לואי ויטון; קרדיט: רשתות חברתיותלואי ויטון; קרדיט: רשתות חברתיות

לואי ויטון מאכזבת: המניה צונחת ב-8% לאחר ירידה בהכנסות

הקבוצה מדווחת על ירידה מפתיעה בהכנסות הרבעון הראשון, תוך פגיעה בביקושים בשווקי מפתח כמו סין וארה"ב. האנליסטים מזהירים: "קשה לצפות לשיפור ברווחים בזמן הקרוב"

אביחי טדסה |
נושאים בכתבה לואי ויטון

ענקית היוקרה הצרפתית LVMH LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton 0.53%   פתחה את השבוע עם צניחה חדה של 8% במנייתה, לאחר שפרסמה את תוצאות הרבעון הראשון לשנת 2025 שפספסו את תחזיות השוק. החברה, המחזיקה במותגים כמו לואי ויטון, דום פריניון, מואט שנדון והנסי, דיווחה על הכנסות של 20.3 מיליארד אירו, ירידה של 3% בהכנסות בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, ירידה המנוגדת לתחזיות שציפו דווקא לצמיחה קלה.


חולשה בגזרת האלכוהול והאופנה, ולחץ בשווקים בינלאומיים


הירידה הבולטת ביותר הייתה בתחום היין והמשקאות החריפים, עם ירידה של 9% בהכנסות ל-1.3 מיליארד אירו, בעיקר בשל ירידה בביקוש לקוניאק בשוק האמריקאי והסיני - שני שווקים שנפגעו לאחרונה מהאטה כלכלית ומלחצי סחר. בחטיבת האופנה והמוצרים מעור, שמהווה את עמוד התווך של הקבוצה, נרשמה ירידה של 5%, בעוד מכירות השעונים נותרו יציבות.


תחום האופנה והמוצרים מעור, הליבה הרווחית ביותר של הקבוצה, ירד ב-5% והכניס כ-10.1 מיליארד אירו, לעומת 10.5 מיליארד אירו אשתקד. תחום הבשמים והקוסמטיקה שמר על יציבות יחסית עם הכנסות של כ-2.18 מיליארד אירו, ירידה של כ-1%. תחום השעונים והתכשיטים רשם הכנסות של כ-2.48 מיליארד אירו לעומת 2.46 מיליארד אירו אשתקד.


הדו"ח של LVMH לא רק שהכביד על החברה עצמה, אלא גם גרר מטה את מניות חברות היוקרה המתחרות: מניית ברברי Burberry Group -1.5%   ירדה בכ-4.2%, קרינג KERING S.A. INH. EO 4 2.94%   איבדה 2.5% ורישמונט Richemont -0.96%   נסוגה בכ-2.3% - כולן נסחרות תחת אווירת דאגה גוברת מצד המשקיעים סביב מצבה של תעשיית היוקרה העולמית.


אי-ודאות סביב מדיניות המכסים, והאטה בצריכה העולמית


הדו"ח של LVMH מגיע על רקע תקופה סוערת בשווקים, הן ברמה הכלכלית והן ברמה הגיאופוליטית. נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הציג לאחרונה סדרת מכסים הדדיים שמטרתם להשיב את האיזון ליחסי הסחר של ארה"ב, אך המהלך עורר תגובות חריפות מצד שותפות סחר מובילות כמו סין והאיחוד האירופי.

האנליסטים בסיטי ציינו כי התוצאות של LVMH היו "מתחת לרף הציפיות הנמוכות ביותר", והוסיפו שקשה לראות איך החברה וענף היוקרה כולו, יוכלו להציג שיפור ברבעונים הקרובים, כל עוד אי הוודאות הגיאו-כלכלית נמשכת. גם בבית ההשקעות ג'פריז חתכו את מחיר היעד למניית החברה, מ-670 אירו ל-510 בלבד.


עם זאת, בחברה מנסים לשדר מסר מרגיע. סמנכ"לית הכספים ססיל קבאניס אמרה בשיחה עם אנליסטים כי המתיחות המסחרית משפיעה על פעילות הקבוצה, אך החברה מתמודדת עם "סביבה עסקית שבה הפרמטרים משתנים מדי שעה". למרות המורכבות, היא הדגישה כי לחברה עדיין יש יתרון במותגיה החזקים וביכולתה להעביר עלויות לצרכנים אמידים. אולם גם העוצמה המותגית לא מספיקה תמיד, וניתן לראות כי גם LVMH, שנחשבת לעוגן יציב בתעשייה, אינה חסינה מול לחצים חיצוניים כמו מכסים, ירידה בביקוש, והאטה בצריכה.

