מקרון צרפת
מקרון צרפת

פרמיית הסיכון של צרפת מזנקת לשיא; הקאק הצרפתי יורד 2%

התפטרות ראש הממשלה סבסטיאן לקורניו מערערת את האמון במדיניות הפיסקלית של פריז - תשואת האג"ח ל-10 שנים קפצה ל-3.61% והמרווח מול הבונד הגרמני עבר 89 נקודות בסיס. היורו נחלש והשווקים מתמחרים אי ודאות פוליטית

צוות גלובל | (14)
נושאים בכתבה קאק צרפת

פרישת ראש הממשלה סבסטיאן לקורניו יוצרת זעזוע בשווקים הפיננסיים. המשקיעים, שכבר חודשים מתמקדים בגירעון המתמשך ובאתגרי התקציב, מגיבים בעליית פרמיית הסיכון של צרפת מול גרמניה. המרווח על אג"ח ל-10 שנים עבר 89 נקודות בסיס - רמה שמזכירה את המתח של 2022-2023 ואפילו נוגעת בשיאים שלא נראו מאז 2012.

כשכלכלה בגודל של צרפת מאותתת על חולשה פוליטית, זה מתגלגל במהירות לתמחור סיכון אירופי רחב יותר. היורו ירד ב-0.7% מול הדולר, וה-CAC 40 נסוג ב-2%.

המרווח כמדד סיכון והמצב הפיסקלי

המרווח בין אג"ח צרפתי לבונד גרמני הוא מדד שוק מרכזי לפרמיית הסיכון הפיסקלי בתוך גוש האירו. ככל שהמרווח מתרחב, כך גדל הספק של משקיעים לגבי היכולת של הממשלה הצרפתית לשמור על מסלול של צמצום גירעון ולייצב יחס חוב לתוצר.

הגירעון של צרפת נותר מעל יעד מסגרת האיחוד האירופי כבר תקופה ממשוכת - סביב 5% מהתוצר בשנים האחרונות. תחזיות צמיחה מתונות והכנסות מס תנודתיות ומתונות מהצפוי, מגדילות את התלות בקיצוצים או בהעלאות מס. סביבת ריבית גבוהה יותר בבנק המרכזי האירופי מייקרת מחזורי חוב ומצמצמת מרחב תמרון. צרפת בשנתיים האחרונות במשבר פוליטי וכלכלי. 

סוכנויות הדירוג כבר סימנו בשנה האחרונה הידרדרות מסוימת בפרופיל האשראי. הדירוגים עדיין גבוהים אבל עם אופק שלילי. סיכוי לא קטן שחברות הדירוג יפחיתו דירוג בקרוב, זה תלוי בשאלה אם תהיה יציבות שתאפשר העברת תקציב אמין ומהיר. הסיכויים נראים יחסית נמוכים. 

ההשפעה על השוק האירופי הרחב

מבחינה פיסקלית, ציפייה להרחבה נוספת על רקע פוליטי יכולה להרחיב עוד את המרווחים, בעיקר בעקום הארוך. אם תיסגר עסקה קואליציונית שמתחייבת לתוואי תיקון, המרווח עשוי להתכווץ.

מניות הבנקים בצרפת רגישות למרווחי אג"ח ולציפיות צמיחה. לחץ באג"ח המדינה מעלה את עלות ההון במערכת ומכביד על מכפילים. עם זאת, בסיס ההון של הבנקים כיום חזק בהרבה מאשר במשבר 2011-2012.

קיראו עוד ב"גלובל"

חולשה מתמשכת ביורו מול הדולר משקפת גם פרמיית אי ודאות פוליטית וגם פערי ריביות. יצואניות נהנות מטבע חלש יותר, אבל פרמיית סיכון אשראי מייקרת מימון.

איטליה רגישה יותר מבחינת יחס חוב, אך כשפריז תחת לחץ פוליטי המרווח הצרפתי מושך תשומת לב כי הוא מהווה עוגן תמחור לכל הגוש. הבנק המרכזי האירופי ימשיך לנהל דינמיקה של צמצום מאזנים בלי מחויבות להתערבות ממוקדת אלא אם הסיכון מערכתי.

