
פרמיית הסיכון של צרפת מזנקת לשיא; הקאק הצרפתי יורד 2%
התפטרות ראש הממשלה סבסטיאן לקורניו מערערת את האמון במדיניות הפיסקלית של פריז - תשואת האג"ח ל-10 שנים קפצה ל-3.61% והמרווח מול הבונד הגרמני עבר 89 נקודות בסיס. היורו נחלש והשווקים מתמחרים אי ודאות פוליטית
פרישת ראש הממשלה סבסטיאן לקורניו יוצרת זעזוע בשווקים הפיננסיים. המשקיעים, שכבר חודשים מתמקדים בגירעון המתמשך ובאתגרי התקציב, מגיבים בעליית פרמיית הסיכון של צרפת מול גרמניה. המרווח על אג"ח ל-10 שנים עבר 89 נקודות בסיס - רמה שמזכירה את המתח של 2022-2023 ואפילו נוגעת בשיאים שלא נראו מאז 2012.
כשכלכלה בגודל של צרפת מאותתת על חולשה פוליטית, זה מתגלגל במהירות לתמחור סיכון אירופי רחב יותר. היורו ירד ב-0.7% מול הדולר, וה-CAC 40 נסוג ב-2%.
המרווח כמדד סיכון והמצב הפיסקלי
המרווח בין אג"ח צרפתי לבונד גרמני הוא מדד שוק מרכזי לפרמיית הסיכון הפיסקלי בתוך גוש האירו. ככל שהמרווח מתרחב, כך גדל הספק של משקיעים לגבי היכולת של הממשלה הצרפתית לשמור על מסלול של צמצום גירעון ולייצב יחס חוב לתוצר.
הגירעון של צרפת נותר מעל יעד מסגרת האיחוד האירופי כבר תקופה ממשוכת - סביב 5% מהתוצר בשנים האחרונות. תחזיות צמיחה מתונות והכנסות מס תנודתיות ומתונות מהצפוי, מגדילות את התלות בקיצוצים או בהעלאות מס. סביבת ריבית גבוהה יותר בבנק המרכזי האירופי מייקרת מחזורי חוב ומצמצמת מרחב תמרון. צרפת בשנתיים האחרונות במשבר פוליטי וכלכלי.
- שווקים בעולם: אירופה נופלת ב-3%; החוזים העתידיים יורדים ב-1.5%
- שווקים בעולם: אירופה נופלת ב-2.5%; החוזים העתידיים יורדים ב-1.5%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סוכנויות הדירוג כבר סימנו בשנה האחרונה הידרדרות מסוימת בפרופיל האשראי. הדירוגים עדיין גבוהים אבל עם אופק שלילי. סיכוי לא קטן שחברות הדירוג יפחיתו דירוג בקרוב, זה תלוי בשאלה אם תהיה יציבות שתאפשר העברת תקציב אמין ומהיר. הסיכויים נראים יחסית נמוכים.
ההשפעה על השוק האירופי הרחב
מבחינה פיסקלית, ציפייה להרחבה נוספת על רקע פוליטי יכולה להרחיב עוד את המרווחים, בעיקר בעקום הארוך. אם תיסגר עסקה קואליציונית שמתחייבת לתוואי תיקון, המרווח עשוי להתכווץ.
מניות הבנקים בצרפת רגישות למרווחי אג"ח ולציפיות צמיחה. לחץ באג"ח המדינה מעלה את עלות ההון במערכת ומכביד על מכפילים. עם זאת, בסיס ההון של הבנקים כיום חזק בהרבה מאשר במשבר 2011-2012.
- טסלה משיקה את הדור הבא של הנהיגה האוטונומית
- "חג הקניות" של אמזון יוצא לדרך
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- אילון מאסק מפיל את מניית נטפליקס
חולשה מתמשכת ביורו מול הדולר משקפת גם פרמיית אי ודאות פוליטית וגם פערי ריביות. יצואניות נהנות מטבע חלש יותר, אבל פרמיית סיכון אשראי מייקרת מימון.
איטליה רגישה יותר מבחינת יחס חוב, אך כשפריז תחת לחץ פוליטי המרווח הצרפתי מושך תשומת לב כי הוא מהווה עוגן תמחור לכל הגוש. הבנק המרכזי האירופי ימשיך לנהל דינמיקה של צמצום מאזנים בלי מחויבות להתערבות ממוקדת אלא אם הסיכון מערכתי.
בזמן הקרוב יש לעקוב אחר המינוי החדש - מי יתמנה לראשות הממשלה ומהו בסיס התמיכה הפרלמנטרי. כל אינדיקציה להתקדמות בתקציב אמין תוכל לצמצם מרווחים.
מסרים פיסקליים יהיו קריטיים - יעד גירעון מעודכן, מסגרת הוצאה ל-2026, תמריצי צמיחה מול צעדי התייעלות. לוח גיוסי החוב, מכרזי אג"ח קרובים ותיאבון משקיעים זרים, יכול לסמן תחתית ראשונית במרווח אם הביקוש יהיה טוב בתשואות החדשות.
תגובת סוכנויות הדירוג תשפיע - אישור סטטוס נוכחי לעומת אזהרת אופק או הורדה נוספת. התנהגות עקום התשואות צרפתי לעומת הגרמני עשויה להעמיק את פרמיית הסיכון.

שיעור חינם מוורן באפט - מתי קונים מניה?
"אל תקנה מניות אם אתה לא מסוגל לספוג הפסד של 50%"; וההשקעה האחרונה שהתחילה בהפסד ועברה מהר לרווח של מעל 20%; איך לתפוס הזדמנויות?
