סגירת מסחר באירופה: אחרי שישה ימים רצופים של ירידות הדאקס טס 2.7%

לאחר פתיחה באדום, המדדים באירופה עברו לעליות שמתחזקות בהובלת הדאקס. לאחר פתיחה באדום, המדדים באירופה עברו לעליות שמתחזקות בהובלת הדאקס. 
גיא ארז |
נושאים בכתבה דאקס

סגירת מסחר באירופה והמדדים העיקריים באירופה סגרו בראלי. מדד הדאקס הגרמני (שבמשך היום כבר ירד בכ-0.5%), סיים בזינוק של 2.7%. גם מדד הCAC 40 0.79%  סיים חזק והוסיף 2.2% לערכו.

אתמול ירד מדד הדאקס בשיעור של 0.6%, לאחר שכבר הגיע לירידה של 1.7%, וציין יום שישי רצוף של ירידות. מאז השיא שרשם המדד הגרמני באמצע חודש אפריל, ירד המדד ביותר מ-10%.

לסיפור המלא בנושא האג"ח - לחץ כאן

העליות הופיעו באירופה לאחר דיווח של רויטרס על כך שהבנק המרכזי באירופה הקטין את ההגבלה שמונעת מהבנקים ביוון למשיכת כספים. הפעולה אמורה להגדיל את האשראי ביוון ולהוות צעד מוניטארי שיתמוך בצמיחה של כלכלת יוון. סופו של התהליך אמור לאפשר ליוון להשיב את החובות ליבשת אירופה.

כמו כן דווח בבלומברג שגרמניה מתכוונת להגמיש את דרישותיה במו"מ מול יוון. לפי 2 אנשים שמקורבים למשלחת הגרמנית, מרקל וממשלתה צפויים להסתפק לפי שעה בהתחייבות של יוון לעמוד באחד מהתנאים שהוכתבו לה - כלומר ביצוע רפורמה אחת בינתיים. הדבר פותח את הדלת בצורה משמעותית להגעה להסדר מול יוון והימנעות מחדלות פירעון. 

נזכיר כי החודש יוון צריכה להשיב 1.4 מיליארד לקרן המטבע העולמי. את התשלוום הראשון הייתה אמורה להשיב יוון כבר ביום חמישי האחרון, אך ממשלת המדינה בחרה באפשרות להשיב את החוב החודשי בתשלום אחד בסוף החודש. 

נזכיר כי בשיחה אתמול עם Bizportal,  אלדד תמיר, מתמיר-פישמן, לא התרגש ממהלך הירידות של המדד הגרמני, ודווקא ראה בכך הזדמנות קנייה: "השווקים באירופה אטרקטיביים. מי שלא מושקע במדד הגרמני, אני ממליץ לו להכנס לשם. המדד תיקן, הציג פרמיה יפה, ועוד ימשיך לעלות". לכתבה המלאה - לחץ כאן

הכלכלן הראשי של גולדמן סאקס לשוקי אירופה, יו פיל פרסם היום את התחזית שלו לשוקי אירופה להמשך שנת 2015, ובה הוא מציין כי היבשת תמשיך בהתאוששות עם צמיחה של 1.5% עד לסוף השנה, ובסופה ובתחילת 2016 תתבצע צמיחה של כ-2%.

קיראו עוד ב"גלובל"

פיל מציין מספר גורמים שיתרמן לכך, ובהם:

1. עלייה בביקושים החיצוניים לסחורות, תוצרת ומוצרים אירופאים.

2. שיפור בתנאים הפיננסיים המקומיים.

3. סוף מדיניות הצנע - גם במדינות הפריפריאליות.

3. היחלשותו של האירו מול הדולר, והפיכת הייצוא לאטרקטיבי יותר.

5. נפילת מחירי הנפט (כ-25% נמוך יותר מההערכות המוקדמות).    

בשורה התחתונה מציין פיל, כי כמובן שעדיין ישנם אתגרים, משוכות ואי בהירויות (כמו יוון), אך הפעם נדמה שיש סיבות טובות להגברת תחושת הביטחון בהמשך התאוששותה של יבשת אירופה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.