רפי גוזלן IBI איביאי
צילום: יח"צ, Bizportal
TV

הכלכלן הראשי של IBI מסביר למה נראה ירידה במחירי הדיור

רפי גוזלן מצביע על הסיכון המרכזי לשווקים, מגדיל חשיפה לאירופה ומספק תחזית לגבי שוק הנדל"ן
עדי ברזילי | (34)

תגובות לכתבה(34):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 22.
    מה קורה עם מנית תסלה (ל"ת)
    שמעון 04/09/2020 09:38
    הגב לתגובה זו
  • 21.
    הנבואה 12/08/2020 08:55
    הגב לתגובה זו
    אנשי IBI לא יודעים לנהל כסף
  • 20.
    מזל 11/08/2020 07:23
    הגב לתגובה זו
    מזל שקניתי לפני 3 שנים ולא הקשתי לכל מורידי המחירים. חבל שלא קניתי לפני... אבל ברור שבחצי שנה הקרובה יהיו ירידות
  • 19.
    דו רה מי 05/08/2020 20:30
    הגב לתגובה זו
    הדבר שהכי מפחיד זה שהוא הכלכלן הראשי של IBI
  • 18.
    עמוקה 02/08/2020 08:51
    הגב לתגובה זו
    הטלויזיה שמחירי הנדלן רק יעלו?
  • 17.
    אני עם 100 דירות בי אנד בי דיווחתי הכל קיבלתי רק 6500 (ל"ת)
    גוזלן 14/07/2020 09:37
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    הסיכוי להעלאת ריבית אפסי. ולא כפי שהוא מנבא (ל"ת)
    במשבר קורונה כזה גדו 08/07/2020 15:35
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    כל האויר של הנדלן שהתנפח במשך 20 שנה עומד לצאת. לאנשים אין כסף לקנות בתים .ואלו שקנו להשקעה יסתבכו עם החזרי ההלוואות. הרבי משקי בית יכנסו לחדלות פרעון ויהיה סיסו ושמחו (ל"ת)
    ידעי 06/07/2020 00:08
    הגב לתגובה זו
  • מזל 11/08/2020 07:25
    הגב לתגובה זו
    אז מסכים שאלו שקנו ללא יכולת יהיו בבעיה אבל לאן הם ילכו? להשכיר כמובן וממשקיעים. המשקיעים לא יפלו הקונים כן...
  • גליק אבינעם 26/07/2020 16:38
    הגב לתגובה זו
    לא ירדו בגלל הריבוי הטבעי הגדול הגורם לביקושים
  • אלון 22/07/2020 12:30
    הגב לתגובה זו
    באינפלציה במחירים של שירותים ומוצרים חיוניים: מזון, תחבורה וכו'.
  • מימוק 16/07/2020 19:33
    הגב לתגובה זו
    אינשאאלה
  • בועה, שישו ושימחו (ל"ת)
    מורה 10/07/2020 16:56
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    הוא צודק 100% 03/07/2020 04:10
    הגב לתגובה זו
    אין צורך בכ'כ הרבה משרדים. הרבה מהם יהפכו לדירות + אלפי דירות ריקות שמחכות לתיירים שלא יהיו השנה ככה שהכיוון למטה לא רק בארץ בכל העולם. בנוסף גם אין לאנשים כסף כמו פעם . הרבה צעירים פוטרו וחזרו לגור אצל ההורים.
  • 13.
    הוא צודק 100% 03/07/2020 04:05
    הגב לתגובה זו
    בנוסף האוצר מקדם ששליש ממגדל משרדים יהפוך למגורים כי הרבה חברות ימשיכו לעבוד מהבית. אז אחרי 15 שנה של עליות החגיגה תסתיים
  • 12.
    מנח 01/07/2020 17:28
    הגב לתגובה זו
    והתשלום על קרן הצביחכמים קוני עכשיו
  • 11.
    עופר 26/06/2018 17:28
    הגב לתגובה זו
    רפי, אתה עדיין גר בשכירות....אתה עדין מחכה שירדו. גם שעון מקולקל צודק...