קיראו עוד ב"גלובל"


למרות האכזבה מהתוצאות, השאלה הגדולה שנותרה פתוחה היא האם LVMH תצליח להתאושש, ובאיזה קצב. נכון לעכשיו, לחברה יתרונות תחרותיים מובהקים: היא מחזיקה בנתח שוק עצום, מותגים בעלי נאמנות גבוהה, ומודל עסקי המשלב מגוון תחומים - מאופנה ומשקאות ועד תכשיטים ושעונים. אך נראה שדווקא בתקופה הנוכחית, בה האינפלציה שוב מרימה ראש, המדיניות הכלכלית הופכת אגרסיבית, והצרכנים מהססים, אפילו חברות היוקרה חייבות להתאים את עצמן לשוק המשתנה. אם עד לאחרונה יכלו מותגים כמו לואי ויטון להעלות מחירים כמעט בלי לאבד לקוחות, כעת הסבלנות הצרכנית עלולה להיבחן.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מונית מעופפת של ארצ'ר אוויאיישן. קרדיט: רשתות חברתיותמונית מעופפת של ארצ'ר אוויאיישן. קרדיט: רשתות חברתיות

מכה בכנף למונית האווירית: ארצ'ר אוויאיישן צנחה לאחר הפסד רבעוני

חברת ארצ'ר אוויאיישן סיכמה רבעון שלישי עם הפסד נקי של כ-130 מיליון דולר ועלייה בהוצאות התפעול, שהובילו לנפילה של כ-8% במניה; במקביל, ולקראת האולימפיאדה, החברה רכשה את שדה התעופה האות'ורן בלוס אנג'לס תמורת 126 מיליון דולר והודיעה על גיוס הון נוסף בהיקף של 650 מיליון דולר

רן קידר |

חברת התעופה החשמלית ארצ'ר אוויאיישן Archer Aviation -7.88%   פרסמה את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, שכללו תמהיל של התקדמות טכנולוגית ומסחרית לצד החמרה בהפסדים הפיננסיים. החברה, הנחשבת לאחת מהמובילות בתחום כלי הטיס החשמליים האנכיים (eVTOL), דיווחה על הפסד נקי של כ-130 מיליון דולר, לעומת הפסד של כ-115 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. 

ההוצאות התפעוליות של החברה טיפסו לכ-175 מיליון דולר, בין היתר בשל עלייה בהוצאות כוח האדם ובתהליכי הניסוי והפיתוח של המטוס החשמלי ה-Midnight, המיועד לטיסות עירוניות קצרות. תזרים המזומנים של ארצ׳ר נותר יציב יחסית, והחברה סיימה את הרבעון עם יתרות מזומן, מקבילות מזומן והשקעות קצרות טווח בהיקף של 1.64 מיליארד דולר, לצד 7.3 מיליון דולר במזומן מוגבל. 

רכישות משמעותיות 

בשיחת המשקיעים, המנכ"ל והמייסד אדם גולדשטיין ניסה לשדר אופטימיות כשהדגיש את המהלך האסטרטגי החדש של החברה: רכישת שדה התעופה האות'ורן (Hawthorne Airport) בלוס אנג'לס תמורת 126 מיליון דולר במזומן. מדובר בשטח של 80 דונם, הכולל כ-17 אלף מ"ר של מתקני טרמינל, משרדים והאנגרים. השדה נמצא במרחק של כ-4 ק"מ מנמל התעופה המרכזי של לוס אנג'לס, LAX. 

לדברי גולדשטיין, זהו "צעד היסטורי שיאפשר לארצ'ר להפוך את השדה למרכז העצבים של מוניות האוויר של לוס אנג'לס לקראת אולימפיאדת 2028". הוא הוסיף כי מדובר ב״הזדמנות חד פעמית לשלוט בשדה תעופה אסטרטגי ולהפוך אותו למודל לחיקוי למרכזי תעופה עירוניים ברחבי העולם״. החברה מתכננת להקים במקום מרכז ניסוי לטכנולוגיות תעופה מבוססות בינה מלאכותית, כולל ניהול תעבורה אווירית וקרקעית חכם, כחלק מהחזון להפוך את הטיסות האנכיות למרכיב יומיומי בתחבורה העירונית. 

במקביל, ארצ'ר הודיעה על גיוס הון נוסף של 650 מיליון דולר, שהעלה את יתרות הנזילות שלה ליותר מ-2 מיליארד דולר. לפי דברי סמנכ"לית הכספים  ההשקעה נועדה "להבטיח לחברה גמישות פיננסית להמשך השקעות ייצור, פיתוח והתרחבות גלובלית".