות אינדיקציה חיונית להחלטות הריבית הצפויות. תשואות האג"ח ל-10 שנים ירדו בעקבות הציפיות שהפדרל ריזרב יקבל מרחב תמרון להוריד את הריבית בחודש הבא, במטרה לתמוך בשוק העבודה. התשואות ירדו ב-5 נקודות בסיס והגיעו ל-4.06%. עם זאת, השפעת השבתת הממשל על פרסום נתונים חשובים כמו שיעור האבטלה ומדד המחירים לצרכן נמשכת, ואלה לא צפויים להתפרסם בקרוב בשל עיכוב בגורמים ממשלתיים.
ההערכות הן שהשוק לא יתייצב באופן מוחלט עד לחזרת הנתונים הכלכליים שיחזירו את הוודאות שדרושה כדי להעריך את כיוון הריבית של הפד בשנה הקרובה. בעוד שהשווקים מצפים להורדת ריבית בהמשך השנה, ישנה אי-וודאות לגבי המשך המגמה הכלכלית וההשלכות של החזרת הנתונים האבודים.
מאחורי
הזינוק של 22% במניה: חברת הספרים וההדרכה שמפתיעה את האנליסטים - החברה דיווחה על גידול בהכנסות חוזרות ודיגיטליות, אך ירידה ברווח הנקי. למרות זאת, McGraw Hill העלתה את תחזית ההכנסות לשנה הנוכחית והרחיבה את נתח השוק שלה בשווקים בינלאומיים.
- נעילה מעורבת בוול-סטריט; קמטק ובריינסוויי נפלו ב-6%, אפלובין עם 8%
- וול-סטריט ננעלה בירוק: הנאסד״ק קפץ ב-2.3%, סולאראדג׳ זינקה ב-13%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אורקל Oracle Corp -3.88% נפלה ב-4% - אבל האנליסטים צופים אפסייד של 70%
- האנליסטים שומרים על תחזית אופטימית לאורקל, עם הערכות חיוביות לגבי יכולת החברה לנצל את הביקוש הגובר לבינה מלאכותית ולהמיר אותו לצמיחה ורווחים בעתיד הקרוב.
