לואי ויטון; קרדיט: רשתות חברתיותלמה דור ה-Z נוטש את מותגי היוקרה? תעשייה של 500 מיליארד דולר במשבר
ארנו משקיע מיליארד דולר במניות LVMH בעוד הצרכנים הצעירים מתרחקים מהמותגים - ירידה של 7% במכירות לדור Z, האינטראקציה ברשתות החברתיות צנחה ל-40% מהשיא, ומחירי התיקים שיצאו מכלל פרופורציה מובילים להעברת כספים לתכשיטים ולוינטג'
ברנאר ארנו, האיש העשיר בעולם ובעל אימפריית לואי ויטון מואט הנסי, הידועה בשם LVMH, שמאגדת יותר מ־70 מותגי יוקרה, השקיע לאחרונה מיליארד דולר מכספו הפרטי במניות החברה שלו. אבל למרות הבעת האמון הזו, המציאות בשטח מספרת סיפור אחר: תעשיית היוקרה העולמית מתמודדת עם המשבר הקשה ביותר שלה מאז 2008, ושאלות יסוד צצות בנוגע לעתיד של ענף שהיה עד לא מזמן נחשב סגור, יציב, וכמעט חסין לשינויים — כזה שהיה מזוהה עם העשירים והמובילים החברתיים.
הנתונים מגיעים ממקור מהימן — החברות עצמן. LVMH דיווחה השבוע על ירידה של 9% במכירות יחידת האופנה והעור שלה ברבעון השני — ירידה חדה הרבה יותר מהתחזיות. מדובר ביחידה שאחראית לכמעט 80% מהרווח התפעולי של הקבוצה, מה שהופך את הפגיעה הזו לכואבת במיוחד. LVMH לא לבד. גם חברת מונקלר דיווחה השבוע על תוצאות שטוחות, והתעשייה כולה מתמודדת עם תופעה חדשה: צרכנים שפשוט מפסיקים לקנות. לפי הערכות חברת המחקר ברנסטיין, מכירות תעשיית היוקרה צפויות להיות שטוחות השנה — דבר חריג ביותר לענף שנהג לצמוח בקצב כפול מהצמיחה הכלכלית הגלובלית.
הבעיה מחמירה כשמסתכלים אחורה. שנת 2024 הייתה השנה הגרועה ביותר לתעשיית היוקרה מאז המשבר הפיננסי של 2008 — וזאת למרות שהעולם לא נמצא כיום במיתון. מנהלים בתעשייה מנסים להסביר את ההאטה בגורמים חיצוניים. הנהלת LVMH תלתה את הירידה בביקוש למותגים כמו לואי ויטון וכריסטיאן דיור בירידה בהוצאות התיירים. אשתקד, צרכנים סינים נהרו לרכוש יוקרה ביפן בשל חולשת הין — אך חלון ההזדמנות הזה נסגר. זהו הסבר פשוט, אך השאלה היא האם הוא מספק.
הצרכנים הצעירים מתרחקים
אחד הסימנים המדאיגים ביותר מגיע מהצרכנים הצעירים. דור Z, שעליו תלתה התעשייה את תקוות הצמיחה שלה, דווקא מתחיל להתרחק מהמותגים. בשנה שעברה, המכירות לקהל זה ירדו ב־7% — ירידה בהיקף של 5.7 מיליארד דולר. זו הייתה הירידה החדה ביותר מכל קבוצות הגיל, ויש לה סיבות עמוקות בהרבה ממחזור כלכלי.
- לואי ויטון מאכזבת: המניה צונחת ב-8% לאחר ירידה בהכנסות
- פרארי עומדת בציפיות האנליסטים – אך הביקושים בסין נחלשים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניכור של הצעירים נובע מסיבות ערכיות. סיפורים על ניצול בשרשרת האספקה, שולי רווח מופרזים ומחירים מנופחים הפכו ויראליים ברשתות החברתיות. דור שגדל על שקיפות מתקשה לקנות את "סיפור היוקרה" המסורתי. כשהצרכן רואה ברשת שתיק שעולה 3,000 דולר מיוצר במפעל בווייטנאם בעלות של 100 דולר — הקסם מתפוגג.