בזמן הקרוב יש לעקוב אחר המינוי החדש - מי יתמנה לראשות הממשלה ומהו בסיס התמיכה הפרלמנטרי. כל אינדיקציה להתקדמות בתקציב אמין תוכל לצמצם מרווחים.

מסרים פיסקליים יהיו קריטיים - יעד גירעון מעודכן, מסגרת הוצאה ל-2026, תמריצי צמיחה מול צעדי התייעלות. לוח גיוסי החוב, מכרזי אג"ח קרובים ותיאבון משקיעים זרים, יכול לסמן תחתית ראשונית במרווח אם הביקוש יהיה טוב בתשואות החדשות.

תגובת סוכנויות הדירוג תשפיע - אישור סטטוס נוכחי לעומת אזהרת אופק או הורדה נוספת. התנהגות עקום התשואות צרפתי לעומת הגרמני עשויה להעמיק את פרמיית הסיכון.

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    בא 07/10/2025 01:02
    הגב לתגובה זו
    זאת מחלת נפש וכול הדתיים הם משוגעים...לעניין צרפת כמו שאר העולם המערבי הייצור עבר לסין וכאן הבעיה של המערב.
  • 11.
    אנונימי 06/10/2025 17:32
    הגב לתגובה זו
    זה גורלם של מי שרודף את היהודים
  • פפפ 07/10/2025 01:04
    הגב לתגובה זו
    זה לא מהווה בעיה למה לקלקל תיאוריה טובה עם עובדות ...
  • 10.
    המגיב 06/10/2025 16:05
    הגב לתגובה זו
    במקום זה הם הביאו קבוצה של אנשים שבנו על זה שהמדיניות הסוציאליסטית תממן שבעה שמונה ועשרה ילדים למשפחה שבה אף אחד לא עובד לפחות לא בעבודה רשמית.
  • 9.
    בא 06/10/2025 15:48
    הגב לתגובה זו
    אדמה של 45 קילומטר בין הים לירדן ...אנחנו צריכים מדינה פלסטינית כמו שאדם צריך סרטן ..אבל צרפתים ושמאלנים יודעים יותר טוב !! !
  • 8.
    בא 06/10/2025 15:45
    הגב לתגובה זו
    לא עובד ...מטוסים שנופלים מכוניות שמבלות את זמנם במוסך ..20 מדינות ערביות היו קונות פזו צרפתי ושאר הזבל ..העניין שעכשיו הם קונים מהסינים ...ותיירים מחפסים דילים זולים.
  • 7.
    מה בין צרפת לישראל 06/10/2025 14:31
    הגב לתגובה זו
    דיבורים והבטחות כמו חול לא יקטינו את הגירעון. הפסקת המלחמה והפסקת בזבוז הכספים כן יקטינו. מעניין אם מישהו בהנהגה מתחשב גם בפן הכלכלי או שכל עוד יש אזרחים שמאמינים שהכלכלה שלנו חזקה כי הבורסה עולה אין להם צורך לטפל בשום דבר..
  • 6.
    חילוני 06/10/2025 13:48
    הגב לתגובה זו
    אינני אדם מאמין אבל אין ספק שיש הגיון בעולם. אי אפשר כל היום להתעסק בשנאת ישראל ושהמדינה שלך תמשיך לשגשג. פרקטית זה לא אפשרי. הבאה בתור זו ספרד
  • 5.
    אנונימי 06/10/2025 13:25
    הגב לתגובה זו
    מיקרוב במקום להכריז על הקמת מדינה ליישות לא קיימת טפל בגרעון שלך בהתאסלמות המטורללת אצלך ותשלומי סוסבסידיה למגזר מהגרים לא יצרני אחרי זה תניח את המפתחות ותלך
  • 4.
    אנונימי 06/10/2025 12:59
    הגב לתגובה זו
    הליצן הצרפתי מקרון ניסה להסית את תשומת הלב מהכשלונות שלו ומהצרות הכלכליות אל עבר פלסטין אבל סוף נוכל לתליה... הנשיא הכושל ביותר בתולדות צרפת.אירופה המתאסלמת בדרך לאבדון.
  • 3.
    נראה כמו תרגום של מאמר.... (ל"ת)
    אנונימי 06/10/2025 12:04
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    פרנסואה 06/10/2025 11:51
    הגב לתגובה זו
    לארוז את האנטי מנהיגים שלנו ושלהם בחבילה כחולה ולזרוק אותה לים שלא ימצאו אותה ..
  • מציע לזרוק אותך ואת שאר האנרכיסטים לירקון.שם מקומכם. (ל"ת)
    אאאאנונימי 08/10/2025 11:19
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אנונימי 06/10/2025 11:39
    הגב לתגובה זו
    מקרון משלם את מחיר עידוד האנטישמיות באירופה. הכל מלמעלה.
גולדמן
צילום: טוויטר