  • 10.
    מקשיב לכלכלנים 26/06/2018 13:32
    הגב לתגובה זו
    גם שעון מקולקל צודק לפעמים
  • תומי 27/06/2018 08:25
    הגב לתגובה זו
    אם אין תגובה חכמה להגיד אז זורקים שקר עלוב?
  • 9.
    לא קונים דירה במחירי בועה. די לעושק ! (ל"ת)
    גבי 26/06/2018 13:11
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    שלום לכלכלן הראשי.אולי תסביר איך הפסדתם (ל"ת)
    מליונים על מדד הפחד 26/06/2018 12:49
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    איי בי איי בית השקעןת שנכשלבהימור על מדד (ל"ת)
    הפחד.פשוט בושה וחרפה 26/06/2018 12:30
    הגב לתגובה זו
  • ש 26/06/2018 14:33
    הגב לתגובה זו
    לא איביאי הימר אלא משקיע פרטי שסחר תחת מסחר עצמאי
  • 6.
    יוסי 26/06/2018 12:07
    הגב לתגובה זו
    אני מנחש שהשנה שווקים באמריקה יתנו יותר מאחרים. אמריקה בתחילת (מ2008) התהליך ניקו את השטח ראה ליגמן ברדר ואחרים. אירופה עד כה טיאטא הכל מתחת לשטיח. הבנקים הגדולים באיטליה מזמן היו צריכים להיות בפשיטת רגל. כנ"ל בפורטוגל,יוון,גם בצרפת וגם בגרמניה(DB). מה שעשו באמריקה בתחילת התהליך באירופה יעשו בסופו. סתם ניחוש.
  • 5.
    תודה. (ל"ת)
    יוסי 26/06/2018 11:45
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    rusi 26/06/2018 11:43
    הגב לתגובה זו
    אם כחלון היה חושב מחוץ הקופסה היה מציף את הארץ במאות אלפי דירות במחיר הסג יד,היה מתקשר עם חברות ענקיות סיניות שבונות גם במצריים....אבל הוא מקושר עם המקורבים שעושקים את הזוגות צעירים...
  • 3.
    תנו לי את הרוגע של הכלכלנים,ממש 2008-ארה"ב.אותה שאננות (ל"ת)
    שמואל 26/06/2018 11:21
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מעריץ 26/06/2018 09:29
    הגב לתגובה זו
    עדי, חייב לומר שבכתבה הזאת את נראית בת 20:) שאפו! מסכים גם עם האמירות לגבי ירידות מחירים בשור הדיור עקב שינוי הריבית הצפוי
  • 1.
    יש ר אלי 26/06/2018 09:16
    הגב לתגובה זו
    ממשיך לנסות? גם תרנגול עיוור לפעמים מוצא גרגר... לא מצליח לך. ירידה בהתחלות הבנייה לא תאפשר ירידת מחירים.
  • חי בסרט 11/08/2020 07:27
    הגב לתגובה זו
    בעוד חצי שנה תראה ירידה במחירים וגם זה יהיה לא הסוף
  • ממי 27/06/2018 08:28
    הגב לתגובה זו
    בכלכלה כלום. תבין הסימן הראשון לבועה, שכבר התחילה להתפוצץ דרך אגב, זה מטומטמים כמוך שאין להם חצי מושג, שנכנסים לשוק הנדל"ן, זו ההוכחה הניצחת, כי קיימת בועה בשוק. ודרך אגב יש עשרות אלפי מטומטמים כמוך, כך שתבין את גודל הבועה וכך גם גודל הפיצוץ...
  • תומי 27/06/2018 08:26
    הגב לתגובה זו
    זה אומר שהמחירים יורדים והם בלחץ...
  • אז רוץ תקנה, רוץ! (ל"ת)
    דוד 26/06/2018 11:37
    הגב לתגובה זו
  • רן 26/06/2018 10:05
    הגב לתגובה זו
    אתה מפמפם ואינטרסנט בוודאות
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.