רויאל קריביאן עולה עד 1% - מה היה בדוחות?
בניגוד לחברות התעופה המושכות תחזיות: ענף הקרוזים מפגין חוסן עם ביקושים יציבים וירידה מתונה במניות - האם המודל העסקי הייחודי והקהל השונה הם המפתח?
בעוד חברות ענק אמריקאיות ממהרות למשוך או להפחית את תחזיות הרווח שלהן בעונת הדוחות הנוכחית, חברת הקרוזים רויאל קריביאן Royal Caribbean Cruises Ltd -0.62% הפתיעה את השוק כאשר דווקא העלתה את תחזית הרווחים שלה לשנה הנוכחית. למרות הבשורות החיוביות, מניית החברה עולה עד 1%, לאחר שבתחילה זינקה ב-5% לפני פתיחת המסחר. גם המתחרות, קרניבל ונורבג'יאן קרוז ליין, רשמו ירידות של יותר מ-2%.
רויאל קריביאן דיווחה על רווח מתואם של 2.71 דולר למניה על מכירות של 4 מיליארד דולר. האנליסטים ציפו לרווח של 2.55 דולר למניה ממכירות של 4 מיליארד דולר. אולם מה שבאמת בולט הוא העלאת התחזית לשנה מלאה, במיוחד בהתחשב בכך שחברות תיירות אחרות, כולל חברות התעופה האמריקאיות הגדולות, משכו את התחזיות שלהן בעונת הדוחות הזו בטענה לאי-ודאות מאקרו-כלכלית.
חברות התעופה דיווחו על האטה בביקוש המקומי כאשר הצרכנים מצמצמים את הוצאות הנסיעה שלהם. בניגוד לכך, מנכ"ל חברת הקרוזים, ג'ייסון ליברטי, ציין כי "ההזמנות לשנת 2025 נמצאות במסלול הנכון, רמות הביטולים תקינות, ואנו ממשיכים לראות ביקוש מצוין בטווח הקרוב". אמירה זו מדגישה את ההבדל המהותי בין שני מגזרי התיירות.
כעת, רויאל קריביאן צופה רווח למניה בין 14.55 ל-15.55 דולר השנה, עלייה מהטווח הקודם של 14.35 עד 14.65 דולר. החברה הסבירה כי הכנסות גבוהות מהצפוי, שערי חליפין נוחים ועלויות דלק נמוכות יותר עמדו מאחורי העלאת התחזית. גורמים אלה מצביעים על ניהול פיננסי יעיל ועל יכולת החברה לנצל תנאי שוק משתנים לטובתה.
- רויאל קריביאן יורדת ב-3% למרות ביצועים חזקים
- נכנסת למים חדשים: רויאל קריביאן נכנסת לשוק שיט הנהרות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האנליסט פטריק שולס מחברת טרוסט שמר על המלצת "קנייה" למניה, אך ציין כי ההתייחסות להזמנות ולמחירים, שעל פניו נשמעה "חיובית יחסית", הייתה "עמומה ולא מפורטת". ביקורת זו מרמזת על הצורך בשקיפות רבה יותר מצד החברה לגבי מגמות הביקוש, במיוחד בתקופה של אי-ודאות כלכלית.
שנה קשה לענף הקרוזים
הדוחות של רויאל קריביאן תמיד היו אמורים להיות מבחן לביקוש לקרוזים כאשר אי-הוודאות לגבי הכלכלה העולמית גוברת. תעשיית הקרוזים נותרה איתנה בעמדתה שההזמנות והמחירים נשארים חזקים. שוק המניות הציג גישה שונה, מתוך חשש שזה רק עניין של זמן עד שההאטה בנסיעות המדווחת על ידי חברות התעופה תתחיל לפגוע במפעילי הקרוזים.
מניות חברות הקרוזים חוו שנה קשה, אם כי רויאל קריביאן הציגה ביצועים טובים יותר מהמתחרות. נכון לסגירת המסחר בשני, היא ירדה ב-6.2% עד כה בשנת 2025, בהשוואה לירידה של 24% עבור קרניבל וירידה של 2% עבור נורבג'יאן. מדד ה-S&P 500 ירד ב-6% באותה תקופה.
