רויאל קריביאן
צילום: Fernando Jorge/UNSPLASH
דוחות

רויאל קריביאן עולה עד 1% - מה היה בדוחות?

בניגוד לחברות התעופה המושכות תחזיות: ענף הקרוזים מפגין חוסן עם ביקושים יציבים וירידה מתונה במניות - האם המודל העסקי הייחודי והקהל השונה הם המפתח?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה רויאל קריביאן

בעוד חברות ענק אמריקאיות ממהרות למשוך או להפחית את תחזיות הרווח שלהן בעונת הדוחות הנוכחית, חברת הקרוזים רויאל קריביאן Royal Caribbean Cruises Ltd 3%  הפתיעה את השוק כאשר דווקא העלתה את תחזית הרווחים שלה לשנה הנוכחית. למרות הבשורות החיוביות, מניית החברה עולה עד 1%, לאחר שבתחילה זינקה ב-5% לפני פתיחת המסחר. גם המתחרות, קרניבל ונורבג'יאן קרוז ליין, רשמו ירידות של יותר מ-2%.


רויאל קריביאן דיווחה על רווח מתואם של 2.71 דולר למניה על מכירות של 4 מיליארד דולר. האנליסטים ציפו לרווח של 2.55 דולר למניה ממכירות של 4 מיליארד דולר. אולם מה שבאמת בולט הוא העלאת התחזית לשנה מלאה, במיוחד בהתחשב בכך שחברות תיירות אחרות, כולל חברות התעופה האמריקאיות הגדולות, משכו את התחזיות שלהן בעונת הדוחות הזו בטענה לאי-ודאות מאקרו-כלכלית.


חברות התעופה דיווחו על האטה בביקוש המקומי כאשר הצרכנים מצמצמים את הוצאות הנסיעה שלהם. בניגוד לכך, מנכ"ל חברת הקרוזים, ג'ייסון ליברטי, ציין כי "ההזמנות לשנת 2025 נמצאות במסלול הנכון, רמות הביטולים תקינות, ואנו ממשיכים לראות ביקוש מצוין בטווח הקרוב". אמירה זו מדגישה את ההבדל המהותי בין שני מגזרי התיירות.


כעת, רויאל קריביאן צופה רווח למניה בין 14.55 ל-15.55 דולר השנה, עלייה מהטווח הקודם של 14.35 עד 14.65 דולר. החברה הסבירה כי הכנסות גבוהות מהצפוי, שערי חליפין נוחים ועלויות דלק נמוכות יותר עמדו מאחורי העלאת התחזית. גורמים אלה מצביעים על ניהול פיננסי יעיל ועל יכולת החברה לנצל תנאי שוק משתנים לטובתה.


האנליסט פטריק שולס מחברת טרוסט שמר על המלצת "קנייה" למניה, אך ציין כי ההתייחסות להזמנות ולמחירים, שעל פניו נשמעה "חיובית יחסית", הייתה "עמומה ולא מפורטת". ביקורת זו מרמזת על הצורך בשקיפות רבה יותר מצד החברה לגבי מגמות הביקוש, במיוחד בתקופה של אי-ודאות כלכלית.


שנה קשה לענף הקרוזים

הדוחות של רויאל קריביאן תמיד היו אמורים להיות מבחן לביקוש לקרוזים כאשר אי-הוודאות לגבי הכלכלה העולמית גוברת. תעשיית הקרוזים נותרה איתנה בעמדתה שההזמנות והמחירים נשארים חזקים. שוק המניות הציג גישה שונה, מתוך חשש שזה רק עניין של זמן עד שההאטה בנסיעות המדווחת על ידי חברות התעופה תתחיל לפגוע במפעילי הקרוזים.


מניות חברות הקרוזים חוו שנה קשה, אם כי רויאל קריביאן הציגה ביצועים טובים יותר מהמתחרות. נכון לסגירת המסחר בשני, היא ירדה ב-6.2% עד כה בשנת 2025, בהשוואה לירידה של 24% עבור קרניבל וירידה של 2% עבור נורבג'יאן. מדד ה-S&P 500 ירד ב-6% באותה תקופה.

קיראו עוד ב"גלובל"


קרוזים לעומת תעופה

הדוחות של רויאל קריביאן עשויים לגרום לשוק לשנות את חשיבתו לגבי הביקוש לקרוזים. קרניבל העלתה את התחזיות הפיננסיות שלה לשנה הפיסקלית הנוכחית כאשר דיווחה על רווחי הרבעון הראשון שלה בחודש שעבר. אך זה היה לפני שהנשיא דונלד טראמפ חשף את תוכניתו למכסים הדדיים, עם היטל של 10% על כמעט כל המדינות ושיעורים גבוהים יותר מכך על רבות אחרות. העלאת התחזית של רויאל קריביאן מאותתת בוודאי על ביטחון. היא בולטת במיוחד כי חברות התעופה האמריקאיות הגדולות, כולל דלתא איירליינס ואמריקן איירליינס, משכו את התחזיות הפיננסיות שלהן החודש. 


