לואי ויטון מאכזבת: המניה צונחת ב-8% לאחר ירידה בהכנסות
הקבוצה מדווחת על ירידה מפתיעה בהכנסות הרבעון הראשון, תוך פגיעה בביקושים בשווקי מפתח כמו סין וארה"ב. האנליסטים מזהירים: "קשה לצפות לשיפור ברווחים בזמן הקרוב"
ענקית היוקרה הצרפתית LVMH LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton 0.77% פתחה את השבוע עם צניחה חדה של 8% במנייתה, לאחר שפרסמה את תוצאות הרבעון הראשון לשנת 2025 שפספסו את תחזיות השוק. החברה, המחזיקה במותגים כמו לואי ויטון,
דום פריניון, מואט שנדון והנסי, דיווחה על הכנסות של 20.3 מיליארד אירו, ירידה של 3% בהכנסות בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, ירידה המנוגדת לתחזיות שציפו דווקא לצמיחה קלה.
חולשה בגזרת האלכוהול והאופנה, ולחץ בשווקים בינלאומיים
הירידה הבולטת ביותר הייתה בתחום היין והמשקאות החריפים, עם ירידה של 9% בהכנסות ל-1.3 מיליארד אירו, בעיקר בשל ירידה בביקוש לקוניאק בשוק האמריקאי והסיני - שני שווקים שנפגעו לאחרונה מהאטה כלכלית ומלחצי סחר. בחטיבת האופנה והמוצרים מעור, שמהווה את עמוד
התווך של הקבוצה, נרשמה ירידה של 5%, בעוד מכירות השעונים נותרו יציבות.
תחום האופנה והמוצרים מעור, הליבה הרווחית ביותר של הקבוצה, ירד ב-5% והכניס כ-10.1 מיליארד אירו, לעומת 10.5 מיליארד אירו אשתקד. תחום הבשמים והקוסמטיקה שמר על יציבות
יחסית עם הכנסות של כ-2.18 מיליארד אירו, ירידה של כ-1%. תחום השעונים והתכשיטים רשם הכנסות של כ-2.48 מיליארד אירו לעומת 2.46 מיליארד אירו אשתקד.
הדו"ח של LVMH לא רק שהכביד על החברה עצמה, אלא גם גרר מטה את מניות חברות היוקרה המתחרות:
מניית ברברי Burberry Group -0.71% ירדה בכ-4.2%, קרינג KERING S.A. INH. EO 4 -1.77% איבדה 2.5% ורישמונט Richemont 1.19% נסוגה בכ-2.3% - כולן נסחרות תחת
אווירת דאגה גוברת מצד המשקיעים סביב מצבה של תעשיית היוקרה העולמית.
- למה דור ה-Z נוטש את מותגי היוקרה? תעשייה של 500 מיליארד דולר במשבר
- פרארי עומדת בציפיות האנליסטים – אך הביקושים בסין נחלשים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אי-ודאות סביב מדיניות המכסים, והאטה בצריכה העולמית
הדו"ח של LVMH מגיע על רקע תקופה סוערת בשווקים, הן ברמה הכלכלית והן ברמה הגיאופוליטית. נשיא
ארה"ב דונלד טראמפ הציג לאחרונה סדרת מכסים הדדיים שמטרתם להשיב את האיזון ליחסי הסחר של ארה"ב, אך המהלך עורר תגובות חריפות מצד שותפות סחר מובילות כמו סין והאיחוד האירופי.
האנליסטים בסיטי ציינו כי התוצאות של LVMH היו "מתחת לרף הציפיות הנמוכות ביותר", והוסיפו שקשה לראות איך החברה וענף היוקרה כולו, יוכלו להציג שיפור ברבעונים הקרובים, כל עוד אי הוודאות הגיאו-כלכלית נמשכת. גם בבית ההשקעות ג'פריז חתכו את מחיר היעד למניית החברה, מ-670 אירו ל-510 בלבד.
עם זאת, בחברה מנסים לשדר מסר מרגיע.
סמנכ"לית הכספים ססיל קבאניס אמרה בשיחה עם אנליסטים כי המתיחות המסחרית משפיעה על פעילות הקבוצה, אך החברה מתמודדת עם "סביבה עסקית שבה הפרמטרים משתנים מדי שעה". למרות המורכבות, היא הדגישה כי לחברה עדיין יש יתרון במותגיה החזקים וביכולתה להעביר עלויות לצרכנים אמידים. אולם
גם העוצמה המותגית לא מספיקה תמיד, וניתן לראות כי גם LVMH, שנחשבת לעוגן יציב בתעשייה, אינה חסינה מול לחצים חיצוניים כמו מכסים, ירידה בביקוש, והאטה בצריכה.
- טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
למרות האכזבה מהתוצאות, השאלה הגדולה שנותרה פתוחה היא האם LVMH תצליח להתאושש,
ובאיזה קצב. נכון לעכשיו, לחברה יתרונות תחרותיים מובהקים: היא מחזיקה בנתח שוק עצום, מותגים בעלי נאמנות גבוהה, ומודל עסקי המשלב מגוון תחומים - מאופנה ומשקאות ועד תכשיטים ושעונים. אך נראה שדווקא בתקופה הנוכחית, בה האינפלציה שוב מרימה ראש, המדיניות הכלכלית הופכת
אגרסיבית, והצרכנים מהססים, אפילו חברות היוקרה חייבות להתאים את עצמן לשוק המשתנה. אם עד לאחרונה יכלו מותגים כמו לואי ויטון להעלות מחירים כמעט בלי לאבד לקוחות, כעת הסבלנות הצרכנית עלולה להיבחן.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%
הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.
המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.
אינפלציה נמוכה מהצפוי
הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.
נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.
- לאומי מספק מימון של 1.7 מיליארד לקיסטון בריבית טובה וזה עדיין מעל ריבית המשכנתא שלכם
- טראמפ: אם השווקים חזקים יו״ר הפד צריך להוריד ריבית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים
מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.
