פיגמה (NYSE)פיגמה (NYSE)

ההתלהבות התפוגגה: מניית פיגמה מחקה 22 מיליארד דולר מהשיא שאחרי ההנפקה

שבוע של עליות מסחררות הסתיים בירידה דרמטית מתחת למחיר הפתיחה - אך השווי עדיין גבוה בהרבה מהממוצע בענף

עמית בר |
נושאים בכתבה פיגמה


חברת פיגמה Figma -0.17%  , מפתחת תוכנות העיצוב השיתופי מסן פרנסיסקו, חוותה רגע שיא בשוק ההנפקות הטכנולוגיות – ואז נפילה מהירה. פחות משבוע אחרי זינוק מדהים של 250% ביום המסחר הראשון שלה בניו יורק, השוק התהפך: המניה איבדה כ־22 מיליארד דולר משוויה מאז השיא, והיא נסחרת כעת סביב 78 דולר, מתחת למחיר הפתיחה של 85 דולר.


בהתחלה, נראה היה שפיגמה שברה שיאים שלא נראו מאז 1995 בהנפקות אמריקאיות שגייסו מעל מיליארד דולר. ביום הראשון למסחר, מחיר התחיל ב-85 דולר, למרות שההנפקה היתה ב-33 דולר, ומהר מאוד כבר היה מעל 110 דולר וסגר ב-115 דולר. העלייה נמשכה גם למחרת כשבשיא המניה נושקת ל-143 דולר - פי יותר מארבעה ממחיר ההנפקה. אבל מאז, הירידה החדה החזירה את כולם לקרקע המציאות.


הסיבה לנפילה היא שילוב של תמחור גבוה מדי והיצע מוגבל של מניות - רק כ־7% מהמניות היו זמינות למסחר חופשי. זה יצר ביקוש עצום בימים הראשונים, שהקפיץ את המחיר הרבה מעבר לערך הריאלי. כשההתלהבות שככה והשוק התייצב, המחיר צנח בחדות.


התופעה הזו לא חדשה. הנפקות חמות כמו Rubrik ו־CoreWeave ראו זינוקים של מאות אחוזים, אבל אחר כך ירידות של יותר מ־30% מהשיא. ב־2024, Astera Labs, חברת שבבים לפתרונות מרכזי נתונים, זינקה ביותר מ־70% ביום הראשון של ההנפקה במרץ, אך תוך חודשיים איבדה יותר משליש מערכה. גם Reddit, שהונפקה באותה שנה, פתחה עם עלייה של כ־48% ביום הראשון הודות לביקוש ממשקיעים פרטיים, במיוחד מקהילת המשתמשים שלה, אבל איבדה כ־25% מהשיא עקב האטה בצמיחה וחששות עסקיים. התופעה הזו לא מעידה על ההמשך - רוב המניות האלו זינקו יותר מפי 2-3 מאז "שנזרקו".  הדוגמה הכי טובה בהקשר הזה היא פלנטיר, שסבלה מתנודות חזקות אחרי ההנפקה, אבל בשנים שלאחר מכן הפכה לאחת המניות הבולטות במדד S&P 500. 


למרות הירידות, השווי הנוכחי של פיגמה,  כ־39 מיליארד דולר, עדיין גבוה בהרבה מהציפיות שלפני ההנפקה. עם מכפיל מכירות של כ-45-50, היא מתומחרת הרבה מעל חברות כמו אדובי, שניסתה לרכוש אותה ב־2023  ונסחרת במכפיל מכירות של כ-7. חברות כמו שופיפיי, אינטואיט ו־Workday נסחרות במכפילים נמוכים בהרבה, בערך חצי מזה של פיגמה. במדד S&P 500, רק פלנטיר עולה במכפיל המכירות עם קרוב ל-90 .


שוק ההנפקות הטכנולוגיות הוא רכבת הרים – עליות מטורפות לצד ירידות דרמטיות. ההיסטוריה מראה שחלק מהחברות מתאוששות ומזנקות מחדש, בעוד אחרות ממשיכות לדשדש.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מאסק טסלה
צילום: טוויטר

טסלה סוגרת את פרויקט דוג'ו – מאסק משנה כיוון באסטרטגיית הבינה המלאכותית

לאחר שנים של פיתוח מחשב־העל הפנימי, החברה תפסיק את הפעילות ותעבור להסתמך על ספקיות כמו אנבידיה, AMD וסמסונג; ההחלטה מגיעה על רקע ירידה במכירות ותחרות גוברת, ותחסוך לטסלה מיליארדים לפיתוחים אחרים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

אילון מאסק סגר את אחד הפרויקטים השאפתניים ביותר של טסלהTesla 2.29%  . צוות דוג'ו, שפיתח את מחשב־העל הפנימי של החברה, הוקפא וראש הצוות עזב. זה סוף לסיפור של שנים שבהן מאסק הבטיח שהטכנולוגיה הזו תעניק לטסלה יתרון מכריע בתחום הבינה המלאכותית.