קצב הצמיחה במספר העוקבים של מותגי יוקרה ברשתות החברתיות נעצר, והאינטראקציה המקוונת בשנת 2025 ירדה לרמה של כ־40% בלבד לעומת השיא ב־2022. המשמעות: המותגים לא רק מאבדים לקוחות — אלא גם את היכולת להשפיע על דעת הקהל.
מלבד הניכור הערכי, קיימת גם בעיית ערך. מחירי התיקים האמירו בתקופת הקורונה ונראה כי חצו את גבול הסביר. הקונים לא בהכרח ויתרו על יוקרה, אבל הם הפכו בררנים הרבה יותר, ומעבירים את כספם לקטגוריות שנתפסות כמוצדקות יותר.
- מנכ"ל קוואלקום: "הבינה המלאכותית כנראה מוערכת בחסר"
- חברות המחשוב הקוונטי מדווחות - ההכנסות מזנקות, ההפסדים עצומים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
מעדיפים להשקיע בתכשיטים
תחום התכשיטים מדגים זאת היטב. מותגים כמו קרטייה, שבחרו לא להעלות מחירים באגרסיביות כמו בענף האופנה, ממשיכים לרשום צמיחה בריאה. ריכמונט, הבעלים של קרטייה, דיווחה לאחרונה על עלייה של 11% במכירות יחידת התכשיטים באפריל–יוני. הביקוש למוצרים הזולים יותר של החברה נשאר חזק, מה שמעיד על כך שצרכנים שנטשו מותגים כמו גוצ'י — פשוט עברו למקום אחר.
עוד שינוי בולט בתרבות הצריכה הוא החזרה לוינטג'. יותר ויותר שמלות וינטג' מופיעות על השטיח האדום, ומשמשות תזכורת לכך שסמל סטטוס כיום אינו בהכרח מה שחדש — אלא מה שייחודי ונדיר. בעידן שבו המותגים הגדולים נחשפים יתר על המידה ברשתות החברתיות, הבלעדיות הפכה למצרך המבוקש ביותר — ולאו דווקא התיק האחרון שיצא.
עם זאת, תעשיית היוקרה ידעה תקופות דומות בעבר. ב־2015, נמאס לצרכנים מלוגואים בולטים וממותגים, והמותגים הגדולים נאלצו לשנות כיוון. עיצובים דיסקרטיים, כמו תיק הקפוצ'ינס של לואי ויטון, הצליחו להחזיר את הקונים. שינוי דומה עשוי להתרחש שוב: לפחות תריסר מותגים גדולים, בהם שאנל, גוצ'י ודיור, עומדים להציג קולקציות חדשות בעיצובם של מנהלים קריאייטיביים חדשים.
בסופו של דבר, למותגי היוקרה הגדולים יש יתרונות שקשה להתחרות בהם. תקציבי פרסום עצומים, שליטה בנכסים אסטרטגיים ויכולות תפעול יוצאות דופן מעניקים להם עמדת פתיחה חזקה. הם יודעים להמציא את עצמם מחדש, והיסטורית גם ידעו לחזור לגדול. אך המציאות היא שהתעשייה היום גדולה ב־50% ממה שהייתה לפני עשור. גם אם המעצבים החדשים יצליחו להתחבר לרוח הצעירים, יהיה קשה לשחזר את קצב הצמיחה האדיר שבעלי המניות התרגלו אליו.