״ה-S&P יניב תשואה שנתית ממוצעת של 6.5% בלבד בעשור הקרוב״

בגולדמן סבורים כי גל ה-AI מזכיר את בועת הדוט-קום, אבל הנפילה עוד רחוקה; האסטרטגים מעריכים שהיתרון של וול סטריט יישחק, והצמיחה הגלובלית תעבור למוקדים חדשים במזרח ובשווקים מתעוררים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה גולדמן זאקס

יותר מעשור שוול סטריט נראית כמו ״המקום הבטוח בעולם״. מי שהחזיק מדדים אמריקאיים כמעט לא הפסיד. אפילו אם נתעלם מהתנודתיות של השנה האחרונה, רכבת הרים שהתחילה במלחמת המכסים של טראמפ ב-4 באפריל, המשיכה בירידות והתאזנה שוב עם התאוששות מהירה שוק המניות האמריקאי עם עלייה של כ-16% מתחילת השנה. 

מהמשבר ב-2008 נבנה סביב ארה"ב נרטיב של יציבות וצמיחה גדולה. זה הגיע גם בזכות ריביות אפסיות, כסף זול ומדיניות מוניטרית מרחיבה כל אלה יצרו סביבה שבה חברות יכלו לצמוח כמעט בלי מגבלות. אחר כך הגיעה הקורונה עוד משבר שהפיל את הבורסות בתוך שבועות ספורים, אבל אחרי זה התגנבה לכולנו התחושה שוול סטריט בלתי ניתנת לעצירה. 

הזרמות העתק של הפד, ריביות כמעט אפסיות ותמיכה ממשלתית מסיבית הזניקו את מחירי המניות לשיאים חדשים. ענקיות הטכנולוגיה כמו אפל, מיקרוסופט ואנבידיה הפכו את מדד S&P 500 למדד שלא מפסיק לשבור שיאים, כשגם מתקופות של אי-ודאות הוא יצא רק מחוזק. זה היה עשור שבו אמריקה שלטה בשווקים כמעט לבד, בעוד ששאר העולם ניסה להדביק את הקצב.

אבל לפי גולדמן זאקס, הסיפור הזה מתקרב לסיומו. בצוות האסטרטגים של הבנק, בראשות פיטר אופנהיימר, מעריכים שהעשור הבא ייראה אחרת לגמרי. המניות בארה"ב יניבו תשואה שנתית ממוצעת של 6.5% בלבד - הרמה הנמוכה ביותר מבין כל האזורים המרכזיים - בעוד שהשווקים המתעוררים צפויים להוביל את הצמיחה עם תשואה שנתית של 10.9%.

לדברי גולדמן, מרכז הכובד של הכלכלה הגלובלית מתחיל לזוז מזרחה. הודו, סין ומדינות נוספות באסיה נהנות ממומנטום מבני שמזין את הצמיחה - אוכלוסייה צעירה, השקעות ממשלתיות ענקיות בתשתיות ותעשייה מתקדמת, ומעבר מהיר לדיגיטציה. במקביל, החברות האמריקאיות מתמודדות עם מציאות חדשה ריבית גבוהה, עלויות מימון כבדות ותמחור שמגלם כמעט כל גרם של אופטימיות.