פיטר באנון, שעמד בראש דוג'ו, עזב את החברה בעקבות הוראה ישירה של מאסק לסגור את הפרויקט. כ־20 עובדים עזבו לאחרונה לחברה חדשה בשם דנסיטי איי.איי, והנותרים מועברים לפרויקטים אחרים בתוך טסלה. זה לא בדיוק מה שמשקיעים רצו לשמוע על פרויקט שנועד להיות עמוד התווך של האסטרטגיה הטכנולוגית של החברה. במקום להמשיך במסלול עצמאי, טסלה תגביר את ההסתמכות על ספקים חיצוניים. החברה תעבוד יותר עם אנבידיה ו־AMD למחשוב, ועם סמסונג לייצור שבבים. 


דוג'ו נועד להיות הגרעין הטכנולוגי שיניע את מערכות הנהיגה האוטונומית והרובוט האנושי אופטימוס של טסלה. המחשב היה אמור לעבד נתוני וידאו עצומים המגיעים מהרכבים בפועל, ולשפר את האלגוריתמים באופן רציף. בספטמבר 2023, האנליסטים של מורגן סטנלי העריכו שדוג'ו יכול להוסיף 500 מיליארד דולר לשווי השוק של טסלה. זה היה נתון עצום שהפך את הפרויקט לתקווה של המשקיעים. כעת מתברר שהאנליסטים היו אופטימיים מדי – או שהפרויקט פשוט לא עבד כפי שתוכנן.


האיזון בין עלות לביצועים

הבעיה במחשבי־העל הייתה תמיד איזון בין עלות לביצועים. בניית טכנולוגיה שמתחרה באנבידיה ובחברות המובילות האחרות דורשת השקעות עצומות ומומחיות עמוקה. טסלה היא חברת רכב שהפכה לחברת תוכנה, אך לא חברת שבבים ומחשוב מהיסוד.


מאסק עצמו רמז כבר מזמן שהוא לא בטוח בהצלחת הפרויקט. בינואר 2024 הוא אמר שדוג'ו הוא "הימור ארוך שכדאי לנסות כי התמורה יכולה להיות גבוהה מאוד, אבל זה לא בסבירות גבוהה. זה בכלל לא דבר בטוח". ברור שכבר אז הוא הכין את הקרקע להחלטה הזו.


מאסק טסלה
צילום: טוויטר

טסלה סוגרת את פרויקט דוג'ו – מאסק משנה כיוון באסטרטגיית הבינה המלאכותית

לאחר שנים של פיתוח מחשב־העל הפנימי, החברה תפסיק את הפעילות ותעבור להסתמך על ספקיות כמו אנבידיה, AMD וסמסונג; ההחלטה מגיעה על רקע ירידה במכירות ותחרות גוברת, ותחסוך לטסלה מיליארדים לפיתוחים אחרים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

אילון מאסק סגר את אחד הפרויקטים השאפתניים ביותר של טסלהTesla 2.29%  . צוות דוג'ו, שפיתח את מחשב־העל הפנימי של החברה, הוקפא וראש הצוות עזב. זה סוף לסיפור של שנים שבהן מאסק הבטיח שהטכנולוגיה הזו תעניק לטסלה יתרון מכריע בתחום הבינה המלאכותית.


פיטר באנון, שעמד בראש דוג'ו, עזב את החברה בעקבות הוראה ישירה של מאסק לסגור את הפרויקט. כ־20 עובדים עזבו לאחרונה לחברה חדשה בשם דנסיטי איי.איי, והנותרים מועברים לפרויקטים אחרים בתוך טסלה. זה לא בדיוק מה שמשקיעים רצו לשמוע על פרויקט שנועד להיות עמוד התווך של האסטרטגיה הטכנולוגית של החברה. במקום להמשיך במסלול עצמאי, טסלה תגביר את ההסתמכות על ספקים חיצוניים. החברה תעבוד יותר עם אנבידיה ו־AMD למחשוב, ועם סמסונג לייצור שבבים. 


דוג'ו נועד להיות הגרעין הטכנולוגי שיניע את מערכות הנהיגה האוטונומית והרובוט האנושי אופטימוס של טסלה. המחשב היה אמור לעבד נתוני וידאו עצומים המגיעים מהרכבים בפועל, ולשפר את האלגוריתמים באופן רציף. בספטמבר 2023, האנליסטים של מורגן סטנלי העריכו שדוג'ו יכול להוסיף 500 מיליארד דולר לשווי השוק של טסלה. זה היה נתון עצום שהפך את הפרויקט לתקווה של המשקיעים. כעת מתברר שהאנליסטים היו אופטימיים מדי – או שהפרויקט פשוט לא עבד כפי שתוכנן.


האיזון בין עלות לביצועים

הבעיה במחשבי־העל הייתה תמיד איזון בין עלות לביצועים. בניית טכנולוגיה שמתחרה באנבידיה ובחברות המובילות האחרות דורשת השקעות עצומות ומומחיות עמוקה. טסלה היא חברת רכב שהפכה לחברת תוכנה, אך לא חברת שבבים ומחשוב מהיסוד.


מאסק עצמו רמז כבר מזמן שהוא לא בטוח בהצלחת הפרויקט. בינואר 2024 הוא אמר שדוג'ו הוא "הימור ארוך שכדאי לנסות כי התמורה יכולה להיות גבוהה מאוד, אבל זה לא בסבירות גבוהה. זה בכלל לא דבר בטוח". ברור שכבר אז הוא הכין את הקרקע להחלטה הזו.