- 3.אבא אחד 27/07/2025 21:07הגב לתגובה זואז הדור הצעיר לא פח כמו שמציגים אותו
- 2.אנונימי 27/07/2025 20:19הגב לתגובה זוקונים כל הזמן חחחח
- 1.המותגים הללו בדיוק כמו בסיפור בגדי המלך החדשים!!! (ל"ת)המלך הוא ערום!!!! 27/07/2025 20:01הגב לתגובה זו
פארוק פתיח אוזר (רשתות)הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות בכלא הטורקי
מנכ"ל פלטפורמת הקריפטו שקרסה נמצא מת בכלא בטורקיה. ההערכות שזו התאבדות; ומנגד, בארה"ב: טראמפ מספק חנינה למלך זירות הקריפטו
פארוק פתיח אוזר, שהורשע בהונאה ונידון ליותר מ‑11 אלף שנות מאסר, נמצא מת בכלא בטורקיה. הנסיבות עדיין נחקרות, ההערכה הרווחת היא שהוא התאבד. פארוק פתיח אוזר יזם ועד מאחרי הקריסה של פלטפורמת הקריפטו, Thodex שהפכה לאחת מההונאות הגדולות בעולם הקריפטו. ההונאה מוערכת במעל 2 מיליארד דולר.
Thodex נוסדה בשנת 2017 והציגה עצמה כפלטפורמה חדשנית למסחר במטבעות דיגיטליים. אוזר, שעזב את לימודיו בגיל תיכון, הצליח למשוך מאות אלפי משתמשים טורקים שהשתמשו בזירה לצורכי השקעה, מסחר והמרת מטבעות\ עמד בראש הפלטפורמה שהיתה בעצם סוג של פרמידה.
באפריל 2021, הפעילות הופסקה באופן פתאומי. אוזר נמלט מהמדינה לאלבניה והותיר את המשתמשים בלי כיסוי לנכסים שלהם. בהתחלה התביעה העריכה כי מדובר בהונאה של עשרות מיליוני דולרים אך מהר מאוד הבינו שמדובר בהונאה של מעל 2 מיליארד דולר.
הרשעה תקדימית
בשנת 2022, לאחר הסגרה מאלבניה, הועמד אוזר לדין יחד עם בני משפחתו ומקורבים נוספים. ב‑2023, בית המשפט הטורקי גזר עליו עונש דרמטי: 11,196 שנות מאסר - עונש סימבולי שמשקף את החומרה שהרשויות מייחסות לעבירות מסוג זה.
- המשיך להונות אנשים תוך כדי משפט על הונאה - אמיר ברמלי גנב משקיעים בעוד 18.5 מיליון שקל
- ברקע החקירות והתביעות אוטומקס וסייספארק מבטלות את המיזוג
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הקריסה של Thodex והיקף הנזק שגרמה עוררו דיון נרחב בטורקיה ובעולם לגבי הצורך בפיקוח רגולטורי הדוק יותר על תחום הקריפטו. במדינה שבה שיעור האינפלציה גבוה, מטבע הקריפטו נתפס בעיני רבים כחלופה להשקעה, מה שהגביר את החשיפה לסיכונים משמעותיים והוביל להצלחה גדולה של הפלטפורמה הזו לצד פלטפורמות אחרות. חשוב להבין כי פלטפורמות אלו יכולות להיות לא מפוקחות, ולספק נתונים שקריים לחלוטין. דמיינו שתאם רוכשים מטבעות קריפטו תחת פלטפורמה לא מפוקחת. אתם רואים את המטבעות בחשבון הפלטפורמה - אבל אף אחד לא מתחייב שמה שאתם רואים באמת נמצא שם. זה לא בנק שמפוקח באופן שוטף וידוע שהכסף קיים. כאן, אפשר לייצר תמונת שווא של נכסי קריפטו למרות שהמנהלים יכולים משוך את הכסף לחשבונם הפרטי.

