רויאל קריביאן
צילום: Fernando Jorge/UNSPLASH
דוחות

רויאל קריביאן עולה עד 1% - מה היה בדוחות?

בניגוד לחברות התעופה המושכות תחזיות: ענף הקרוזים מפגין חוסן עם ביקושים יציבים וירידה מתונה במניות - האם המודל העסקי הייחודי והקהל השונה הם המפתח?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה רויאל קריביאן

בעוד חברות ענק אמריקאיות ממהרות למשוך או להפחית את תחזיות הרווח שלהן בעונת הדוחות הנוכחית, חברת הקרוזים רויאל קריביאן Royal Caribbean Cruises Ltd -1.62%  הפתיעה את השוק כאשר דווקא העלתה את תחזית הרווחים שלה לשנה הנוכחית. למרות הבשורות החיוביות, מניית החברה עולה עד 1%, לאחר שבתחילה זינקה ב-5% לפני פתיחת המסחר. גם המתחרות, קרניבל ונורבג'יאן קרוז ליין, רשמו ירידות של יותר מ-2%.


רויאל קריביאן דיווחה על רווח מתואם של 2.71 דולר למניה על מכירות של 4 מיליארד דולר. האנליסטים ציפו לרווח של 2.55 דולר למניה ממכירות של 4 מיליארד דולר. אולם מה שבאמת בולט הוא העלאת התחזית לשנה מלאה, במיוחד בהתחשב בכך שחברות תיירות אחרות, כולל חברות התעופה האמריקאיות הגדולות, משכו את התחזיות שלהן בעונת הדוחות הזו בטענה לאי-ודאות מאקרו-כלכלית.


חברות התעופה דיווחו על האטה בביקוש המקומי כאשר הצרכנים מצמצמים את הוצאות הנסיעה שלהם. בניגוד לכך, מנכ"ל חברת הקרוזים, ג'ייסון ליברטי, ציין כי "ההזמנות לשנת 2025 נמצאות במסלול הנכון, רמות הביטולים תקינות, ואנו ממשיכים לראות ביקוש מצוין בטווח הקרוב". אמירה זו מדגישה את ההבדל המהותי בין שני מגזרי התיירות.


כעת, רויאל קריביאן צופה רווח למניה בין 14.55 ל-15.55 דולר השנה, עלייה מהטווח הקודם של 14.35 עד 14.65 דולר. החברה הסבירה כי הכנסות גבוהות מהצפוי, שערי חליפין נוחים ועלויות דלק נמוכות יותר עמדו מאחורי העלאת התחזית. גורמים אלה מצביעים על ניהול פיננסי יעיל ועל יכולת החברה לנצל תנאי שוק משתנים לטובתה.


האנליסט פטריק שולס מחברת טרוסט שמר על המלצת "קנייה" למניה, אך ציין כי ההתייחסות להזמנות ולמחירים, שעל פניו נשמעה "חיובית יחסית", הייתה "עמומה ולא מפורטת". ביקורת זו מרמזת על הצורך בשקיפות רבה יותר מצד החברה לגבי מגמות הביקוש, במיוחד בתקופה של אי-ודאות כלכלית.


שנה קשה לענף הקרוזים

הדוחות של רויאל קריביאן תמיד היו אמורים להיות מבחן לביקוש לקרוזים כאשר אי-הוודאות לגבי הכלכלה העולמית גוברת. תעשיית הקרוזים נותרה איתנה בעמדתה שההזמנות והמחירים נשארים חזקים. שוק המניות הציג גישה שונה, מתוך חשש שזה רק עניין של זמן עד שההאטה בנסיעות המדווחת על ידי חברות התעופה תתחיל לפגוע במפעילי הקרוזים.


מניות חברות הקרוזים חוו שנה קשה, אם כי רויאל קריביאן הציגה ביצועים טובים יותר מהמתחרות. נכון לסגירת המסחר בשני, היא ירדה ב-6.2% עד כה בשנת 2025, בהשוואה לירידה של 24% עבור קרניבל וירידה של 2% עבור נורבג'יאן. מדד ה-S&P 500 ירד ב-6% באותה תקופה.

קיראו עוד ב"גלובל"


קרוזים לעומת תעופה

הדוחות של רויאל קריביאן עשויים לגרום לשוק לשנות את חשיבתו לגבי הביקוש לקרוזים. קרניבל העלתה את התחזיות הפיננסיות שלה לשנה הפיסקלית הנוכחית כאשר דיווחה על רווחי הרבעון הראשון שלה בחודש שעבר. אך זה היה לפני שהנשיא דונלד טראמפ חשף את תוכניתו למכסים הדדיים, עם היטל של 10% על כמעט כל המדינות ושיעורים גבוהים יותר מכך על רבות אחרות. העלאת התחזית של רויאל קריביאן מאותתת בוודאי על ביטחון. היא בולטת במיוחד כי חברות התעופה האמריקאיות הגדולות, כולל דלתא איירליינס ואמריקן איירליינס, משכו את התחזיות הפיננסיות שלהן החודש. 