- סין נגד ארה"ב - איך מצליחה סין להגדיל ייצוא, למרות ירידה של 30% בייצוא לארה"ב
- הממשל הסיני דוחף חברות שבבים לבורסה - הביקוש בשיא, המניות מזנקות
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "אנבידיה נסחרת במכפיל שפל היסטורי" בנק אוף אמריקה ממליץ לנצל...
קרוזים לעומת תעופה
הדוחות של רויאל קריביאן עשויים לגרום לשוק לשנות את חשיבתו לגבי הביקוש לקרוזים. קרניבל העלתה את התחזיות הפיננסיות שלה לשנה הפיסקלית הנוכחית כאשר דיווחה על רווחי הרבעון הראשון שלה בחודש שעבר.
אך זה היה לפני שהנשיא דונלד טראמפ חשף את תוכניתו למכסים הדדיים, עם היטל של 10% על כמעט כל המדינות ושיעורים גבוהים יותר מכך על רבות אחרות. העלאת התחזית של רויאל קריביאן מאותתת בוודאי על ביטחון. היא בולטת במיוחד כי חברות התעופה האמריקאיות הגדולות, כולל דלתא
איירליינס ואמריקן איירליינס, משכו את התחזיות הפיננסיות שלהן החודש.
ישנן סיבות להאמין שמגזר הקרוזים יכול להישאר עמיד יותר מחלקים אחרים בתעשיית התיירות. ההאטה בתעופה בולטת במיוחד בטיסות פנים ובקרב צרכנים רגישים למחיר או צרכנים תאגידיים, שאינם הלקוחות הטיפוסיים של תעשיית הקרוזים. הביקוש לתיירות בינלאומית ופרימיום נשאר חזק, כפי שהראו רווחי חברות התעופה. זהו סימן טוב למפעילי הקרוזים.
האנליסט קונור קנינגהם מחברת המחקר מליוס אמר ביום ראשון כי "חברות הקרוזים עשויות להצליח לנווט בין הטיפות כאשר הביקוש המרכזי לפנאי נשאר איתן, יש להן יתרון יחסי במחיר והן יכולות להגביל הזמנות חדשות לשנת 2026 עד שתהיה יציבות נוספת".
אחד ההסברים האפשריים לחוסן של חברות הקרוזים הוא המודל העסקי הייחודי שלהן. בניגוד לחברות תעופה, שמושפעות מאוד מתנודות במחירי הדלק ומתחרות על נוסעים במסלולים דומים, חברות הקרוזים מציעות חבילות כוללות שמשלבות לינה, הסעדה ובידור. מודל זה מאפשר להן גמישות רבה יותר בתמחור ובניהול העלויות.
בנוסף, הפרופיל הדמוגרפי של נוסעי הקרוזים נוטה להיות שונה מזה של נוסעי טיסות רגילות. רבים מהם הם פנסיונרים או אנשים בעלי הכנסה גבוהה יחסית, שפחות מושפעים מתנודות כלכליות קצרות טווח. גורם זה עשוי להסביר את היציבות היחסית בביקוש לקרוזים, גם בתקופות של אי-ודאות כלכלית.
