רויאל קריביאן עולה עד 1% - מה היה בדוחות?
בניגוד לחברות התעופה המושכות תחזיות: ענף הקרוזים מפגין חוסן עם ביקושים יציבים וירידה מתונה במניות - האם המודל העסקי הייחודי והקהל השונה הם המפתח?
בעוד חברות ענק אמריקאיות ממהרות למשוך או להפחית את תחזיות הרווח שלהן בעונת הדוחות הנוכחית, חברת הקרוזים רויאל קריביאן Royal Caribbean Cruises Ltd 0.63% הפתיעה את השוק כאשר דווקא העלתה את תחזית הרווחים שלה לשנה הנוכחית. למרות הבשורות החיוביות, מניית החברה עולה עד 1%, לאחר שבתחילה זינקה ב-5% לפני פתיחת המסחר. גם המתחרות, קרניבל ונורבג'יאן קרוז ליין, רשמו ירידות של יותר מ-2%.
רויאל קריביאן דיווחה על רווח מתואם של 2.71 דולר למניה על מכירות של 4 מיליארד דולר. האנליסטים ציפו לרווח של 2.55 דולר למניה ממכירות של 4 מיליארד דולר. אולם מה שבאמת בולט הוא העלאת התחזית לשנה מלאה, במיוחד בהתחשב בכך שחברות תיירות אחרות, כולל חברות התעופה האמריקאיות הגדולות, משכו את התחזיות שלהן בעונת הדוחות הזו בטענה לאי-ודאות מאקרו-כלכלית.
חברות התעופה דיווחו על האטה בביקוש המקומי כאשר הצרכנים מצמצמים את הוצאות הנסיעה שלהם. בניגוד לכך, מנכ"ל חברת הקרוזים, ג'ייסון ליברטי, ציין כי "ההזמנות לשנת 2025 נמצאות במסלול הנכון, רמות הביטולים תקינות, ואנו ממשיכים לראות ביקוש מצוין בטווח הקרוב". אמירה זו מדגישה את ההבדל המהותי בין שני מגזרי התיירות.
כעת, רויאל קריביאן צופה רווח למניה בין 14.55 ל-15.55 דולר השנה, עלייה מהטווח הקודם של 14.35 עד 14.65 דולר. החברה הסבירה כי הכנסות גבוהות מהצפוי, שערי חליפין נוחים ועלויות דלק נמוכות יותר עמדו מאחורי העלאת התחזית. גורמים אלה מצביעים על ניהול פיננסי יעיל ועל יכולת החברה לנצל תנאי שוק משתנים לטובתה.
- רויאל קריביאן יורדת ב-3% למרות ביצועים חזקים
- נכנסת למים חדשים: רויאל קריביאן נכנסת לשוק שיט הנהרות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האנליסט פטריק שולס מחברת טרוסט שמר על המלצת "קנייה" למניה, אך ציין כי ההתייחסות להזמנות ולמחירים, שעל פניו נשמעה "חיובית יחסית", הייתה "עמומה ולא מפורטת". ביקורת זו מרמזת על הצורך בשקיפות רבה יותר מצד החברה לגבי מגמות הביקוש, במיוחד בתקופה של אי-ודאות כלכלית.
שנה קשה לענף הקרוזים
הדוחות של רויאל קריביאן תמיד היו אמורים להיות מבחן לביקוש לקרוזים כאשר אי-הוודאות לגבי הכלכלה העולמית גוברת. תעשיית הקרוזים נותרה איתנה בעמדתה שההזמנות והמחירים נשארים חזקים. שוק המניות הציג גישה שונה, מתוך חשש שזה רק עניין של זמן עד שההאטה בנסיעות המדווחת על ידי חברות התעופה תתחיל לפגוע במפעילי הקרוזים.
מניות חברות הקרוזים חוו שנה קשה, אם כי רויאל קריביאן הציגה ביצועים טובים יותר מהמתחרות. נכון לסגירת המסחר בשני, היא ירדה ב-6.2% עד כה בשנת 2025, בהשוואה לירידה של 24% עבור קרניבל וירידה של 2% עבור נורבג'יאן. מדד ה-S&P 500 ירד ב-6% באותה תקופה.
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
קרוזים לעומת תעופה
הדוחות של רויאל קריביאן עשויים לגרום לשוק לשנות את חשיבתו לגבי הביקוש לקרוזים. קרניבל העלתה את התחזיות הפיננסיות שלה לשנה הפיסקלית הנוכחית כאשר דיווחה על רווחי הרבעון הראשון שלה בחודש שעבר.
אך זה היה לפני שהנשיא דונלד טראמפ חשף את תוכניתו למכסים הדדיים, עם היטל של 10% על כמעט כל המדינות ושיעורים גבוהים יותר מכך על רבות אחרות. העלאת התחזית של רויאל קריביאן מאותתת בוודאי על ביטחון. היא בולטת במיוחד כי חברות התעופה האמריקאיות הגדולות, כולל דלתא
איירליינס ואמריקן איירליינס, משכו את התחזיות הפיננסיות שלהן החודש.
ישנן סיבות להאמין שמגזר הקרוזים יכול להישאר עמיד יותר מחלקים אחרים בתעשיית התיירות. ההאטה בתעופה בולטת במיוחד בטיסות פנים ובקרב צרכנים רגישים למחיר או צרכנים תאגידיים, שאינם הלקוחות הטיפוסיים של תעשיית הקרוזים. הביקוש לתיירות בינלאומית ופרימיום נשאר חזק, כפי שהראו רווחי חברות התעופה. זהו סימן טוב למפעילי הקרוזים.
האנליסט קונור קנינגהם מחברת המחקר מליוס אמר ביום ראשון כי "חברות הקרוזים עשויות להצליח לנווט בין הטיפות כאשר הביקוש המרכזי לפנאי נשאר איתן, יש להן יתרון יחסי במחיר והן יכולות להגביל הזמנות חדשות לשנת 2026 עד שתהיה יציבות נוספת".
אחד ההסברים האפשריים לחוסן של חברות הקרוזים הוא המודל העסקי הייחודי שלהן. בניגוד לחברות תעופה, שמושפעות מאוד מתנודות במחירי הדלק ומתחרות על נוסעים במסלולים דומים, חברות הקרוזים מציעות חבילות כוללות שמשלבות לינה, הסעדה ובידור. מודל זה מאפשר להן גמישות רבה יותר בתמחור ובניהול העלויות.
בנוסף, הפרופיל הדמוגרפי של נוסעי הקרוזים נוטה להיות שונה מזה של נוסעי טיסות רגילות. רבים מהם הם פנסיונרים או אנשים בעלי הכנסה גבוהה יחסית, שפחות מושפעים מתנודות כלכליות קצרות טווח. גורם זה עשוי להסביר את היציבות היחסית בביקוש לקרוזים, גם בתקופות של אי-ודאות כלכלית.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.