ישנן סיבות להאמין שמגזר הקרוזים יכול להישאר עמיד יותר מחלקים אחרים בתעשיית התיירות. ההאטה בתעופה בולטת במיוחד בטיסות פנים ובקרב צרכנים רגישים למחיר או צרכנים תאגידיים, שאינם הלקוחות הטיפוסיים של תעשיית הקרוזים. הביקוש לתיירות בינלאומית ופרימיום נשאר חזק, כפי שהראו רווחי חברות התעופה. זהו סימן טוב למפעילי הקרוזים.


האנליסט קונור קנינגהם מחברת המחקר מליוס אמר ביום ראשון כי "חברות הקרוזים עשויות להצליח לנווט בין הטיפות כאשר הביקוש המרכזי לפנאי נשאר איתן, יש להן יתרון יחסי במחיר והן יכולות להגביל הזמנות חדשות לשנת 2026 עד שתהיה יציבות נוספת".


אחד ההסברים האפשריים לחוסן של חברות הקרוזים הוא המודל העסקי הייחודי שלהן. בניגוד לחברות תעופה, שמושפעות מאוד מתנודות במחירי הדלק ומתחרות על נוסעים במסלולים דומים, חברות הקרוזים מציעות חבילות כוללות שמשלבות לינה, הסעדה ובידור. מודל זה מאפשר להן גמישות רבה יותר בתמחור ובניהול העלויות.


בנוסף, הפרופיל הדמוגרפי של נוסעי הקרוזים נוטה להיות שונה מזה של נוסעי טיסות רגילות. רבים מהם הם פנסיונרים או אנשים בעלי הכנסה גבוהה יחסית, שפחות מושפעים מתנודות כלכליות קצרות טווח. גורם זה עשוי להסביר את היציבות היחסית בביקוש לקרוזים, גם בתקופות של אי-ודאות כלכלית.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ז'אנג ג'יאנגז'ונג , למעלה משמאל (משרד המדע של סין)ז'אנג ג'יאנגז'ונג , למעלה משמאל (משרד המדע של סין)

גיבור סיני - מתפקיד בכיר באנבידיה ל-5 מיליארד דולר בשבוע

ז'אנג ג'יאנגז'ונג: המיליארדר החדש של סין הפך לגיבור לאומי - "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר", מבטיח עצמאות שבבים מלאה עד 2030  

ליאור דנקנר |

השם החם ביותר בשוק הסיני השבוע הוא ז'אנג ג'יאנגז'ונג, בן 55, מייסד ומנכ"ל מור טרדס, שהפך רשמית למיליארדר בזכות זינוק של 500% במניית החברה ביום המסחר הראשון אחרי ההנפקה.

עד לפני חמש שנים הוא היה סגן נשיא ומנהל פעילות אנבידיה NVIDIA Corp. -0.31%   בסין הגדולה. ב-2019 עזב את החברה האמריקאית, ובאוקטובר 2020 הקים את מור טרדס עם מטרה אחת ברורה: לבנות GPU סיני שיוכל להתחרות באנבידיה, גם אם הסנקציות האמריקאיות יהפכו מוחלטות. ביום שישי האחרון ההימור שלו התממש בצורה דרמטית. מור טרדס גייסה 8 מיליארד יואן בהנפקה בבורסת שנגחאי, המניה זינקה מ-114 יואן ל-600 יואן ביום אחד, ושווי החברה הגיע ל-282 מיליארד יואן (כ-40 מיליארד דולר), אם כי בהמשך התממש לכ-32 מיליארד דולר.

אנבידיה היא מזמן כבר לא כוכבת יחידה על הבמה. הקולגות שלה לא יושבים מהצד בחיבוק ידיים וכך שמענו לאחרונה על עוד ועוד השקות של שבבים שמטרגטים את ה״בטן הרכה״ של אנבידיה - תעשיית השבבים לכלי הבינה המלאכותית. כדי לעשות קצת סדר, סקרנו את כל השחקניות בתעשייה, כל אחת והמיקוד העסקי שלה והמיקום שלה בשרשרת הערך - כל המתחרות של אנבידיה: תמונת מצב בשוק החם ביותר ואיך זה ישפיע על השווקים?