מניה טרנדית; קרדיט: רוי שיינמן, ChatGPTהמניה הישראלית שנסחרה שנים בשווי זניח, וזינקה פתאום יותר מפי 50
החברה שנכנסה לוול סטריט לתוך שלד, פועלת בתחום סימון וזיהוי חומרים, ומציעה טכנולוגיה שמאפשרת לעקוב אחר מוצרים לאורך שרשרת האספקה באמצעות סמנים כימיים המשולבים בחומר עצמו. הסמנים שומרים על תכונותיהם גם לאחר עיבוד, התכה או מיחזור, ומאפשרים לזהות את מקור החומר גם בשלבים מתקדמים של תעשייה. למרות שהחברה פעלה במספר ענפים והציגה יכולות טכנולוגיות ייחודיות, היא התקשתה במשך שנים לבסס לעצמה מעמד יציב בשוק ההון. מה שהדליק את המשקיעים בתקופה האחרונה היה סדרת הודעות שהחברה פרסמה. בכנס בדובאי חשפה SMX יכולות זיהוי של זהב וכסף לאחר התכה, יכולת שלטענתה קיבלה הכרה מגוף רגולטורי מקומי. לאחר מכן פרסמה החברה דוחות נוספים שהציגו התקדמות במימוש הטכנולוגיה בתחומים נוספים.
בנוסף וכנראה הסיבה העיקרית לזינוק, החברה הציגה לאחרונה גם הסכם מימון משמעותי עם קרן Target Capital 1 בהיקף של כ־110 מיליון דולר. ההסכם כולל שטר המרה ויכולת למשוך אשראי נוסף, ללא מגבלות משמעותיות. מבחינת השוק, מדובר באיתות של תמיכה מצד גוף מוסדי, אך גם במהלך שמדגיש את הצורך של החברה בהון נוסף כדי להמשיך לפעול בקצב הנוכחי. השילוב בין גיוס ההון, ההכרה הטכנולוגית והחשיפה בתקשורת יצר תמהיל שמוכר היטב בשוק האמריקאי: ציפייה שעסק קטן יחסית יצליח לפרוץ לתחומים גדולים. תנאי כזה מייצר לעיתים הזדמנויות אמיתיות, אך גם פותח פתח לתנועות חדות שמנותקות מהמצב העסקי בפועל.
ההיסטוריה של SMX בשוק ההון מורכבת. החברה הונפקה באוסטרליה לפני שש שנים, ולאחר מכן ביצעה מיזוג SPAC לפי שווי של כ־200 מיליון דולר. אף על פי שהחברה התחילה פעילות מסחרית רק בשנים האחרונות, הדוחות הכספיים מצביעים על הפסדים משמעותיים. במחצית הראשונה של השנה הפסדיה המצטברים הגיעו ליותר מ־100 מיליון דולר, והיא טרם הציגה הכנסות משמעותיות. בעלי המניות המרכזיים בחברה השתנו גם הם. קיבוצים שהחזיקו מניות בתקופת המיזוג כבר אינם חלק מהתמונה. כיום, שני בעלי העניין העיקריים הם המנכ"ל חגי אלון והיו"ר אופיר שטרנברג, כל אחד עם החזקה של כ־6%.
האתגר הכפול
מצד אחד הטכנולוגיה של SMX מציעה מענה לסוגיות שהעסיקו תעשיות שונות במשך זמן רב, מזיהוי מתכות יקרות לאחר עיבוד ועד שיפור האמינות של נתונים בתחום הרגולציה הסביבתית. מצד שני, הפיכת יכולת טכנולוגית למקור הכנסה עקבי דורשת תהליך ארוך: בניית מערך מסחרי, חדירה לשווקים שמרניים יחסית ועמידה בתקנים רגולטוריים מחייבים. הפער הזה עדיין לא נסגר, והוא נמצא במרכז הדיון סביב פוטנציאל הצמיחה של החברה.