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

המכירות צונחות - המניה עולה; איך הפכה טסלה מיצרנית רכבים לחברת AI

ירידה של 23% במכירות הרכב החשמלי לא מרתיעה את המשקיעים - הם מסתכלים על רובוטים, שבבים ונהיגה אוטונומית; וגם - האם צפויה הנפקת מניות בטסלה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

טסלה Tesla -2.05%  עלתה בשנה האחרונה ב-31% לשווי של 1.4 טריליון דולר. היא עשתה זאת למרות - ירידה במכירות רכבים חשמליים. אתמול פרסמה החברה נתונים המצביעים על ירידה של כ-23% במכירות הרכב החשמלי באוקטובר בהשוואה לשנה הקודמת, בשווקים מרכזיים כמו ארצות הברית, אירופה, סין ודרום קוריאה. בצפון אמריקה, שוק הבית של החברה, נרשמה ירידה של כ-25% לעומת ספטמבר, מ-60 אלף רכבים שנמכרו בספטמבר ל-45 אלף באוקטובר. באירופה המצב דומה: עד ספטמבר ירדו המכירות ב-28.5% לעומת התקופה המקבילה ב-2024, ובגרמניה, נמכרו רק 750 רכבים באוקטובר, פחות ממחצית מהנתון של אוקטובר 2024.

הירידה בארה"ב מוסברת בחלקה בסיום הזכאות להטבת מס פדרלית של 7,500 דולר לרכבים חשמליים, מה שהוביל לזינוק מלאכותי במכירות בספטמבר. עם זאת, הנתונים חושפים מגמה רחבה יותר של חולשה בביקוש. בסין, שוק הרכב החשמלי הגדול בעולם, נמכרו כ-26 אלף רכבים באוקטובר, הנתון הנמוך ביותר מזה כמעט שלוש שנים, ירידה של 36% בהשוואה לשנה הקודמת. דגם Model Y, דגם הדגל של טסלה בסין, רשם ירידה של 8.76% במכירות קמעונאיות, ל-38,562 יחידות. התחרות מצד יצרניות מקומיות כמו BYD ו-Xpeng, לצד האטה כלכלית והוזלות מחירים, מקשות על טסלה לשמור על נתח שוק.

למרות הנתונים המדאיגים, מניית טסלה איבדה רק כ-2% במסחר בימים האחרונים. המניה עלתה בכ-6.6% מתחילת השנה ובכ-31% ב-12 החודשים האחרונים, מה שמעיד על אמון בחזון ארוך הטווח של החברה.

השאלה המרכזית בשוק כיום: האם רכבי החשמל (EV), שהיוו את ליבת סיפור טסלה במשך יותר מעשור, איבדו את כוח המשיכה שלהם? ומה בעצם מושך את המשקיעים? נראה שהמשקיעים כבר מסתכלים מעבר למכירות הרבעוניות. טסלה עוברת שינוי: מיצרנית רכבים חשמליים לחברת טכנולוגיה שבה הרכב הוא רק פלטפורמה אחת. מנועי הצמיחה החדשים הם בינה מלאכותית (AI), רובוטיקה, שבבים מותאמים ורכבים אוטונומיים.


מנועי הצמיחה החדשים 


לאחרונה אישרו בעלי המניות תוכנית תגמול לאילון מאסק, ששוויה הפוטנציאלי מגיע לטריליון דולר. התוכנית מתמקדת כמעט לחלוטין בתחומי AI ולא ברכבים חשמליים מסורתיים. מתוך ארבעת היעדים העיקריים, שלושה קשורים ישירות לבינה מלאכותית: הפעלת מיליון מוניות רובוטיות (Robotaxi), מכירה של מיליון רובוטים הומנואידיים (Optimus) ומכירת 10 מיליון מנויים לשירותי נהיגה אוטונומית (Full Self-Driving, FSD). מאסק יקבל אופציות למניות אם יעמוד ביעדים אלה. האישור, שקיבל 75% תמיכה, מחזק את המסר ומלמד שככה רואים המשקיעים את החברה בעתיד - חברת AI.