מיליארדר בין לילה

ז'אנג, שמחזיק ישירות ובעקיפין בכ-16% מהמניות, ראה את ההון האישי שלו מטפס תוך יממה ל-5 מיליארד דולר והפך לאחד מעשירי הטכנולוגיה החדשים הבולטים בסין. ז'אנג הוא בוגר הנדסת חשמל ותואר שני מצינגחואה. לפני אנבידיה הוא ניהל את פעילות השרתים של Dell באסיה ואת HP בסין. ב-2006 הצטרף ל-NVIDIA, טיפס עד לתפקיד סגן נשיא וראש הפעילות בסין הגדולה.

בסין קוראים לו "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר". הידע הפנימי הזה, יחד עם תמיכה ממשלתית מלאה, הפך את מור טרדס מפרויקט סטארט-אפ ל"נכס לאומי" תוך חמש שנים בלבד.

אלי גליקמן נשיא ומנכל צים
צילום: איתי רפפורט, חברת החדשות הפרטית

המאבק בצים מחריף: בעלי מניות דורשים לפטר את המנכ"ל ולשנות את הדירקטוריון

הדירקטוריון דחה הצעת רכש של אלי גליקמן לפי שווי 2.4 מיליארד דולר, בעוד בעלי מניות טוענים לחוסר שקיפות ולפער מהותי בין שווי השוק למזומן בקופה לקראת אסיפת בעלי מניות מתוחה במיוחד ב־26 בדצמבר

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

אסיפת בעלי המניות של ציםZIM Integrated Shipping Services -1.05%  , שתתקיים ב־26 בדצמבר, בדרך להיות לאחד האירועים המתוחים ביותר שידעה החברה. בשבועות האחרונים מתנהל מאבק פרוקסי חריף בין ההנהלה לדירקטוריון מצד אחד וקבוצת בעלי מניות ישראלים מן הצד האחר המחזיקים יחד למעלה מ-8% ממניות מהחברה ודורשים שינוי בהרכב הדירקטוריון ולפטר או לשהות את המנכ״ל אלי גליקמן.


הקבוצה טוענת לפער מהותי בין שווי השוק לבין ערכה הכלכלי של צים, ומבקשת למנות שלושה דירקטורים חדשים מטעמה. לדבריהם, החברה אינה פועלת להצפת ערך למרות קופת מזומנים משמעותית, נכסים תפעוליים ושווי צי אוניות ומכולות שאינו משתקף בדוחות הכספיים כפי שהם מוצגים כיום. לפי הקבוצה, בקופת החברה מצויים כ־3 מיליארד דולר במזומנים, סכום גבוה משווי השוק.


מנגד, צים והדירקטוריון מנסים לייצב את המערכת לקראת האסיפה. החברה מינתה שני דירקטורים חדשים משלה ומבקשת מבעלי המניות לאשרם ברוב. בנוסף, צים הדגישה בפני המשקיעים כי מאז הנפקתה ב־2020 היא הכפילה את קיבולת המכולות וחילקה דיבידנדים בהיקף 5.4 מיליארד דולר. החברה גם אישרה כי היא בעיצומו של תהליך בחינת חלופות אסטרטגיות, תהליך הכולל, לפי גורמים בענף, פניות מצד חברות ספנות בינלאומיות ובהן הפג לויד.


חברת הייעוץ ISS נתנה רוח גבית לדירקטוריון כשפרסמה המלצה לתמוך במועמדים שהציבה החברה ולא באלו שמציעה קבוצת בעלי המניות הישראלים. לפי ISS, לא הוצגו על ידי בעלי המניות טענות משכנעות מספיק לשינוי מהותי בהרכב הדירקטוריון.



ההצעה לרכישת צים

הוויכוח סביב תהליך בחינת החלופות האסטרטגיות הוא אחד הנושאים המרכזיים במאבק. צים אישרה כי הדירקטוריון דן בהצעה שהגיש המנכ"ל אלי גליקמן לרכוש את החברה לפי שווי של כ־2.4 מיליארד דולר, או כ־20 דולר למניה. הצעה שהדירקטוריון בחר שלא לקדם בשלב זה. במקביל, נבחנות הצעות ממשקיעים אסטרטגיים נוספים בענף, ובהם גורם מוכר כמו כאמור הפג לויד. קבוצת בעלי המניות המתנגדים טוענת כי הדירקטוריון לא הציג שקיפות מספקת בנוגע להצעות שהתקבלו, ובעיקר בנוגע להצעה שהובלה, לכאורה, על ידי המנכ״ל. לטענתם, הצעה זו נעשית במחיר שאינו משקף את ערכה הכלכלי של החברה, ואף נמוך מסך המזומנים שבקופתה, עובדה שלדבריהם יוצרת ניגוד עניינים מהותי שיש לנהל בזהירות יתרה.