טראמפ ושי (רשתות)סין נגד ארה"ב - איך מצליחה סין להגדיל ייצוא, למרות ירידה של 30% בייצוא לארה"ב
בייג'ין מפצה על החולשה בשוק האמריקאי דרך אסיה, אירופה והיי-טק, עם הישענות הולכת וגוברת על עודף מסחרי; בזמן שטראמפ נלחם עם סין, היא מתגברת על המכה
נתוני המכס הסיניים שפורסמו היום מצביעים על התאוששות חלקית ביצוא, אבל מעידים בעיקר כי במלחמה בין סין לארה"ב, סין מתבררת כמנצחת. בנובמבר היצוא הכולל של סין עולה ב-5.9% לעומת השנה הקודמת, מעל צפי של 3.8%. זה שינוי כיוון אחרי ירידה של 1.1% באוקטובר, שהייתה ההתכווצות הראשונה מאז מרץ 2024. היצוא לארה"ב צנח בנובמבר ב-28.6%, החודש השמיני ברציפות של ירידה דו-ספרתית. היבוא מארה"ב מתכווץ ב-19%, ומתחילת השנה היצוא של סין לארה"ב ירד ב-18.9% והיבוא מארה"ב ב-13.2%. לכאורה מכה גדולה לסינים ממלחמת הסחר מול טראמפ. אבל בפועל, סין מצליחה לרכך מאוד את המכה ואף לעלות בייצוא בזכות שווקים נוספים והרחבת שווקים אחרים.
טראמפ עושה שרירים מול הסיני ובעיקר המון דיבורים, בפועל, הסינים בחרו במעשים והם מצאו חלופות ייצוא וגם חלופות לייבוא האמריקאי. הנתונים האלו מבטאים את החוזקה של הסינים וכנראה בעיקר את החוזקה של העם הסיני שהתחבר סביב מנהיגו כשראה את ההתקפות של טראמפ. בין השאר, נזכיר הסינים בחרו בהחרמת סחורה אמריקאית ולפחות בינתיים נראה שהם אכן מסתדרים עם המכסים. סין מצליחה לייצא יותר סחורה לעולם ולהפחית את משקלה של ארה"ב בתוך העוגה הכוללת. החשיבות של ארה"ב הולכת ויורדת בסחר מול סין.
בנובמבר היצוא למדינות ASEAN עולה ב-8.2%, בעוד שהיצוא לאיחוד האירופי מזנק ב-14.8%. בתוך התנועה הזו בולטת קפיצה בקטגוריות כבדות ומתקדמות: היצוא של ספינות צומח ב-26.8%, של שבבים ב-24.7% ושל אוטומובילים ב-16.7%. במקביל נרשמת חולשה במוצרים שנשענים יותר על הביקוש בארה"ב, צעצועים, נעליים ורהיטים, שרושמים ירידות של 12.1%, 10.7% ו-5.9% בהתאמה.
במצטבר ינואר-נובמבר 2025, היצוא הכולל של סין צומח ב-5.4% בזמן שהיבוא הכולל מתכווץ ב-0.6%. העודף המסחרי מגיע ל-1.08 טריליון דולר, עלייה של 22.1% משנה קודמת, עם עודף חודשי של 111.68 מיליארד דולר בנובמבר, השלישי בגודלו אי פעם. לפי רשות המכס הסינית, דיווחי רויטרס וניתוחי ING, עודף הסחר הזה הוא אחד הכלים שמאפשרים לסין להישאר קרובה ליעד צמיחה של כ-5% השנה, גם כשהציר מול ארה"ב נחלש.
- וושינגטון ומאסק נגד אירופה, לאחר קנס של 120 מיליון אירו שהוטל על X
- "שנת 2025 היא נקודת המפנה של שוק הנדל"ן בארה"ב"- מנכ"ל בוליגו קפיטל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התקדמות איטית בהסכם הסחר עם ארה"ב
על הרקע הזה נחתם ב-30 באוקטובר השנה בבוסאן, דרום קוריאה, הסכם סחר בין נשיא סין שי ג'ינפינג לנשיא ארה"ב דונלד טראמפ. ההסכם כולל הקפאת מגבלות מכסים הדדיות לשנה, הפחתת "מכס הפנטניל" מ-20% ל-10% והקלות על יצוא אדמות נדירות ומינרלים קריטיים מסין. במסגרת ההבנות סין מתחייבת לרכוש 12 מיליון טון סויה אמריקאית עד סוף 2025, להפסיק יצוא כימיקלים המשמשים לייצור פנטניל ולבטל רשימות סנקציות על חברות אמריקאיות, וארה"ב מסכימה לדחות חקירות על תעשיות ימיות סיניות.