ישנן סיבות להאמין שמגזר הקרוזים יכול להישאר עמיד יותר מחלקים אחרים בתעשיית התיירות. ההאטה בתעופה בולטת במיוחד בטיסות פנים ובקרב צרכנים רגישים למחיר או צרכנים תאגידיים, שאינם הלקוחות הטיפוסיים של תעשיית הקרוזים. הביקוש לתיירות בינלאומית ופרימיום נשאר חזק, כפי שהראו רווחי חברות התעופה. זהו סימן טוב למפעילי הקרוזים.


האנליסט קונור קנינגהם מחברת המחקר מליוס אמר ביום ראשון כי "חברות הקרוזים עשויות להצליח לנווט בין הטיפות כאשר הביקוש המרכזי לפנאי נשאר איתן, יש להן יתרון יחסי במחיר והן יכולות להגביל הזמנות חדשות לשנת 2026 עד שתהיה יציבות נוספת".


אחד ההסברים האפשריים לחוסן של חברות הקרוזים הוא המודל העסקי הייחודי שלהן. בניגוד לחברות תעופה, שמושפעות מאוד מתנודות במחירי הדלק ומתחרות על נוסעים במסלולים דומים, חברות הקרוזים מציעות חבילות כוללות שמשלבות לינה, הסעדה ובידור. מודל זה מאפשר להן גמישות רבה יותר בתמחור ובניהול העלויות.


בנוסף, הפרופיל הדמוגרפי של נוסעי הקרוזים נוטה להיות שונה מזה של נוסעי טיסות רגילות. רבים מהם הם פנסיונרים או אנשים בעלי הכנסה גבוהה יחסית, שפחות מושפעים מתנודות כלכליות קצרות טווח. גורם זה עשוי להסביר את היציבות היחסית בביקוש לקרוזים, גם בתקופות של אי-ודאות כלכלית.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
איש עשיר
צילום: Freepik

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?

כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה עושר

היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.

על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.

מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.

לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.

בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.


נאסדק
צילום: טוויטר

מסחר סביב השעון - נאסד"ק מבקשת לאפשר מסחר 23 שעות ביממה

הבורסה הגישה בקשה ל-SEC; ההפעלה צפויה במחצית השנייה של 2026

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה נאסד"ק

נאסד"ק, הבורסה השנייה בגודלה בארה"ב עם שווי שוק של כ-37 טריליון דולר, הגישה בקשה רשמית לרשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) להרחבת שעות המסחר במניות ומוצרי מסחר סחירים ל-23 שעות ביום, חמישה ימים בשבוע. ההצעה כוללת מקטע יומי מ-4:00 עד 20:00 שעון ניו יורק, הפסקה של שעה, ומקטע לילי מ-21:00 עד 4:00. כיום המסחר הרציף נמשך 6.5 שעות (9:30-16:00), עם שעות מוקדמות ומאוחרות שמסכמות כ-16 שעות פעילות כוללת. ההפעלה צפויה במחצית השנייה של 2026, בכפוף לאישור רגולטורי ותיאום תשתיות.


בזמן שהבורסה אצלנו משנה את ימי המסחר מראשון לשישי ומאבדת את היתרון הגדול שלה - מסחר בימים שאין במקומות אחרים, השאיפה של הבורסות האחרות בעולם היא להרחיב את המסחר ככל שניתן. במילים אחרות, הבורסה בת"א לקראת שינוי גדול בימי המסחר כשהרכבת כבר מזמן יצאה מהתחנה והכוונה בוול סטריט לאפשר מסחר רציף כמעט 24 שעות ביממה. 


מסחר מסביב לשעון

המהלך משקף ביקוש גובר ממשקיעים גלובליים. שוק המניות האמריקאי מהווה כשני שלישים משווי החברות הרשומות בעולם, והחזקות זרות במניות אמריקאיות הגיעו ל-17 טריליון דולר בשנה האחרונה. משקיעים באסיה ובאירופה דורשים גישה מיידית להתפתחויות מאקרו-כלכליות, דוחות רווחים ואירועים גיאופוליטיים שמתרחשים מחוץ לשעות המסורתיות. פלטפורמות כמו רובינהוד ואינטראקטיב ברוקרס כבר מאפשרות מסחר מורחב דרך זירות אלטרנטיביות (ATS), וחלקן, כמו Blue Ocean, פועלות 24/7.

במקביל, NYSE Arca קיבלה אישור ל-22 שעות מסחר (1:30-23:30), אך טרם הפעילה אותו. גוף הסליקה DTCC מתכנן מעבר לסליקה רציפה 24 שעות ביממה החל מיוני 2026, כדי לתמוך בעסקאות מורחבות ולצמצם סיכוני נגד.

עבור משקיעים פרטיים, ההארכה מגבירה נגישות ומאפשרת תגובה מהירה לחדשות, במיוחד באזורי זמן מרוחקים. כיום רוב הפעילות בשעות המורחבות מגיעה ממשקיעים פרטיים, שנהנים מגמישות גבוהה יותר מבעבר. עם זאת, נזילות נמוכה בשעות הלילה עלולה להוביל לספרדים רחבים יותר ולתנועות מחירים חדות על נפח נמוך.