הרווח נעלם: טידס מתקשה להתייצב אחרי המיזוג עם אאוטבריין
הכנסות החברה המאוחדת קפצו ב-42% ל-318.8 מיליון דולר, אך נרשם הפסד נקי של 19.7 מיליון דולר. ההנהלה מבטיחה צעדים לשיפור הרווחיות, בזמן שתחום הטלוויזיה המחוברת ממשיך לצמוח
חברת הפרסום הדיגיטלי טידס הולדינג Teads Holding -45.93% פרסמה דוח רבעוני מעורב. ההכנסות זינקו ב-42% והגיעו ל-318.8 מיליון דולר, אך במקביל נרשם הפסד נקי של 19.7 מיליון דולר, לעומת רווח של 6.7 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד.הנתונים משקפים את המורכבות של המיזוג שהחברה עדיין מנסה לעכל והמניה צונחת ב-48%. אמש דיווחה גם טאבולה, שלעומת זאת זינקה ב-8% בתגובה לדוחות.
המיזוג יצא לפועל בפברואר השנה, כשאאוטבריין הישראלית רכשה את טידס הצרפתית בעסקה של כמיליארד דולר. מדובר היה במהלך שנועד לשלב בין תחומי ההתמחות של שתי החברות: אאוטבריין, המתמקדת בהמלצות תוכן, וטידס, שפועלת בתחום הפרסום בווידאו ובטלוויזיה. במסגרת העסקה שילמה אאוטבריין 725 מיליון דולר במזומן, 25 מיליון בתשלום נדחה, וחלק נוסף במניות ובמניות המירות. עבור אאוטבריין, העסקה הייתה הזדמנות אסטרטגית. אלטיס, החברה האם של הוט והבעלים של טידס, נאלצה למכור נכסים בשל חובות של כ-60 מיליארד דולר. טידס, שתכננה הנפקה ב-2021 לפי שווי של 3 מיליארד דולר אך נסוגה ממנה, נמכרה לבסוף בשווי נמוך בהרבה. נזכיר כי אלטיס רכשה את טידס ב-2017 תמורת 307 מיליון דולר בלבד.
אף שהמיזוג אמור היה ליצור חברה חזקה ומגוונת יותר, המציאות מורכבת. מנכ"ל החברה המאוחדת, דיוויד קוסטמן, הודה כי הרבעון הנוכחי לא עמד בציפיות. לדבריו, החברה נוקטת צעדים ממוקדים לשיפור הרווחיות ולהאצת הצמיחה, תוך דגש על יצירת תזרים מזומנים חיובי. בנוסף, מונה מנהל חדש למחלקת המכירות בעקבות שינוי מבני שבוצע לאחר המיזוג.
המספרים
הרווח הגולמי עלה ב-116% ל-105.7 מיליון דולר, ושיעור הרווח הגולמי גדל מ-21.8% ל-33.2% - בעיקר בזכות הפעילות של טידס, המאופיינת במרווחים גבוהים יותר. עם זאת, ההפסד הנקי כולל 3.7 מיליון דולר הקשורים לעלויות רכישה ואינטגרציה, ועוד 0.7 מיליון דולר כתוצאה מארגון מחדש. המדד המרכזי מבחינת החברה הוא הרווח הגולמי בניכוי עלויות רכישת תנועה (Ex-TAC gross profit). כאן נרשם שיפור משמעותי: 130.5 מיליון דולר לעומת 59.7 מיליון דולר בשנה שעברה - עלייה של בדרך 119%.
- מה קורה במניות האד טק הישראליות והאם הן מעניינות?
- אאוטבריין פספסה את הצפי בדוחות; המניה נופלת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ה-EBITDA המתואם עמד על 19.2 מיליון דולר לעומת 11.5 מיליון ברבעון המקביל, עלייה של 66%. עם זאת, תזרים המזומנים ממשיך להוות אתגר: החברה השתמשה ב-23.7 מיליון דולר בפעילות התפעולית שלה, לעומת תזרים חיובי של 13.7 מיליון דולר אשתקד. גם תזרים המזומנים החופשי המתואם נותר שלילי, בגובה 24 מיליון דולר.