וורן באפט שוב נגד השוק. בחודשים האחרונים הוא אסף מניות של מניה מוכה, לוזרית שנפלה כמו אבן. הוא העריך שהצרות בצרורות הן עניין של זמן. הוא התחיל לאסוף בשקט והפסיד. אסף עוד והפסיד, רכש עוד הרבה ועבר לרווח על כל ההשקעה.
זה ניצול הזדמנות, זה ניצול של סנטימנט שלילי עמוק למניה מסוימת, למרות שיש לה ערך גדול, וזה מגובה בפונדמנטלס טובים - בסיס איתן לרווחים ורווחיות טובה. וכל זה בהבנה שההשקעה יכולה להסב הפסד, אפילו כבד בטווח הקרוב, אך לטווח הארוך היא השקעה טובה.
בפועל, תוך חודשים ספורים באפט הרוויח על ההשקעה 20%. חלקכם כבר מזהה - מדובר ביונייטד הלת', חברת הביטוח הרפואי שנכנסה לסערה מושלמת של נסיבות שליליות שהפילו את המניה "הכבדה". באפט חיכה לנפילה ואסף.
באפט הגדיל בהדרגה את אחזקתו בחברת הביטוח הרפואי הגדולה בעולם במהלך 2024, בשיא המשבר והחקירות. מאז, המניה זינקה בכ-20% - וההשקעה עומדת כבר על רווח נאה של מאות מיליוני דולרים.
- וורן באפט קונה את חטיבת הכימיקלים של אוקסידנטל ב־9.7 מיליארד דולר
- ברקשייר האת'וויי קרובה לרכישת היחידה הפטרוכימית של אוקסידנטל ב-10 מיליארד ד'
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
העסקה הזו היא שיעור חשוב עם מספר תובנות. באפט ממשיך להוכיח שכשהשוק "רועד" זה הזמן לקנות. הכלל הבסיסי בהשקעות והוא קצת נשכח בשנים האחרונות הוא שמניה הופכת לאטרקטיבית יותר כשהיא יורדת. היא הופכת זולה וזה הזמן לבדוק ואולי לקנות. בשנים האחרונות הכלל שעובד הוא "המגמה היא החבר" שזה בעצם לקנות בעליות. זה עובד, אבל זה עובד מסיבות פסיכולוגיות יותר מאשר כלכליות. חשוב שתקראו: למה משקיעים מתנהגים כמו עדר - והמחיר שאנו משלמים על כך. אתם כנראה חלק מהעדר ודווקא בגלל זה, כדאי שתקראו על המחקר שנעשה במספר מקומות בעולם ותפנימו שהעדר בסוף "מתרסק".

טסלה משיקה את הדור הבא של הנהיגה האוטונומית
טסלה משיקה היום את FSD v14, הגרסא החדשה למערכת הנהיגה ללא נהג שתהיה צעד נוסף לקראת נהיגה אוטונומית מלאה, אך עדיין החברה רחוקה מצי מוניות אוטונומיות לחלוטין
טסלה Tesla -1.42% צפויה לשחרר היום את גרסת Full Self Driving v14 (FSD), עדכון תוכנה מרכזי למערכת הנהיגה האוטונומית שלה. אילון מאסק, מנכ"ל החברה, הבטיח שמדובר בקפיצת מדרגה משמעותית ביכולות התפיסה וההתנהלות של הרכב בסביבה מורכבת, ואף תיאר את הגרסה הבאה (14.2) ככזו שהרכב "ירגיש כמעט בעל תודעה".
הציוץ של מאסק ברשת החברתית X
עם זאת ובפועל, גם השדרוג החדש ממשיך להיות מוגדר רגולטורית כרמה 2 (Level 2) מתוך 5, כלומר מערכת סיוע מתקדמת שעדיין מחייבת נהג עירני ומוכן להתערב בכל רגע.
בין
החידושים שצפויים להיכלל ב-v14: רשת נוירונים גדולה בהרבה (פי 10 מפרמטרי הגרסה הקודמת), יכולות ראייה משופרות לזיהוי מצבים מורכבים כמו תנועה עירונית צפופה ומכשולים פתאומיים, תמיכה ראשונית בקלטי שמע חיצוניים, ושיפור בממשק ההתראות כך שהנהג יקבל פחות "הפרעות" במצבים
בטוחים. מאסק הבהיר שהשחרור יהיה הדרגתי, תחילה למשתמשי בטא נבחרים, ובהמשך הרחבה לקהל רחב יותר, כנראה רק בחודשים הקרובים.
השקת v14 מגיעה על רקע החזון של מאסק וטסלה להפעיל רשת "רובוטקסי", צי מוניות אוטונומיות שישמשו להסעת נוסעים ללא נהג. כיום מספר
רכבים פועלים באוסטין, טקסס, שירות ניסיוני מצומצם הכולל עשרות רכבים בלבד ובפיקוח מרחוק, אך מאסק הציב יעדים שאפתניים: אלף מוניות רובוטקסי בעיר בתוך חודשים ספורים, ובהמשך הרחבת הפעילות לערים נוספות ואף שילוב רכבים פרטיים ברשת השיתופית של טסלה. בטווח רחב יותר
דיבר מאסק על פוטנציאל של מיליוני רכבים אוטונומיים פעילים עד סוף 2026, יעד שנתפס בשוק כהצהרה שאפתנית יותר משהיא ישימה בטווח הקצר.
- באידו מעל טסלה - הרובוטקסי שלה מתרחב בעולם
- מפריצות סייבר לשאלת האחריות אילו בעיות עדיין לא פתרו בתעשיית הרכב האוטונומי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מה עושות המתחרות?
בפועל, המעבר לרמה הבאה (3), שבה הרכב נוהג לבדו והנהג יכול להסיר את הידיים מההגה והעיניים מהכביש, עדיין רחוק עבור טסלה בעוד חברות אחרות כבר יכולות להתגאות בו.